تاریخچه طراحی صنعتی فرانسه

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
برای مدت زمان زیادی فرانسه ی قدرتمند، در زمینه ی هنرهای زیبا و مد تأثیرات اندکی بر روی طراحی به جا گذاشت.در دهه ی 1930 یعنی عصر آرت دکو، صنعتگران و معماران فرانسوی اولین نقطه ی اوج خود را در هنرهای تزئینی تجربه کردند.



طراحی داخلی آپارتمان ها، بناهای عمومی و حتی کشتی های مسافر بری حوزه ای بود که طراحان آلمانی آن را تجربه می کردند و به طور خلاصه طراحی امروز فرانسه میراثی است که سبک آرت دکو برای این کشور به جا گذاشته است. طراحان نامداری همچون Philippe Starck، Garouste و Bonetti از جمله این میراث هستند.

- ویژگی آثار استارک که به طور مکرر بر روی آن ها تأکید کرده است عبارتند از: زیبایی و ظرافت، تناسب و پویایی؛ در کنار بیش از صد محصولی که او با چنین ویژگی هایی طراحی و به تولید رسانده است، به طور ویژه در حوزه ی طراحی داخلی برای هتل ها و کافه ها و... نیز فعالیت داشته است.
- ریموند لو وی نیز یکی دیگر از طراحان پرآوازه ی فرانسوی در سال 1919 به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به موفقیت های بزرگی رسید، در سال 1956 بار دیگر به فرانسه بازگشت و اداره ی طراحی خود را تأسیس کرد و در حوزه ی graphic design تمرکز نمود.
- Jacques Vienot دفتر پذیرش پروژه های طراحی خود را در سال 1952 و در پاریس تأسیس کرد. این نمایندگی پروژه هایی را در حوزه ی طراحی صنعتی و گرافیک به مرحله ی اجرا می رساند.
- Lucien Lepoix اداره ی Forms Techniques Internationals را در سال 1956 و در پاریس تأسیس کرد.




Lucien Lepoix

- Roger Tallon نیز شهرت بین المللی خود را به واسطه ی طراحی مبلمان، لامپ وساعت های گوناگون و به خصوص با اجرای پروژه هایی که تصور زندگی مدرن را القاء می کرد به دست آورد که از آن جمله می توان به متروی مکزیک اشاره کرد.
بر خلاف سایر کشورهای اروپایی فرانسه تا اوایل سال 1960 با مسئله ی جدی طراحی صنعتی مواجه نشد و زمانی که این اتفاق افتاد مهم ترین نقش را موسسه ی Centre de Creation Industrial ایفا نمود که در سال 1969 تأسیس شد. با برپایی نمایشگاه طراحی، طی سال های 1960 - 1990 سبک طراحی این کشور در حوزه ی بین المللی جای گرفت.
در همین دوران بود که گروهی از طراحان جوان فرانسوی همچون Nemo، Totem، Olivier و Pascal Morgue و در راس آن فیلیپ استارک به عنوان نمایندگان طراحی جدید فرانسه برخواستند.

تحت تأثیر نظریات فیلسوفان پست مدرنیست فرانسه همچون Jean Baudrillard و François Lyotard طراحی و تولید محصولات فرانسوی با استفاده از متریال گوناگون جهش صعودی پیدا کرد و عموماً تمرکز بر روی ساخت محصولاتی از جنس پلاستیک، شیشه و آهن بود. محصولاتی نفیس ولی بسیار معمولی.
طراحی جدید فرانسه بیشتر در اسباب و وسایل منازل، بارها و فروشگاه های کوچک نمود یافت و نمونه های بسیار مشهور از آن را می توان در Café Costes و در طراحی داخلی کاخ الیزا در پاریس (1982) که توسط فیلیپ استارک و به دستور رئیس جمهور وقت انجام شده است را نام برد.


Café Costes

- استارک در دهه ی 1980 جایگاه خود را به عنوان یکی از مشهورترین طراحان جهان تثبیت کرد و بر خلاف طراحان آوانگارد ایتالیایی که در سبک ممفیس فعالیت می کردند راه خود را جداگانه برگزیده بود. از استارک با احترام زیاد به عنوان یکی از نظریه پردازان اصلی طراحی در اواخر قرن بیستم نام برده می شود. او با بیش از صد محصولی که طراحی کرده است نقش بزرگی در معناشناسی طراحی محصولات ایفا کرد.

اصلی ترین نقش را در ارتقاء جایگاه طراحی جدید فرانسه را Valorisation de l’Innovation dans l’Ameublement بر عهده داشته است، این موسسه با سازماندهی کردن سلسله مسابقات طراحی در حوزه ی اسباب و سایل منزل، برگزاری نمایشگاه و کارهای تبلیغاتی و گرد هم آوردن طراحان با استعداد در اجرای کارهای تولیدی، نقش خود را در پرورش و توسعه ی طراحی جدید فرانسه ایفا کرد.
همچنین وزیر صنایع فرانسه نیز به بازار بالقوه طراحان توجه بسیاری داشت و با برگزاری دیدارها و جلسات منظم نقش خود را در ارتقاء جایگاه طراحان به درستی ایفا کرد همچنین با سرمایه گذاری لازم برای ساخت نمونه ی اولیه یا پرتوتایپ طرح های منتخب کمپانی های مختلف در طی چند سال بیش از صد طرح به تولید انبوه رسیدند و به بازار رقابت راه یافتند.

در بحث طراحی فرانسه نام آندره پوتمن (Andrée Putmann) را نباید از قلم انداخت. آندره پوتمن را می توان به عنوان یکی از برترین طراحان زن جهان معرفی کرد.
سال 1990 تعدادی از طراحان جوان فرانسوی جنبش جدیدی ایجاد کردند. تقریباً تمام آن ها در حوزه ی طراحی داخلی فعالیت می کردند و بنابراین بار دیگر سبک دکوراتیو در طراحی فرانسه ادامه یافت. از جمله این طراحان می توان برادران Bouroullec یعنی Erwan و Ronan را نام برد که لوازم آشپزخانه و همچنین مبلمان داخلی Cappellini و Vitra را به صورت مفهومی طراحی کرده اند. آن ها با این آثار خود پیمانی دوباره در طراحی محصولات خانگی ایجاد نمودند، محصولاتی تماشایی با انعطاف پذیری بالا و کاملاً مدولار و متناسب با فرهنگ فرانسه که به طور کامل اصول طراحی برای محیط خانه را ازدو باره تعریف می نمود.

کمپانی های مختلف نیز با خرید این نوع آثار طراحی شده و تولید آن ها به شهرت رسیدند. Thomson Multimedia یکی از این کمپانی های مشهور است که به طور ویژه در طراحی محصولات پذیرایی برای منازل فعالیت می کرد و دیگری گروه تولیدی محصولات خانگی SEB است که از جمله محصولات آن می توان به این موارد اشاره کرد: Arno، Moulinex، Calor، Rowenta، KrupsTefal
و در پایان یادآوری می شود که غرش نهایی طراحان فرانسوی با نوآوری های آنان در صنعت خودروی فرانسه برافراشته شد.

گروه خودروسازان PSA یا (Peugeot and Citroën)، با طراحی های نوآورانه و مسئولانه خود در حوزه ی طراحی خودرو موج جدیدی از هوشیاری طراحان فرانسوی ایجاد کردند عمده ی موفقیت های کمپانی های خودروسازی فرانسه در نیمه ی دوم قرن بیستم نصیب این کمپانی ها شده است که همپای آنان کمپانی رنو نیز فعالیت مستمر داشته است.
با زحمات فراوان پاتریک لی کومنت (Patrick le Quément) طراح معروف فرانسوی، کمپانی رنو موفق شد به استانداردها جدیدی در فرهنگ طراحی خودرو دست پیدا کند. این کمپانی در کنار تولید محصولات متنوع خود با طراحی خودروهای ون همچون Espace، Twingo، Vel Satis و Scénic بازار هدف خود که جوانان و خانواده های اروپایی بودند را جذب خود نمود و تأثیراتی ویژه ای در طراحی خودروهای ون از خود به جا گذاشت.

منبع : کتاب Design History، Theory and practice of product Design/ Bernhard E. Bürdek
برگرفته از سایت » daneshnameh.roshd.ir
 
بالا