تازه های سلولی ومولکولی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
لطفامطالب بروزمربوط به سلولی ومولکولی روتواین قسمت بزارین.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
ساخت نانوحسگر pH براي رصد سلامت سلول‌هاي بدن

ساخت نانوحسگر pH براي رصد سلامت سلول‌هاي بدن

پژوهشگران امريکايي با استفاده از نقاط کوانتومي نانوبلوري حسگر pH ساخته‌اند که مي‌تواند در محدوده pH زيستي فعال باشد.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، pH (اسيديته) يکي از فاکتورهاي مهم در رصد تومورهاست و همچنين در درمان سرطان و حسگري مي‌تواند مفيد باشد، براي مثال با پايش pH درون تومور مي‌توان سلامت سلول‌ها را به‌ صورت زنده كنترل کرد.
حسگرهاي pH مبتني بر نانوبلور پيش از اين هم ساخته شده بودند، زيرا داراي ويژگي‌هاي جالب توجهي هستند، اما يکي از شرايط کار آنها اين است که در محيط‌هاي قليايي کار مي‌کنند که اين موضوع موجب شده تا براي استفاده در حوزه‌هاي زيستي مناسب نباشند. براي حل اين مشکل «دانيل نوسرا» از موسسه فناوري ماساچوست در کمبريج، تغييراتي در سيستم توليد اين حسگر اعمال کرده كه موجب شده بتوان از آن در pH‌هاي شش تا هشت که pH درون بدن انسان است، استفاده کرد.
اين حسگر از نانوبلورهاي نيمه‌هادي ساخته شده که در اطراف آن پليمرهاي دندريتي قرار دارند. اين پليمرها حاوي رنگ‌هاي فلورسانس حساس به pH هستند. اين پليمر کمک مي‌کند تا اين سيستم بتواند در محلول آبي نيز فعال باشد و از درون آب مواد لازم را جذب کند. در صورت تغيير pH محيط، رنگ تغيير مي‌کند و نانوبلور تابش فلورسانس خواهد داشت.
اين گروه تحقيقاتي موفق شدند انرژي ميان نانوبلور و رنگ حساس به pH را به نحوي تنظيم کنند که حسگر خود مرجع باشد. اين بدان معناست که نرخ سيگنال رنگ به سيگنال نانوبلور در پاسخ به pH محيط تغيير مي‌کند، اما نسبت به غلظت و شدت سيگنال مستقل است، در واقع هيچ نقطه اوليه خارجي يا صفر مرجع براي آن نياز نيست.
نشر نانوبلور با نشر رنگ با هم همپوشاني داده و برهمکنش مي‌دهند. طول موج اين نشرها به pH بستگي دارد، بنابراين نشر نانوبلور که به‌ وسيله رنگ جذب مي‌شود، توسط pH تغيير مي‌کند. زماني که pH تغيير مي‌کند، قدرت سيگنال رنگ افزايش يافته و در نتيجه قدرت سيگنال نانوبلور کاهش مي‌يابد.
اين حسگر قادر است با تابش مادون قرمز کار کند. تعداد دو عدد فوتون براي اين سيستم ايده‌آل است، زيرا کمترين پراش را داشته و بيشترين نفوذ را خواهد داشت، بنابراين براي مطالعات درجا (In Vivo) ايده‌آل خواهد بود.
يکي از متخصصان اين حوزه از دانشگاه کاليفرنيا مي‌گويد: اين حسگر بسيار موثر است، زيرا در محدوده pH زيستي کار مي‌کند؛ بنابراين مي‌توان از آن در تصويربرداري‌ها و حسگري زيستي با قدرت تفکيک بالا استفاده کرد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] دقیق‌ترین شبیه‌ساز حرکت گلبول‌های قرمز در بدن
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92040904951
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲



محققان دانشگاه لندن موفق به توسعه دقیق ترین شبیه‌ساز رایانه‌ای حرکت گلبول‌های قرمز در بدن شده‌اند که می‌تواند به پزشکان برای درمان بهتر مبتلایان به اختلال گردش خون کمک کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گلبول‌های قرمز خون که وظیفه حمل اکسیژن در سراسر بدن را برعهده دارند، کمتر از نیمی از حجم کل خون را تشکیل می‌دهند که این میزان در خون مردان 45 و در زنان 40 درصد است.

درک نحوه حرکت و تعامل گلبول‌های قرمز خون با یکدیگر و با سلول‌های همجوار می‌تواند برای مبتلایان به دیابت یا بیمارانی که تحت عمل جراحی استنت و قلب مصنوعی قرار گرفته اند،‌ مفید باشد.

بزرگترین شبیه ساز رایانه‌ای حرکت گلبول‌های قرمز توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه لندن توسعه یافته است.

در این شبیه‌سازی رایانه‌ای، سفر گلبول‌های قرمز در درون رگ‌های بدن و نحوه تعامل آنها با یکدیگر و سلول‌های دیگر به تصویر کشیده می‌شود.

پروفسور «جان ویلیامز» از اساتید دینامیک سیالات مدرسه مهندسی و علوم مواد دانشگاه لندن تأکید می‌کند: تجسم حرکات گلبول‌های قرمز بسیار کوچک درون رگ‌ها بسیار دشوار است، اما این شبیه‌سازی رایانه‌ای جدید امکان مشاهده حرکات گلبول‌های قرمز، نحوه تعامل با سلول‌های دیگر، تغییر شکل و چسبندگی آنها را در نمای سه بعدی نشان می‌دهد.

نتایج این دستاورد در مجله Biomechanics منتشر شده است.
 

yaprak

عضو جدید
پنج ماده غذايي مفيد براي جلوگيري از سرطان روده
براساس تازه ترین یافته های دانشمندان ، با تغذیه متعادل می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده که از بیماری های شایع است ، کمک کرد.
به نوشته پایگاه اینترنتی علمی فرانسوی زبان تاپ سانته (topsante.com) ، با مصرف پنج ماده غذایی زیر می توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان روده کمک کرد :
1 - سیر :
سیر از جمله مواد غذایی سودمند است که در برابر بسیاری از بیماری ها ، از بدن محافظت می کند. این گیاه ترکیباتی دارد که می تواند خطر ابتلا به تومورهای روده را تا 30 درصد کاهش دهد. ماده شیمیایی اسیلین موجود در سیر که طعم و بوی تند سیر به علت وجود این ترکیب است ، به ویژه برای از بین بردن مولکول های سرطان‌زا در روده ، کبد و روده بزرگ مفید است. خوردن سیر به صورت خام و خرد شده بهترین روش مصرف این ماده غذایی است.
2 - کنگر فرنگی (آرتیشو) :
کنگر فرنگی نیز مانند کرفس و اسفناج گیاهی سرشار از فیبر است که فیبر آن همزمان هم قابل حل است و هم غیرقابل حل (هر صد گرم کنگر فرنگی بیش از هشت گرم فیبر دارد). فیبر این گیاه مانند بورس های کوچکی عمل کرده ، روده را پاکسازی می کند و مانع رسوب مواد غیرقابل جذبی می شود که ممکن است در عملکرد مخاط روده اختلال ایجاد کنند.
از طرف دیگر کنگر فرنگی حاوی اینولین است که به توسعه باکتری های مفید در روده مانند بیفیدوباکترها کمک می کند و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد. البته لازم به ذکر است که همه میوه ها وسبزیجات سرشار از فیبر برای مقابله با سرطان روده مفید هستند.
3 - مواد غذایی سرشار از امگا-سه :
امگا-سه رشد پلیپ ها را که از تومورهای خوش خیم در دیواره روده بزرگ به شمار می روند و نقش مهمی در گسترش سرطان روده دارند ، تحت تاثیر قرار می دهد. این بهترین دلیل برای مصرف مرتب مواد غذایی سرشار از امگا-سه مانند ماهی آزاد ، ماهی تن ، روغن کلزا یا گردو ، دانه کتان (به شرط آنکه آسیاب شده باشد) یا حتی اسفناج است.
4- گیاه تراگوپوگون (شِنگ) :
گیاه تراگوپوگون نیز مانند کنگر فرنگی حاوی ترکیب اینولین است که از ابتلا به سرطان روده محافظت می کند. این گیاه که غالبا کم مصرف می شود ، سرشار از فیبر بوده و برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش مفید است. این ماده غذایی را می توان به طور مرتب به صورت خام ، بخارپز یا همراه با سس مصرف کرد.
5 - زردچوبه :
این ادویه بسیار مفید که به داشتن خاصیت ضدسرطانی مشهور است ، حاوی مولکولی به نام کورکومین است که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی به شمار می رود. زردچوبه با از بین بردن وضعیت تهاجمی سلول های سرطانی به سم زدایی آنها کمک می کند. این ادویه همچنین تکثیر سلول های سرطانی را متوقف کرده و موجب آپوپتوز (خودکشی برنامه ریزی شده ژنتیکی سلول) سلول های سرطانی می شود. بنابراین با افزودن این ادویه به غذاها یا سس ها از فایده های بی شمار آن بهره مند شوید. برای جذب بهتر زردچوبه ، توصیه می شود آن را به همراه فلفل سیاه استفاده کرد.
 

Similar threads

بالا