تازه های علوم جانوری

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کرم‌های ابریشم، پیله‌های رنگی می‌تنند!

کرم‌های ابریشم، پیله‌های رنگی می‌تنند!

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041609287
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۹



کرم‌های ابریشم سنگاپوری، پیله‌هایشان را با رنگ‌های درخشان می‌تنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیمی از «موسسه مهندسی و تحقیقات مواد» در سنگاپور امیدوار است با خوراندن مولکول‌های درخشان به کرم‌های ابریشم خانگی (Bombyx mori) فرایند طاقت‌فرسا و انرژی‌گیر رنگ‌کردن ابریشم را متوقف کنند.

این مولکول‌های درخشان در رژیم غذایی طبیعی پودر شاه‌توت کرم‌ها آمیخته شده است.

به گفته ناتالیا سی تانسیل، رهبر ارشد این مطالعه، غدد کرم ‌های ابریشم رنگ را گیر می‌اندازند و آن را در درون رشته‌های ابریشمی که حشرات تولید می‌کنند، جای می‌دهند.

ابریشم درخشان همچنین پتانسیل کاربرد در مهندسی بافت را دارد زیرا شیوه‌ای واضح و شفاف برای نظارت‌ بر داربست‌های ایمپلنت‌شده جهت بازسازی بافت یا استخوان را ارائه می‌دهد.

تحقیقات بیشتری برای این کاربرد زیست‌پزشکی لازم است اما تانسیل امیدوار است محصول نساجی جدید ظرف چند سال آینده عرضه شود.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف اسرار ذخیره‌سازی انرژی در بال‌های خفاش

کشف اسرار ذخیره‌سازی انرژی در بال‌های خفاش

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041609346
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶



محققان آمریکایی با استفاده از فناوری اشعه ایکس، از پرواز خفاش تصویربرداری کرده‌اند که این تصویربرداری، جزئیات منحصر بفردی از نحوه حرکات اسکلت بدن و قدرت ذخیره سازی انرژی در بال‌های این پرنده را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مطالعه نحوه پرواز خفاش میوه خوار مورد بررسی قرار گرفته است؛ این پرنده دارای تاندون‌های ارتجاعی است که عضلات بازو را به استخوان ها متصل می کند.

«نیکولای کونو» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه براوان تأکید می کند: بیشتر پستانداران کوچک دارای تاندون های سفت و ضخیمی هستند که مانع از ایجاد حالت ارتجاعی یا ذخیره سازی انرژی می شود؛ اما تاندون های خفاش میوه خوار دارای حالت ارتجاعی هستند.

در تصاویر ویدئویی اشعه ایکس، بوضوح تغییر وضعیت عضلات و تاندون ها، حالت ارتجاعی و خواص ذخیره سازی انرژی در بال ها نشان داده می‌شود.

انرژی ذخیره شده در تاندون ها، این پستانداران کوچک را به پرنده‌های کارآمدی تبدیل می کند.

نتایج این مطالعه در نشست سالانه زیست شناسی تجربی در والنسیا اسپانیا ارائه شد.


انتهای پیام


بررسی نحوه پرواز خفاش در تصاویر اشعه ایکس



جزئیات دقیق حرکات اسکلت خفاش در تصاویر اشعه ایکس


کد خبرنگار: 71452
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه نسل جدید واکسن‌های مالاریا

توسعه نسل جدید واکسن‌های مالاریا

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041710613
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱



محققان استرالیایی نسل جدیدی از واکسن مالاریا را توسعه داده اند که برخلاف واکسن های موجود با تحریک سلول هایT اقدام به مقابله با این بیماری می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود نیمی از جمعیت جهان در خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند و تنها در سال 2010 میلادی بیش از 660 هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

درمان مالاریا به دلیل تغییرات انگلی که باعث ایجاد مقاومت به روش های درمانی می شود، ‌بسیار دشوار است و بهترین شیوه مقابله با بیماری، توسعه یک واکسن با قابلیت مقابله با این تغییرات انگلی است.

محققان استرالیایی برای تولید واکسن مالاریا یک استراتژی جدید را توسعه داده اند.

پروفسور «مایکل گود» از موسسه مطالعات گلیوکومیک دانشگاه گریفیث تأکید می کند: واکسن هایی که تاکنون تولید شده اند، آنتی بادی ها را تحریک می کنند، اما واکسن جدید اقدام به تحریک سلول های تی (T cells) می کند که کاملا متضاد آنتی بادی ها هستند.

واکسن جدید مالاریا در مرحله نهایی آزمایش بالینی قرار دارد و امیدهای زیادی به پیشگیری کامل از ابتلا به بیماری توسط این واکسن وجود دارد.

این واکسن برای پیشگیری از مالاریا در حیوانات استفاده شده و برای تمام سویه های بیماری کارآیی دارد. با تکمیل مراحل نهایی آزمایش‌های بالینی و در صورت کسب نتایج قطعی، این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار خواهد شد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] موجودی که با نوک بازوهایش می‌بیند!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041810823
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶



نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد،‌ ستاره دریایی محیط آبی اطراف خود را با استفاده از چشمانی که در نوک بازوهایش قرار دارد، مشاهده می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستاره دریایی و نزدیک خویشاوند آنها یعنی خارپوستان جزو حیوانات باستانی محسوب می شوند که رد آنها در فسیل های متعلق به 530 میلیون سال قبل کشف شده است.

وجود سیستم بینایی این موجود از مدت ها قبل اثبات شده بود، اما محققان دید درستی در خصوص نحوه عملکرد این عضو نداشتند.

محققان دانشگاه کپنهاگ عملکرد سیستم بینایی ستاره دریایی را در فاصله ای بسیار دور از صخره های مرجانی بعنوان منبع اصلی غذا مورد بررسی قرار داده و نحوه بازگشت بسمت این صخره ها را ارزیابی کردند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، سیستم عصبی ستاره دریایی با ساختار بدنی مدور، قادر به پردازش اطلاعات بصری است؛ چشمان این موجود دارای گیرنده های نوری (فوتورسپتور) بسیار ابتدایی است که در طول چند هزار سال کمی تکامل یافته است.

چشم ها که در نوک بازوها قرار دارند، ترکیبی بوده و ساختاری مشابه خرچنگ، عنکبوت و برخی حشرات دارند.

سیستم بینایی این موجودات دریایی جزو ابتدایی ترین نمونه ها محسوب می شود که می تواند به درک بهتر نحوه تکامل چشم سایر حیوانات کمک کند.

جدیدترین نتایج در خصوص سیستم بینایی ستاره دریایی در نشست انجمن زیست شناسی تجربی آمریکا ارائه شده است.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نمایش ماموت پشمالوی 39 هزار ساله در ژاپن+تصاویر
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041911989
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸



ماموت پشمالوی 39 هزار ساله‌ای که در یخچال‌های سیبری کشف شده است در یوکوهامای ژاپن به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این موجود بهترین ماموت پشمالوی حفظ‌ شده‌ای است که تاکنون پیدا شده و قدمت آن به 39 هزار سال پیش باز می‌گردد.

حتی انبوهی از موی متمایزکننده این حیوان پس از به دام افتادن تا زمان کشف آن در ابتدای سال جاری میلادی، به طور قابل‌توجهی مصون مانده است.

دانشمندانی که این موجود را در ماه می کشف کردند، نمونه‌های خون آن را در درون یخ واقع در بخش زیرین جسد آزمایش کردند.

آن‌ها مدعی‌اند که می‌توان از این نمونه خون برای بازپرورش یکی از این حیوانات استفاده کرد که آخرین بار 39 هزار سال پیش بر روی زمین قدم زده‌ است.

همچنین بافت ماهیچه‌ای از این موجود به دست آمده که به گفته تیم روسی کاشف آن، هنگام مرگ بین 50 تا 60 سال سن داشته است.

روس ها این ماموت را در یکی از جزایر آن سوی ساحل شمالی سیبری کشف کردند.

سیمون گریگوریف از دانشگاه فدرال شمال‌شرقی در سیبری این موجود را بهترین ماموت حفظ‌شده در تاریخ دیرین‌شناسی خواند.

بخش‌هایی از این جسد از جمله موهای آن به دلیل انجماد کامل به مدت هزاران سال به خوبی محفوظ مانده‌اند. با این حال، نیم‌تنه فوقانی و دو ران آن که در خاک قرار داشتند، توسط درندگان ماقبل تاریخ و مدرن جویده شده‌ و تقریبا هیچ اثری از آن باقی نمانده است.

نمونه خون و دیگر نمونه‌ها در اختیار یک لابراتوار بیومهندسی خصوصی متعلق به پروفسور هاونگ وو-سوک در کره جنوبی قرار گرفته است.

این آزمایشگاه تایید کرده که در تلاش برای بازگرداندن ماموت سیبریایی منقرض‌شده به حیات، بر روی دیگر نمونه‌های دی ان ای ماموت مطالعه می‌کند.

طرح نهایی، کاشت یک تخم ایمپلنت‌شده در درون بدن یک فیل زنده برای یک بارداری 22 ماهه است.

اوایل سال جاری میلادی گروهی از دانشمندان از سراسر جهان برای حضور در نشست TEDx در واشنگتن گرد هم آمدند.

این گروه در خصوص امکان بازگرداندن 24 حیوان از انقراض به حیات، فرایندی که de-extinction نام دارد، بحث کردند.

این حیوانات شامل Carolina Parakeet، پرنده دودوی کارولینا است که آخرین بار در سال 1904 در فلوریدا رویت شده است.

از دیگر حیوانات مورد بحث می‌توان به نوعی گوره‌خر اشاره کرد که زمانی در آفریقای جنوبی می‌زیست و در سال 1883 منقرض شد.

با این حال، تعدادی از دانشمندان معتقدند خلق ماموت‌هایی که زمانی بر روی زمین راه می‌رفته‌اند، غیرممکن است.

محققان پیش‌تر عمر ماموت‌ها را حداکثر 10 هزار سال تخمین زده بودند اما نمونه‌های خون‌ جدید عمر آن‌ها را به 39 هزار سال قبل باز می‌گردانند.

دانشمندان حدس می‌زنند که این ماموت در درون آب یا باتلاق افتاده و همان جا جان باخته است؛ به همین دلیل بخش پایینی بدن آن به خوبی حفظ شده است.

انتهای پیام



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده



ماموت کشف‌شده
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
فضولات کرم‌های خاکی، کلید پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی آینده!

فضولات کرم‌های خاکی، کلید پیش‌بینی تغییرات آب و هوایی آینده!

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042213049
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۷



دانشمندان دانشگاه‌های یورک و ریدینگ دریافته‌اند که کرم‌های خاکی با برخورداری از گرانول‌های کلسیت می‌توانند کلید پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوا در آینده باشند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این محققان با نگهداری کرم‌های خاکی در دماهای مختلف توانستند اثبات کنند که این گرانول‌ها خاطره‌ای از دمای هوایی که موجود در آن ضایعات بدنش را دفع کرده،‌ حفظ می‌کند.

این امر بدین معنی است که دانشمندان با بررسی نمونه‌های فسیلی فضولات کرم خاکی و آزمایش دمای باقی‌مانده از گرانول درون این کرمها می‌توانند تغییرات آب‌وهوای زمین طی هزاران سال را پیگیری کنند.

توده‌های کوچکی از ماده گچ مانند و تغییر دمای آنها سپس می‌تواند برای پیش‌بینی روند آب‌وهوای آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

در این پژوهش که در مجله Geochimica et Cosmochimica Acta منتشر شده، دانشمندان اظهار کرده‌اند که این توده‌ها نشانه منحصربه فردی از دمایی که در محیط اطراف محل دفع ضایعات بدن حشره در جریان بوده، دارند.

دانشمندان این ادعا را با قرار دادن کرم‌ها در دماهای مختلف اثبات کردند.

سپس بر روی گرانول‌های کلسیت درون فضولات این کرمها آزمایش ایزوتوپ که بر حرکت و دمای مولکولها نظارت کرده،‌ انجام داده شد که بر اساس آن گرانولهای مختلف، دمایی را که در آن شکل گرفته‌اند، حفظ می‌کنند.

محققان اکنون در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از سایتهای باستان‌شناسی متعلق به هزاران سال قبل برای ساخت تصویری از آب‌وهوای گذشته و پیش‌بینی چگونگی شکل‌گیری آب‌وهوای آینده هستند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] انتخاب جنسیت فرزند توسط پستانداران برای داشتن نوه‌های بیشتر
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042414774
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶



پژوهش جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان داده که پستانداران می‌توانند جنسیت کودک خود را به منظور افزایش احتمال داشتن نوه‌های بیشتر انتخاب کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان بر این باورند که پستانداران مونث می‌توانند جنسیت فرزند خود را با کنترل اسپرمهای مونث و مذکر دارای شکل متفاوت در زمان سفر آنها درون سیستم باروری تعیین کنند.

برای مثال، والدین دارای شرایط بهتر بیشتر بر تولید پسر سرمایه‌گذاری می‌کنند که فرصت بیشتری برای تولیدمثل و داشتن نوه‌های بیشتر را به آنها ارائه خواهد کرد.

در مقابل، مادران دارای سلامت کمتر بیشتر به تولید دختر علاقه داشته که باروری آنها به لحاظ فیزیولوژیکی محدود است.

این محققان 90 سال اسناد تولیدمثل برای 40 هزار پستاندار از موجودات نخستین گرفته تا کرگدنها در باغ‌وحش سان‌دیگو را بررسی کردند تا این نظریه را که حیوانات می‌توانند در واکنش به شرایط محیطی و عوامل دیگر بر جنسیت فرزندشان تاثیر بگذارند، تائید کنند.

دانشمندان داده‌های سه نسل از بیش از 2300 حیوان را در کنار هم قرار داده و دریافتند که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قادر بودند، بطور استراتژیکی اگر پسرشان از کیفیت خوبی برخوردار بوده و نوه‌های بیشتری برایشان می‌آورد، خودخواسته پسردار شوند.

این پژوهش بر مبنای نظریه پیشنهاد شده در سال 1973 توسط رابرت تریورز و دان ویلارد انجام شده است. این دانشمندان مکتب فکری را که مدعی بود جنسیت پستانداران یک رویداد تصادفی است، به چالش کشیدند.

تریورز و ویلارد بر این باور بودند که پستانداران خودخواه بوده، بر جنسیت کودکان خود به منظور افزیش موفقیت باروری‌شان تاثیر می‌گذارند.

فرضیات دیگر نیز پیش‌بینی‌های مشابه داشته که بر اساس آنها حیوان مونث که جفت نر با ژنهای خوب خاص مانند جذابیت را انتخاب می‌کند، باید در نتیجه به تولید پسران زیباتر منجر شود.

فرضیات قبلی بدون آزمایش باقی ماندند چرا که دستیابی به سه نسل کامل در حیات وحش بسیار مشکل است.

محققان در پژوهش خود که شامل بیشتر پستانداران از جمله نخستینها، گوشتخوارانی مانند شیر، خرس و گرگ، حیوانات با سم شکافدار مانند گاو، بوفالو و گوزن و حیوانات علفخوار دارای پنجه مانند اسب و کرگدن بود، دریافتند که پسران متولد شده از گونه مونث این پستانداران از 2.7 برابر فرزندان بیشتری نسبت به همتایان خود با مادرانی برخوردار بودند که تعداد کودکان مونث و مذکرشان برابر بود.

این فرآیند هنوز خیلی شناخته شده نبوده و تنها یک فرضیه وجود دارد که بر اساس آن پستانداران مادر می‌توانند اسپرمهای مونث و مذکر را که از شکل متفاوت برخوردار بوده، کنترل کرده و بطور انتخابی سرعت آنها را در زمان حرکت در سیستم باروری کم و زیاد کنند.

این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] مورچه آتشین، صاحب دردناک‌ترین نیش در بین حشرات!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050100415
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹



بیشتر انسان‌ها گاه و بیگاه توسط یک حشره نیش خورده و برای چند دقیقه پیش از فراموش کردن آن غر زده‌اند ؛ اکنون محققان موسسه زیستی ساوث‌وسترن یک مقیاس درد برای ارزیابی نیش حشرات ساخته‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مقیاس طراحی شده توسط جاستین اشمیت از صفر تا چهار است که یک نشانگر واکنش کم و چهار بالاترین درد قابل تصور است.

به گفته اشمیت، جایگاه اول در مقیاس درد نیش نشانگر یک درد سریع اما زودگذر است اما در جایگاه چهار از لحاظ شدت مانند برق گرفتگی با شدت 20 هزار ولت است.

بر اساس این مقیاس، درد نیش مورچه آتشین در جایگاه یک با زمان درد دو تا چهار دقیقه، زنبور عسل در جایگاه دو با زمان درد تا 10 دقیقه، زنبور گاوی‌ها در جایگاه دو با زمان درد تا پنج دقیقه، زنبور آلمانی در جایگاه دو با زمان درد چهار تا 10 دقیقه قرار دارند.

همچنین مورچه مخملی در جایگاه سه با زمان درد تا 30 دقیقه، مورچه دروگر در جایگاه سه با زمان درد یک تا هشت ساعت، زنبور کاغذی در جایگاه سه با زمان درد پنج تا 15 دقیقه، زنبور جنگجو در جایگاه چهار با زمان درد تا دو ساعت، زنبور عنکبوتی در جایگاه چهار با زمان درد تا سه دقیقه و مورچه گلوله در جایگاه چهار با زمان درد 12 تا 24 ساعت قرار دارند.

اشمیت مدعی است که در زمان سفرهایش در جهان توسط حدود 150 حشره مختلف گزیده شده اما جای نگرانی وجود نداشته و هیچکدام از نیش‌ها تاثیر بلندمدت نداشته‌اند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] دفع حشرات با چسب لباس!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050502543
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱



دانشمندان در حال ساخت سیستم چسب‌مانندی هستند که بر روی لباس می‌چسبد و دافع حشرات است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسته به مکانی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، پشه‌ها می‌توانند آزاردهنده باشند یا به عنوان حاملان بیماری‌های تهدیدکننده‌ حیات از قبیل مالاریا و ویروس West Nile عمل کنند.

اسپری‌های حاوی دیت در دور نگه‌داشتن پشه‌ها نسبتا موفق عمل می‌کنند اما تا حد بالایی سمی هستند.

همچنین اسپری‌های کمتر تند و زننده، دستبندها و ابزار دیگری در دسترس هستند، اما کارآمد نیستند.

هم‌اکنون تیمی از شرکت‌های واقع در کالیفرنیا در حال ساخت آن چه به تعویق‌اندازنده Kite Mosquito Patch نام دارد، هستند.

اندازه هر بعد این سامانه مربعی‌شکل یک بار مصرف، 38 میلی‌متر است و مانند یک چسب برگردان بر روی لباس می‌چسبد.

ترکیبی از مواد غیرسمی که توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده، در درون این سیستم بویی را ساطع می‌کنند که توانایی پشه‌ها برای شناسایی دی‌اکسیدکربن استنشاق‌شده را مسدود می‌کنند. این شیوه‌ معمول‌ترین روشی است که از طریق آن حشرات، شکارهای انسان‌ را رهگیری می‌کنند.

زمانی که این ابداع در مقابل هوا قرا می‌گیرد، به مدت 48 ساعت موثر باقی می‌ماند.

طراحی چنین چسبی بر اساس تحقیقی صورت گرفته که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد.

آزمایش اولیه این سیستم در مقیاس بزرگ در اوگاندا طراحی شده، جایی که پشه‌های ناقل بیماری به یک مبحث بهداشتی عمده تبدیل شده است.

امید آن می‌رود که Kite هم برای کمک به سازمان‌ها و هم برای مصرف‌کنندگان سراسر جهان در دسترس قرار گیرد.

گروه سازنده هم‌اکنون در حال جمع‌آوری بودجه بر روی Indiegogo هستند و تاکنون موفق عمل کرده‌اند.

انتهای پیام
 

*E.Kh*

عضو جدید
کندترین حیوانات جهان کدامند؟

کندترین حیوانات جهان کدامند؟

[h=2]کندترین حیوانات جهان کدامند؟[/h]
گونه‌های جانوری بسیار زیادی در جهان شناسایی شده، اما دانشمندان معتقدند گونه‌های بسیار زیاد دیگری همچنان ناشناخته باقی مانده‌اند. شیوه زندگی و فعالیت‌های جانوران همواره برای عاشقان حیات وحش جالب توجه بوده است. در حالی که برخی گونه‌ها به سرعت بالا و یا واکنش‌های سریع خود مشهور هستند، گونه‌های جانوری کند و آرام نیز علاقمندان خاص خود را دارند. در ادامه این مطلب برخی از کندترین حیوانات جهان را معرفی می کنیم.


تنبل سه انگشتی




تنبل‌ها همانگونه که از نامشان مشخص است یکی از کندترین موجودات سیاره زمین بوده و نام آنها به نوعی مترادف با تصاویر صحنه آهسته است. بیشینه سرعت حرکتی آنها 0.004 کیلومتر در ساعت است. در حقیقت، تنبل‌ها به قدری کند هستند که خزه روی آنها رشد می کند.




ستاره دریایی



ستاره دریایی از موجودات زیبا و البته کند آبزی محسوب می شود که بیشینه سرعت حرکتی آن برابر با 0.09 کیلومتر در ساعت است. نکته جالب توجه درباره ستاره دریایی این است که به خودی خود قادر به حرکت نبوده و از جریان‌های اقیانوس برای جابجا شدن استفاده می کند.





حلزون باغی




حلزون‌های باغی برای اکثر مردم جهان آشنا هستند. این حیوانات نیز نمونه‌های خوبی برای ترسیم حرکت‌های صحنه آهسته محسوب می شوند. لاک حلزون‌های باغی یکی از عوامل حرکت کند آنها است. نکته جالب توجه درباره حلزون باغی این است که می تواند سه سال را در خواب سپری کند.





سنگ پشت غول پیکر






سنگ پشت‌های غول پیکر یکی از گونه‌های جانوری مطرح به واسطه حرکت کند و آرام خود هستند. نکته قابل توجه درباره سنگ پشت‌های غول پیکر این است که طول عمر آنها می تواند به 150 سال نیز برسد.





کوالا





خرس‌های کوالا یکی از جذابترین حیوانات بومی استرالیا و البته از کندترین حیوانات جهان هستند. کوالاها به واسطه سقوط از درختان هنگام یافتن غذا و کاهش زیستگاه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.





لیسه (حلزون بی لاک)





لیسه‌ها نیز مانند همتایان لاکدار خود، حیواناتی کند بوده و به بیشینه سرعت 0.3 کیلومتر در ساعت می رسند. در حقیقت، بیشینه سرعت ثبت شده برای لیسه برابر با 0.305 کیلومتر در ساعت بوده است.





اسب دریایی





اسب‌های دریایی از شخصیت‌های مرموز و متفاوت دنیای زیر آب محسوب می شوند. بیشینه سرعت آنها برابر با 0.8 کیلومتر در ساعت بوده و یکی از کندترین شناگران ساکن دریا محسوب می شوند.





نماتودها






نماتودها کرم‌هایی میکروسکوپی هستند که از باکتری‌ها تغذیه می کنند، اما برای شکار آنها انرژی مصرف نکرده و تنها منتظر می شوند تا باکتری‌ها به سوی آنها بیایند.




هیولای گیلا





هیولای گیلا جز سوسمارهای سمی است. اما این جانور که بومی آمریکا و مکزیک بوده و در بیابان‌های استرالیا نیز یافت می شود، بسیار کند بوده و تهدیدی جدی برای انسان محسوب نمی شود.





گاو دریایی





گاو‌های دریایی از باله برخوردار هستند، اما به ندرت از آنها استفاده می کنند. این جانوارن بیشتر در آب‌های کم عمق باقی مانده و حالت شناور دارند. در برخی مواقع سرعت شنای آنها به 8 کیلومتر در ساعت می رسد.

 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف دلیل تمایل پستانداران به تک‌همسری!

کشف دلیل تمایل پستانداران به تک‌همسری!

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051206129
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷



پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان داده که پستانداران نر تنها برای تولید کودکان سالم‌تر به تک‌همسری روی نمی‌آورند بلکه این کار از آن روست که با جفت خود باقی مانده و از وی در برابر آسیب‌ها حفاظت کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نظریات قبلی نشان داده بود که حیوانات بویژه نخستین‌ها برای حمایت از فرزندان خود در برابر کشته شدن تک همسری را انتخاب می‌کنند و هنگامی که مراقبت از فرزند بطور مشترک انجام می‌شود، کودک در نهایت باهوش‌تر خواهد شد.

اما محققان کمبریج اکنون بر این باورند که دلیل اصلی انتخاب یک جفت برای کل عمر توسط نرها جهت حمایت از وی بوده و همین طور این واقعیت که انتخاب جفت مناسب محدود است.

اگرچه این امر برای نرها محدودکننده بنظر می‌رسد که تنها یکی از اعضای جنس مخالف را برای جفت‌گیری انتخاب کنند اما درصد زیادی از نرهای پستاندار این کار را کرده و کارشناسان همیشه از درک آن عاجر بودند.

اکنون پس یک بررسی دقیق در مورد رفتار بیش از 2500 گونه پستاندار، دانشمندان توانسته‌اند فرایندهایی که پستانداران نر را به اتخاذ تک‌همسری اجتماعی به عنوان یک راهکار تولیدمثل هدایت کرده، توضیح دهند.

پژوهشهای پیشین در مورد تکامل تک‌همسری اجتماعی در میان پستانداران با دو نظریه توضیح داده شده‌اند. فرضیه اول بر مراقبت والدین تمرکز داشته که بر اساس آن انتخاب طبیعی، شکل‌گیری جفت را مطلوب دانسته چرا که مراقبت دو والد باعث افزایش سلامت کودک می‌شود.

فرضیه دوم بر این اساس است که نرها از جفت خود حمایت می‌کنند.

محققان کمبریج اظهار کرده‌اند که نتایج پژوهش آن قویا از این ایده که نرها از تک‌همسری به عنوان راهکاری برای حفظ جفتشان استفاده کرده، حمایت می‌کند.

به گفته محققان، تکامل مراقبت والدین دومین مرحله انطباق بوده است.

گام دیگر این محققان آزمایش این امر است که آیا فشارهای زیست‌محیطی در تکامل تک‌همسری اجتماعی در گروههای دیگر دخالت داشته یا خیر.

علیرغم توصیف فرآیند چگونگی تک‌همسری شدن پستانداران، کارشناسان هنوز هیچ درکی از زمان و شرایطی که باعث تکامل تک‌همسری در انسان شده، ندارند.

این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف اسرار مکانیسم تغذیه ستاره دریایی

کشف اسرار مکانیسم تغذیه ستاره دریایی

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051307089
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱



محققان انگلیسی موفق به کشف مولکولی شده‌اند که ستاره دریایی را قادر به انجام یکی از خاص‌ترین اشکال تغذیه‌ای در طبیعت می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مکانیسم تغذیه‌ای ستاره دریایی شامل گسترش معده از طریق دهان بر روی بخش قابل هضم شکار است؛ بافت طعمه قبل از تولید مایع سوپ مانند تاحدی هضم شده و سپس با کمک 10 غدد گوارشی هضم و جذب نهایی انجام می شود.

محققان دانشگاه کوئین مری و دانشگاه وارویک در تحقیقات خود بر روی این موجود دریافته اند، یک نوروپپتید – مولکولی که سیگنال های بین نورون های موسوم به NGFFYamide را حمل می کند – باعث انقباض معده و سپس جمع شدن و برگشت آن به عقب می شود.

این مطالعه با استفاده از تجزیه و تحلیل رایانه ای از توالی داده های DNA، آنالیز شیمیایی اعصاب ستاره دریایی و تست های دارویی انجام شد.

«موریس الفیک» از محققان فیزیولوژی و علوم اعصاب دانشکده علوم شیمیایی و بیولوژیک دانشگاه کوئین مری تأکید می کند: در این تحقیق همچنین دریافتیم که نوروپپتید موثر در انقباضات معده یک بخش تکاملی مرتبط با نوروپپتیدی است که وظیفه تنظیم اضطراب در انسان را بر عهده دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Experimental Biology منتشر شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
جوجه جغدها مثل بچه آدم می‌خوابند!

جوجه جغدها مثل بچه آدم می‌خوابند!

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051508327
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳



محققان دریافته‌اند که الگوی خواب جوجه جغدها کاملا مشابه نوزاد انسان است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان بخش پرنده شناسی موسسه ماکس پلانک و دانشگاه لوزان نشان می‌دهد، شیوه خواب جوجه پرندگان درست مانند انسان به مرور زمان تغییر می کند و این تغییرات بشدت با بیان ژن درگیر در تیره شدن پرها بعنوان بخشی از صفات رفتاری و فیزیولوژیکی جغدهای بالغ مرتبط است.

الگوی خواب در پستانداران و پرندگان شامل دو فاز خواب REM (خواب با حرکات سریع چشمی) و خواب non-REM (خواب بدون حرکات سریع چشمی) است و بیشتر رویاها در مرحله خواب REM شکل می گیرند.

بسیاری از پستانداران نخستین مراحل زندگی را در خواب REM‌ سپری می کنند و پرندگان تنها گروه غیر پستانداری هستند که این نوع خواب را تجربه می کنند.

در این مطالعه با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرافی (EEG) و حسگر غیرتهاجمی EEG مخصوص انسان، الگوی خواب 66 جغد در مراحل مختلف عمر مورد بررسی قرار گرفت.

با وجود حرکات بسیار کم چشمی، جغدها زمان زیادی را در خواب REM‌ سپری می کنند؛ در طول این فاز که چشمان پرنده بسته و حرکات آهسته ای در سر مشاهده می شود، دستگاه EEG فعالیت مغزی مشابه بیداری را نشان می دهد.

محققان دریافتند، زمان سپری شده در خواب REM جوجه جغدها مشابه نوزاد انسان، با افزایش سن کاهش پیدا می کند.

همچنین محققان ارتباط بین خواب و بیان ژن درگیر در تیره شدن پرها را مورد بررسی قرار دادند؛ در برخی از پرندگان و گونه‌های پستانداران، تیره شدن پرها با بروز صفات فیزیولوژیکی و رفتاری مانند خواب، عملکرد سیستم ایمنی و تنظیم انرژی مرتبط است.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نانوبال‌ پروانه با قابلیت ماکزیمم جذب نور خورشید



» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051910305
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴



یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه مادرید فناوری نوینی را به‌ منظور شبیه‌سازی برخی ساختارهای زیستی مثل بال‌های پروانه در مقیاس نانو توسعه داده‌اند که در تولید ساختارهای فعال نوری مانند دیفیوزرهای نوری موجود در صفحات خورشیدی کاربرد دارند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کردستان، رنگ‌های حشرات و جلوه‌ رنگین‌کمانی آنها و یا توانایی آنها در ایجاد جلای فلزی، به ساختارهای فتونیک بسیار نازک در ابعاد نانو بستگی دارد که در ذات آنها موجود است.

دانشمندان بر روی این ساختارهای زیستی تمرکز کرده‌اند تا ابزاری را توسعه دهند که ویژگی‌های انتشار نور را داشته باشند.

رائول مارتین پالما از دانشگاه مادرید می‌گوید: این فناوری، در موسسه تحقیقات مواد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا توسعه یافته و با کمک این فناوری، می‌توان نوعی ساختارهای زیستی را در مقیاس نانو تولید کرد.

این محققان، صفحات زیستی کیتینی بسیار نازک و پهنی را ساخته‌اند؛ این نانوساختارها مشابه بال‌های پروانه هستند، ظاهر این ضمائم بیش از آنکه با رنگدانه‌های موجود در بال‌های پروانه که رنگ شیمیایی را ظاهر می‌کند؛ مرتبط باشند، با ساختار نانومتریک متناوب که تعیین‌کننده‌ رنگ فیزیکی است، مرتبط هستند.

برای خلق یک ماده‌ زیستی جدید، تیم تحقیقاتی فوق، از ترکیباتی با پایه‌ ژرمانیوم، سلنیوم و استیبیوم (GeSeSb) و از نوعی فناوری به نام (Conformal-Evaporated-Film-by-Rotation (CEFR که ترکیبی از تبخیر حرارتی و گردش سوبسترایی با فشار پایین است، استفاده کردند.

همچنین از ایمرسیون در یک محلول اسید فسفریک برای حل کردن کیتین استفاده کردند، کیتین همان ماده‌ای است که در اسکلت بیرونی حشرات و بندپایان وجود دارد.

روش‌های مرسوم برای شبیه‌سازی ساختارهای زیستی هنگامی که بخواهیم مشابه‌سازی را در مقیاس نانو انجام دهیم، محدودیت بسیاری دارد و اغلب به ساختارهای زیستی آسیب می‌رساند؛ زیرا در محیطی خورنده و یا در دمای بالا استفاده می‌شوند.

در فناوری جدید، به‌ طور کلی این مشکل حل شده؛ چرا که در دمای اتاق و بدون نیاز به مواد سمی استفاده می‌شود.

مارتین پالما می‌گوید: ساختارهای شبیه‌سازی‌شده از روی بال پروانه، می‌تواند برای تولید انواع متنوعی از ساختارهای فعال نوری مثل دیفیوزرهای نوری و یا پوشش صفحات خورشیدی با هدف رسیدن به ماکزیمم جذب نور خورشید استفاده شود.

علاوه بر این، فناوری مذکور در شبیه‌سازی دیگر ساختارهای زیستی مانند صفحات اسکلتی نوعی سوسک و یا چشم مرکب زنبور و مگس نیز استفاده شود.

چشم‌های مرکب برخی از حشرات به‌ دلیل تصاویر بزرگ و زاویه‌داری که تولید می‌کنند، کاربردهای زیادی دارند. توسعه‌ی دوربین‌های مینیاتوری و حسگرهای نوری به کمک این فناوری نیز امکان نصب آنها در قطعات کوچک در اتومبیل‌ها، موبایل‌ها و نمایشگرها را فراهم خواهد آورد. همچنین در سطوحی مانند پزشکی (توسعه‌ اندسکوپ‌ها) و کاربردهای امنیتی نیز مورد استفاده خواهد داشت.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] موفقیت محققان دانشگاهی در افزایش زادو ولد میش‌ها با اصلاح ژنی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052111419
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳



یک عضو هیات علمی دانشگاه زنجان از موفقیت محققان دانشگاهی در افزایش زاد و ولد میش‎ها با اصلاح ژن در آنها خبر داد.

طاهر هرکی‎نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه زنجان، با اعلام این خبر اظهار کرد: مطالعات طرح ژن چندقلوزایی از سال 86 در دانشگاه زنجان آغاز شد که هدف آن افزایش تعداد بره به ازای هر میش بود، زیرا در شرایط معمولی از هر 100 میش، 100 بره متولد می‌شود ولی با استفاده از این روش از هر 100 میش 260 بره به دنیا می‎آید و تعداد بره‎ها 2.5 برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: مطالعات برای انجام این کار 6 سال به صورت پیوسته در دانشگاه زنجان صورت گرفت و نتایج آن منتشر نشد و پس از انجام تمام آزمایش‌ها و اطمینان از نتایج آن در یک ایستگاه نیمه خصوصی در سال 91 این بره‎ها در اختیار دامداران قرار گرفت.

هرکی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سطح جهانی برخی از کشورها مانند انگلستان، استرالیا و روسیه این ژن چند قلوزایی را دارا هستند، اما نژاد تولید شده در ایران کاملاً بومی و گامی نو در این زمینه است و بره‎های چند قلوزای ایرانی قابل مقایسه با نژاد خارجی هستند و حتی در برخی موارد دارای خصوصیات برتر هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس تفاهم‎ با جهاد کشاورزی استان زنجان، دامداران این استان برای گرفتن این بره‎ها در اولویت قرار دارند و تا زمانی که در داخل استان متقاضی وجود دارد، امکان واگذاری آن به خارج از زنجان نیست؛ البته با در اختیار قرار دادن این بره‎ها به دامداران استان زنجان، این بره‌ها در اختیار متقاضیان استان‏‌های سمنان و آذربایجان غربی نیز قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر خوردن بستنی بر روی مغز !!
عصب شناسان موسسه روان شناسی لندن در تازه‌ترین بررسیهای خود دریافته‌اند خوردن بستنی سبب تحریک همان بخشی از مغز می‌شود که مسوول پردازش اطلاعات مربوط به شادی و سرخوشی در افراد است.


در این بررسیها روشن شد خوردن بستنی بلافاصله بر ناحیه موسوم به قشر چشمی پیشانی مغز تاثیر می‌گذارد. این آزمایش با حمایت مالی یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده بستنی در اروپا انجام شده است. محققان با کمک دستگاه اسکنر ، نحوه عمل بخشهای مختلف مغز داوطلبان را در هنگام خوردن بستنی بررسی کردند.


نتایج تحقیق اخیر که در کنفرانس متخصصان زیست عصب شناسی در شهر کاردیف مرکز کلان در "ویلز" انگلیس ارائه شده ، بخشی از تحقیقات گسترده‌تری است که در زمینه شناسایی مراکزی از مغز که احساسات مختلف را در اشخاص بوجود می‌آورد، در دست انجام است.


محققان امیدوارند بتوانند جایگاه احساساتی نظیر ناامید شدن و سرخوردگی و یا احساس تنهایی را مشخص سازند. به نوشته روزنامه گاردین یک محقق انگلیسی به نام پیتر هالیگان که استاد علوم زیست - عصب شناسی در دانشگاه لندن است بزودی با یک بودجه دوازده ‪میلیون پوندی نخستین تحقیقات را در حوزه نوظهور زیست - عصب شناسی اجتماعی به اجرا در خواهد آورد.


یکی از اهداف این طرح استفاده از اطلاعات بدست آمده از تصاویر اسکنرها برای تشخیص این نکته است که کدام یک از کارمندانی که بابت بیماری مرخصی استحقاقی تقاضا می‌کنند، واقعا دچار بیماری هستند و کدام دسته تمارض می‌کنند. این محقق با بهره‌گیری از این نوع اسکنها توانسته است ناحیه‌ای از مغز را که در هنگام تقلب و فریبکاری فعال می‌شود مشخص کند.



منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران​
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنها موجود در دنیا که هرگز نمی‌میرد
گونه‌ای خاص از عروس دریایی؛ تنها موجودی در دنیا که عمر جاودان دارد و هرگز نمی‌میرد.

این حیوان ممکن است تنها موجودی باشد که عمر جاودان دارد. از آن‌جایی که این عروس دریایی قادر است پس از آخرین مرحله‌ بزرگسالی، دوباره تغییر شکل داده و به نخستین مرحله‌ی زندگی خود بازگردد، ممکن است هیچ پایان طبیعی برای طول عمر این حیوان وجود نداشته باشد.

دانشمندان می‌گویند hydrozoan jellyfish تنها حیوانی است که می تواند بارها و بارها در زمان به عقب برگردد و دوباره حالت بواسیر لحمی خود را (مرحله اول از زندگی) پیدا کند.
آن‌ها می‌خواهند بفهمند چه‌طور این حیوان می‌تواند جریان سالخوردگی خود را به حالت معکوس درآورد.
از آنجایی که این حیوان هیچ‌وقت نمی‌میرد، تعداد آن‌ها در اقیانوس‌ها روز به روز در حال افزایش است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
راز رام کردن اسب‌ها با علم ژنتیک کشف شد
تحقیقات در علم ژنتیک نشان داده است که اسب‌ها نخستین بار، حدود شش هزار سال پیش، در دشت‌های اوکراین در جنوب غربی روسیه و غرب قزاقستان رام شدند.
براساس تحقیقات منتشر شده، اسب‌های اهلی شده سپس در سراسر اروپا و آسیا پراکنده شده و با مادیان‌های وحشی جفت‌گیری کردند.
شواهد باستان شناسی نیز این احتمال را تقویت می کنند که اسب‌ها در قسمت‌های استپی غرب اروپا اهلی شدند.
کارشناسان فکر می‌کنند از این حیوانات نه فقط برای سواری استفاده می شده، بلکه شیر و گوشت آنها نیز از منابع غذایی بوده اند.
نشانه‌های باستان شناسی مانند شیراسب در ظروف باستانی، در استپ‌های غربی اروپا-آسیا نیز به دست آمده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که اهلی کردن اسب در سراسر اروپا و آسیا صورت گرفته است.
در تحقیقات جدید از هسته های سلولهای ۳۰۰ اسب مختلف که در هشت کشور اروپایی و آسیایی زندگی می‌کردند، نمونه برداری دی ان ای انجام شده است.
دکتر ورا وارموث از دانشگاه کمبریج گفته این نشان می‌دهد که این اسب‌ها در بخش‌های غربی استپ اهلی شده‌اند و این حیوانات اهلی شده با بسیاری از اسب‌های وحشی در آمیخته و گسترش یافته‌اند.
منبع:مرکز ذخایر ژنتیک ایران
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] انقراض حیوانات عظیم‌الجثه، عامل کاهش مواد مغذی خاک
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052715161
یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵



مطالعات جدید حاکی از آن است که انقراض انبوه حیوانات عظیم‌الجثه در دوران پلیستوسن منجر به کمبود مواد مغذی خاک در زمان مدرن شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان در خصوص آسیب‌ بیشتر به حیوانات غول پیکر امروزی از قبیل فیل‌ها هشدار دادند.

دوران پلیستوسن که به 2.6 میلیون تا 11 هزار و 700 سال پیش بازمی‌گردد، حیوانات عظیمی موسوم به megafauna را به خود دید که سلطنت بر روی کره زمین را از دایناسورها به ارث برده بودند و سپس تمامی آن‌ها منقرض شدند.

در طول حکومت آن‌ها، اکثر نقاط زمین به ساوانای افریقای امروزی شباهت داشت.

این حیوانات بیش از 44 کیلوگرم وزن داشتند و نقش مهمی را در حاصلخیزی خاک نواحی نزدیک به رودخانه‌هایی که در نزدیکی آن‌ها تغذیه می‌کردند، ایفا کردند، زیرا مواد مغذی را از طریق مدفوع یا تجزیه بدنهاشان پس از مرگ، به خاک تزریق می‌کردند.

حیوانات بزرگ بسیار بیشتر می‌خوردند و بیش از حیوانات کوچک‌تر مسافت می‌پیمودند و مسئول اصلی باروری خاک در فواصل دوردست بودند.

کریس داوتی از دانشگاه آکسفورد بر این باور است که حیوانات بزرگ مانند شریان‌های تغذیه‌کننده زمین هستند و انقراض آن‌ها به تصلب این شریان‌ها می‌انجامد.

با استفاده از مدل‌های ریاضی، محققان تخمین زدند که انقراض، پراکندگی فسفر مغذی گیاهی را در آمازون تا حدود 98 درصد کاهش داد و این امر در تمامی قاره‌های خارج از افریقا تا حد مشابهی اما با شدت کمتر، تکرار شد. افریقا تنها قاره‌ای بود که در آن انسان‌های مدرن همزمان با megafauna تکامل یافتند.

به جای آن، مواد مغذی در نزدیکی دشت‌های سیلابی و دیگر نواحی حاصلخیز متمرکز شد.

مدل مورد استفاده در این مطالعه به دانشمندان امکان پیش‌بینی اثر انقراض‌های بیشتر را می‌دهد؛ سرنوشتی که به باور تیم علمی، به سرعت به حیوانات عظیم‌الجثه امروزی به ویژه در افریقا و آسیا نزدیک می‌شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.


انتهای پیام
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آیا حشرات دارای شخصیت‌های مختلفی هستند؟

آیا حشرات دارای شخصیت‌های مختلفی هستند؟

[h=1] آیا حشرات دارای شخصیت‌های مختلفی هستند؟

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92100401824
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴



مطالعات جدید محققان مجارستان نشان می‌دهد که حشرات دارای شخصیت‌های منحصر‌به‌فردی هستند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان همواره در حال مطالعه ابعاد شخصیت یک حشره و این موضوع بوده‌اند که چگونه حشرات منفرد از یک گونه می‌توانند دارای مزاج‌های متفاوت باشند.
سال گذشته، گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز تمایل‌های «نوگرایی» را در زنبورهای عسل بررسی کردند.
دانشمندان دریافتند زنبورهایی که به طور معمول در جستجوی لانه‌های جدید بودند، از تمایل قوی برای جستجوی غذا نیز برخوردار بودند.
برخی حشرات به شیوه‌ای (چه از طریق ژنتیک یا مولفه‌های دیگر) برنامه‌ریزی شده‌اند که تمایل و عطش زیادی به جستجو نشان می‌دهند.

به گفته انیکو گویرس، زیست‌شناس دانشگاه دبرسن مجارستان، بسیاری از مردم تصور می‌کنند حشرات بسیار شبیه هم بوده و به شیوه‌های همسان رفتار می کنند اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است.
وی در مطالعاتش بر روی سوسک بال‌آتشین (firebug)، از آرایش‌های رفتاری برای اندازه‌گیری سه ویژگی شخصیتی مجزای این گونه استفاده می‌کند: شجاعت، فعالیت و تفحص‌گرایی.
در تحقیق اخیر، وی هر حشره را در ویال بازی گذاشت و سپس آن را در مرکز یک ناحیه مدور با غذای وسیع قرار داد.
حشرات شجاعتر به سرعت ظاهر شدند، در حالی که موردهای خجالتی‌تر به مدت 10 دقیقه پنهان شدند.
زمانی که حشرات ویال را ترک کردند، تمایلشان به حرکت در جهات مختلف و بررسی اشیای جدید به عنوان شاخص تمایل تفحص آنها عمل کرد.
نتایج نشان می‌دهد تفاوت‌های شخصیتی بین حشرات وجود دارد و آن‌ها طی زمان به صورت باثباتی رفتار می‌کنند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان رونمایی شدند + تصاویر

قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان رونمایی شدند + تصاویر

[h=1] قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان رونمایی شدند + تصاویر

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93020301852
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰



یک هنرمند عکاس با سفر به مناطق مختلف جهان، مجموعه تصاویری از قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان از جمله خزه 5000 ساله و درخت صنوبر 9000 ساله را تهیه کرده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «راشل سسمان» در طول یک دهه گذشته با سفر به قطب جنوب، گرنلند، صحرای موهاوی و استرالیا مجموعه تصاویری بی‌نظیری از قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان را گرد‌آوری کرده است.
ایده تهیه این مجموعه از زمان سفر به ژاپن و مشاهده درختی با عمر 2180 سال در ذهن «سسمان» شکل گرفت.
تمامی تصاویر این مجموعه مربوط به گیاهانی با عمر بیش از 2000 سال است و بدلیل اینکه قدیمی‌ترین حیوان زنده جهان تنها 175 سال عمر دارد، تصویر هیچ حیوانی در این پروژه هنری – علمی ثبت نشده است.
گروهی از زیست‌شناسان برای شناسایی هرکدام از این گیاهان در نقاط مختلف جهان با این هنرمند عکاس همکاری داشته‌اند.
بوته 2000 ساله در صحرای آتاکاما در شیلی شامل هزاران شاخه با برگ‌های کوچک بوده و بقدری حجیم است که براحتی می‌توان روی آن ایستاد؛ گل‌سنگ گرینلند گیاهی است که در طول یک قرن تنها یک سانتی‌متر رشد می‌کند.
استروماتولیت – صخره یا سنگ‌های کربناتی – قدیمی‌ترین ارگانیسم و احتمالا نخستین موجود زنده بر روی زمین محسوب می‌شوند که نمونه‌ای از آن با قدمت 2 تا 3 هزار ساله در غرب استرالیا دیده می‌شود.
کاج 5000 ساله در کالیفرنیا، خزه 5500 ساله در قطب جنوب، درختچه خود تکثیر 43 هزار ساله در تاسمانی، چمن دریا با قدمت 100 هزار ساله بخشی از گیاهانی هستند که تصاویر آنها در این مجموعه دیده می‌شوند.
این تصاویر در کتابی تحت عنوان The Oldest Living Things in the World چاپ شده‌اند.
انتهای پیام
بوته 2000 ساله در صحرای آتاکاما در شیلی

استروماتولیت 3000 ساله در غرب استرالیا

خزه 5500 ساله در جزیره Elephant در قطب جنوب

چمن دریا با قدمت 100 هزار ساله در جزایر بالئارس در اسپانیا

درخت کاج 5000 ساله در کوه‌های White در کالیفرنیا
 

Similar threads

بالا