تازه‌ترین دستاورد برای دنیای مُد: پارچه‌ای که رنگش را عوض می‌کند / فیلم

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
فناوری - در افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی از کتی جادویی سخن به میان آمده که به رنگ‌های مختلف درمی‌آید. پژوهشگران دانشگاه کمبریج با ساخت پلیمری که رنگ خودش را عوض می‌کند، این داستان را به حقیقت بدل کرده‌اند.




دیوید اسنوزوِل و همکارانش در دانشگاه کمبریج انگلستان، پلیمری تولید کرده‌اند که بر اساس اختلاف زاویه دید ناظر یا کش آمدن سطحش به رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود. در فیلم زیر، شما می‌توانید نوارهای فوق‌باریکی از این پلیمر را ببینید که رنگ‌مایه‌های فلزی مختلف یا الگوهای کنتراست رنگی با تغییر زاویه دید یا کش‌آمدن آن ماده عوض می‌شود.
این پلیمر از کنار هم چیدن کره‌هایی کوچک در قالب ساختاری بلوری بدست آمده و بر اساس پراش نور، این طرح‌های رنگی را ایجاد می‌کند. تغییر رنگ بر اثر اختلاف زاویه دید با تغییر فضای خالی و ابعاد این کره‌های کوچک از یکدیگر ایجاد می‌شود، اما وقتی پلیمر دچار کشش می‌شود و رنگ‌مایه فلزی به آبی تغییر می‌کند، این تغییر فاصله بین کره‌هاست که به تغییر رنگ منجر می‌شود.
این اولین نمونه کامل از پلیمری با چنین قابلیت تغییر رنگ است و از قرار معلوم، طراحان لباس و فعالان صنعت مد از آن استقبال کرده‌اند، اما کاربردهای این ماده بسیار فراتر از صنعت پوشاک و مد است. به‌نظر می‌رسد کاربرد اصلی این ماده در سیستم‌های ضدجعل خواهد بود.
منبع:
http://www.newzzz.com/tech/4557704/...اي-مُد--پارچه-اي-كه-رنگش-را-عوض-مي-كند---فيلم

دانلود فیلم
 
بالا