تازه ترین اخبار فناوری اطلاعات

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سلام دوستان عزیز
تو این تاپیک شما می توانید از جدیدترین تحولات و اخبار فناوری اطلاعات ببینید و آپلود کنید
موفق باشید:)
______________________________________________

َرَسد آدمی به جایی***** که به جزء خدا نبیند
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
محكوميت گوگل در بلژيك

محكوميت گوگل در بلژيك

موتور جستجوگر گوگل كه به تازگي درگير پرونده يك دادگاه برزيلي شده است، از سوي يك دادگاه بلژيكي به نقض حقوق مولفان و قوانين بانك اطلاعاتي محكوم شد.

اين دادگاه در حكم خود اعلام كرد: گوگل در وب سايت بلژيك خود مطالبي قرار داده است كه مدت ها پيش از وب سايت هاي خود مولفان آن خارج شده است؛ از همين رو گوگل اقدام به راه اندازي بانك اطلاعاتي خود كرد و حقوق مولفان اين مطالب را ناديده گرفت.

براساس دستور اعلام شده به گوگل، بزرگ ترين موتور جستجو گر جهان بايد تمامي متون، عكس ها و تصاوير درج شده در روزنامه هاي آلماني و فرانسوي زبان را خارج كند؛ چنانچه گوگل از راي صادره امتناع ورزد، روزانه بايد 3/1 ميليون دلار جريمه بپردازد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
طراحي جديدترين تراشه سيليكوني

طراحي جديدترين تراشه سيليكوني

محققان موفق به طراحي تراشه سيليكوني جديدي شده اند كه براي ارسال اطلاعات ميان تراشه، به جاي سيم، از ليزر و پرتو استفاده مي كند كه از اين طريق بزرگ ترين مانع در طراحي رايانه از ميان برداشته شد.

اين تراشه سيليكوني كه بدست شركت اينتل و دانشگاه كاليفرنياي آمريكا طراحي شد، به سازندگان تراشه امكان مي دهد تا صنعت ارتباطات اطلاعات پرسرعت را علاوه بر كاهش هزينه، در همان منحني پردازش پرسرعت قرار دهند.

اگرچه آغاز فروش تجاري اين تراشه ها تا سال 2010 امكان پذير نخواهد بود، اما اين تحول مي تواند صنايع رايانه وارتباطات را متحول سازد
http://www.magiran.com
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
Sun به IBM فروخته نمي‌شود

Sun به IBM فروخته نمي‌شود

خريد شرکت Sun توسط IBM قرار بود به ارزش 7 ميليارد دلار(7/4 ميليارد پوند) صورت گيرد که بر اين اساس IBM به بزرگ‌ترين توليدکننده سرور در جهان تبديل مي‌شد و کنترل نرم‌افزارهاي Solaris، Java و ديگر فناوري‌هاي اين شرکت را در دست مي‌گرفت.

به دنبال عدم توافق IBM و Sun با شرايط قرارداد، مذاکرات براي ادغام اين دو شرکت بي‌نتيجه پايان يافت و واگذاري شرکت Sun به IBM منتفي شد.

بر اساس گزارش جديد منتشر شده در نشريه The Wall Street Journal، مقامات شرکت Sun آخرين پيشنهاد رسمي IBM مبني بر کاهش قابل ملاحظه قيمت براي خريد اين شرکت را رد کردند.
طبق گزارش اين روزنامه که به نقل از منابع آگاه منتشر شده است، Sun اعلام کرد که اين پيشنهاد باعث شده تا IBM از اصل جريان قرارداد به ميزان زيادي منحرف شود.

در تاريخ 18 مارس اعلام شد که اين دو شرکت در حال مذاکرات با يکديگر براي ادغام هستند.
خريد شرکت Sun توسط IBM قرار بود به ارزش 7 ميليارد دلار(7/4 ميليارد پوند) صورت گيرد که بر اين اساس IBM به بزرگ‌ترين توليدکننده سرور در جهان تبديل مي‌شد و کنترل نرم‌افزارهاي Solaris، Java و ديگر فناوري‌هاي اين شرکت را در دست مي‌گرفت.

اما طبق اخبار جديد منتشر شده در روزنامه The New York Times، اين دو شرکت بر سر قيمت با يکديگر به تفاهم نرسيدند و شرکت Sun درخواست IBM براي خريد هر سهام به ارزش 40/9 دلار را رد کرد.
اين روزنامه اعلام کرد که گفت‌وگوها بين اين دو شرکت متوقف شده است/

http://it-update.blogfa.com/post-111.aspx
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
بررسی وضعیت به کارگیری امضای دیجیتالی در کشور

بررسی وضعیت به کارگیری امضای دیجیتالی در کشور

منبع: ایسنا
امضای دیجیتالی که بر روش های رمزنگاری از طریق کلیدهای عمومی و خصوصی مبتنی است در حال حاضر در کشورهای متعدد و برای کاربردهای گوناگون از صدور ایمیل گرفته تا نقل و انتقالات مالی و امضای اسناد تعهدآور همانند ابزاری که به اطلاعات روح می دهد مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در شبکه های الکترونیکی به یک ضرورت تبدیل شده و در شرایطی که ایمیل های ارسال شده به صندوق الکترونیکی یک فرد از لحاظ امنیتی قابل تائید نیست، گواهی دیجیتالی و امضای دیجیتالی این امکان را فراهم می کنند تا فرد مورد نظر با اطمینان از لحاظ امنیتی تبادلات خود را انجام دهد.
اینکه استفاده از امضای دیجیتالی چه زمانی در کشور کاربردی می شود سوالی است که هنوز پاسخ مشخصی برای آن اعلام نشده است. معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دو سال پیش، از فراهم شدن شرایط پرداخت الکترونیکی تا پایان سال خبر داده و گفته بود سیستم امضای الکترونیکی بانک مرکزی راه اندازی می شود.
به گزارش خبرنگار فن آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته ی کارشناسان امضای دیجیتالی هنگام عقد قرارداد در فضای الکترونیکی، توسط شخص حقیقی یا حقوقی، یا تعرفه (مالی یا غیرمالی) مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کلید عمومی و خصوصی است که امضای اول در دسترس عموم قرار می گیرد، اما کلید دوم صرفا در دست یک فرد مشخص است. البته برای این که این امضا از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته شود باید توسط مراکزی گواهی شود که در فضای مجازی، این کار برعهده ی مراکز صدور گواهی دیجیتالی است.
گواهی دیجیتال یا گواهی کلید عمومی نیز سندی الکترونیکی است که یک امضای دیجیتال را به کار می برد تا یک کلید عمومی را به یک هویت مثل نام شخص یا سازمان و آدرس و اطلاعاتی از این دست، نسبت دهد.
برقراری امنیت در دنیای مجازی بسیار اهمیت دارد، به طوری که باید کلیه امکانات قانونی و حقوقی در کنار امکانات فنی به کار گرفته شود تا از جرایم مجازی جلوگیری کند که این امر در حوزه امضای دیجیتال نیز صادق است.
در این حوزه کاربردی نشدن مرکز صدور گواهی دیجیتال ریشه به بی اعتباری امضای دیجیتالی منجر می شود و در نتیجه بدیهی است که مراجع مربوطه باید نگاه جدی تری به این فضا داشته باشند که مشخص کردن تعاریف جرایم رایانه یی و مصادیق آن، اختصاص شعب ویژه رسیدگی به دعاوی فضای الکترونیکی و تربیت نیروی انسانی خبره در این راه ضروری به نظر می رسد.
اما خود گواهی دیجیتال و امضای دیجیتالی نیز از ارکان امنیتی محسوب می شوند. در واقع سه رکن احراز هویت، یکپارچگی و انکارناپذیری با استفاده از امضای دیجیتال و محرمانگی نیز به وسیله ی رمزنگاری نامتقارن پیاده سازی می شود اما این فرایند در کشور از چه وضعیتی برخوردار است؟
به گفته عبدالمجید ریاضی - معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات - با اتصال بخش عمده ای از شعب بانک ها در کشور و ایجاد حساب های الکترونیکی، قرار بود شرایط پرداخت الکترونیکی تا پایان سال 85 فراهم شود. پرداخت الکترونیکی لازمه ی تجارت الکترونیکی و در گرو آمادگی سیستم بانکی و زیرساخت های مخابراتی کشور است.
دبیر شورای عالی فن آوری اطلاعات با اشاره به تشکیل کارگروه بانکداری الکترونیکی با عضویت تمامی بانک ها در دبیرخانه این شورا گفته بود: تمام امور مرتبط با این موضوع در حال بررسی است و برنامه های بلند، کوتاه و میان مدتی برای رفع موانع دیده شده است، ضمن اینکه در اولین گام سعی داریم تمام شعب بانکی به یکدیگر مرتبط شوند و شرکت مخابرات متعهد شده است تا پایان سال 85 بخش عمده ای از 17 هزار شعبه بانکی کشور را به هم متصل کند.
همچنین قرار بود نخستین مرکز پشتیبان امضای دیجیتال کشور با حضور وزیر بازرگانی در تبریز افتتاح شود. این خبر را صادق نجفی رییس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی اعلام کرده و گفته بود: این مرکز در راستای تامین امنیت تبادلات الکترونیکی راه اندازی شده است.
مدیر پروژه ی گواهینامه ی امضای دیجیتالی هم در سال 85 گفته بود: گواهینامه ی دیجیتالی به عنوان یک پروژه ی ملی با احراز هویت شخصی، مبادلات در محیط دیجیتالی را قانونمند خواهد کرد.
بهرام پیری با بیان این که این پروژه در کشور به انجام رسیده است، افزوده بود: این پروژه، هدف احراز هویت مشخص را برعهده دارد و برای بین المللی شدن، به راه اندازی آن نیاز است که در اولین قدم نیز امضای تفاهم نامه با کشور مالزی در دست اقدام است.
وزیر بازرگانی هم در سال 85 گفته بود طرح صدور گواهی امضای دیجیتالی قبل از نیمه ی این سال، آماده ی بهره برداری می شود.
به گفته او با بهره برداری از طرح صدور گواهی امضای دیجیتالی هر فردی که بخواهد در شبکه ی تجارت جهانی فعالیتی انجام دهد، به راحتی می تواند از طریق اینترنت اقدام کند و از جهت نرم افزاری، سخت افزاری و امنیت این سیستم اطمینان لازم وجود دارد.
دکتر مسعود میرکاظمی درباره موضوع امضای دیجیتالی گفته بود: بحث ارتباطات این موضوع در وزارت ict برگزار می شود و تعاملاتی نیز در این زمینه با بانک ها انجام شده و با بهره برداری این طرح از این پس هر کسی که بخواهد در شبکه ی تجارت جهانی فعالیتی انجام دهد، به راحتی از طریق اینترنت می تواند اقدام کند و از جهت نرم افزاری، سخت افزاری و امنیت این سیستم اطمینان وجود دارد.
اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آبان ماه سال جاری از عملیاتی شدن امضای دیجیتال در سیستم بورس خبر داده و گفته بود: کاغذ از سیستم سامانه شرکت های بورسی تا 2 ماه آینده حذف می شود.
دکتر علی صالح آبادی با اعلام این مطلب که هدف بورس برقراری یک ارتباط واحد الکترونیک بین همه ذینفع های بازار سرمایه است، افزوده بود: مهم ترین زیرساخت لازم برای تحقق این هدف، مقوله امضای دیجیتالی بود که نخستین نمونه های آن نیز عملی شده است. این در حالی است که برخی کارشناسان نیز در این باره تحقق دولت الکترونیکی را بدون امضای دیجیتالی غیرممکن می دانند.
سید پاشا ناصرآبادی - کارشناس - در این باره معتقد است: مهم ترین نیاز دولت الکترونیکی تامین امنیت آن است و در این میان اطلاع رسانی سریع و مناسب از یک سو و جلب بخش مشارکت خصوصی از سوی دیگر، ساده ترین راه دست یابی به آن است. دنیای دیجیتال و فضای سایبر، نیازمندی های امنیتی خاص خود را می طلبد و این که بتوانیم هویت واقعی اشخاص را در چنین محیطی تشخیص دهیم از جمله ی مهم ترین نیاز هاست.
با استفاده از امضای دیجیتالی می توان هویت واقعی افراد را در دنیای دیجیتالی و فضای سایبر تشخیص داد و تامین امنیت e-mail ها و وب سایت ها در هنگام تبادل اطلاعات مهم از جمله ی بیشترین موارد کاربرد امضای دیجیتالی است.
در مجموع باید گفت با وجود ضرورت دستیابی به امضای دیجیتالی در دنیای امروز، اطلاع رسانی هم چنان مهم ترین خلاء موجود در این باره محسوب می شود. شاید در دنیایی که اطلاعات سنتی رد و بدل و تبادل اطلاعات به صورت کاملا فیزیکی انجام می شد، مباحث احراز هویت خود را نشان نمی داد، اما امروز و با الکترونیکی شدن پروسه ی مبادلات اطلاعات از طریق اینترنت و تکنولوژی های به روز فن آوری اطلاعات، ابزارهای تشخیص هویت نقش و جایگاه ویژه خود را پیدا کرده اند.
با وجود این که شبکه ی اینترنت، شبکه ی ناامنی برای معاملات و تبادل اطلاعات برای کار محسوب می شود و احراز هویت در محیط های دیجیتالی مانند سابق ملموس نیست، احتیاج به گواهینامه ی دیجیتال مانند سایر فعالیت ها برای اعلام موجودیت مجازی نیازی ضروری است؛ چراکه این گواهینامه افراد را در محیط های مجازی بازرگانی احراز هویت کرده و این قابلیت را دارد که خصوصیات ویژه ی کاربر را در خود حفظ کند.
به بیان دیگر وجود گواهینامه ی دیجیتالی به اطلاعات ارسالی روح می دهد تا در صورت بروز خطا یا تغییر در اطلاعات، قوانینی برای پیگرد آن وجود داشته باشد در هر صورت انچه در این گزارش آمده آخرین اطلاعات منتشر شده از وضعیت به کارگیری امضای دیجیتالی در کشور است.

منبع :اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
نسل جديد بلوتوث آماده شد

نسل جديد بلوتوث آماده شد

طبق اعلام انجمن تجاري فن‌آوري بلوتوث (SIG)، نسل جديد بلوتوث تقريبا آماده شده و جزئيات كامل بلوتوث 3.0 در 21 آوريل (اول ارديبهشت‌ماه) تشريح خواهد شد.
بيشتر مصرف‌كنندگان بلوتوث را صرفا راهي براي اتصال بي‌سيم تلفن همراه با هدست مي‌دانند اما اين فن‌آوري قادر به انتقال فايل‌ها و حتي استفاده شدن توسط تبليغات كنندگان است.
گروه بلوتوث خواهان مورد استفاده قرار گرفتن اين فن‌آوري براي اهداف متنوع بوده و اعلام كرده نسخه 3.0 به طرز چشمگير سرعت بيش‌تري براي انتقال عكس، ويديو، آهنگ و فايل‌هاي ديگر در ظرف چند ثانيه يافته است.
يكي از راه‌هايي كه بلوتوث 3.0 سرعت انتقال فايل‌ها را افزايش مي‌دهد، استفاده ازاتصال بي‌سيم واي فاي از طريق پروتكل 802.11 Adaption Layer است كه با استفاده از آن يك دستگاه بلوتوث 3.0 مي‌تواند با دستگاه ديگر ارتباط برقرار كند و با استفاده از واي فاي، فايل‌ها را منتقل كند و اگر واي فاي وجود نداشته باشد بلوتوث مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نسخه جديد بلوتوث همچنين داراي امكاني است كه شمار قطعي‌هاي ايجاد شده كه به دلايلي مانند قرار گرفتن تلفن همراه در جيب روي مي‌دهند را كاهش مي‌دهد.
http://it-update.blogfa.com/post-117.aspx
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
تولد اولین بزغاله شبیه سازی شده در ایران

تولد اولین بزغاله شبیه سازی شده در ایران

نخستین بزغاله شبیه سازی شده کشور امروز در پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی پژوهشگاه رویان اصفهان متولد شد.

به گزارش سرویس علم و فناوری آفتاب، مسئول این پایگاه با تشریح این عمل موفقیت آمیز در مصاحبه با خبرنگار صدا وسیما گفت: «دستیابی به فناوری داروهای نوترکیب از طریق حیواناتی که بافت ژنتیکی آنها تغییر یافته هدف اصلی اجرای این طرح است که داروهایی از جمله برای جلوگیری از سکته قلبی را می‌توان دراین پژوهش‌ها دنبال کرد».

دکتر نصر از ورود نخستین محصولات داروهای نو ترکیب فناوری شبیه سازی شده در آینده نزدیک به بازار مصرف اشاره کرد و گفت: «ایران پنجمین کشور جهان است که دراین زمینه به چنین موفقیتی دست یافته است . نخستین بزغاله شبیه‌سازی شده کشور هم اکنون در سلامت کامل به سر می‌برد».
http://www.peykerooz.com/news/News.aspx?NID=154964
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
هکرها به جريان برق هم نفوذ مي‌کنند

هکرها به جريان برق هم نفوذ مي‌کنند

جام جم آنلاين
شنبه 22 فروردين 1388


به گفته دانشمندان IOActive يکي از مراکز مشاوره امنيتي در ايالت سياتل آمريکا، شبکه جديد نيرو که به سوئيچ‌هاي هوشمند مجهز شده و Smart Grid نام دارد، مي‌تواند از طريق حملات سايبر از کار بيفتد.



دانشمندان مرکز IOActive طي سال گذشته آزمايش‌هاي گسترده خود را روي دستگاه‌هاي شبکه جريان الکتريسيته Smart Grid انجام دادند تا از احتمال آسيب‌پذيري امنيتي اين شبکه مطلع شوند.
به گفته "جاشوا پنل"(Joshua Pennell) مدير مرکز IOActive، در پايان اين بررسي‌ها دانشمندان حفره‌هاي زيادي را کشف کردند که به هکرها امکان مي‌دهد به اين شبکه دسترسي پيدا کرده و جريان برق را از کار بي‌اندازند.
دستگاه‌هاي Smart Grid در اصل کامپيوترهاي کوچکي هستند که به کاربران و شرکت‌هاي تامين کننده انرژي برق امکان مي‌دهند تا جريان الکتريسيته مصرفي را بهتر کنترل کنند.
در حال حاضر حدود 2 ميليون عدد از اين دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است که پيش‌بيني مي‌شود طي سال‌هاي آتي بر تعداد آن‌ها افزوده شود.

سازمان IOActive و مرکز مستقل تحقيقات امنيتي Travis Goodspeed دريافتند که دستگاه‌هاي Smart Grid مي‌توانند کدهاي مخرب را گسترش دهند. به اين مفهوم که دستگاه‌هاي Smart Grid مي‌تواند مورد سوءاستفاده هکرهايي که کدهاي مخرب را منتشر مي‌کنند، قرار گيرد و از راه دور جريان برق قطع شود.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
مراقب جستجو‌هاي خود باشيد

مراقب جستجو‌هاي خود باشيد

مراقب جستجو‌هاي خود باشيد [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
جام جم آنلاين
شنبه 22 فروردين 1388


شركت مايكروسافت كه محصولات متعددش در گوشه و كنار دنيا كاملا شناخته شده محسوب مي‌شود، اين روزها مشغول از بين بردن يك ميليون نمونه از كرم‌هاي اينترنتي خطرناك است كه در زمينه سرقت رمز‌هاي عبور تخصص داشتند.



جالب آن‌كه اين كرم‌هاي رايانه‌اي مهارت ويژه‌اي در سرقت رمز و شناسه عبور بازي‌هاي پر طرفدار رايانه‌اي هم دارند. اگرچه وضع موجود براي مايكروسافت و كاربرانش چندان هم غيرطبيعي نيست، چرا كه سال گذشته اين شركت تنها در يك روز 700 هزار نسخه از كرم رايانه‌اي معروف به تاترف را از بين برد.
هفته گذشته اما اين تمام مشكلات شركت مايكروسافت نبود. مايكروسافت يك شكايت جديد هم دارد كه برخي از شكات اين پرونده اتحاديه اروپا و گوگل رقيب اين شركت هستند. چندي پيش اتحاديه اروپا مايكروسافت را به انتشار غيرقانوني مرورگر اينترنتي و ضميمه آن به سيستم‌عامل ويندوز متهم و اعلام كرد كه مايكروسافت با اين كار امكان رقابت را در بازار مرورگرهاي اينترنتي از بين برده است.

اتحاديه اروپا اقدامات خود را در اين زمينه پس از دريافت شكايت شركت نروژي اپرا كه در زمينه توليد مرورگر اينترنتي فعاليت مي‌كند، آغاز كرد. شركت موزيلا نيز كه توليدكننده مرورگر اينترنتي فايرفاكس محسوب مي‌‌شود نيز اوايل ماه جاري ميلادي به اين پرونده عليه شركت مايكروسافت پيوست.
شركت گوگل هم كه مرورگر اينترنتي خود با نام كروم را سال گذشته وارد بازار كرده، خاطرنشان ساخت كه به‌عنوان يكي از مراكز توسعه نرم‌افزاري براي حضور در مقابل مايكروسافت در اين زمينه با اتحاديه اروپا همكاري مي‌كند.
اما شركت خبرساز گوگل باز هم خبرساز شد. خبر اول آن كه گوگل به وسيله بسيار مناسبي براي خرابكاري هكرها تبديل شده است.
به نظر مي‌رسد ويروس‌نويس‌ها به استفاده از سرويس گوگل ترندز روي آورده‌اند تا با استفاده از آن، محبوب‌ترين موضوعات و كلمات جستجو را شناسايي كنند. محققان آزمايشگاه دو شركت امنيتي با تعدادي صفحات آلوده اينترنتي مواجه شده‌اند كه امتياز آنها به طور ساختگي و دستي، افزايش يافته است. به اين صورت كه اگر كاربران گوگل در جستجوهاي خود كلمات مربوطه را تايپ كنند، با اين صفحات به عنوان اولين و برترين جواب‌هاي گوگل مواجه مي‌شوند.
كليك روي اين صفحات قلابي ممكن است كاربر را به سايتي ببرد كه مي‌كوشد با استفاده از ضعفي 3 ساله در مرورگر اينترنت، رايانه او را تحت كنترل خود در آورد.
نكته جالب ماجرا اينجاست در شرايطي كه هكرها در صفحات موتور جستجوي گوگل دستكاري و نفوذ كرده‌اند، اين شركت از هكرها دعوت كرده تا هر چه در توان دارند براي تخريب يكي از سرويس‌هاي جديد خود به كار بگيرند.
پروژه جديد گوگل نيتيوكلاينت، يك محصول متن‌باز براي اجراي كدهاي تحت وب است كه امكانات زيادي را در اختيار برنامه‌نويسان مي‌گذارد.
گوگل براي آزمايش ميزان امنيت و نشان دادن سطح اطمينان سرويس خود اقدام به تشويق هكرها هم كرده و اعلام نموده به پنج هكر برتر، به ترتيب جوايزي برابر 8193 دلار، 4096 دلار، 2048 دلار و به حائزان رتبه چهارم و پنجم نيز 1024 دلار پرداخت خواهد كرد.
به هر حال بايد منتظر ماند و ديد گوگل مجبور به اهداي جوايز به هكرها و شناسايي نقاط ضعف خود خواهد شد يا آن كه اتفاقي براي سرويس جديد اين شركت رخ نخواهد داد.
خبر ديگر آن‌كه ارسال هرزنامه‌ها يا همان نامه‌هاي الكترونيكي ناخواسته و بي‌ارزش در سال جاري با رشد دوبرابري مواجه شده است.
به اين ترتيب در 2 ماه نوامبر و دسامبر سال گذشته، تعداد 10/4 ميليون هرزنامه به رقم 22/9 ميليون رسيده است.
بر اساس اين گزارش در ماه‌هاي مذكور هرزنامه‌هاي آمريكايي از 3/47 ميليون به 7/19 ميليون كاهش يافته و سير نزولي را تجربه كرده است.

بر اساس اين گزارش تعداد ايميل‌هاي غيرقانوني كه از سوي آمريكا، انگليس، برزيل، تركيه، روسيه و ديگر كشورهاي سردمدار ارسال هرزنامه توليد شده، در سه ماه آخر سال 2008 بشدت كاهش يافته است.
كارشناسان تعطيل شدن مك كولو يك شركت خلافكار ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي در آمريكا را يكي از دلايل اين كاهش خوشحال‌كننده عنوان مي‌كنند.
اما در حالي كه آمار بسياري از كشورهاي دنيا در ارسال هرزنامه‌ها روبه كاهش است، آمار نشان مي‌دهد ميزان ارسال اين نامه‌هاي بي‌ارزش از سوي چين در حال جبران اين كاهش است.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
روسیه نیروگاه اتمی متحرک می‌سازد

روسیه نیروگاه اتمی متحرک می‌سازد

آفتاب: روسیه در آینده نزدیک یکی از جدیدترین دستاوردهای علمی خود یعنی نمونه صنعتی نیروگاه اتمی متحرک را در بازارهای جهانی ارائه خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، شرکت سهامی عام «آتم انرگو پروم» روز چهار شنبه ماکت نیروگاه اتمی قابل انتقال با قدرت دو و نیم مگاوات را در نمایشگاه بین‌المللی «آتم اکسپو بلاروسی» به نمایش گذاشت.

به گفته «ولادیمیر اسمتانیکف» طراح اصلی این تاسیسات جالب نیروگاه متحرک می‌تواند بیست و پنج سال تمام بدون نیاز به سوخت جدید کار کند و نصب آن تنها بیست و چهار ساعت طول می‌کشد و برای راه اندازی ان تنها به ده نفر نیاز است.

بر اساس این گزارش قیمت هر بلوک نیروگاه حدود هفتصد و پنجاه و پنج میلیون دلار خواهد بود.

به گفته نمایندگان شرکت نمونه صنعتی این نیروگاه متحرک تا پنج سال دیگر آماده خواهد شد و برای ادامه ساخت ان به هزینه ای معادل دو و نیم میلیارد روبل نیاز است.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
لاس وگاس صحنه نمایش تازه های الکترونیک

لاس وگاس صحنه نمایش تازه های الکترونیک

محصولات بیش از 2700 شرکت در چهل و سومین نمایشگاه بین المللی محصولات تجاری الکترونیک (CES) که بطور سالانه در لاس وگاس برگزار می شود، به نمایش درآمد.
این نمایشگاه که از بزرگترین نمایشگاه های مربوط به تجارت محصولات الکترونیک در جهان محسوب می شود، در سال 2009 در شرایطی برگزار شد که رکورد مالی جهانی بر همه صنایع سایه انداخته است، اما برگزار کنندگان آن انتظار داشتند که شمار شرکت کنندگان به 130 هزار نفر برسد.
* * *
تام هنکس، هنرپیشه سرشناس هالیوود در کنار سر هاوارد استرینگر مدیرعامل شرکت سونی عینکی را به نمایش گذاشت که علاوه بر دیدن محیط می توان بر روی آن تصویر دیگری مانند یک فیلم سینمایی را نیز تماشا کرد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
گوگل، آپلود و نطردهی را در یوتیوب کُره غیرفعال کرد

گوگل، آپلود و نطردهی را در یوتیوب کُره غیرفعال کرد


گوگل اقدام به غیر فعال کردن آپلود ویدیو و نظردهی در ویرایش کره ای یوتیوب کرده است، این اقدام درواکنش به قانون جدیدی که ذکر نام واقعی آپلود کننده را الزامی کرده میباشد.
به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران از سایت PC World، این قانون از تاریخ یکم آوریل برای تمامی سایتهایی که بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازدید کننده در روز داشته باشد اجرایی شده است، از مفاد این قانون نیاز به اعلام نام واقعی و شماره شناسایی ملی آپلود کننده میباشد.
در پاسخ به این نیاز، گوگل به جای ایجاد سیستم جدید ثبت نام، از آپلود توسط کاربران از طریق پرتال کره ای جلوگیری کرده است.

http://news.p30vel.irhttp://news.p30vel.ir/archives/category/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%86%D9%8A%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%8A%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سرویس جست وجوى گوگل بومى تر مى شود

سرویس جست وجوى گوگل بومى تر مى شود

غول موتور جست وجو به تازگى نتایج جست وجوى محلى در نقشه ها را به طور جهانى عرضه کرده که با ردیابى آدرس IP کاربر اطلاعات محلى مرتبط ترى با نتایج جست وجو فراهم کند. به گزارش ایسنا، گوگل در اقدامى که ممکن است جنجال برانگیز باشد در وبلاگ رسمى خود فاش کرد که با تطبیق کاربر به مکان جغرافیایى گسترده، اطلاعات نتایج جست وجو را بومى ترمى کند. بر اساس این پست ارسال شده، اگر کاربر در تقاضاى جست وجو محل خود را مشخص کند، نتایجش اغلب برروى نقشه نشان داده مى شود اما این شرکت دریافته است که کاربران بیش تر اوقات جست وجوهاى ساده ترى مانند رستوران ها یا دندانپزشکى را بدون مشخص کردن مکان خود انجام مى دهند اما اکنون هنگامى که کاربران در گوگل جست وجو مى کنند، این موتور جست وجو حدس مى زند که آن ها در کجا هستند و نتایج نزدیک به آن ها را نشان مى دهد. لازم به ذکر است که ردیابى افراد از طریق آدرس IP آن ها نه مورد جدیدى به شمار مى رود و نه کاملا دقیق است و تبلیغات کنندگان اغلب با استفاده از مکان IP سعى مى کنند تبلیغات بومى ترى را نمایش دهند.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
آداپتور جهانى براى شارژ تلفن هاى همراه به بازار آمد

آداپتور جهانى براى شارژ تلفن هاى همراه به بازار آمد

شرکت آمریکایى WildCharge واقع در ایالت آریزونا آداپتور جهانى WildCharge* را براى شارژ تلفن هاى همراه به بازار ارایه کرد. به گزارش موبنا به نقل از پایگاه اینترنتى « ca.sys-con»،این آداپتور انقلابى جدید امکان شارژ تلفن هاى همراه را به صورت بى سیم و با استفاده از پد انحصارى WildCharger* براى کاربر فراهم مى کند. این آداپتور با تعداد زیادى از تلفن هاى همراه با برند هاى معروف مانند، Blackberry (RIM) HTC, Motorola, Nokia و Sony Ericsson سازگار است. پد یا صفحه WildCharger داراى یک بازوى مکانیکى نوک تیز است که با چرخش سریع روى صفحه به باترى تلفن همراه که روى آن قرار گرفته است نزدیک مى شود و نیرو را از صفحه به باترى منتقل مى کند و باترى شارژ مى شود. شرکت WildCharge همچنین یم بسته دیگر آداپتور جهانى را که شامل آداپتور جهانى، پد WildCharger و آداپتور دیوارى مى باشد را با قیمت ۹۹/۷۹ دلار ارایه مى کند.
http://news.p30vel.ir
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سرعت بالای اتصال بی سیم با مودم adsl planet adn-4000

سرعت بالای اتصال بی سیم با مودم adsl planet adn-4000

محصولات planet در بازار ایران با قیمت مناسب و کیفیت خوب خود شهره کاربران هستند. یکی از آخرین محصولات این شرکت که از جدیدترین تکنولوژی حال حاضر در حوزه شبکه های بی سیم بهره می برد adn-4000 نام دارد که یک مودم adsl بی سیم است. طراحی به کار گرفته شده در بدنه این دستگاه به خصوص در قسمت رویی، شبیه به برخی از محصولات قدیمی این شرکت است.
سرعت بالای اتصال بی سیم با مودم adsl planet adn-4000
محمدامین ناهید- دنیای کامپیوتر و ارتباطات
محصولات planet در بازار ایران با قیمت مناسب و کیفیت خوب خود شهره کاربران هستند. یکی از آخرین محصولات این شرکت که از جدیدترین تکنولوژی حال حاضر در حوزه شبکه های بی سیم بهره می برد adn-4000 نام دارد که یک مودم adsl بی سیم است. طراحی به کار گرفته شده در بدنه این دستگاه به خصوص در قسمت رویی، شبیه به برخی از محصولات قدیمی این شرکت است. این طراحی با اصالت در کنار رنگ تمام سفید بدنه دستگاه به آن ظاهری دلنشین بخشیده است.
adn-4000 برای برقراری ارتباط بی سیم از استاندارد 802.11n پشتیبانی می کند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم این استاندارد به عنوان پرسرعت ترین استاندارد بی سیم، با حداکثر سرعت 300mbps در تبادل داده ها، در حال حاضر شناخته می شود. این دستگاه با بهره گیری از این استاندارد بی سیم علاوه بر سرعت بالا، محدوده وسیعی را تحت پوشش خود قرار می دهد تا جایی که می توان ادعا کرد نسبت به دستگاه های تحت استاندارد802.11g بیش از دو برابر این محدوده افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که این دستگاه علاوه بر استاندارد 802.11n، از استانداردهای 802.11g با سرعت 54mbps و 802.11b با سرعت 11mbps نیز پشتیبانی می نماید.
از آنجایی که این مدل برای برقراری ارتباط بی سیم از فرکانس 2.4ghz استفاده می کند، امکان پشتیبانی از استاندارد 802.11a توسط آن وجود ندارد. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که امروزه دستگاه های تحت استاندارد 802.11a در محیط های indoor خیلی کم به کار گرفته می شوند. بهره گیری از تکنولوژی mimo برای چندگانه کردن کانال های ارسال و دریافت داده ها که خود به نوعی مکمل استاندارد 802.11n محسوب می شود، عامل دیگری برای کارآمدتر کردن ارسال و دریافت اطلاعات به صورت بی سیم در این دستگاه است. ارسال و دریافت داده های بی سیم توسط 3 آنتن جداشونده که در پشت دستگاه تعبیه می شوند صورت می گیرد. قدرت مانور هریک از این آنتن ها در حالت نصب شده 360 درجه است. تمام عوامل ذکر شده در بالا موجب می شوند که شبکه بی سیم ایجاد شده توسط adn-4000 یک شبکه قدرتمند و پایدار با سرعت بالا باشد.
اما علاوه بر ارتباط بی سیم با سرعت بالا، planet برای این دستگاه پیش بینی ارتباط کابلی ethernet را نیز داشته است. adn-4000 از چهار پورت rj-45 با سرعت 10/100mbps برخوردار است که می توان از آنها جهت اتصال به چهار دستگاه توسط کابل ethernet استفاده نمود. به این ترتیب شما می توانید در شبکه خود هم ارتباط بی سیم و هم ارتباط کابلی درنظر بگیرید کنید. علاوه بر این 4 پورت rj-45، یک پورت rj-11 نیز تحت عنوان پورت wan در این مدل تعبیه شده است. این پورت به شما امکان می دهد که کابل adsl خود را به دستگاه متصل نمایید. adn-4000 از تمام استانداردهای adsl شامل adsl2/2+ پشتیبانی می کند. قابل ذکر است که این دستگاه از تکنولوژی nat برای به اشتراک گذاری اینترنت بین کاربران نیز پشتیبانی می نماید.
تعبیه دکمه reset در این مدل به شما امکان راه اندازی مجدد ساده دستگاه را می دهد. اگر این دکمه در دستگاه تعبیه نمی شد این کار یا باید به صورت نرم افزاری از طریق پنل و یا با قطع برق دستگاه به مدت 10 ثانیه صورت می گرفت ولی حالا با فشار یک دکمه به ساده ترین شکل ممکن دستگاه ریست می شود. adn-4000 از یک دکمه wps نیز بهره می برد. تکنولوژی wps به شما امکان می دهد که تنها با فشار یک دکمه ارتباط بی سیم شبکه خود کاملا امن نمایید. این کار تحت این استاندارد به صورت کاملا خودکار صورت می گیرد. تنها باید به این امر توجه کنید که کارت شبکه دستگاه کاربر نیز از wps پشتیبانی نماید.
استانداردهای امنیتی بی سیم wep، wpa و wpa2 خیال شما را از امنیت ارتباطات بی سیم در شبکه راحت کرده اند. امکانات مدیریتی تعبیه شده در این مدل نسبت برای دستگاهی در این حد و اندازه کاملا کافی است. adn-4000 به شما امکان ***** کردن آدرس mac دستگاه های فعال در شبکه را جهت کنترل دسترسی به شبکه داخلی می دهد. از سوی دیگر ***** کردن urlهای دلخواه برای ایجاد یک *****ینگ کوچک در محیط شبکه توسط این مدل برای شما فراهم آمده است. رابط کاربری تحت وب این دستگاه به شما اجازه می دهد که از هر دستگاه موجود در شبکه که از یک مرورگر اینترنت برخوردار باشد، بتوانید تمام قابلیت های adn-4000 را تحت کنترل خود قرار دهید.

منبع :اخبار فناوری اطلاعات
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سیستم های صوتی به سمت ارتباطات بی سیم می روند

سیستم های صوتی به سمت ارتباطات بی سیم می روند

x-fi برای فردا
کریتیو جدیدترین تکنولوژی خود را به منظور افزایش شفافیت درپخش فایل های صوتی و تصویری معرفی کرد.
به گزارش عصر ارتباط، این تکنولوژی موسوم به x-fi قادر است بهترین شفافیت صدا را برای فرمت های معروفی چون mp3 به کمک بازیابی بخش های از دست رفته صدا ارائه دهد.
بر اساس اعلام شرکت کریتیو، x-fi ابتدا در کارت های صدا و سپس در اسپیکرها و هدفون های کریتیو به کار رفته است و در آینده این ویژگی در سیستم صوتی خودرو، فیلم دیدن و گوش دادن به موزیک به کار گرفته می شود و از تمامی کارخانه ها در خواست داریم که به ارتقای این تکنولوژی کمک کنند.
این موضوع در حالی است که بسیاری از شرکت های سازنده پلیرهای قابل حمل ارزان قیمت از چیپست های کریتیو بهره می گیرند و به همین دستگاه هایشان کیفیت صوتی بسیار خوبی دارند. در حال حاضر روند به کار بردن این چیپست روی نوت بوک ها ادامه پیدا کرده است و برای دستگاه های کوچک نیز کارآیی خواهد داشت. برای کامپیوتر های خانگی نیز این روند ادامه پیدا می کند.
همچنین اسپیکرمدلgigaworks t3 که جدیدترین محصول کریتیو در زمینه اسپیکرها است در سری ای بانام gigaworks 2 نیز تولید می شوند که ساب ووفر ندارند، بلکه آنها داخل اسپیکرها تعبیه شده اند و به دلیل داشتن ابعاد کوچک قابل حمل هستند.
به گفته نمایندگان کریتیو، مدل n400 پرفروشترین اسپیکر این برند به حساب می آید و در خصوص اسپیکرهای سری g و t در ابتدا تصور می شد که فروش خوبی نداشته باشند ولی با استقبال مناسب و فروش خوب آنها کریتیو تصمیم گرفته تا هنوز به وارد کردن آنها ادامه در کشور ادامه دهد.
محصولات جدید بر مبنای فناوری بی سیم
آنچه که می تواند بنا بر اظهارات کریتیو ، در حال حاضر جزو سیاست های جدید این شرکت قرار گیرد افزایش به کارگیری تکنولوژی بی سیم درمحصولات موردنظر همچون سایر شرکت ها است.
در حقیقت هدایت بازار دیجیتال به سمت محصولات بی سیم که مطمئنا دغدغه های محصولات پیش از این فناوری را نداشتند و استقبال مناسبی که از سوی مصرف کنندگان برای سیستم های مجهز به آن صورت گرفت باعث شد تا کریتیو جهش خود را به سمت دستگاه های سازگار با تکنولوژی بی سیم افزایش داده و کارت های صدایی تولید کند که با استفاده از دریافت کننده بی سیم با برد 30 تا 50 متر صدا را داخل خانه پخش می کنند. همچنین به کارگیری تکنولوژی x-fi روی فلش usb امکان بهره گیری از این تکنولوژی را در مکان های مختلف برقرار می کند.
این در حالی است که کریتیو با قرار دادن هدست های جدیدخود در خانواده hs که به تکنولوژی x-fi ، بی سیم و همچنین باتری هایی با 8 ساعت دوام مجهز هستند آنها را در آینده ای نزدیک به بازار کاربران خود وارد کند.
از سوی دیگر zen mozaic یکی از دو مدل جدید این شرکت که به تازگی وارد ایران شده است با اسپیکر داخلی و طراحی خاصش جانشین مدل zen v pluه به حساب می آید. zen x-fi نیز به عنوان دومین دستگاه جدید کریتیو با بهره گیری از تکنولوژی x-fi و wi-fi برای مدل های 61 و 32 گیگابایتی قادر است با استفاده از اتصال بی سیم به طورمستقیم به کانال های موسیقی وصل شود و موزیک های جدید را دریافت کند. امکانات دیگری چون ضبط کننده صدا و جایگاه تراشه حافظه در این دستگاه به چشم می خورند.
حرفه ای ها در صدر توجه
موضوعی که در اغلب بازار های لوازم صوتی و تصویری دیجیتالی به چشم می خورد این است که درصد وسیعی از کاربران این محصولات سعی می کنند با پرداخت هزینه بیشتر از محصولات رده بالای برند ها استفاده کنند. شاید یکی از دلایل این موضوع نبود ما به التفاوت زیاد ما بین رده متوسط های خوب با محصولات رده پایین این برند ها باشد.بررسی بیشتر بازار سیستم های صوتی و حتی هدفون ها نیز صحت ادعای فوق را تائید می کند.
بر اساس اخبار محصولات این برند تایوانی، جدیدترین و حرفه ای ترین هدفون های سریep، هدفون هایaurvana هستند که بدون شک هدفون مدل iaurvana x-fiیکی از گران ترین و فوق العاده ترین هدفون هایی است که در بین تمام هدفون ها و حتی رقبای خود حرف اول را می زند
پلیر zen x-fi نیز در ویرایش آزمایشی خود یکی دیگر از محصولات کریتیو است که با فعال کردن گزینه های مربوط بهx-fi ، کیفیت صدای موسیقی در حال پخش نسبت به حالت عادی بهبود چشمگیری می یابد و تاکنون توانسته در بازار های جهانی خوش اقبال ظاهر شود .

منبع :پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سریع ترین رایانه جهان ساخته شد

سریع ترین رایانه جهان ساخته شد

دانشمندان فناوری اطلاعات سریع ترین رایانه جهان را با توانایی انجام هزار تریلیون محاسبه در یک ثانیه وارد دنیای فناوری اطلاعات کردند.

به نقل از آسوشیتدپرس، دانشمندان لابراتوار ملی آلاموس و غول فناوری اطلاعات " آی بی ام " جدیدترین ابر رایانه جهان را با مصرف نظامی و برای استفاده در شبیه سازی انفجارهای اتمی ساخته اند.
این ابر رایانه دو برابر سریع تر از ابر رایانه آی بی ام با نام Blue Gene است.
مسوولان رسمی می گویند این ابر رایانه همچنین می تواند استفاده های بسیاری در علوم مهندسی، داروسازی و صنایع پایه داشته باشد.
این ابر رایانه می‌تواند در یک ثانیه کاری را که 100 هزار لپ تاپ فوق سریع انجام می دهند را انجام دهد.
اگر جمعیت شش میلیاردی جهان 24 ساعت در هفته با ماشین حساب مشغول حساب کردن باشند 46 سال طول می کشد تا کاری که "Roadrunner" در یک روز انجام می دهد را به سرانجام برسانند.
این ابر رایانه که وزنی معادل 500 هزار پاند دارد و 6000 فیت مربع را اشغال کرده است 6 هزار و 984 چیپ دو آلکور، 12 هزار و 960 پردازنده سلولی و 80 ترابایت حافظه دارد که در 288 رک به اندازه یک یخچال قرار گرفته اند.


http://www.tici.info
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
گوشي هواشناس

با توجه به گسترش استفاده از گوشی آیفون شرکت اپل و استقبال از این گوشی بد نيست که با نرم‌افزارهای وب 2 طراحي شده براي این گوشی نيز آشنا شويد. نرم‌افزار هواشناسی سایت AccuWeather که طراحی زیبا و جذابي دارد، شما را از وضع آب و هوای 5 روز آینده با خبر مي‌کند. تنها کافي است گوشي شما با استفاده از فناوري‌هايي مانند wiFi یا GPRS قابليت اتصال به اينترنت را داشته باشد. علاوه بر نمايش وضعيت هوا، سرعت باد، درصد رطوبت، فشار هوا و دمایی که احساس می‌شود را نيز مي‌توان از اين طريق مشاهده کرد. تصویر پس‌زمينه برنامه نیز بر اساس تغییرات آب و هوايي تغییر می‌کند. در بخش دیگری از این برنامه می‌توانید از آب و هوای 5 روز آینده شهر مورد نظر خود نيز باخبر شوید. همچنين مي‌توانيد در صورت تمايل آخرین تصاویر ماهواره‌ای دریافتی از حرکت ابرها را روی گوشی خود مشاهده كنيد. خوشبختانه اين برنامه شهرهاي ايران را نيز پوشش مي‌دهد و اگر از معدود کاربران آيفون در کشورمان باشيد مي‌توانيد با مراجعه به فروشگاه IT News Apple اين نرم‌افزار مفيد را بارگذاري و نصب کنيد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
دموكراسی دیجیتالی در بزرگ ترین شبكه اجتماعی وب
نحوه مدیریت در facebook به رای گذاشته شد



بزرگ ترین سایت شبكه اجتماعی در اینترنت اعلام كرد ،‌مدیران وب‌سایت فیس‌ بوک ، رای ‌گیری عمومی در مورد نحوه مدیریت این شبکه اجتماعی را آغاز کردند.





به گزارش سرویس "بازار روز" پایگاه خبری گیگا نیوز ،‌ قول این رای‌گیری از مدت‌ها قبل به کاربران داده‌شده بود و اکنون کاربران می‌تواند با ورود به بخش نظرسنجی مدیریت فیس‌بوک نظرات خود در مورد نحوه مدیریت اطلاعات شخصی را به گوش مدیران این شبکه اجتماعی برسانند.
سایت مدیا نیوز اعلام كرد ،‌ پیش‌تر نحوه مدیریت اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک خبرساز شده‌بود و این سایت با انتشار خبری در مورد اینکه نمایه کاربران جزء دارای‌های شرکت فیس‌بوک است جنجال زیادی به پا کرد.
در نظرسنجی جدید؛ کاربران می‌توانند به دو اساس‌نامه مدیریتی متفاوت فعلی و پیشنهادی رأی دهند.
طبق اساس‌نامه فعلی فیس‌بوک، اطلاعات کاربران به دلیل مسائل کپی‌رایت، مورد بررسی مسئولان سایت قرار می‌گیرد و برای اینکه حقوق محتویات نمایه حفظ شود، مجوز (لیسانس) این محتوایت به نام شرکت فیس‌بوک ثبت می‌شود. محتویات نمایه شامل عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها و Log فعالیت‌ها می‌شود.
در ادامه اساس‌نامه بیان شده‌است که بعد از حذف نمایه توسط کاربر، اطلاعات کاربران برای مدتی در بانک اطلاعاتی فیس‌بوک باقی می‌ماند.
بخش‌های دیگر اساس‌نامه فعلی شامل مطالبی در مورد امنیت وب‌سایت، هزینه‌های خدمات موبایل، ابزار Share Button و تبلیغات میان‌صفحه‌ای است.
از سوی دیگر اساس‌نامه پیشنهادی بیان می‌کند که مالکیت امتیاز محتوای نمایه کاربران بعد از پاک شدن نمایه توسط کاربر به پایان می‌رسد و بانک اطلاعاتی برای ضبط این اطلاعات وجود نخواهد داشت.
بندهای دیگر اساس‌نامه پیشنهای همچنین در مورد اهمیت اطلاعات شخصی و مدیریت به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با کاربران دیگر بحث می‌کند.
آمار نظرسنجی همانطور که پیش‌بینی می‌شد به نفع اساس‌نامه پیشنهادی پیش می‌رود و تا روز یک‌شنبه 30 فروردین 73 درصد کاربران به این اساس‌نامه و تنها 27درصد به اساس‌نامه فعلی رأی داده‌اند.
نظرسنجی روز 23 آوریل به پایان می‌رسد و تنایج آن برای تغییر نحوه مدیریت مورد بررسی قرار می‌گیرند.
گفتنی است ،‌سایت facebook‌ ،‌ بزرگ ترین شبكه اجتماعی در اینترنت است كه بیش از 200 میلیون پروفایل از كاربران اینترنت در ان ثبت شده است . این پایگاه ،‌ بنا به پیش بینی فعالان فناوری اطلاعات ، یكی از گزینه های اصلی خرید گوگل در سال های آینده می باشد.
اضافه می شود ،‌ صدها هزار ایرانی در رده های مختلف سیاسی ،‌علمی ،‌اجتماعی ،‌هنری و ورزشی در این سایت عضو هستند. استقبال ایرانیان از سایت فیس بوك بسیار زیاد است ،‌اما این پایگاه در اقدامی عجیب ، نام ایران را از فهرست كشورهایی كه متقاضیان می توانند تبلیغات الكترونیكی خود را برای این جامعه ارسال كنند ،‌حذف كرده است.

منتشر شده توسط گيگا نيوز و به نقل از مديانيوز در تاریخ ۱۳۸۸ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سایت سومین كتابخانه دیجیتالی بزرگ جهان راه اندازی شد

سایت سومین كتابخانه دیجیتالی جهان ،‌ توسط نهاد آموزشی و‌علمی ملل متحد در پاریس راه اندازی شده و به هفت زبان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
به گزارش سرویس "جامعه اطلاعاتی" پایگاه خبری گیگا نیوز ،‌ سومین كتابخانه دیجیتالی بزرگ وب توسط یونسكو در فرانسه به بهره برداری رسید . این كتابخانه پس از Google Book Search و پروژه جدید Europeana اتحادیه اروپا ،‌سومین كتابخانه دیجیتالی برتر جهان به شمار می‌رود .
كتابخانه دیجیتالی جهان، وب‌سایتی كه دسترسی رایگان به كتاب‌های كمیاب، نقشه‌ها، دست نوشته‌ها، فیلم و عكس از سراسر جهان فراهم می‌كند، و آثاری از چین باستان یا خوشنویسی فارسی را به رایگان گردهم می‌آورد.
هدف از راه‌اندازی این كتابخانه كه محتوایش از كتابخانه‌ها و آرشیوهای سراسر جهان جمع‌آوری شده، كاهش شكاف دیجیتالی فقیر و ثروتمند، توسعه محتوای غیرغربی در اینترنت، ترویج بهتر درك میان فرهنگ‌ها و فراهم كردن منبع آموزش جهانی است .
سایت كتابخانه دیجیتالی جهان توسط نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسكو و 32 موسسه همكار این سازمان راه‌اندازی شده و ایده جیمز بلینگتون، كتابدار كتابخانه كنگره است .
این كتابخانه به نشانی www.worlddigitallibrary.org به هفت زبان اصلی عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، پرتقالی، روسی و اسپانیایی موجود بوده و مطالب به زبان‌های دیگر نیز قابل دسترس خواهد بود .
انتظار می رود ،‌با توجه به شمار قابل ملاحظه كاربران ایرانی اینترنت و فرهنگ غنی پارسی ،‌ سرویس خاصی برای ارائه كتب فارسی در این پایگاه برای جامعه مخاطبان آن طراحی و راه اندازی شود كه بی شك ،‌ پیگیری مسئولان مربوطه برای انجام این درخواست به حق كاربران ایرانی ،‌ غیر قابل اجتناب خواهد بود.

منتشر شده توسط گيگا نيوز در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۳۱ فروردين
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
کارگاه آموزشی تکنولوژی های جدید مخابراتی و کاربردهای آن برگزار می شود

با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات و شرکت مخابرات ایران کارگاه پنج روزه تکنولوژی های جدید مخابراتی و کاربردهای آن برگزار می شود.

دکتر غلامعلی حسنی صدر مدیر کل مرکز آموزش مخابرات ایران در گفت و گو با خبرنگار سیتنا با اعلام این خبر اظهار داشت: از 24 خرداد ماه لغایت 28 خرداد ماه کارگاه تکنولوژی های جدید مخابراتی و کاربردهای آن که در واقع کارگاه آموزشی NGN است برگزار می شود.
وی با بیان این که کارگاه آموزشی NGN با حضور 15 کشور خواهد بود تصریح کرد: : این دوره با حضور 40 نفر از کارشناسان و مدیران داخلی خارجی از منطقه آسیا و اقیانوسیه (کشورهایLDC) برگزار خواهد شد.

سرپرست دانشکده پست و مخابرات گفت: در واقع برگزاری این دوره به همت کمیته عالیNGN که در شرکت مخابرات ایران تشکیل می شود برنامه ریزی شده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: داوطلبان تاهفتم می "17 اردیبهشت" می توانند برای شرکت در این سمینار ثبت نام کنند.
لازم به ذکر است تمامی مراحل ثبت نام در پذیرش متقاضیان از طریق اتحادیه جهانی مخابرات انجام می شود که در این میان چهار نفر از مدرسین دوره از خارج و دو نفر از ایران هستند
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
ایران در انتظار سرویس وایمكس

سرویس وایمكس می تواند چالش ها و مشكلات اینترنت را در كشور رفع كرده و به عنوان یك سرویس مطمئن به شمار آید.
سال 88 سرویس وایمکس ارائه می شود . این خبری بود كه وزیر ارتباطات در اذر ماه سال 87 اعلام
كرد. دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذر ماه سال پیش در گفت و گو با برنامه تهران 20 اظهار داشت:

سرویس وایمکس، از آنجایی که پهنای باند بالایی دارد و اینترنت پرسرعت ارائه می کند می تواند با استقبال مشترکان مواجه شود.

وی ادامه داد: مناقصه برای ارائه این تکنولوژی برگزار شده و برندگان در 30 استان کشور انتخاب شده اند که البته در این میان انتظار می رود این سرویس در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها با استقبال مواجه شود.

سلیمانی تصریح کرد: اگر برندگان مناقصه وایمکس از این فرصت نهایت استفاده را ببرند حداقل می توانند تا پنج میلیون مشترک در یک برهه زمانی کوتاه جذب کنند.

وی گفت: نیاز به اینترنت پرسرعت به صورت بالقوه در میان مشترکان ما دیده می شود.
وی در ادامه اظهاراتش در خصوص وضعیت شبکه تلفن همراه در کشور گفت: در حال حاضر حدود 41 میلیون مشترک تلفن همراه داریم که در این میان تنها از ابتدای دولت نهم تاکنون ماهانه حدود یک میلیون سیم کارت واگذار شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص ارائه سرویس GPRS نیز گفت: انتظار می رفت سرویس GPRS شهریور 86 ارائه شود اما تا آبان 87 ارائه این سرویس به طول انجامید.
وی با بیان این که در حال حاضر این سرویس در تهران و کرج ارائه شده است ، در ارتباط با رقابت اپراتور های تلفن همراه در کشور گفت: هنوز همراه اول رقابت خود را آغاز نکرده است.

دکتر سلیمانی افزود: در صورتی که همراه اول 51 درصد از سهامش وارد بورس شده و هیات مدیره آن از بخش خصوصی باشد، می تواند وارد فضای رقابتی شود.
وی همچنین تصریح کرد:تعرفه مکالمات با تلفن همراه مطابق با متوسط استاندارد های جهانی است.

سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ضریب نفوذ تلفن همراه به بیش از 100 درصد برسد و همچنین پوشش جغرافیایی شبکه کامل شود به استاندارد جهانی نزدیک شده ایم.


تحولات وایمكس در یك نگاه

زمانی که دیگر شبکه های کابلی محبوبیت خود را در بخش فناوری اطلاعات کشور از دست داد ، وایمکس - خدمات اینترنت پرسرعت بی‌سیم - به عنوان یک راه چاره پیش روی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت؛ به این امید که بتواند جایگزینی برای DSL یا شبکه های کابلی باشد.



وایمکس در سال 2001 میلادی، با هدف انتقال داده به صورت بی سیم معرفی شده و فناوری آن شباهت زیادی به وای فای دارد با این تفاوت که سرعت انتقال و گستره ی آن به مراتب از وای فای بیشتر است.

در واقع از وایمکس به عنوان وسیله ای برای افزایش سرعت باند پهن در مناطقی که از نظر اقتصادی با مشکل روبه رو هستند، استفاده می شود.
این فناوری به عنوان گزینه ارزان تر نسبت به دیگر گزینه های موجود در کشورهای در حال توسعه به منظور راه اندازی شبکه های اینترنت پرسرعت، مطرح شده است.
با آزمایش وایمکس در کشورهای درحال توسعه، کشورهای جهان اول نیز به استفاده از این فناوری ارزان قیمت علاقه مند شده اند و دولت ها و شرکت ها به دنبال توسعه وایمکس در کشورهای خود هستند.

از جهتی دیگر ابزارهای کم هزینه ی وایمکس می تواند وسیله ی نفوذ برای بسیاری از مشتریان جدید محسوب شود. وایمکس همچنین سطح کاملا جدیدی از انعطاف پذیری دسترسی داده ها را وعده می دهد که کمتر مربوط به مکان خاص مشتریان می شود. این نوع از دسترسی باند پهن سیار و نیرومند، قابل حمل یا ثابت، بسیار بی نظیر خواهد بود. علاوه بر این، وایمکس گزینه های رقابتی را برای متصدیان و کاربران فراهم خواهد کرد که از متصدیان و مشتریان خطوط سیمی سنتی با تشویق و ارائه ی خدمات پیشرفته و مبتکرانه بهره می جوید.
ورود به ایران
از سال 1383 با ارایه مجوزهای PAP ، با موافقت اصولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به برخی از شرکت های علاقمند به فعالیت در حوزه بی سیم باند وسیع، مجوز راه اندازی شبکه رادیویی اعطا شد.
بدین ترتیب این شرکت ها براساس فناوری وایمکس و فناوری مشابه آن، نسبت به راه اندازی شبکه های باند وسیع در سطح تهران و مشهد اقدام کردند و در سال 1386 پس از تکمیل مراحل استاندارد سازی فناوری وایمکس در جهان، رگولاتوری اعطای مجوزهای جدید وایمکس را در دستور کار خود قرار داد.
این امر به برگزاری مزایده فناوری وایمکس در تابستان و پاییز 87 و اعطای مجوز به چهار شرکت ایرانی در این زمینه منجر شد .
کنسرسیوم مبین پایا در 30 استان، شرکت ایرانسل در استان های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان،اسپادان در اصفهان و رایانه دانش گلستان در استان گلستان برندگان این مزایده اعلام شدند.

شرکت های برنده پس از دریافت پروانه شش ماه فرصت دارند این خدمات را در مرکز استان ها ارائه دهند در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.
در مجوز پروانه وایمکس، ترکیبی از همه خدمات وجود دارد به طوری که کسانی که مجوز وایمکس را دریافت کنند، همه مجوزهای قبلی isp، icp، تلفن اینترنتی (voip) اوریجینیشن و تلفن ثابت را نیز در اختیار خواهند داشت.
پروانه پر درد سر
به گفته مهندس محمود خسروی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه اپراتوری وایمکس ظرف دو هفته آینده صادر خواهد شد؛ این اتفاق در حالی در جریان است که مسوولان وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند: به دلیل بازار رو به گسترش خدمات‌رسانی در حوزه اینترنت به صورت وایمکس و همچنین ارزش بالای باند فرکانسی آن محدود کردن این حوزه به شرکت‌های PAP که تاکنون تقریبا عملکرد ناموفقی در حوزه ADSL داشته‌اند باعث خواهد شد که گسترش وایمکس در ایران با کندی روبه‌رو شود یا به نتیجه نرسد از همین‌رو به نظر می رسد رگولاتوری ایرانی برای صدور پروانه‌های جدید اپراتوری وایمکس باید تصمیمی در خصوص شرکت‌هایی که پیش از این در حوز فعالیت داشتند بگیرد.
دل نگرانی های وایمکس
همزمان با برگزاری سمینار تخصصی وایمکس در 28 دی ماه امسال، در دانشگاه علم و صنعت برندگان مزایده وایمکس برخی دلمشغولی ها و نگرانی های خود را مطرح کردند.
تامین زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه وایمکس کشور یکی از همین دلمشغولی ها بود. برندگان این مزایده خواستار تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه هستند.
افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای جدید از دیگر نگرانی ها بود که به اعتقاد آنان باید در نظر گرفته شود.
محدودیت سرعت اینترنت(128K) برای کاربران نیز از جمله مسایلی بود که از سوی اپراتور ها مطرح شد.
موضوع رقابت نا برابر بین عرضه کنندگان سرویس های فناوری اطلاعات همچون ADSL و شبکه های پیشرفته نسل سوم نیز در این سمینار مطرح شد.
در واقع تا کنون در جهان فناوری های بسیاری به عنوان رقیب وایمکس مطرح شده اند که حتی می توانند اتصال پرسرعت اینترنت به تلفن همراه را نیز فراهم کنند.
سرانجام موضوع دریافت اعتبارات و تسهیلات بانکی به عنوان یک دغدغه مالی از سوی اپراتور ها در این سمنار مطرح شد.
اپراتور مشترک
اپراتور دوم تلفن همراه "ایرانسل "واپراتور تلفن همراه اصفهان" اسپادان" که از جمله برندگان این مزایده بودند از شانس بالاتری برای رسیدن به اهدافشان برخوردارند.
به زعم کارشناسان، اپراتورهای تلفن همراه به سبب در اختیار داشتن بخشی از زیرساخت‌ فیزیکی مورد نیاز وایمکس و تجربه مرتبط، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای حضور در بازارهای وسیع وایمکس هستند.
سود و زیان وایمکس
و در پایان این سول مطرح می شود که آیا فناوری وایمکس انتظار سرمایه گذاران را بر آورده خواهد کرد؟
آنچه طی سال‌های اخیر در بازار جهانی اینترنت بی‌سیم گذشته است نشان می‌دهد فقط در شرایطی بسیار خاص وایمکس می‌تواند فضای تجاری لازم برای یک تجارت بلند مدت سودآور را فراهم کند.
سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه وایمکس به سبب بهای بالای نصب، دشواری و ریسک بالای کار، سختی بازاریابی و وجود فناوری‌های موازی مانند ADSL یا سایر انواع اینترنت بی‌سیم باید اهداف و برنامه‌های خود را با دقتی مضاعف انتخاب کنند.
این توصیه را مشاوران سرمایه گذار در اختیار اپراتورها قرار دادند.

فراموش نکنیم مهمترین ویژگی و مزیت وایمکس قابلیت سیار بودن آن است که موجب می شود این فناوری را وارد رایانه های دستی( لپ تاب ها ) و گوشی های تلفن همراه کند بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که پایین بودن ضریب نفوذ رایانه‌های شخصی و به ویژه لپ‌تاپ‌ها در ایران بتواند در توسعه بازار این فناوری تاثیرگذار باشد.
جدید ترین خبر از وایمكس را باید مصاحبه یك مسئول دولتی با خبرنگار روزنامه ایران در 20 فروردین سال 88 دانست كه وی وعده داد كه وایمكس تا اخر شهریور در پایتخت فراگیر خواهد شد .
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
نگاهی به 20 پایگاه خبری پر بیننده فارسی در اینترنت


آمارها نشان می دهد كه بیش از چهل درصد مخاطبان سایت های خبری را مخاطبانی تشكیل می دهند كه از موتورهای جست و جو مراجعه می كنند.
واژه News یا خبر را باید یكی از مهم ترین كلمات در اینترنت دانست . شمار زیادی از كاربرانی كه به نوعی به دنبال دریافت اطلاعات روز از وقایع جهان هستند ،‌از این كلمه برای مشاهده پایگاه های خبری مختلف وب استفاده می كنند. گوگل برای این كلمه به زبان فارسی ،‌بیش از 51 میلیون نتیجه جست و جو ارائه می كند كه نشان دهنده اهمیت فوق العاده این كلمه در اینترنت و هم چنین در میان سایت های فارسی است .
به گزارش گیگا نیوز ،‌ در میان پنجاه میلیون نشانی اینترنتی كه موتور گوگل برای كلید واژه "خبر" ،‌لیست می كند ،‌ سایت خبرآنلاین ،‌ پایگاه شبكه بین المللی خبر صدا و سیما و سایت روزنامه خبر ورزشی ،‌در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. حجم به روز رسانی مرتب و مكرر و در اختیار داشتن شمار زیادی از بیننده گان سبب شده است تا این سه پایگاه ،‌ در زمره پر بیننده ترین سایت های خبری فارسی در اینترنت باشند.
این رتبه بندی كه در فوریه 2009 میلادی ثبت شده است نشان می دهد كه استقبال كاربران ایرانی از سایت های خبری روز به روز در حال افزایش است. اگر چه پایگاه های رتبه بندی مانند آلكسا یا statbrains.com‌ رتبه های سایت های خبری ایران را متفاوت اعلام می كنند ،‌اما نتایج فهرست گوگل نشان دهنده نگاه میلیون ها كاربرانی ایرانی وب به سایت های خبری صدا و سیما و برخی از پایگاه های خبری خصوصی می باشد.
اگر چه پایگاه هایی مانند ایسنا ،‌تابناك ،‌گویا ،‌الف ،‌ همصدا ،‌ پرس تی وی ،‌هموطن و العالم در كنار بخش فارسی پایگاه های شبكه های اطلاع رسانی بیگانه ،‌ شمار زیادی از مخاطبان اخبار ایران را به خود اختصاص داده اند ،‌اما جایگاهی كه پایگاه های خبری فارسی بر اساس key word‌های خاص در گوگل كسب می كنند ،‌نشان گر ارزش كسب مخاطب از رتبه های بالا در موتورهای جست و جو می باشد.
در زیر ،‌ فهرستی از 20 پایگاه خبری اول كه گوگل برای كلید واژه "خبر" ارائه كرده است ،‌ درج شده است .
1- خبر آنلاین
2- شبکه خبر
3- خبر ورزشی
4- واحد مرکزی خبر(صدا و سیما)
5- خبرگزاری فارس
6- پخش زنده شبكه های صدا و سیما
7- خبر خودرو
8- خبر فارسی
9- اولین خبر
10- ایسنا
11- خبرچین
12- خبر ورزشی
13- خبرگزاری موج
14- 7 خبر
15- شبكه خبری دانشجویان
16- ایرنا
17- خبرگزاری زنان ایران
18- خبر جنوب
19- شبكه خبری مسیحیان فارسی زبان
20- بامداد خبر

 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
چالش های نقض كپی رایت در سایت های فارسی

تا زمانی كه پكیج هایی مانند KING‌ در بازار سنتی آی تی تی كشور تبلیغ می شود ،‌به قانون گرایی در سایت های فارسی امیدی نیست.
كپی رایت در سایت های فارسی معمولا رعایت نمی شود . این واقعیتی است كه متاسفانه به عنوان حقیقتی تلخ در میان پرتال های ایرانی در وب تلقی می شود. اگر چه از حضور اینترنت در ایران بیش از دو دهه نمی گذرد و سابقه فعالیت سایت های فارسی در میان میلیون ها پایگاه در اینترنت زیاد نیست ،‌ اما به نظر می رسد ،‌جوان بودن سایت های ایرانیان در وب ،‌ منجر به پدیدامدن نوعی فضای ناهنجاری دیجیتالی و حقوقی متداول شده است كه خلاقیت و نوآوری مبتنی بر ظرفیت های دنیای دیجیتال ،‌در آن كم رونق است .
مساله كپی رایت در سایت ها ،‌ جنبه های مختلفی دارد. یك جنبه در سایت های خبری وجود دارد كه اخبار و مطالب خبری آن ها به عناوین مختلف ،‌بدون ذكر منبع و ماخذ ،‌در سایت های دیگر درج می شود و صاحبان پایگاه ،‌حق كپی خبر paste شده در سایت خود را رعایت نمی كنند. جنبه دیگر ،‌ به استفاده از تصاویر اختصاصی پایگاه ها ‌،بدون ذكر نام عكاس و منبع بر می گردد كه این موضوع با گسترش شمار سایت های وب و نیاز آن ها به استفاده از تصاویر مختلف و متعدد ،‌ بیش از گذشته نمود عینی پیدا كرده است .
كپی كردن یك تصویر در ده ها و بلكه صدها سایت اینترنت فارسی ،‌ امری متداول است كه بدون هیچ كنترل و ضابطه ای انجام می شود. این موضوع را وقتی می توان به خوبی درك كرد كه كلید واژه خاصی را كه مربوط به فرد یا رویداد یا موضوع خاصی است ،‌در موتورهای جست و جو د رمیان سایت های فارسی ،‌ search‌ می كنیم. مشاهده می شود كه بعضا ده ها سایت ،‌یك تصویر بعضا اختصاصی از سایت خبری رسمی یا غیر رسمی ایكس را بارها در سایت خود استفاده كرده اند و به منبع آن اشاره ای نشده است .
جنبه دیگر نقش حق كپی در سایت های فارسی ،‌به موضوع استفاده از مقالات و مطالب تحلیلی این پایگاه ها بر می گردد كه سایت های فارسی ،‌ بعضا بدون درج نام نویسنده و سایت اصلی ،‌ به استفاده و حتی ویرایش مطلب بر اساس نگاه و رویكرد خود و انتشار آن در پایگاه مطبوع ،‌ اقدام می كنند. فهم این مساله نیز با جست و جوی برخی مقالات در وبلاگ ها و سایت های فارسی ،‌به راحتی قابل پیگرد است.
تاسف از این رفتار زشت دیجیتالی وقتی شدت می گیرد كه شما مشاهده می كنید ،‌ مقاله یا گزارشی كه بعضا به طو راختصاصی برای یك سایت تحریر شده بود ،‌ با نام فرد دیگری به طور رسمی در یكی از روزنامه ها و یا هفته نامه های كشور به چاپ می رسد!! آیا در این حالت ،‌ امكانی برای شكایت از نشریه مزبور فراهم است ؟ آیا قانون ،‌روش هایی برای شكایت از این گونه موارد در نشریات دراختیار صاحب اثر قرار داده است؟
الزام مسئولان سایت های فارسی وب به رعایت حق كپی ،‌ به دلیل عدم التزام این پایگاه ها به قوانین كپی رایت حاكم بر فضای نشریات كشور ،‌ بسیار مشكل است و شاید از عهده دولت هم خارج باشد. چرا كه فضای وب ،‌ توسط هیچ دولتی تحت كنترل مستقیم قرار ندارد و موضوع عدم ثبت رسمی پایگاه های وب در كشورها ،‌بر پیچیده شدن این فرآیند ،‌می افزاید. البته ،‌ پیگیرد قضایی و قانونی سایت های متخلفی كه در زمینه عدم رعایت حق كپی یا مسائل مرتبط با آن فعالیت می كنند ‌،‌د رحالی كه از پسوند رسمی cctld استفاده كرده باشند مانند .ir ،‌بسیار راحت تر از پسوند جنرال مانند .com است.
اما بررسی ها نشان داده است كه پیگرد قانونی و قضایی وب مسترهایی كه به نوعی ،‌به رعایت حقوق شرعی و عرفی كشور در سایت های خود به نحو مختلف ،‌ نمی پردازند ،‌ امكان پذیر است . انتشار اطلاعیه های چهار گانه مركز بررسی جرایم سازمان یافته سایبر سپاه پاسداران در چند ماه اخیر مبنی بر بازداشت فعالان سایت های ***ی نشان داد ، پیگرد و دستگیری چنین فعالانی كه به نقض حقوق شهروندان جامعه اطلاعاتی ایران در وب اشتغال دارند ،‌ غیر ممكن نیست.
اعلام اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر فراخوانی شماری از سایت های اطلاع رسانی فارسی برای دریافت تذكر ،‌جهت فعالیت های اطلاع رسانی انان كه مغایر با قانون تشخیص داده شده است ،‌خود دلیل دیگری بر این ادعاست كه فضای اطلاع رسانی دیجیتالی فارسی ،‌ آن قدر ها هم كه پیش تر تصور می شد ،‌ بی حساب و كتاب نیست. یا حداقل در آینده چنین نخواهد بود.
هیچ كس انتظار ندارد ،‌ سایتی به خاطر نقض كپی رایت و شكایت های مراجع حقیقی و حقوقی دولتی و خصوصی ،‌ ***** یا منهدم یا غیر فعال شود. اما وفتی ملاحظات عرف ،‌ توسط سایتی زیر پا گذاشته می شود ،‌ این حق را به دیگران می دهد تا برخوردهای قانونی را در قبال رفتارهای اطلاع رسانی آن در محیط دیجیتال ،‌ ابزار كنند.
بر اساس قانون ،‌ سایت های اینترنتی كشور تا زمانی كه قانون خاصی برای آن ها تدوین نشود ،‌تابع قانون مطبوعات هستند. این امر اگر چه چالش هایی به همراه دارد و كارشناسان ،‌تطبیق حقوق در فضای سنتی با فضای دیجیتال را به عنوان ناهنجاری های این تطبیق قانونی و حقوقی می دانند ،‌اما مبین این حقیقت است كه مسئولان سایت های اطلاع رسانی فارسی ،‌باید به الزامات قانونی و حقوقی در انتشار مطالب و محتواهای دیجیتالی خود ،‌توچه بیش تر مبذول دارند .
افزایش شمار وبلاگ های فارسی در فضای جامعه اطلاعاتی كشور ،‌امر رعایت موازین كپی رایت را با چالش های جدی تری رو به رو كرده است . به دلیل این كه هر كس می تواند به راحتی و بدون هیچ الزامی ،‌به راه اندازی یك وبلاگ از طریق سرویس دهنده های داخلی و خارجی اقدام كند و هیچ نشان و ردی از خود بر جای نگذارد ،‌ این موضوع ،‌ فی نفسه چالش زا و قانون گریز است.

بسیار دیده شده است كه كارمند اخراج شده ای از فلان ارگان دولتی یا خصوصی ،‌ با راه اندازی یك وبلاگ ، تصاویر و مطالب محرمانه ای از فعالیت شركت مطبوعش برای جبران ضربه ای كه خورده است ! ،‌ در وبلاگ منتشر می كند و به دلیل این كه این وبلاگ ،‌ رسما به فرد خاصی تعلق ندارد ،‌ واحد حقوقی شركت مدعی آسیب خورده ،‌تنها نوك پیكان شكایت خود را متوجه مدیر سرویس دهنده وبلاگ می كند. حتی در صورت بسته شدن این آدرس ،‌ به دلیل
CASH موتورهای جست و جو ،‌امكان دسترسی به این اطلاعات بعضا وجود دارد.
به هر حال ،‌گسترش جامعه اطلاعاتی ایران در سال های آینده ،‌ نیازهای قانون گرایی و قانون پذیری در میان فعالان آی تی كشور را طلب می كند. باید پذیرفت كه تا زمانی كه كپی رایت در فضای سنتی كشور مانند مغازه ها و بازار ،‌رعایت نشود و پكیج هایی مانند KING‌ ،‌ میلیون ها مخاطب داشته باشد ،‌ قانون گریزی در سایت های فارسی ،‌ غیر قابل اجتناب خواهد بود.

منتشر شده توسط كپي رايت در تعطيلات! در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۱ ارديبهشت
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
*اختلالات اينترنت برطرف شد*

مدير عامل شركت ارتباطات زيرساخت از رفع اختلالات فني در كابل جاسك فجيره خبر داد.
محمدباقر ظهوري‌فرد در گفتگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين خبر گفت: اختلال فني كه در مسير فيبر نوري جاسك فجيره ايجاد شده بود شب گذشته برطرف شد.
وي گفت: بر طرف كردن اين اختلال از صبح روز دوم ارديبهشت‌ماه آغاز شد و در نهايت شب گذشته اين مشكل حل شد و در حال حاضر اختلال اينترنتي در كشور وجود ندارد.
به گزارش ايسنا پهناي اينترنت كشور به دليل بازسازي و تعمير كابل دريايي در مسير جنوب، از روز دوم ارديبهشت‌ماه، دچار اختلال و كند شد كه دلايل اين بازسازي تعمير و برطرف كردن اين ايراد فني در مسير كابل جاسك ـ فجيره اعلام شده بود.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
سیستم عامل پالم بر پایه وب


تا به حال راجع به سیستم عامل های بر پایه وب فکر کرده اید؟
در واقع این سیستم عامل ها برای شما امکان باز کردن صفحات HTML و JavaScript را فراهم می کند و کلیه
امکانات و نرم افزاری آن با استفاده از وب برآورده می شود.
در حال حاضر این سیستم عامل ها در حال پیشرفت می باشند و در محل های مختلف به کار می روند.امروز خبری در مورد سیستم عامل وبی برای موبایل ها و کامپیوتر های جیبی داریم.
امروز در همایش بین المللی موبایل (Mobile World Congress) شرکت Palm با همکاری O’Reilly Media سیستم عامل مبتنی بر وب خود را با نام Palm webOS را معرفی کردند.
این سیستم عامل محیط برنامه نویسی را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از JavaScript و Palm Mojo(TM) JavaScript Framework می توانید اپلیکیشن های خود را توسعه دهید.
Palm Mojo(TM) Framework در دسترس همه می باشد و کاملا رایگان است .این فریم ورک همراه کلیه اطلاعات در مورد مدل اپلیکیشن های بر پایه موجود و SDK این فریم ورک ارائه شده است.
نایب رئیس و مدیر ارشد دفتر فنی شرکت پالم، آقای میچ آلن در روز ۲۵ فوریه از طریق وب به ارائه سخنرانی در مورد محیط این سیستم عامل و نحوه برنامه سازی آن می پردازد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
دستكاری هکرها در نمرات دانشجویان دانشگاه پیام نور

به گزارش مهر چند دانشجو هفته گذشته که با نفوذ به سایت یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور توانسته بودند نمرات پایان ترم خود را تغییر دهند.
این موضوع باعث واکنش وزارت علوم برای امن کردن شبکه های دانشگاهی شده است.
بر این اساس دبیر شورای فناوری اطلاعات(IT) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌های وزارت علوم برای جلوگیری از هک شدن سایت‌های دانشگاهها را اعلام کرد.

امید فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در شورای IT پروژه‌ای را تحت عنوان امنیت سایت‌های دانشگاه‌ها طراحی کرده‌ایم که نتایج اولیه آن استخراج و به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

وی اظهار داشت: این پروژه راهکارهای مواجهه با مشکلات امنیتی مانند هک کردن، انواع سوراخ‌های امنیتی و نحوه برنامه‌ریزی صحیح برای جلوگیری از چنین مشکلاتی را به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهد.
دبیر شورای IT وزارت علوم از ابلاغ استانداردهای امنیتی به دانشگاه‌ها نیز خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها باید دارای نسخه پشتیبان منظمی باشند به طوری که نفوذ در سایت آسان نباشد.
وی اظهار داشت: نرم‌افزارهایی نیز در خصوص افزایش امنیت سایت‌های دانشگاهی سفارش داده شده که به دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد.
فاطمی با بیان اینکه هر دانشگاهی در طراحی و راه‌اندازی سایت مستقل عمل می‌کند به مهر گفت: شورای IT نقش کمکی و راهنمایی کننده را برای دانشگاه‌ها ایفا می‌کند.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
Flash Drive ای که می تواند از خود رایحه ای خوشبو تراوش کند



وقتیکه می خواهید یک حافظه جانبی مانند یک Flash Drive
تهیه کنید معمولا به چه نکاتی دقت میکنید؟ خب! به حجم حافظه مورد نیازتان, مقدار هزینه ای که برای تهیه آن متقبل می شوید و یا گاهی اوقات هم طرفدار محصولات برخی از شرکت ها می شوید و برای تکمیل کلکسیونتان از محصولات آن شرکت خریداری میکنید. شاید به این فاکتور هم توجه کنید که چگونه می توانید با پرداخت پولی کمتر حجم حافظه بیشتری را در اختیار داشته باشید و هزاران نکته تکنیکال دیگر. اما مطمئنم که بوی یک فلش چندان برایتان اهمیت ندارد و حتی به ذهنتان هم خطور نخواهد کرد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
گيگابايت X-Fi را صدا زد


شركت گيگابايت مجوز استفاده از فناوري X-Fi شركت كريتيو را براي مادربوردهاي خود دريافت كرد.

فناوران- گيگابايت در ميان شركت‌هاي توليد كننده مادربورد، اولين شركتي است كه مجوز استفاده از اين فناوري را در مادربوردهاي خود دريافت مي‌كند. البته اين به معني استفاده از چيپ‌هاي پردازنده‌هاي X-Fi نيست. با توجه به اينكه بسياري از سيستم‌ها امروزه از پردازنده‌هاي نرم‌افزاري براي پردازش صدا استفاده مي‌كند، به همين دليل شركت Creative ساختار نرم‌افزاري را طراحي كرده است كه مي‌تواند توانايي‌هاي اين فناوري را به پردازنده‌هاي نرم‌افزاري صدا نيز منتقل كند.

شركت Creative بزرگ‌ترين سازنده تجهيزات صوتي براي كامپيوتر‌هاست و فناوري‌هاي ارايه شده اين شركت همواره به استانداردي براي صنعت تجهيزات صوتي در PC مبدل مي‌شود. حدود دو سال پيش اين شركت براي اولين بار فناوري را به دنياي صداي ديجيتال معرفي كرد كه با نام X-Fi يا Extreme Fidelity شناخته مي‌شد.

اين فناوري كه از بخش‌ها مختلفي تشكيل شده بود به كاربران وعده پخش افكت‌هاي صوتي بسيار طبيعي و موسيقي‌هاي MP3 را با كيفيتي حتي بالاتر از CD‌هاي صوتي مي‌داد. البته در ابتدا اين توانايي‌ها مختص توليداتي بود كه شركت Creative به بازار عرضه مي‌كرد. اما پس از مدتي با توجه به موفقيت روز‌افزون فناوري X-Fi شركت‌هاي بسياري سعي كردند تا مجوز استفاده از آن را در محصولات‌شان دريافت كنند.

اين فناوري در حقيقت تركيبي از سه نوآوري عمده است. اولين فناوري كه با نام CMSS-3D شناخته مي‌شود براي استخراج صداي فراگير از موسيقي‌هاي استريو و همچنين فيلم‌هايي که صداي آنها به صورت دو كاناله ذخيره شده است مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين فناوري در حقيقت مي‌تواند صداي فراگير را بر روي بلند‌گوهاي چند كاناله شبيه‌سازي كند.

علاوه بر اين، فناوري CMSS-3D مي‌تواند صداي چند كاناله را به گونه‌اي بر روي بلندگوها و هدفون‌هاي استريو پخش كند كه به صورت سه بعدي به گوش برسد. فناوري ديگري كه مي‌تواند بسيار پر كاربرد باشد، فناوري CRYSTALIZER است كه براي افزايش كيفيت صداي فشرده در هنگام پخش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بيش از 90 درصد موسيقي‌ها و فيلم‌هايي كه در حال حاضر بر روي وب وجود دارد و يا به طور معمول مورد استفاده قرار مي‌گيرد به صورت فشرده ذخيره شده است. معمولا صداهاي فشرده شده داراي كيفيت پايين‌تري نسبت به صداي‌هاي غير فشرده است. به همين دليل بسياري از كاربران كه به كيفيت صدا اهميت مي‌دهند از فرمت‌هاي غير فشرده صدا استفاده مي‌كنند. اما اين فناوري حتي كاربراني را كه به گوش‌هاي خود اهميت مي‌دهند به سمت استفاده از موسيقي‌هاي فشرده خواهد كشاند.

در نهايت، مي‌توان به فناوري EAX ADVANCED HD 4.0 اشاره كرد كه براي شبيه‌سازي صداهاي محيطي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين فناوري كه در جديدترين بازي‌هاي سه بعدي استفاده شده است، مي‌تواند صداهاي موجود در بازي را با توجه به فضاي بازي پردازش كند.

به غير از افزايش توانايي‌هاي پردازنده‌هاي صوتي با استفاده از فناوري X-Fi، استفاده از اين فناوري در مادربوردهاي جديد، دلايل ديگري نيز داشته است. به دليل تغييراتي كه در هنگام پياده‌سازي DirectSound3D در ويندوز ويستا اتفاق افتاده است، بسياري از بازي‌هاي قديمي‌تر كه از اين استاندارد استفاده مي‌كنند، براي سازگار كردن خود با شرايط جديد مجبور هستند تا خروجي‌هاي چند كاناله و فراگير صوتي خود را به خروجي‌هاي استريو استاندارد تبديل كنند.

Creative با استفاده از ابزار قدرتمندي با نام Alchemy مي‌تواند افكت‌هاي EAX و صداهاي كاملا فراگير را هنگامي كه بازي‌هاي طراحي شده بر پايه استاندارد DirectSound3D در حال اجرا در ويندوز ويستا است باز‌سازي و اجرا كرده و به شما امكان دهد تا از صدايي واقعا سه بعدي در هنگام بازي بهره‌مند شويد.

پشتيباني محلي از استاندارد OpenAL در داخل واسط سخت افزار/ نرم‌افزاري صداي سه بعدي نيز كه توسط بسياري از بازي‌ها و نرم افزارهاي پخش موسيقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد در اين استاندارد گنجانده شده است. با استفاده از OpenAL نرم افزارها و بازي‌ها مي‌توانند صداي سه بعدي را با نهايت دقت بازسازي كنند. از ديگر امكاناتي كه با استفاده از X-Fi به دست خواهيد آورد مي‌توان به مديريت هوشمند بلندي صدا به همراه اكولايزر 10 باند گرافيكي اشاره كرد. تمامي افكت‌هاي صوتي ضروري به همراه كنترل‌هاي مورد نياز، به شكلي كاملا در دسترس و آسان براي استفاده، در كنسول نرم‌افزاري اصلي قرار گرفته‌ است.

در حال حاضر مجموعه وسيعي از مادربوردهاي گيگابايت به اين فناوري مجهز شده است. در حقيقت تمامي مادربوردهايي كه از كد كننده‌هاي صوتي سري ALC889A و ALC888 استفاده مي‌كند مي‌تواند از X-Fi هم پشتيباني كند. 6 مدل از مادربوردهاي سري X58، 22 مدل از مادربوردهاي سري P45 و سه مدل از مادربوردهاي سري P45 با استفاده از X-Fi مي‌تواند تجربه صوتي جديدي را براي شما به ارمغان بياورد.
 

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
گزارش گیگا نیوز از باگ های نرم افزار میلیاردی بورس تهران

نرم‌افزار معاملاتی بورس تهران به نام اتوس كه به‌تازگی از كشور فرانسه خریداری شده، اخیرا ،‌معاملات بورس تهران را قفل كرد

به گزارش سرویس "بازار روز" پایگاه خبری گیگا نیوز ،‌نرم افزار اتوس كه از شركت AMS فرانسه برای متحول كردن سیستم معاملات الكترونیكی سازمان بورس اوراق بهادار تهران با صرف چند میلیون دلار خریداری شده است ،‌ در نخستین روز اردیبهشت ماه امسال ،‌ معاملات بورس تهران را برای چند ساعت متوقف كرد.
در پی بروز باگ های نرم افزاری در این سیستم معاملاتی جدید ،‌ امكان انجام معاملات بر روی تالار اصلی بورس پایتخت متوقف شد تا آن كه مشكلات نصب و راهبری این نرم افزار توسط شركت فناوری بورس ، مرتفع شد. كارشناسان اقتصادی و فعالان فناوری اطلاعات كشور ،‌ بروز مشكلات نرم افزاری در بزرگ ترین محفل معاملات الكترونیكی كشور در بازار سهام را ناشی از كم توجهی مسئولان فناوری اطلاعات بورس به پیگشیری و آسیب شناسی مخاطرات نصب سیستم جدید این نرم افزار اروپایی در سیستم معاملات بورس كشور می دانند.
نصب این نرم افزار جدید بورس در حالی صورت گرفته بود كه از خردادماه سال 79 و حدود نه سال پس از تشکیل جلسه اضطراری رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای بورس وقت مبنی بر تغییر سیستم معاملاتی بورس تهران ، بحث تغییر سیستم الكترونیكی معاملات بورس تهران در دستور كار قرار گرفت و سیستم قدیمی پس از گذشت قریب به یك دهه ،‌ آن هم با صرف هزینه گزاف در سیستم معاملاتی بورس تهران وارد شد.
حسین خزلی خرازی ، سخنگوی کانون کارگزاران در شهریور ماه سال گذشته در گفت وگو با دنیای اقتصاد درباره خرید این نرم افزار اظهار داشته بود كه این نرم‌‏افزار از شرکت «AMS » فرانسه خریداری شده و تاکنون حدود 98‌درصد کارهای راه‌‏اندازی آن انجام شده است. خرازی با اشاره به اینکه بورس‌‏های پیشرفته دنیا از این سیستم استفاده می‌‏کنند، گفت: این سیستم به خاطر پیشرفته بودن، پیچیدگی‌‏های خاص خودش را دارد و از آن جایی که کارگزاران در دوره‌‏های آموزشی فشرده با این سیستم آشنا شدند و در واقع آموزش با سرعت انجام شد، برخی کارگزاران نگران بروز مشکل یا خطا در این سیستم هستند.
روزنامه همشهری ،‌ این هفته در پی چالش های ایجاد شده توسط نرم افزار جدید بورس در صفحه بازار سرمایه خود نوشت :‌
به‌نظر می‌رسد كار كارشناسی دقیقی برای خرید این نرم‌افزار انجام نشده است چرا كه روز گذشته به‌دلیل نقص فنی در این نرم‌افزار، معاملات بورس تهران برای ساعت‌های متمادی قفل شد .
مراحل خرید این نرم‌افزار كه با صرف چندین میلیون یورو انجام شده در شرایط بحران‌های سیاسی و تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریكا انجام شد و حتی مراحل نصب این نرم‌افزار در بورس تهران به‌دلیل فشار‌های آمریكا ناشی از تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران در سكوت كامل خبری انجام شد؛
به این ترتیب هر چند مدیرعامل شركت مدیریت فناوری بورس تهران ناقص بودن اطلاعات پایه‌ای این نرم‌افزار را تكذیب می‌كند اما بیم آن می‌رود شركت فروشنده نرم‌افزار تمامی مستندات «سورس‌های» اصلی این برنامه را در اختیار طرف ایرانی قرار نداده باشد .
مرتضی خزانه داری ،‌مدیرعامل شركت فناوری بورس از اعلام جزئیات خرید این نرم افزار خودداری كرده است .
در حالی كه توانمندی تولید كننده گان داخلی نرم افزار در حوزه های مختلف ،‌بر كسی پوشیده نیست و فعالان اقتصادی و فناوری كشور ، بر اهمیت استفاده از پتانسیل متخصصان ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاكید می كنند ،‌اما متاسفانه شاهد این معضل در حوزه بالادستی ICT كشور هستیم كه به جای بازگشت به ظرفیت های خود ،‌به پتانسیل نیروهای فرامرزی رجوع می كنیم و بعضا نتیجه های معكوسی برای ما به ارمغان می اورد.
اقدام شركت فناوری بورس به خرید نرم افزار جدید بورس از شركتی كه به گفته برخی از كارشناسان بازار سرمایه ،‌با كم تر از 20 كارمند در كشور فرانسه اداره می شود و پكیج منتشر شده آن ،‌با باگ های نرم افزاری و بعضا سخت افزاری متعددی رو به رو بوده است ،‌ نمی تواند توجیهات فنی و اقتصادی د رخور توجهی را داشته باشد .

انتظار می رود برای شفاف سازی فرآیند خرید ،‌نصب و پشتیبانی این نرم افزار گران قیمت غربی ،‌ مسئولان سازمان بورس ،‌ گزارشی را در اختیار رسانه های عمومی كشور قرار دهند.

منتشر شده توسط گيگا نيوز در تاریخ ۱۳۸۸ چهارشنبه ۲ ارديبهشت
 
بالا