*** تاریخچه دیدار استقلال و پرسپولیس (دربی سرخابی ها)

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: رويارويي2 تيم فوتبال قرمز و آبي در تهران يك اتفاق براي دوستداران اين دو تيم بود، 42 سال براي عادت شدن يك اتفاق زمان كمي نيست و حالا اين اتفاق در فوتبال ما يعني تقابل سرخابي‌ها براي هواداران آنها به يك عادت دوست‌داشتني تبديل شده است؛ عادتي به نام شهرآورد كه در سال‌هاي اخير واژه شهرآورد جايگزين اين كلمه شده است.

به خاطر همين علاقه است كه وقتي قرعه‌كشي مسابقات ليگ انجام مي‌شود، تماشاگران فقط به دنبال تاريخ برگزاري اين ديدار هستند و حداقل 2 بار در سال براي تماشاي ديداري كه بيشتر تحت تاثير اين حساسيت‌ها قرار مي‌گيرد لحظه‌شماري مي‌كنند. اين مسابقه از ديد كساني كه آن را از نزديك تجربه كردند با همه بازي‌‌ها فرق مي‌كند، پرسپوليس و استقلال صدرنشين باشند يا قعرنشين، بحران‌زده باشند يا در اوج آمادگي، مصدوم و محروم داشته باشند يا تيمشان كامل باشد چيزي عوض نمي‌شود، چون بازيكنان و مربيان 2 تيم از چند روز قبل از اين ديدار در هر شرايطي كه باشند براي هم كري مي‌خوانند تا حداقل در ميدان رقابت روحي كم نياورند و با اين پيش‌زمينه به مصاف هم بروند.
فردا در بيست و سومين روز پاييز پرسپوليس و استقلال در شرايطي مقابل هم قرار مي‌گيرند كه در شهرآورد‌هاي مهر ماه، استقلال گوي سبقت را تاكنون از رقيب ديرينه‌اش ربوده است، از 11 باري كه 2تيم در مهر ماه مقابل هم قرار گرفتند 6 ديدار با تساوي به پايان رسيده و سهم استقلال 3 برد و پرسپوليس 2 پيروزي بوده است.
در ديدار اين هفته كه بازي رفت ليگ دهم براي سرخابي‌ها محسوب مي‌شود، پرسپوليس با وجود شكست برابر ملوان در مسابقه قبل از شهرآورد با يك امتياز بيشتر از استقلال در جدول رده‌بندي وضعيت بهتري نسبت به حريف خود دارد و همين دليلي شده تا شاگردان دايي كه از 12 امتياز 4 مسابقه اخير، فقط 3 امتياز گرفتند در آستانه اين بازي حساس خودشان را نبازند. در آن سوي ميدان استقلالي‌ها به نقطه برتري خود يعني خط حمله تاكيد دارند و مي‌خواهند روز سختي را براي پرسپوليس رقم بزنند، خط حمله 19 گله استقلال كه تا اينجاي كار ركورددار گلزني در 10هفته گذشته بوده (البته به همراه شهرداري تبريز)‌ مايه اميدواري پرويز مظلومي براي شهرآورد است.
از آنجا كه نقش گلزنان شهرآورد در تاريخ 42 ساله اين ديدار جاودانه‌تر از بقيه بازيكنان است در آستانه شهرآورد 69 پايتخت باهم نگاهي داريم به خواندني‌هاي گلزنان، مهاجمان و ستارگاني كه خاطرات قرمز و آبي را در طول اين سال‌ها در ذهن هوادارانشان ماندگار كردند.
گلزنان ماندگار​
در 68 ديداري كه تاكنون بين پرسپوليس و استقلال انجام شده است همچنان گلزنان قديمي ركورددار هستند و از بين مهاجمان يا بازيكنان جديد چند سالي است كه بازيكني نتوانسته در اين زمينه ركورد بزند.
علي جباري و غلامحسين مظلومي با 5 گل ركورددار گلزني براي استقلالي‌ها هستند. عباس مژدهي 4 بار موفق به گشودن دروازه پرسپوليس شده و حسن روشن و صمد مرفاوي و صادق ورمزيار با 3 گل ديگر گلزنان برتر استقلالي‌ها هستند.


براي پرسپوليس مرحوم صفر ايرانپاك ركورددار گلزني در شهرآورد است، 7 گل ياد او را در دل هواداران سرخ زنده نگه داشته، حسين كلاني 6 بار دروازه آبي‌ها را گشوده و همايون بهزادي و هاشمي‌نسب 4 بار موفق به انجام اين كار شدند. فرشاد پيوس هم 3 گل را وارد دروازه استقلال كرده است، خيلي از طرفداران پرسپوليس معتقدند اگر مهدي هاشمي‌نسب به استقلال نمي‌رفت مي‌توانست ركورد بهتري در اين زمينه از خود به جاي بگذارد.


اولين و آخرين گلزن​
تساوي در شروع برگزاري شهرآورد‌ها هم گريبان مسابقات را گرفته است، البته نه به شكل سال‌هاي اخير. 2 ديدار نخست 2 تيم پرسپوليس و استقلال كه هر 2 در سال 47 برگزار شده با تساوي بدون گل به پايان رسيده تا اولين گلزن شهرآورد در ديدار سوم نامش را در تاريخ ثبت كند. احمد منشي‌زاده، بازيكن استقلال اولين گلزن شهرآورد است كه در 31 مرداد 48 براي نخستين بار در اين مسابقه حساس گلزني كرده و آخرين گل را هم كريم باقري در شهرآورد قبلي به ثمر رسانده كه منجر به پيروزي پرسپوليسي‌ها شد.


خوردبين، گلزن جنجالي​
شايد جالب باشد بدانيد گل‌هاي محمود خوردبين، سرپرست كنوني پرسپوليس 2 بار بازي 2 تيم را به جنجال كشيده است. گل‌هاي به اصطلاح فوتبالي‌ها زيرطاقي كه روي خط دروازه پايين مي‌آيند و معلوم نيست گل هستند يا نه، اولين بار در سال 48 گلي از سرپرست كنوني پرسپوليس وارد دروازه استقلال شد كه پرسپوليسي‌ها معتقد بودند توپ از خط گذشته اما داور گل‌ را مردود اعلام كرد كه موجب اعتراض سرخپوشان شد و دومين بار شوت مشابه خوردبين در سال 53 از سوي داور مورد قبول واقع شد كه اين بار مورد اعتراض استقلالي‌ها قرار گرفت و بازي به جنجال كشيده شد.


سامره، سريع‌ترين گلزن​
كارشناسان بر اين باورند كه اگر مي‌خواهيد شانس مساوي نشدن شهرآورد بالا برود آرزو كنيد تيمي در دقايق نخست گل بزند تا بازي روالي هجومي پيدا كند، اما اين فلسفه هميشه هم درست نبوده است. اما سريع‌ترين گل شهرآوردهاي پايتخت را مهاجم استقلال به نام خود ثبت كرده است، در 15 مسابقه قبل يعني شهرآورد 53، علي سامره در ثانيه 47 بازي دروازه پرسپوليس را باز كرد.
در ششمين شهرآورد حسين كلاني با گلزني در دقيقه 2 براي پرسپوليس ركورد دار بود.
ديرترين گل هم همچنان به نام مازيار زارع ثبت شده كه در دقيقه 4 + 90 از روي نقطه پنالتي براي سرخپوشان گلزني كرد.


پروين و يك دنيا خاطره
شايد علي پروين را بتوان از چهره‌هاي ماندگار شهرآورد قلمداد كرد. شماره 7 سرخپوشان در دوران بازيگري 20 بار با پيراهن پرسپوليس مقابل استقلال به ميدان رفت و 23 بار روي نيمكت اين تيم در كسوت مربيگري نشست، بعضي از بازيكنان قديمي پرسپوليس خاطرات جالبي از حضور علي پروين در شهر آوردها داشتند، روزهايي كه او بشدت دوست داشت پرسپوليس برنده باشد و هر وقت تيم عقب بود در رختكن به همبازيان يا شاگردانش مي‌گفت «هر بازي را باختيد ببازيد اما استقلال را ببريد» يا مي‌گفت «نمي‌‌دانم چه جوري اما بايد استقلال را ببريد» و انگار اين حرف‌ها واقعا تيم او را متحول مي‌كرد و پاي بازيكنان را به گل باز مي‌كرد.


گل‌‌هاي 30 متري​
در اين مسابقه كه بيشتر تحت تاثير حاشيه و احساسات است بيشتر از آن كه 2 تيم به تاكتيك روي بياورند سعي مي‌كنند از ضربات كاشته استفاده كنند، به جز كريم باقري كه در طول اين سال‌ها با ضربات از راه دور دروازه استقلال را زياد تهديد كرده نام مرحوم صفر ايرانپاك و مجتبي جباري در به ثمر رساندن گل‌هايي با فاصله بيش از 30 متر از دروازه به ثبت رسيده كه گل‌هايي به يادماندني براي هواداران 2 تيم بودند.


گلزني برابر در ماه مهر​
در شهرآورد‌هايي كه در مهرماه برگزار شده با اين كه پرسپوليس يك بار كمتر از استقلال پيروز شده، اما جالب اين كه هر دو تيم در 11 مسابقه خود در اين ماه 10 بار موفق به گلزني شدند و از اين نظر برابر هستند. شهرآورد شصت و نهم دوازدهمين مسابقه سرخابي‌ها در ماه‌ مهر است.


گلزني براي هر دو رنگ​
غلامرضا فتح‌آبادي، شاهرخ بياني و مهدي هاشمي‌نسب بازيكناني هستند كه در تاريخ شهرآوردها براي هر دو تيم گلزني كردند، غلامرضا فتح‌آبادي 2 بار به استقلال و يك بار به پرسپوليس گل زده است، شاهرخ بياني هم همين آمار گلزني را دارد و مهدي هاشمي‌نسب كه 4 گل براي پرسپوليس در شهرآوردها به ثمر رسانده بود در شرايطي كه داشت به اسطوره هواداران پرسپوليس تبديل مي‌شد به استقلال رفت و با پيراهن اين تيم در تاريخ 9 دي‌ماه 79 دروازه پرسپوليس را باز كرد تا مدافع گلزن پرسپوليس در شهرآورد از اين نظر ركورددار شود.


و اينك شهرآورد 69​
و حالا همه در انتظار شهرآورد 69 هستند. استقلال در 10 هفته گذشته ليگ برتر 19 بار گل‌زده كه سهم مهاجمان 15 گل بوده است، پرسپوليس هم 15 بار دروازه حريفان را باز كرده است، اما در اين بازي گلزني مدافع، هافبك و مهاجم فرقي نمي‌كند، انگار واقعا اين تقابل با همه ديدارها تفاوت دارد، همه به دنبال گلزني هستند تا اگر روزي جمع آبي و قرمز را ترك كردند هواداران تيم‌شان با يادآوري شهرآورد به يادشان باشند، به نظر شما فردا نام چه كساني به فهرست گلزنان شهرآورد اضافه مي‌شود؟ منتظر مي‌مانيم.
 

اخبار

ربات
نگاهی به آمار و نتایج دربی پایتخت

نگاهی به آمار و نتایج دربی پایتخت

سرخابی های پایتخت روز جمعه برای هفتاد و سومین بار و این دفعه در جام حذفی به مصاف هم می روند؛ دیداری که حکم مرگ و زندگی برای سرمربی سرخپوشان دارد.

بيشتر...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
*** تاریخچه دیدار استقلال و پرسپولیس (دربی سرخابی ها)

تاریخچه دیدار استقلال و پرسپولیس/ فاصله آبی‌ها زیاد است ... :gol::smile::gol:
خبرگزاری مهر- گروه ورزشی: سرخابی‌های پایتخت در حالی روز پنجشنبه هفتاد و چهارمین نبرد تاریخی خود را برگزار می‌کنند که پرسپولیس در اندیشه شکستن طلسم ناکامی مقابل آبی‌پوشان است و استقلال به تداوم پیروزی‌ها برابر رقیب سنتی‌اش فکر می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین نبرد سرخابی‌های پایتخت در بهمن‌ماه در حالی پنجشنبه برگزار می‌شود که بیست و پنجمین رقابت زمستانی دو تیم محسوب می‌شود؛ رقابتی که حرارت و جذابیت‌های ویژه آن، سرمای سکوها را از بین خواهد برد. سرخپوشان تهرانی که آخرین نبرد سنتی با آبی‌پوشان در بهمن‌ماه را با گل زیبای کریم باقری و برتری 2 بر یک به پایان رساندند، بار دیگر در دومین ماه زمستان به مصاف حریف صدرنشین می‌روند و امیدوارند همانند چهاردهم بهمن ماه سال 1388 که طلسم 6 دیدار متوالی تساوی‌ها دو تیم شکسته شد، در بازی روزپنجشنبه هم طلسم چهار شکست پی‌درپی برابر استقلال را بشکنند. ضمن اینکه در آخرین رویارویی دو تیم در بهمن ماه، از 10 پیشکسوت دو باشگاه که مرحوم ناصر حجازی هم در بین آنها قرار داشت، تقدیر شده بود، اتفاقی که از خاطره‌ها فراموش نمی‌شود. در سوی دیگر میدان استقلال صدرنشین قرار دارد، تیمی که هفته پیش دیگر تیم سرخپوش پرطرفدار کشور را در یک بازی پر حرف و حدیث در تبریز پشت سرگذاشت و برای حفظ صدرنشینی و از آن مهمتر ادامه موفقیت‌های خود در مهمترین دربی پایتخت، قصد دارد پرسپولیس را هم از پیش رو بردارد. دربی در "بهمن"
نخستین شهرآورد بهمن ماه، چهارمین جدال دو تیم بود، مسابقه ای که روز 17 بهمن سال 1348 برگزار و نخستین بازی نیمه تمام این نبرد سنتی بود. آن مسابقه که با برتری یک بر صفر استقلال در جریان بود، با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند ولی در نهایت فدراسیون فوتبال، استقلال را 3 بر صفر برنده اعلام کرد. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.
دومین مسابقه بهمن‌ماه سرخابی‌ها، در نیمه این ماه در سال 1350 برگزار شد که نخستین برد پرسپولیس و یکی از پرگل‌ترین پیروزی‌های سرخ‌های تهران برابر استقلال بود. در آن بازی که با برتری 4 بر یک پرسپولیس به پایان رسید، حسین کلانی(43 و 90)، صفر ایرانپاک(56) و محمود خوردبین(75) برای پرسپولیس و علی جباری(73) برای استقلال گل زدند. 20 سال پس از این دیدار، بار دیگر شهرآورد سرخابی‌ها در بهمن‌ماه رودرروی هم قرار گرفتند. در چهارم بهمن سال 70، نخستین تساوی بدون گل دو تیم در ورزشگاه آزادی رقم خورد. 3 سال بعد در روز هفتم بهمن سال 1373 دومین تساوی بدون گل سرخابی‌ها در این ماه شکل گرفت تا نبرد دو تیم در بهمن ماه دهه 70 برنده‌ای نداشته باشد. جدال پرسپولیس و استقلال در دهه 80 باز هم با تساوی آغاز شد. سیزدهم بهمن ماه سال 1382 داوود سیدعباسی با گل دقیقه سوم خود خیلی زود شادی را روی سکوهای آبی آورد اما این خوشحالی‌ها تنها 17 دقیقه دوام داشت زیرا حامد کاویانپور گل تساوی سرخپوشان را به ثمر رساند تا هت تریک تساوی سرخابی‌ها در بهمن ماه رقم بخورد. 25 بهمن سال 1387 رقابت دیگر سرخابی‌ها در یازدهمین ماه سال بود، مسابقه‌ای که تا مرز شکستن طلسم تساوی‌های دو تیم در این ماه، خصوصا پایان بخشیدن به 4 تساوی متوالی یک بر یک دو تیم و پیروزی استقلال پیش رفت اما گل دقیقه 67 مجتبی جباری با خطای هند مشکوک علی علیزاده و پنالتی دقیقه 3+90 مازیار زارع جبران شد تا چهارمین مساوی متوالی دو تیم در بهمن ماه و پنجمین نتیجه یک بر یک پیاپی سرخابی‌ها رقم بخورد. پس از گذشت 354 روز از طلسم شدن مساوی‌های سرخابی در بهمن‌ماه، در شصت و هشتم دربی دومین ماه زمستان، دو تیم تا دقیقه 87 با تساوی یک بر یک به بازی ادامه دادند که شوت سرکش کریم باقری طلسم تساوی‌های متوالی دو تیم در بهمن‌ماه و لیگ برتر را شکست تا سکوهای سرخ آزادی منفجر شود. دربی از نگاه آمار
تاکنون دو تیم 25 مرتبه در فصل زمستان با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن 7 پیروزی برای استقلال(3 مرتبه بازی نیمه تمام ماند که فدراسیون فوتبال، استقلال را برنده اعلام کرد)، 14 تساوی و 4 پیروزی برای پرسپولیس بوده است. 23 مرتبه پرسپولیس(4 گل ضربات پنالتی پایان مسابقه) دروازه آبی پوشان را باز کرده و 21 بار نیز استقلالی‌ها(2 ضربه پنالتی پایان مسابقه و بدون در نظر گرفتن 3 پیروزی 3 بر صفر با رای فدراسیون) به سرخپوشان گل زده‌اند.
ضمن اینکه در مجموع 73 نبرد تاریخی دو تیم، استقلالى‌ها 25 بار و پرسپولیسی‌ها 17 بار پیروز شده اند و در 31 بازى دیگر دو تیم به نتیجه تساوى رضایت داده اند. در این دیدارها استقلال 70 مرتبه دروازه پرسپولیس را باز کرده و 70 بار از سرخپوشان گل خورده است که 4 گل پرسپولیس و 2 گل استقلال از روی ضربات پایانی مسابقه به ثمر رسیده است.


نتایج کامل 73 دربی گذشته پایتخت به شرح زیر است:
1- شانزدهم فروردین سال 1347
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
2- بیستم دی سال 1347
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
3- سیزدهم مرداد سال 1348
* پرسپولیس یک - استقلال 3
گل‌ها: احمد منشی زاده (8)، علی جباری (44) و کارو حق وردیان (88) برای استقلال و کاظم گنجاپور (72) برای پرسپولیس
4- هفدهم بهمن سال 1348
* پرسپولیس صفر - استقلال 3
(اولین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی با برتری یک برصفر استقلال در جریان بود که با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.
5- سوم مهر سال 1349
* پرسپولیس 2 - استقلال 3
گل‌ها: جواد قراب (73)، کارو حق وردیان (87) وعباس مژدهی (88) برای استقلال و علی پروین (7) و حسین کلانی (23) برای پرسپولیس
6- بیست و هفتم دی سال 1349
* استقلال 3 - پرسپولیس صفر
(دومین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی تا دقیقه 75 یک بر یک مساوی در جریان بود ، تا اینکه بازیکنان تیم پرسپولیس به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت داور زمین را ترک کردند. براساس رای صادره از سوی فدراسیون فوتبال تیم استقلال با نتیجه 3 برصفر برنده بازی شد. پیش از قطع مسابقه حسن کلانی (2) برای پرسپولیس گلزنی کرده بود و تک گل استقلال را نیز عباس مژدهی در دقیقه 75 به ثمر رسانده بود.
7- بیست و هشتم خرداد سال 1350
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (30) برای استقلال و صفر ایرانپاک (90) برای پرسپولیس
8- پانزدهم بهمن سال 1350
* پرسپولیس 4 - استقلال یک
گل‌ها: حسین کلانی (43 و 90)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس و علی جباری (73) برای استقلال
9- سوم فروردین سال 1351
* پرسپولیس 2- استقلال صفر
گل‌ها: صفر ایرانپاک (50) و حسین کلانی (89)
10- یازدهم اسفند سال 1351
* استقلال 2 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: علی جباری (40 و 87)
11- بیست و پنجم خرداد سال 1351
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: رضا عادلخانی (3)
12- شانزدهم شهریور سال 1352
* پرسپولیس 6 - استقلال صفر
گل‌ها: همایون بهزادی (50 و 86 و 90)، ایرج سلیمانی (45 و 56) و حسین کلانی (32)
13- هجدهم آذر سال 1352
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: همایون بهزادی (46) برای پرسپولیس و علی جباری (70) برای استقلال
14- چهارم خرداد سال 1353
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: حسن روشن (88)
15 - بیست و هفتم آذر سال 1353
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: صفر ایرانپاک (50) و اسماعیل حاج رحیمی پور (70) برای پرسپولیس و غلامحسین مظلومی (60) برای استقلال
16- پانزدهم اردیبهشت سال 1354
* استقلال 3 - پرسپولیس یک
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (11 و 62) و مسعود مژدهی (47) برای استقلال و صفر ایرانپاک (53) برای پرسپولیس
17- بیست و پنجم مهر سال 1354
* پرسپولیس 2 - استقلال صفر
گل‌ها: جهانگیر فتاحی (22) و اسماعیل حاج رحیمی پور (38)
18- بیست و هفتم اسفند سال 1354
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: مسعود مژدهی (20) برای استقلال و محمود خوردبین (85) برای پرسپولیس
19- دوم مهر سال 1355
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: هادی نراقی (26) برای استقلال و علی پروین (40) برای پرسپولیس
20- هجدهم اردیبهشت سال 1356
* استقلال 3 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: محرم عاشوری (45)، حسن روشن (83) و سعید مراغه چیان (88)
21- هجدهم آذر سال 1356
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: صفر ایرانپاک (15 و 34) برای پرسپولیس و حسن روشن (85) برای استقلال
22- بیست و پنجم آبان سال 1358
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: غلامرضا فتح آبادی (42)
23- سیزدهم تیر سال 1359
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
24 - شانزدهم مهر سال 1360
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
25- هفدهم دی سال 1361
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: غلامرضا فتح آبادی (10) برای پرسپولیس و بهتاش فریبا (87) برای استقلال
26- پانزدهم مهر سال 1362
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: پرویز مظلومی (59)
27- بیست و پنجم خرداد سال 1365
* پرسپولیس 3 - استقلال صفر
گل‌ها: شاهرخ بیانی (12و 52) و ناصر محمدخانی (62)
28- هفتم فروردین سال 1366
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
29- هجدهم شهریور سال 1367
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: فرشاد پیوس (46) برای پرسپولیس و جعفر مختاری فر (60) برای استقلال
30- نوزدهم اسفند سال 1367
* پرسپولیس صفر(4) - استقلال صفر(2)
(این دیدار در رقابت‌های جام حذفی برگزار شد که پرسپولیس در ضربات پنالتی حریف خود را از پیش رو برداشت)
31- هفدهم آذر سال 1368
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل: رضا عابدیان (18)
32- چهارم خرداد سال 1369
* استقلال 2 - پرسپولیس یک
گل‌ها: عباس سرخاب (46) و عبدالصمد مرفاوی (72) برای استقلال و نادر میر احمدیان (12) برای پرسپولیس
33- بیست و هشتم دی سال 1369
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: شاهرخ بیانی (62) برای استقلال و فرشاد پیوس (75) برای پرسپولیس
34- چهارم بهمن سال 1370
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
35- پانزدهم اسفند سال 1370
* استقلال 2 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: عبدالصمد مرفاوی (8) و صادق ورمزیار (15)
36- هشتم خرداد سال 1371
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: عبدالصمد مرفاوی (48)
37 - یازدهم دی سال 1371
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
38 - پانزدهم دی سال 1373
* استقلال 3- پرسپولیس صفر
(سومین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی تا دقیقه 88 دو بر دو مساوی دنبال می شد اما به دلیل درگیری کاپیتان‌های دو تیم و هجوم تماشاگران منستب به تیم پرسپولیس به داخل زمین نیمه تمام ماند. پس ازیک روز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای به پیروزی سه بر صفر تیم استقلال داد. تا پیش از قطع مسابقه برای پرسپولیس فرشاد پیوس (21 - پنالتی) و بهزاد داداش زاده (56) گلزنی کرده بودند و گلهای تیم استقلال توسط صادق ورمزیار (79 - پنالتی) و ادموند اختر (87) به ثمر رسیده بود.
39- هفتم بهمن سال 1373
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
40- ششم مرداد سال 1374
* استقلال 3 - پرسپولیس یک
گل‌ها: ادموند اختر (7)، صادق ورمزیار (16) و محمد تقوی (36) برای استقلال و مرتضی کرمانی مقام (49) برای پرسپولیس
41- هشتم دی سال 1374
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
42- بیست و هفتم مهر سال 1375
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل: ادموند بزیک (87)
43- بیستم تیر سال 1376
* پرسپولیس 3 - استقلال صفر
گل‌ها: ادموند بزیک (30)، مهدی مهدوی کیا (70) و بهنام طاهرزاده (87)
44- بیست و دوم آبان سال 1377
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل‌: مهدی هاشمی نسب (45)
45- دوم فروردین سال 1378
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل ها: مهدی هاشمی نسب (3) برای پرسپولیس و فرد ملکیان (43) برای استقلال
46- بیستم تیر سال 1378
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (12) و افشین پیروانی (85) برای پرسپولیس و سهراب بختیاری زاده (50) برای استقلال
47- دوم مهر سال 1378
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
48- هشتم اسفند سال 1378
* پرسپولیس 2 - استقلال صفر
گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (8) و پایان رافت (80)
49- نهم دی سال 1379
* پرسپولیس 2 - استقلال 2
گل‌ها: بهروز رهبری فر (57) و علی کریمی (89) برای پرسپولیس و محمد نوازی (67) و مهدی هاشمی نسب (86) برای استقلال
50- پنجم اسفند سال 1379
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: علیرضا اکبرپور (72)
51 - بیست و هشتم اسفند سال 1380
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: رضا جباری (25) برای پرسپولیس و محمد نوازی (38) برای استقلال
52- نوزدهم اردیبهشت سال 1381
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
53 - بیستم دی سال 1381
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علی سامره (1) برای استقلال و علی انصاریان (70) برای پرسپولیس
54- بیست و سوم خرداد سال 1382
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: یحیی گل محمدی (11) و بهنام ابوالقاسم پور (50) برای پرسپولیس و علیرضا اکبرپور (63) برای استقلال
55- بیست و پنجم مهر سال 1382
* استقلال 2 - پرسپولیس یک
گل‌ها: علی سامره (8) و محمود فکری (57) برای استقلال و عیسی ترائوره (70) برای پرسپولیس
56- سیزدهم بهمن سال 1382
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: داوود سید عباسی (3) برای استقلال و حامد کاویانپور (20) برای پرسپولیس
57- اول آبان سال 1383
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
58- هفتم اسفند سال 1383
* استقلال 3 - پرسپولیس 2
گل‌ها: غلامرضا عنایتی (68)، محمود فکری (83) و پیروز قربانی (90) برای استقلال و سهراب انتظاری (77) و شیث رضایی (84) برای پرسپولیس
59- چهاردهم آبان سال 1384
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: غلامرضا عنایتی (56)
60- نوزدهم اسفند سال 1384
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
61- دوازدهم آبان سال 1385
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: مهرزاد معدنچی (23) و مهرداد اولادی (70) برای پرسپولیس و امیرحسین صادقی (17) برای استقلال
62- دهم فروردین 1386
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علیرضا واحدى‌ نیکبخت‌ (13) برای پرسپولیس و شیث رضایی (42 - گل به خودی) برای استقلال
63- بیست و دوم مهر 1386
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌ها: امیدرضا روانخواه (58) برای استقلال و محسن خلیلی (83) برای پرسپولیس
64- پانزدهم فروردین ماه 1387
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: محسن خلیلی (28) برای پرسپولیس و امید رضا روانخواه (4) برای استقلال
65 - 12 مهرماه 1387
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علی کریمی (88) برای پرسپولیس و آرش برهانی (46) برای استقلال
66- بیست و پنجم بهمن 1387
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌ها: مجتبی جباری (67) برای استقلال و مازیار زارع (3+90 - پنالتی) برای پرسپولیس
67- دهم مهر 1388
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌‎ها: حسین کاظمی (55) برای استقلال و عادل کلاه کج (51) برای پرسپولیس
68- چهاردهم بهمن 1388
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: هادی نوروزی (37) و کریم باقری (87) برای پرسپولیس و فرهاد مجیدی (16) برای استقلال
69- جمعه 23 مهر 1389
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل‌: فرهاد مجیدی (1+90)
70- جمعه 10 فروردین 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال یک
گل: آرش برهانی (43)
71- جمعه 25 شهریور 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال 2
گل‌ها: فرهاد مجیدی(15) و مجتبی جباری (82)
72- دوشنبه 16 آبان‌ 1390
* استقلال 2 - پرسپولیس 2
گل‌‌ها: آرش برهانی (33) و حنیف عمران‌زاده (70) برای استقلال و هادی نوروزی (7- پنالتی و 47) برای پرسپولیس
73- جمعه 18 آذرماه 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال 3
گل‌‎ها: مجتبی جباری(95 و 98- پنالتی) و اسماعیل شریفات(107)
74- پنجشنبه 13 بهمن 1390
* پرسپولیس؟ - استقلال ؟
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو خط موازی به هم نمی‌رسند مگر ولی فقیه بخواهد!

* آخرین مَزَنده برای داوران :
- هر پنالتی 1 میلیون تومن
- هر اخراج 500 هزار تومن
- هر خطا 134 هزار تومن
- هر آفساید کمک هزینه برای سفر به ... تمامی این قیمت ها تایید شده و البته هزینه های بیمه و ایاب و ذهاب جداگانه میباشد.



دربی ۴۹ در روز جمعه مورخ ۹ دی 1379 برگزار شد.۲۳ میلیون تومان آن موقع به شرکت واحد آسیب وارد شد و چند راننده مورد ضرب و شتم قرار گرفتند...
عصر ایران ورزشی- دربی ۴۹ در روز جمعه مورخ ۹ ۱۰ ۱۳۷۹ برگزار شد. مهدی هاشمی نسب بازیکنی که ۴ گل حساس رو با لباس قرمز به استقلال زده بود حالا باید مقابل تیم سابقش بازی میکرد. بیشتر نگاهها به او بود. جنگ روانی که پرسپولیسی ها برای او درست کرده بودند کاملا محسوس بود. استقلال آمده بود تا به پنج سال ناکامی خودش مقابل پرسپولیس پایان بده.آن موقع اکثر بازیکنان تیم ملی یا لژیونر بودند یا از سرخابی تیم ملی ایران در بازی های آسیایی ۲۰۰۰ لبنان پر از حاشیه بود تا اینکه این حاشیه ها مانند کوه آتشفشانی در دربی ۴۹ ظاهر شدند.....


اولین کارت زرد بازی در دقیقه ۳ به افشین پیروانی که مثلا یکی از بازیکنان با اخلاق لیگ هم بود داده شد! اینرا دیگر خدا میداند که بازیکنان در طول ۹۰ دقیقه چه بهم میگفتند اما از برخوردهایشان پیدا بود که بازی چندان بیخشونتی در پیش نیست.....

پرسپولیس توسط گل رهبری فرد از نقطه پنالتی بازهم از استقلال جلو میافتد.

استقلال بعد ازدریافت گل بلافاصله آتش زیر خاکسترش شعله ور شده و روی ضربه نوازی از گوشه زمین بازی رو در دقیقه 67 به تساوی میکشونه. اولین درگیری رسمی در دقیقه ۷۵ بوقوع میپیونده. یدال...اکبری آسیب میبینه و چند نفر با یکدیگر در گیر میشوند...که در ادامه تعدادی از اعضای نیمکت درون زمین میریزند! بهرحال جو در این لحظه ملتهب بنظر میاد.....



بازی از سر گرفته میشه...در دقیقه ۸۲ پاس اکبری به نیکبخت میرسه و او توپ رو سانتر میکنه...پرواز هاشمی نسب و ضربه سر او .... استقلال بعد ۵ سال از پرسپولیس جلو میافته.

نتیجه ۲-۱

اما همه در کف این گل بودند که کریمی روی اشتباه خط دفاع گل تساوی رو میزنه.....

بعد از دقیقه ۹۰ توپی برای پایان رافت فرستاده میشه که برومند اون رو جمع میکنه و به میانه میدان میفرسته تلویزیون در اون لحظه میانه میدان رو نشون میده ناگهان بطرف دروازه استقلال برمیگرده و مشت برومند به رافت رو نشون میده. بازی متوقف میشه....داور کره ای برومند رو اخراج میکنه.



درست چند ثانیه مونده بود به پایان این دیدار که نوازی با استیلی حرفش میشه ولی یکی از بازیکنان پرسپولیس میانجی میشه تا دعوا شدیدتر نشه.

سوت پایان بازی بصدا در میاد.



نوازی و استیلی بجان هم میافتند. عدده ای از بازیکنان مثل دین محمدی، نیکبخت، علی کریمی و افشین پیروانی برای جلوگیری وارد معرکه میشوند اما آنطرفتر فرزاد مجیدی، مهدی تارتار ، علی سامره ، بهروز رهبری فرد آتش دعوا را بر افروخته تر میکنند. جو استادیوم بشدت ملتهب شده بود اما تماشاگران افراطی دو تیم کار را به کوچه و خیابان هم میرسانند که عواقبش:

۲۳ میلیون تومان آن موقع به شرکت واحد آسیب وارد شد...و چند راننده مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. طوری که شرکت واحد برای تنبیه اعلام کرد که همین اتوبوس های صدمه دیده را از این به بعد برای حمل نقل فوتبالی ها استفاده خواهد کرد....


محرومین:

محمد نوازی 1 سال

پرویز برومند 1 سال

حمید استیلی ۹ ماه

ناصر ابراهیمی مربی وقت پیروزی 6 ماه

مهدی تارتار 6 ماه

بهروز رهبری فرد 4 ماه

ولی صالح نیا مربی بدنساز استقلال 2 ماه

علی سامره و فرزاد مجیدی هر کدام دو هفته
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
داربي سرخابي‌ها از نگاه آمار/ از ركورد عجيب عابدزاده و مهدوي‌كيا تا علي 30 ثانيه!

داربي سرخابي‌ها از نگاه آمار/ از ركورد عجيب عابدزاده و مهدوي‌كيا تا علي 30 ثانيه!

» سرویس: ورزشي - فوتبال، فوتسال
کد خبر: 91060100124
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴




داربي در راه است. اين بار با طعم و مزه‌اي متفاوت‌تر از هميشه!


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داربي شماره 75 در حالي روز جمعه بار ديگر شيريني مصاف سنتي سرخابي‌ها را زير زبان فوتبالي‌ها مي‌آورد كه نه استقلال و نه پرسپوليس با وجود تيم‌هاي خوبي كه براي فصل جديد بسته‌اند هنوز نتوانسته‌اند انتظارهاي هواداران پرشمار خود را برآورده كنند.

پرسپوليس با قرار گرفتن در رده شانزدهم و باخت در آخرين بازي و استقلال هم با حضور در رتبه نهم و تساوي در ديدار ماقبل داربي گام به اين ميدان مي‌گذارند. هرچند گفتن اين جمله كه "در داربي تهران جايگاه دو تيم در جدول و شرايط آنها پيش از داربي اهميت چنداني ندارد" كمي كليشه‌اي و تكراري مي‌نمايد، اما همين كه توجه كنيم استقلال سال گذشته در شرايطي داربي رفت را با دو گل از پرسپوليس برد كه در بازي قبل از آن مغلوب تراكتورسازي شده بود و همين اعتقاد به اين جمله كليشه‌اي را بيشتر مي‌كند!

در فاصله دو روز مانده به ديدار مجدد دو رقيب سنتي فوتبال ايران بد نيست نگاهي به برخي آمار و ارقام جالب از رويارويي‌هاي اين دو تيم داشته باشيم.

* بيشترين حضور در داربي در اختيار علي پروين با 20 بازي است و پس از آن محمود فکري با 18 بازي در رتبه دوم قرار دارد.

* موفق ترين مربي پرسپولیس در داربي علي پروين بوده که طي 25 بازي 6 برد، 13 مساوي و 6 شکست کسب کرده و در آن سو منصور پورحيدري طي 18 بار مربيگري استقلال 6 برد، 8 تساوي و 4 شکست در كارنامه خود ثبت كرده است.

* ورزشگاه آزادي 58 بار ميزبان اين بازي بوده است. 14 بازي هم در ورزشگاه شيرودي (امجديه سابق) برگزار شده، 1 بازي در ورزشگاه يادگار امام تبريز و 1 بازي هم در ورزشگاه آزادي بندرعباس انجام شده است.

* بيشترين فاصله اي که بين دو برد يکي از دو تيم افتاده است 11 بازي است که تيم پرسپولیس از بازي سي و يکم تا چهل و دوم نتوانست استقلال را شکست بدهد( یعنی برابر با ۳۱۰۶ روز)

* بازيکناني که در داربي سابقه پوشيدن پيراهن هر دو تيم را دارند، بيشتر از 10 نفر هستند اما در اين ميان مهدي هاشمي نسب، غلامرضا فتح آبادي و شاهرخ بياني از جمله بازيکناني هستند که براي هر دو تيم گلزني کرده‌اند.

* بهترين گلزنان استقلال علي جباري و غلامحسين مظلومي با 5 گل و عباس مژدهي با 4 گل هستند.

* بهترين گلزنان پرسپولیس نيز صفر ايرانپاک با 7 گل، حسين کلاني با 6 گل و همايون بهزادي و مهدی هاشمی نسب با 4 گل هستند.

* علي جباري و غلامحسين مظلومي برای استقلال و حسين کلاني، ايرج سليماني، صفر ايرانپاک، شاهرخ بياني و هادي نوروزي هم برای پرسپولیس، بازيکناني هستند که توانسته‌اند در يک بازي دو گل بزنند.

* صفر ايرانپاک و مهدي هاشمي نسب از پرسپوليس و فرهاد مجيدي از استقلال سه بازيکني هستند که در سه بازي متوالی گلزنی کرده‌اند.

* همايون بهزادي و ايمون زايد تنها بازيکناني هستند که توانسته‌اند در يک بازي 3 گل بزنند و هت‌تريك كنند.

* عيسي ترائوره نخستين بازيكن خارجي شهر‌آورد بوده كه تا به حال موفق به گلزني شده است. ايمون زايد هم تنها بازيكن خارجي است كه توانسته در داربي هت‌تريك كند.

* پرگل ترين بازي مربوط به داربي معروف شهريور 1352 است كه طي آن پرسپوليس با نتيجه 6 بر صفر استقلال را شكست داد.

* بيشترين مصاف دو تيم در يك سال به سال 1390 مربوط است كه در آن سرخابي‌ها 5 بار به مصاف هم رفتند. حاصل اين بازي‌ها 3 برد براي استقلال، يك پيروزي براي پرسپوليس و يك تساوي بود.

* مسعود مژدهي، صمد مرفاوي، غلامرضا عنايتي، اميدرضا روانخواه و فرهاد مجيدي برای استقلال و حسين کلاني، همايون بهزادي، ادموند بزيک و محسن خليلي هم برای پرسپولیس در دو بازی متوالی موفق به گلزني شده‌اند.

* محمود فکري با 12 بار کاپيتاني استقلال در ديدار دو تيم رکورد دار است. پس از او علي جباري با 11 بار کاپیتانی و همايون بهزادي با 9 بار كاپيتاني در رتبه هاي بعد قرار دارند.

* احمدرضا عابدزاده 13 بار در مصاف‌ سرخابي‌ها حضور داشته و در يك ركورد جالب در هيچ کدام از اين بازي‌ها چه با پيراهن استقلال و چه با پيراهن پرسپوليس شکست نخورده است. مهدي هاشمي نسب نیز از اين نظر آماري شبيه به عابدزاده دارد و در 9 داربی بازي كرده که در هیچ يك بازنده از زمين خارج نشده است.

* اما ركورد جالب ديگر در اين زمينه مربوط به مهدي مهدوي‌كيا است كه تا به حال 4 بار در ديدار سنتي سرخابي‌ها حضور داشته و در هر 4 مسابقه با پرسپوليس پيروز شده است! او به احتمال فراوان در داربي 75 نيز براي تيمش به ميدان خواهد رفت.

* تاكنون سه بازیکن بازی داربی را براي بازی خداحافظی خود انتخاب کرده‌اند که هر سه بازیکن از تیم پرسپولیس بوده‌اند. جعفر کاشانی در سال 51، محمد دادگان در سال 61 و فرشاد پیوس در سال 76.

* اکبر کارگرجم مدافع آبی‌ها در ۱۵ بازی متوالی داربی بازی کرده كه یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود.

* در تاریخ داربی 32 داور خارجی قضاوت كرده‌اند که از این بین ۱۰ داور از آسیا و ۲۲ داور از اروپا بوده‌اند.

* سریعترین گل تاریخ داربی در ثانیه 37 بازی پنجاه و سوم توسط علی سامره براي استقلال به ثمر رسید.

* ديرهنگام ترين گل تاريخ داربي به وسيله اسماعيل شريفات در دقيقه 105 داربي شماره 73 زده شده است.

* 14 بازي از 74 بازی برگزار شده با تساوي بدون گل به پايان رسيده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
► •*♥*•◄ تاريخچه دربي پايتخت // خاطرات تلخ استقلال از بهمن ماه ► •*♥*•

► •*♥*•◄ تاريخچه دربي پايتخت // خاطرات تلخ استقلال از بهمن ماه ► •*♥*•


جام جم آنلاين: هفتاد و ششمین دیدار استقلال و پرسپولیس در شرایطی برای نهمین بار در بهمن برگزار می‌شود که آبی‌ها از بازی در این ماه خاطرات تلخی دارند. یکی از تلخ‌ترین خاطرات آنها عوض کردن بازی 2 بر صفر برده با شکست 3 بر 2 در 10 دقیقه بود!

هشتمین نبرد سرخابی‌های پایتخت در بهمن‌ ماه در حالی روز 6 بهمن 91 برگزار می‌شود که بیست و ششمین رقابت زمستانی دو تیم محسوب می‌شود؛ رقابتی که به خاطر رویارویی قلعه‌نویی با گل‌محمدی و بازگشت فرهاد مجیدی گرمای خاصی به سکوهای سرد ورزشگاه پیر آزادی می‌بخشد.
استقلالی‌های صدرنشین، برای حفظ جایگاه خود در رتبه شماره یک، دست نخوردن به رکورد شکست ناپذیری قلعه‌نویی در دربی و البته از همه مهمتر پاک کردن خاطرات تلخ بهمن‌ماه به فکر شکست دادن حریف سرخپوش خود در دومین ماه فصل زمستان هستند، شکست‌هایی که یکبار طلسم تساوی‌های دربی و یک مرتبه هم نوار چهار پیروزی متوالی استقلال در دربی را پاره کرد.
در نقطه مقابل اما پرسپولیسی‌ها هم که با حضور یحیی گل‌محمدی احیا شده‌اند و در 6 بازی اخیر در لیگ و جام حذفی، عملکرد قابل قبولی داشتند، برای حفظ جایگاه تک رقمی و صعود به رده‌های بالاتر، به فکر پیروزی در این بازی و تکرار خاطرات خوش بهمن‌ماه هستند.
دربی در بهمن
تاکنون 8 بار سرخابی‌های پایتخت در دومین ماه زمستان برابر هم صف آرایی کرد‌ه‌اند که سهم پرسپولیس 3 پیروزی ارزشمند و سهم استقلال یک برد با حکم فدراسیون فوتبال بود و چهار دیدار دیگر با تساوی به پایان رسید. در این ماه دو طلسم تساوی‌های متوالی و 4 برد پشت سرهم استقلال از پرسپولیس شکسته شد.
نخستین شهرآورد بهمن ماه، چهارمین جدال دو تیم بود، مسابقه‌ای که روز 17 بهمن سال 1348 برگزار و نخستین بازی نیمه تمام این نبرد سنتی بود. آن مسابقه که با برتری یک بر صفر استقلال در جریان بود، با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند ولی در نهایت فدراسیون فوتبال، استقلال را 3 بر صفر برنده اعلام کرد. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.
دومین مسابقه بهمن‌ماه سرخابی‌ها، در نیمه این ماه در سال 1350 برگزار شد که نخستین برد پرسپولیس و یکی از پرگل‌ترین پیروزی‌های سرخ‌های تهران برابر استقلال بود. در آن بازی که با برتری 4 بر یک پرسپولیس به پایان رسید، حسین کلانی (43 و 90)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس و علی جباری (73) برای استقلال گل زدند.
20 سال پس از این دیدار، سرخابی‌ها در بهمن‌ماه رودرروی هم قرار گرفتند. در چهارم بهمن سال 70، نخستین تساوی بدون گل دو تیم در ورزشگاه آزادی رقم خورد. 3 سال بعد در روز هفتم بهمن سال 1373 دومین تساوی بدون گل سرخابی‌ها در این ماه شکل گرفت تا نبرد دو تیم در بهمن ماه دهه 70 برنده‌ای نداشته باشد.
جدال پرسپولیس و استقلال در دهه 80 باز هم با تساوی آغاز شد. سیزدهم بهمن ماه سال 1382 داوود سیدعباسی با گل دقیقه سوم خود خیلی زود شادی را روی سکوهای آبی آورد اما این خوشحالی‌ها تنها 17 دقیقه دوام داشت زیرا حامد کاویانپور گل تساوی سرخپوشان را به ثمر رساند تا هت تریک تساوی سرخابی‌ها در بهمن ماه رقم بخورد.
25 بهمن سال 1387 رقابت دیگر سرخابی‌ها در یازدهمین ماه سال بود، مسابقه‌ای که تا مرز شکستن طلسم تساوی‌های دو تیم در این ماه، خصوصا پایان بخشیدن به 4 تساوی متوالی یک بر یک دو تیم و پیروزی استقلال پیش رفت اما گل دقیقه 67 مجتبی جباری با خطای هند مشکوک علی علیزاده و پنالتی دقیقه 3+90 مازیار زارع جبران شد تا چهارمین مساوی متوالی دو تیم در بهمن‌ماه و پنجمین نتیجه یک بر یک پیاپی سرخابی‌ها رقم بخورد.
پس از گذشت 354 روز از تبدیل مساوی‌های سرخابی در بهمن‌ماه به یک طلسم، در شصت و هشتمین دربی که بازهم بهمن ماه برگزار شد، دو تیم تا دقیقه 87 با تساوی یک بر یک به بازی ادامه دادند که شوت سرکش کریم باقری نوار تساوی‌های متوالی دو تیم در بهمن‌ماه و دربی را پاره کرد و طلسم برنده نداشتن در بهمن را شکست تا سکوهای سرخ آزادی منفجر شود.
1087 روز پس از آن برد شیرین، بار دیگر سرخابی‌ها در بهمن‌ماه مقابل همدیگر صف آرایی کردند. بهمن‌ سال 90 که سرخپوشان در مسابقه‌ای شبیه معجزه استقلال را شکست دادند، دیداری که ابتدا دو گل عقب افتادند، سپس مهرداد اولادی اخراج شد اما در 10 دقیقه پایانی، با درخشش مهدوی‌کیا و هت تریک ایمون زاید، شکست را با پیروزی 3 بر 2 عوض کردند.
پیشتازی استقلال در پیروزي‌ها
از نخستین دربی پایتخت که شانزدهم فروردین‌ سال 47 با تساوی بدون گل به پایان رسید تا به امروز در مجموع 75 نبرد تاریخی بین سرخابی‌های پایتخت برگزار شده که استقلالى‌ها 24 مرتبه و پرسپولیسی‌ها 18 مرتبه پیروز شده‌اند و در 33 بازى دیگر دو تیم به نتیجه تساوى رضایت داده‌اند. در این دیدارها هر دو تیم 70 مرتبه دروازه یکدیگر را هم باز کرده‌اند.
البته 4 گل پرسپولیس و 2 گل استقلال از روی ضربات پنالتی پایان مسابقه به ثمر رسیده است و 3 پیروزی 3 بر صفر (با رای فدراسیون فوتبال) برای استقلالی‌ها ثبت شده که این گل‌های زده و خورده در آمار نیامده است.
به گزارش مهر، نتایج کامل 76 دربی گذشته پایتخت به شرح زیر است:

1- شانزدهم فروردین سال 1347
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

2- بیستم دی سال 1347
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

3- سیزدهم مرداد سال 1348
* پرسپولیس یک - استقلال 3
گل‌ها: احمد منشی زاده (8)، علی جباری (44) و کارو حق وردیان (88) برای استقلال و کاظم گنجاپور (72) برای پرسپولیس

4- هفدهم بهمن سال 1348
* پرسپولیس صفر - استقلال 3
(اولین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی با برتری یک بر صفر استقلال در جریان بود که با اعتراض بازیکنان پرسپولیس نیمه تمام ماند. تک گل استقلال را نیز غلامحسین مظلومی در دقیقه 9 به ثمر رسانده بود.

5- سوم مهر سال 1349
* پرسپولیس 2 - استقلال 3
گل‌ها: جواد قراب (73)، کارو حق وردیان (87) وعباس مژدهی (88) برای استقلال و علی پروین (7) و حسین کلانی (23) برای پرسپولیس

6- بیست و هفتم دی سال 1349
* استقلال 3 - پرسپولیس صفر
(دومین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی تا دقیقه 75 یک بر یک مساوی در جریان بود ، تا اینکه بازیکنان تیم پرسپولیس به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت داور زمین را ترک کردند. براساس رای صادره از سوی فدراسیون فوتبال تیم استقلال با نتیجه 3 برصفر برنده بازی شد. پیش از قطع مسابقه حسن کلانی (2) برای پرسپولیس گلزنی کرده بود و تک گل استقلال را نیز عباس مژدهی در دقیقه 75 به ثمر رسانده بود.

7- بیست و هشتم خرداد سال 1350
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (30) برای استقلال و صفر ایرانپاک (90) برای پرسپولیس

8- پانزدهم بهمن سال 1350
* پرسپولیس 4 - استقلال یک
گل‌ها: حسین کلانی (43 و 90)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس و علی جباری (73) برای استقلال

9- سوم فروردین سال 1351
* پرسپولیس 2- استقلال صفر
گل‌ها: صفر ایرانپاک (50) و حسین کلانی (89)

10- یازدهم اسفند سال 1351
* استقلال 2 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: علی جباری (40 و 87)

11- بیست و پنجم خرداد سال 1351
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: رضا عادلخانی (3)

12- شانزدهم شهریور سال 1352
* پرسپولیس 6 - استقلال صفر
گل‌ها: همایون بهزادی (50 و 86 و 90)، ایرج سلیمانی (45 و 56) و حسین کلانی (32)

13- هجدهم آذر سال 1352
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: همایون بهزادی (46) برای پرسپولیس و علی جباری (70) برای استقلال

14- چهارم خرداد سال 1353
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: حسن روشن (88)

15 - بیست و هفتم آذر سال 1353
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: صفر ایرانپاک (50) و اسماعیل حاج رحیمی پور (70) برای پرسپولیس و غلامحسین مظلومی (60) برای استقلال

16- پانزدهم اردیبهشت سال 1354
* استقلال 3 - پرسپولیس یک
گل‌ها: غلامحسین مظلومی (11 و 62) و مسعود مژدهی (47) برای استقلال و صفر ایرانپاک (53) برای پرسپولیس

17- بیست و پنجم مهر سال 1354
* پرسپولیس 2 - استقلال صفر
گل‌ها: جهانگیر فتاحی (22) و اسماعیل حاج رحیمی پور (38)

18- بیست و هفتم اسفند سال 1354
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: مسعود مژدهی (20) برای استقلال و محمود خوردبین (85) برای پرسپولیس

19- دوم مهر سال 1355
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: هادی نراقی (26) برای استقلال و علی پروین (40) برای پرسپولیس

20- هجدهم اردیبهشت سال 1356
* استقلال 3 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: محرم عاشوری (45)، حسن روشن (83) و سعید مراغه چیان (88)

21- هجدهم آذر سال 1356
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: صفر ایرانپاک (15 و 34) برای پرسپولیس و حسن روشن (85) برای استقلال

22- بیست و پنجم آبان سال 1358
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: غلامرضا فتح آبادی (42)

23- سیزدهم تیر سال 1359
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

24 - شانزدهم مهر سال 1360
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

25- هفدهم دی سال 1361
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: غلامرضا فتح آبادی (10) برای پرسپولیس و بهتاش فریبا (87) برای استقلال

26- پانزدهم مهر سال 1362
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: پرویز مظلومی (59)

27- بیست و پنجم خرداد سال 1365
* پرسپولیس 3 - استقلال صفر
گل‌ها: شاهرخ بیانی (12و 52) و ناصر محمدخانی (62)

28- هفتم فروردین سال 1366
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

29- هجدهم شهریور سال 1367
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: فرشاد پیوس (46) برای پرسپولیس و جعفر مختاری فر (60) برای استقلال

30- نوزدهم اسفند سال 1367
* پرسپولیس صفر(4) - استقلال صفر(2)
(این دیدار در رقابت‌های جام حذفی برگزار شد که پرسپولیس در ضربات پنالتی حریف خود را از پیش رو برداشت)

31- هفدهم آذر سال 1368
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل: رضا عابدیان (18)

32- چهارم خرداد سال 1369
* استقلال 2 - پرسپولیس یک
گل‌ها: عباس سرخاب (46) و عبدالصمد مرفاوی (72) برای استقلال و نادر میر احمدیان (12) برای پرسپولیس

33- بیست و هشتم دی سال 1369
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: شاهرخ بیانی (62) برای استقلال و فرشاد پیوس (75) برای پرسپولیس

34- چهارم بهمن سال 1370
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

35- پانزدهم اسفند سال 1370
* استقلال 2 - پرسپولیس صفر
گل‌ها: عبدالصمد مرفاوی (8) و صادق ورمزیار (15)

36- هشتم خرداد سال 1371
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: عبدالصمد مرفاوی (48)

37 - یازدهم دی سال 1371
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

38 - پانزدهم دی سال 1373
* استقلال 3- پرسپولیس صفر
(سومین بازی ناتمام دو تیم که نتیجه آن با رای فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد)
- این بازی تا دقیقه 88 دو بر دو مساوی دنبال می شد اما به دلیل درگیری کاپیتان‌های دو تیم و هجوم تماشاگران منتسب به تیم پرسپولیس به داخل زمین نیمه تمام ماند. پس ازیک روز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای به پیروزی سه بر صفر تیم استقلال داد. تا پیش از قطع مسابقه برای پرسپولیس فرشاد پیوس (21 - پنالتی) و بهزاد داداش زاده (56) گلزنی کرده بودند و گلهای تیم استقلال توسط صادق ورمزیار (79 - پنالتی) و ادموند اختر (87) به ثمر رسیده بود.

39- هفتم بهمن سال 1373
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

40- ششم مرداد سال 1374
* استقلال 3 - پرسپولیس یک
گل‌ها: ادموند اختر (7)، صادق ورمزیار (16) و محمد تقوی (36) برای استقلال و مرتضی کرمانی مقام (49) برای پرسپولیس

41- هشتم دی سال 1374
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

42- بیست و هفتم مهر سال 1375
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل: ادموند بزیک (87)

43- بیستم تیر سال 1376
* پرسپولیس 3 - استقلال صفر
گل‌ها: ادموند بزیک (30)، مهدی مهدوی کیا (70) و بهنام طاهرزاده (87)

44- بیست و دوم آبان سال 1377
* پرسپولیس یک - استقلال صفر
گل‌: مهدی هاشمی نسب (45)

45- دوم فروردین سال 1378
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل ها: مهدی هاشمی نسب (3) برای پرسپولیس و فرد ملکیان (43) برای استقلال

46- بیستم تیر سال 1378
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (12) و افشین پیروانی (85) برای پرسپولیس و سهراب بختیاری زاده (50) برای استقلال

47- دوم مهر سال 1378
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

48- هشتم اسفند سال 1378
* پرسپولیس 2 - استقلال صفر
گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (8) و پایان رافت (80)

49- نهم دی سال 1379
* پرسپولیس 2 - استقلال 2
گل‌ها: بهروز رهبری فر (57) و علی کریمی (89) برای پرسپولیس و محمد نوازی (67) و مهدی هاشمی نسب (86) برای استقلال

50- پنجم اسفند سال 1379
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: علیرضا اکبرپور (72)

51 - بیست و هشتم اسفند سال 1380
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: رضا جباری (25) برای پرسپولیس و محمد نوازی (38) برای استقلال

52- نوزدهم اردیبهشت سال 1381
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

53 - بیستم دی سال 1381
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علی سامره (1) برای استقلال و علی انصاریان (70) برای پرسپولیس

54- بیست و سوم خرداد سال 1382
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: یحیی گل محمدی (11) و بهنام ابوالقاسم پور (50) برای پرسپولیس و علیرضا اکبرپور (63) برای استقلال

55- بیست و پنجم مهر سال 1382
* استقلال 2 - پرسپولیس یک
گل‌ها: علی سامره (8) و محمود فکری (57) برای استقلال و عیسی ترائوره (70) برای پرسپولیس

56- سیزدهم بهمن سال 1382
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: داوود سید عباسی (3) برای استقلال و حامد کاویانپور (20) برای پرسپولیس

57- اول آبان سال 1383
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

58- هفتم اسفند سال 1383
* استقلال 3 - پرسپولیس 2
گل‌ها: غلامرضا عنایتی (68)، محمود فکری (83) و پیروز قربانی (90) برای استقلال و سهراب انتظاری (77) و شیث رضایی (84) برای پرسپولیس

59- چهاردهم آبان سال 1384
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل: غلامرضا عنایتی (56)

60- نوزدهم اسفند سال 1384
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر

61- دوازدهم آبان سال 1385
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: مهرزاد معدنچی (23) و مهرداد اولادی (70) برای پرسپولیس و امیرحسین صادقی (17) برای استقلال

62- دهم فروردین 1386
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علیرضا واحدى‌ نیکبخت‌ (13) برای پرسپولیس و شیث رضایی (42 - گل به خودی) برای استقلال

63- بیست و دوم مهر 1386
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌ها: امیدرضا روانخواه (58) برای استقلال و محسن خلیلی (83) برای پرسپولیس

64- پانزدهم فروردین ماه 1387
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: محسن خلیلی (28) برای پرسپولیس و امید رضا روانخواه (4) برای استقلال

65 - 12 مهرماه 1387
* پرسپولیس یک - استقلال یک
گل‌ها: علی کریمی (88) برای پرسپولیس و آرش برهانی (46) برای استقلال

66- بیست و پنجم بهمن 1387
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌ها: مجتبی جباری (67) برای استقلال و مازیار زارع (3+90 - پنالتی) برای پرسپولیس

67- دهم مهر 1388
* استقلال یک - پرسپولیس یک
گل‌‎ها: حسین کاظمی (55) برای استقلال و عادل کلاه کج (51) برای پرسپولیس

68- چهاردهم بهمن 1388
* پرسپولیس 2 - استقلال یک
گل‌ها: هادی نوروزی (37) و کریم باقری (87) برای پرسپولیس و فرهاد مجیدی (16) برای استقلال

69- جمعه 23 مهر 1389
* استقلال یک - پرسپولیس صفر
گل‌: فرهاد مجیدی (1+90)

70- جمعه 10 فروردین 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال یک
گل: آرش برهانی (43)

71- جمعه 25 شهریور 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال 2
گل‌ها: فرهاد مجیدی(15) و مجتبی جباری (82)

72- دوشنبه 16 آبان‌ 1390
* استقلال 2 - پرسپولیس 2
گل‌‌ها: آرش برهانی (33) و حنیف عمران‌زاده (70) برای استقلال و هادی نوروزی (7- پنالتی و 47) برای پرسپولیس

73- جمعه 18 آذرماه 1390
* پرسپولیس صفر - استقلال 3
گل‌‎ها: مجتبی جباری(95 و 98- پنالتی) و اسماعیل شریفات(107)


74- پنجشنبه 13 بهمن 1390
* استقلال 2 - پرسپولیس 3
گل‌ها: میلاد میداودی (31) و فریدون زندی (50) برای استقلال - ایمون زاید (82، 83 و 1+90) برای پرسپولیس

75- جمعه 3 شهریور 1391
* پرسپولیس صفر - استقلال صفر
 

sara20012

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شهرآورد تهران

شهرآورد تهران

شهرآورد تهران یا شهرآورد سرخابی نامِ داده‌شده به شهرآورد فوتبال بین دو باشگاه تهرانی پرسپولیس و استقلال (تاج سابق) است. این بازی در تیر۱۳۸۷ توسط مجله وردساکر به عنوان مهمترین شهرآورد در آسیا و بیست‌ودومین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد. آخرین داربی تهران که تا به حال برگزار شده است، در ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۲، با تساوی ۰–۰ دو تیم خاتمه یافت. وبگاهگل دات کام نیز این شهرآورد را بزرگترین شهرآورد جهان می‌داند.

پیشینه رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج باز می‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد شاهین سفیدپوش و تاج آبی پوش بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج - پرسپولیس و پس از انقلاب استقلال - پرسپولیس جایگزین آن شد.


اولین بازی دو تیم در
۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده‌است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت.




شهرآوردتاریخاستقلال
-
پرسپولیس
استقلال پرسپولیستورنمنتتوضیحات
۱۱۳۴۷-۰۱-۱۶۰-۰--

۲۱۳۴۷-۱۰-۲۰۰-۰--

۳
۱۳۴۸-۰۵-۱۳۳-۱احمد منشی زاده(۸)، علی جباری(۴۴)، کارو حق وردیان(۸۸)ناظم گنجاپور(۷۲)

۴
۱۳۴۸-۱۱-۱۷۱-۰(۳-۰)غلامحسین مظلومی(۹)-

این بازی تا دقیقه ۸۲ ادامه یافت اما در این لحظه تیم پرسپولیس میدان را به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت ترک کرد و فدراسیون فوتبال نتیجه را سه بر صفر به سود استقلال اعلام کرد.
۵
۱۳۴۹-۰۷-۰۳۳-۲جواب قراب(۷۳)، کارو حق وردیان(۸۷)، عباس مژدهی(۸۸)علی پروین(۷)، حسین کلانی(۲۳)


۶۱۳۴۹-۱۰-۲۷۱-۱(۳-۰)عباس مژدهی(۷۵)حسین کلانی(۲)
این بازی تا دقیقه ۷۵ یک بر یک مساوی در جریان بود تا اینکه بازیکنان تیم پرسپولیس به دلیل اعتراض به نحوه قضاوت داور زمین را ترک کردند. براساس رای صادره از سوی فدراسیون فوتبال تیم استقلال با نتیجه ۳ برصفر برنده بازی شد. با این نتیجه استقلال به رکورد چهار برد پیاپی در شهرآورد دست یافت.
۷۱۳۵۰-۰۳-۲۸۱-۱غلامحسین مظلومی(۳۰)صفر ایرانپاک(۹۰)

۸
۱۳۵۰-۱۱-۱۵۱-۴علی جباری(۷۵)حسین کلانی(۴۳٬۹۰)، صفر ایرانپاک(۵۶)، محمودخوردبین(۷۵)

۹
۱۳۵۱-۰۱-۰۳۰-۲-
صفر ایرانپاک(۵۰)، حسین کلانی(۸۹)

۱۰
۱۳۵۱-۰۳-۲۵۲-۰علی جباری(۴۰٬۸۷)-


۱۱۱۳۵۱-۱۲-۱۱۱-۰رضا عادلخانی(۳)-

۱۲
۱۳۵۲-۰۶-۱۶
۰-۶-همایون بهزادی(۵۰٬۸۶٬۹۰)، ایرج سلیمانی(۴۵٬۵۶)، حسین کلانی(۳۲)

۱۳۱۳۵۲-۰۹-۱۸۱-۱علی جباری(۷۰)همایون بهزادی(۴۶)

۱۴
۱۳۵۳-۰۳-۰۴۱-۰حسن روشن (۸۸)
-

۱۵۱۳۵۳-۰۹-۲۷۱-۲غلامحسین مظلومی(۶۰)
صفر ایرانپاک((۵۰)، اسماعیل حاج رحیمی پور


۱۶۱۳۵۴-۰۲-۱۵۳-۱غلامحسین مظلومی(۱۱و۶۲)، مسعود مژدهی(۴۷)صفر ایرانپاک(۵۳)


۱۷۱۳۵۴-۰۷-۲۵۰-۲-جهانگیر فتاحی(۲۲)، اسماعیل حاج رحیمی پور(۳۸)

۱۸۱۳۵۴-۱۲-۲۷۱-۱مسعود مژدهی(۲۰)محمود خوردبین(۸۵)

۱۹۱۳۵۵-۰۷-۰۲۱-۱هادی نراقی(۲۶)علی پروین(۴۰)

۲۰۱۳۵۶-۰۲-۱۸۳-۰محرم عاشوری(۴۵)، حسن روشن(۸۳)، سعید مراغه چیان)-

۲۱۱۳۵۶-۰۹-۱۸۱-۲حسن روشن(۸۵)صفر ایرانپاک(۱۵و۳۴)

۲۲۱۳۵۸-۰۸-۲۵۱-۰غلامرضا فتح‌آبادی(۴۲)-دیدار دوستانهبه مناسبت بزرگداشت مرحوم علی دانائی فرد- بازی در دقیقه ۷۵ به دلیل هجوم تماشاگران به داخل زمین نیمه تمام ماند.
۲۳۱۳۵۹-۰۴-۱۳۰-۰--

۲۴۱۳۶۰-۰۷-۱۶۰-۰--لیگ تهران
۲۵۱۳۶۱-۱۰-۱۷۱-۱بهتاش فریبا(۸۷)غلامرضا فتح‌آبادی(۱۰)لیگ تهران
۲۶۱۳۶۲-۰۷-۱۵۱-۰پرویز مظلومی(۵۹)-لیگ تهران
۲۷۱۳۶۵-۰۳-۲۵۰-۳-شاهرخ بیانی(۱۲-پنالتی و۵۲)، ناصر محمدخانی(۶۲)لیگ تهران
۲۸۱۳۶۶-۰۱-۰۷۰-۰--لیگ تهران
۲۹۱۳۶۷-۰۶-۱۸۱-۱جعفر مختاری‌فر(۶۰)فرشاد پیوس(۴۶)لیگ تهران
۳۰۱۳۶۷-۱۲-۱۹۰-۰(ضربات پنالتی:۲-۴)ضربات پنالتی جعفر مختاری‌فر، رضا حسن‌زادهضربات پنالتی مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن آشوری، مرتضی کرمانی‌مقدم)جام حذفیدیدار ۱/۴ نهایی
۳۱۱۳۶۸-۰۹-۱۷۰-۱-رضا عابدیان(۱۸)لیگ تهران
۳۲۱۳۶۹-۰۳-۰۴۲-۱عباس سرخاب(۴۶)عبدالصمد مرفاوی(۷۲)نادر میراحمدیان(۱۲)لیگ قدسدیدار فینال
۳۳۱۳۶۹-۱۰-۲۸۱-۱شاهرخ بیانی(۶۲-پنالتی)فرشاد پیوس(۷۵)لیگ تهران
۳۴۱۳۷۰-۱۱-۰۴۰-۰--لیگ تهران
۳۵۱۳۷۰-۱۲-۱۵۲-۰عبدالصمد مرفاوی(۸)، صادق ورمزیار(۱۵)-لیگ آزادگان
۳۶۱۳۷۱-۰۳-۰۸۱-۰عبدالصمد مرفاوی(۴۸)-لیگ آزادگاندیدار نیمه‌نهایی
۳۷۱۳۷۱-۱۰-۱۱۰-۰--سوپر جام تهران
۳۸۱۳۷۳-۱۰-۳۰۲-۲(۳-۰)صادق ورمزیار(۷۹-پنالتی)، ادموند اختر(۸۷)فرشاد پیوس(۵۱-پنالتی)، بهزاد داداش‌زاده(۵۶)لیگ آزادگاندیدار نیمه‌نهایی
با درگیری بازیکنان و هجوم تماشاگران پرسپولیس به زمین دیدار ناتمام ماند و استقلال ۳-۰ برنده اعلام شد.
۳۹۱۳۷۳-۱۱-۰۷۰-۰--لیگ آزادگاندیدار نیمه‌نهایی
به دلیل وقایع بازی قبل مسابقه در بندرعباس برگزار شد.
۴۰۱۳۷۴-۰۵-۰۶۳-۱ادموند اختر(۷)، صادق ورمزیار(۱۶-پنالتی)، محمد تقوی(۳۶)مرتضی کرمانی‌مقدم(۴۹)لیگ آزادگانقضاوت بازی به عهدهٔ ساندرو پل داور مجار فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بود.
۴۱۱۳۷۴-۱۰-۰۸۰-۰--لیگ آزادگان
۴۲۱۳۷۵-۰۷-۲۷۰-۱-ادموند بزیک(۸۷)لیگ آزادگان
۴۳۱۳۷۶-۰۴-۲۰۰-۳-ادموند بزیک(۳۰)، مهدی مهدوی‌کیا(۷۱)، بهنام طاهرزاده(۸۷)لیگ آزادگان
۴۴۱۳۷۷-۰۸-۲۲۰-۱-مهدی هاشمی‌نسب(۴۵)لیگ آزادگان
۴۵۱۳۷۸-۰۱-۰۲۱-۱فرد ملکیان(۴۳)مهدی هاشمی‌نسب((۳)لیگ آزادگان
۴۶۱۳۷۸-۰۴-۲۰۱-۲سهراب بختیاری‌زاده(۵۰)مهدی هاشمی‌نسب(۱۲-پنالتی)، افشین پیروانی(۸۵)جام حذفیدیدار فینال
۴۷۱۹۹۹-۰۹-۲۴۰-۰--لیگ آزادگان
۴۸۱۳۷۸-۱۲-۰۸۰-۲-مهدی هاشمی‌نسب(۷)، پایان رأفت(۸۰)لیگ آزادگان
۴۹۱۳۷۹-۱۰-۰۹۲-۲محمد نوازی(۶۷)، مهدی هاشمی‌نسب(۸۶)بهروز رهبری‌فرد(۵۷-پنالتی)، علی کریمی(۸۹)لیگ آزادگاندر پایان این بازی بین بازیکنان دو تیم درگیری رخ داد.
۵۰۱۳۷۹-۱۲-۰۵۱-۰علیرضا اکبرپور(۷۲)-لیگ آزادگان
۵۱۱۳۸۰-۱۲-۲۸۱-۱محمد نوازی(۳۸-پنالتی)رضا جباری(۲۵)لیگ برتر اول
۵۲۱۳۸۱-۰۲-۱۹۰-۰--لیگ برتر اول
۵۳۱۳۸۱-۱۰-۲۰۱-۱علی سامره(۱)علی انصاریان(۷۰-پنالتی)لیگ برتر دوماین بازی به دلیل بازسازی ورزشگاه آزادی، در ورزشگاه یادگار امامتبریز برگزار شد و سامره در ثانیه ۴۸ گل زد
۵۴۱۳۸۲-۰۳-۲۳۱-۲علیرضا اکبرپور(۶۳)یحیی گل‌محمدی(۱۱)، بهنام ابوالقاسم‌پور(۵۰)لیگ برتر دوم
۵۵۱۳۸۲-۷-۲۵۲-۱علی سامره(۸)، محمود فکری(۵۷)عیسی ترائوره(۷۰)لیگ برتر سومظرفیت ورزشگاه در همان یک ونیم ساعت اول بلیط فروشی پر شد.
۵۶۱۳۸۲-۱۱-۱۳۱-۱سیدداود سیدعباسی(۳)حامد کاویانپور(۲۰)لیگ برتر سوم
۵۷۱۳۸۳-۰۸-۰۳۰-۰--لیگ برتر چهارم
۵۸۱۳۸۳-۱۲-۰۷۳-۲رضا عنایتی(۵۳)، محمود فکری(۸۷)، پیروز قربانی(۹۳)شیث رضایی(۶۷)، سهراب انتظاری(۸۴)لیگ برتر چهارم
۵۹۱۳۸۴-۰۸-۱۴۱-۰رضا عنایتی(۵۶)-لیگ برتر پنجم
۶۰۱۳۸۴-۱۲-۲۰۰-۰--لیگ برتر پنجم
۶۱۱۳۸۵-۰۸-۱۲۱-۲امیرحسین صادقی(۱۶)مهرزاد معدنچی(۲۲)، مهرداد اولادی(۷۱)لیگ برتر ششم
۶۲۱۳۸۶-۰۱-۱۰۱-۱علی علیزاده(۴۳)علیرضا واحدی‌نیکبخت(۱۳)لیگ برتر ششم
۶۳۲۰۰۷-۱۰-۱۴۱-۱امیدرضا روانخواه(۵۷)محسن خلیلی(۸۴)لیگ برتر هفتم
۶۴۲۰۰۸-۰۴-۰۳۱-۱امیدرضا روانخواه(۵)محسن خلیلی(۲۸)لیگ برتر هفتم
۶۵۱۳۸۷-۰۷-۱۲۱-۱آرش برهانی(۴۷)علی کریمی(۸۷)لیگ برتر هشتمدر این بازی، پس از ۱۳ سال تنها داور وسط غیرایرانی بود و دو کمک داور ایرانی به وی کمک کردند.
۶۶۱۳۸۷-۱۱-۲۵۱-۱مجتبی جباری(۵۶)مازیار زارع(۳+۹۰)لیگ برتر هشتمدر این بازی، بعد از ۱۴ سال محسن ترکی داور وسط بود همچنین شائبه‌های تبانی در این بازی به علت هند بی مورد علی علیزاده قوت گرفت
۶۷۱۳۸۸-۰۷-۱۰۱-۱فرهاد مجیدی(۵۵)عادل کلاه‌کج(۴۹)لیگ برتر نهمداور این بازی هم محسن ترکی بود به همراه دو کمک‌داور ایرانی.
۶۸۱۳۸۸-۱۱-۱۴۲-۱فرهاد مجیدی(۱۶)هادی نوروزی(۳۴)، کریم باقری(۸۶)[SUP][۶][/SUP]لیگ برتر نهمپس از ۶ بازی متوالی با نتیجه مساوی، این نخستین بازی بود که برنده داشت - داور وسط این بازی سعید مظفری‌زاده از ایران بود.
۶۹۱۳۸۹-۰۷-۲۳۰-۱فرهاد مجیدی(۱+۹۰)-لیگ برتر دهم
۷۰۱۳۹۰-۰۱-۱۰۰-۱آرش برهانی(۴۳)-لیگ برتر دهم
۷۱۱۳۹۰-۰۶-۲۵۰-۲فرهاد مجیدی(۱۴)، مجتبی جباری(۸۱)-لیگ برتر یازدهمپس از ۱۲ سال و برگزاری ۲۳ بازی یکی از دو تیم با اختلاف بیش از یک گل برنده بازی شد. داور این بازی هم محسن ترکی بود به همراه دو کمک‌داور ایرانی.
۷۲۱۳۹۰-۰۸-۱۶۲-۲آرش برهانی(۳۲)، حنیف عمران زاده(۷۰)هادی نوروزی(۶-پنالتی و۴۶)بازی دوستانهبازیهای سه جانبه موسوم به جام ولایت که با قهرمانی پرسپولیس پایان پذیرفت
۷۳۱۳۹۰-۰۹-۱۸۰-۳مجتبی جباری(۹۶٫۹۸)، اسماعیل شریفات(۱۰۵)-جام حذفینتیجه بازی در وقت‌های اضافه تعیین شد
۷۴۱۳۹۰-۱۱-۱۳۳-۲میلاد میداوودی(۳۲)،فریدون زندی(۵۰)ایمن زاید(۸۳،۸۲و۱+۹۰)لیگ برتر یازدهمپرسپولیس سرانجام توانست پس از ۴ برد متوالی استقلال (در بازیهای رسمی) این تیم را شکست دهد
۷۵۱۳۹۱-۰۶-۰۳۰-۰--لیگ دوازدهمداور این بازی برای بار پنجم محسن ترکی بود (به همراه دو کمک‌داور ایرانی)
۷۶۱۳۹۱-۱۱-۰۶۰-۰--لیگ دوازدهمداور این بازی برای اولین بار محسن قهرمانی بود.[SUP][۷][/SUP]هم‌چنین فرانکو بارسی بازیکن سابق و مدیرعامل وقت باشگاه فوتبال آ. ث. میلان میهمان ویژه باشگاه پرسپولیس در این بازی بود.[SUP][۸][/SUP]
۷۷۱۵-۰۶-۱۳۹۲۰-۰--لیگ سیزدهمسومین تساوی پیاپی بدون گل که تا اینجا سابقه نداشته‌است.




آمار نتیجه ها

تورنمنتبازیبرد استقلالتساویبرد پرسپولیس
لیگ۶۹۲۱۳۲۱۶
جام حذفی۳۱-۲
دوستانه۵۲۳۰
مجموع۷۷۲۴۳۵۱۸


نمایی از هوادارن پرسپولیس در شهرآورد ۶۹


رتبهتیمبازیبردمساویباختزدهخوردهتفاضلامتیاز
1استقلال۷۷۲۴۳۵۱۸۷۲۷۳۱−۱۰۷
2پرسپولیس۷۷۱۸۳۵۲۴۷۳۷۲۱+


پرگل‌ترین بازی

تعداد گل هاتاریخ بازیتیم برندهتوضیحات
۶ گلدربی ۱۲پرسپولیسبهترین برد یک تیم در دربی (نتیجه ۶ بر ۰ )
بیشترین بازی در یک سال

تعدادسالتوضیحات
۵ بازی۱۳۹۰شهرآوردهای ۷۰،۷۱،۷۲،۷۳،۷۴


بیشترین برد یک تیم در یک سال

باشگاهتعداد بردسالتوضیحات
استقلال۳ بازی۹۰(شهرآوردهای ۷۰،۷۱،۷۳)
بیشترین گل زده در یک سال توسط یک تیم

باشگاهتعداد گلسال
استقلال۱۰ گل۱۳۹۰
نخستین‌ها

اولین بازی
تاریختوضیحات
۱۶ فروردین ۱۳۴۷این بازی به تساوی انجامید
اولین گلزن

نام بازیکنباشگاهتوضیحات
اکبر منشی‌زاده
استقلالوی در شهرآورد سوم سرانجام توانست قفل دروازه را باز کند
اولین کاپیتان ها

اولین داور

نام داورتاریخ
عبدالرضا موزون
۱۳۴۷-۰۱-۱۶
اولین هت تریک

نام بازیکنباشگاه
همایون بهزادی
پرسپولیس

خارجی‌ها




گلزنان


  • سریع‌ترین گل:
نام بازیکنباشگاهزمانسالتوضیحات
علی سامره
استقلالثانیه ۴۸۱۳۸۱
سامره توانست در همان شروع بازی گل بزند (شهراورد۵۳)

  • دیرترین گل
نام بازیکنباشگاهزمانسالتوضیحات
اسماعیل شریفات
استقلالدقیقه ۱۰۵۱۳۹۰شریفات در وقت‌های اضافه توانست گل سوم استقلال را بزند (شهرآورد ۷۳)

  • سریع‌ترین هت‌ریک
نام بازیکن
باشگاهزمانسال
ایمون زایدپرسپولیسدقیقه ۹۱۳۹۰



بازیکنانی که به هر دو باشگاه گل زده‌اند

نامگل برای
پرسپولیس
گل برای
استقلال
جمع
مهدی هاشمی نسب
۴۱۵
شاهرخ بیانی۲۱۳
غلامرضا فتح‌آبادی۱۱۲
بیشترین بازی (بازیکن)


علی پروین از پرسپولیس و حسن روشن از تاج در یکی از شهرآوردهای سرخابی در دهه پنجاه خورشیدی



بیشترین سرمربیگری

نامبازیباشگاه
علی پروین۲۶پرسپولیس
منصور پورحیدری۱۸استقلال
زدراکو رایکوف۱۵استقلال
امیر قلعه نوعی۱۱استقلال
آلن راجرز۷پرسپولیس
پرویز مظلومی۶استقلال
بهترین سرمربی

نامدرصد بردهاباشگاهتوضیحات
پرویز مظلومیبرد در۸۰٪ بازی های رسمیاستقلالبا ۴ برد از ۵ بازی رسمی
بیشترین حضور سرپرست

نامبازیباشگاه
محمود خوردبین۳۸ بازیپرسپولیس
جوانترین گلزن

نامسن گلزنیباشگاهتوضیحات
مهدی مهدوی‌کیا۱۹ سال و ۳۵۳ روزپرسپولیسشهرآورد ۴۳
بیشترین برد متوالی (سرمربی)

نامتعداد بازی
باشگاه
پرویز مظلومی۴ بازی رسمیاستقلال


پرتماشاگرترین بازی


ورزشگاه آزادی هنگام برگزاری شهرآورد ۵۸،




پر تماشاچی‌ترین بازی استقلال و پرسپولیس در ۱۵ مهر ۱۳۶۲ در ورزشگاه آزادی انجام شد و بیش از ۱۳۰ هزار نفر شاهد این دیدار بودند.در نهایت این بازی استقلال با تک گل
پرویز مظلومی ۱-۰ به پیروزی رسید.ازدحام جمعیت باعث هجوم تماشاگران تا کنار خط طولی زمین و حتی نشستن روی نورافکن‌های ورزشگاه شده بود.

هیجان‌انگیزترین شهرآورد

در یکی از نظرسنجی‌های
برنامه ۹۰ که به صورت پیامکی در دی ماه ۱۳۹۱ انجام شد، شهرآورد هفتاد و چهارم به عنوان هیجان‌انگیزترین شهرآورد ۳دهه اخیر از سوی بینندگان این برنامه انتخاب گردید.

بازی‌هایی نیمه‌تمام

از مجموع شهرآوردهای دو تیم تاکنون چهار شهرآورد نیمه‌تمام مانده(۴)(۶)(۲۲)(۳۸)این چهاربازی،یک بازی یک بر صفر(شهرآورد ۲۲)و سه بازی سه بر صفر(شهرآوردهای ۴ و ۶و ۳۸) به سود استقلال ثبت شده است:

  • (شهرآورد۴ام):در سال ۱۳۴۸ بازی تاج و پرسپولیس در حالی که تا دقیقه ۸۲ با نتیجه یک بر صفر به سود تاج در جریان بود که در همین لحظه محمود خوردبین بازیکن تیم پرسپولیس گل تساوی را وارد دروازه تاج کرد اما داور این گل را نپذیرفت و اعلام کرد که قبل از ضربه خوردبین خطای وی را بر روی قلیچ‌خانی گرفته‌است. که این امر با اعتراض پرسپولیسی‌ها و ترک زمین از سوی آنها منجر شد و بازی در نهایت سه بر صفر به سود استقلال اعلام گردید.
  • (شهرآورد۶ام):در سال ۱۳۴۹ بازی دو تیم تاج و پرسپولیس در حالی که یک بر یک مساوی بود در دقیقه ۷۵ و به علت اعتراض بازیکن‌های پرسپولیس به قضاوت داور و در نتیجه ترک زمین از سوی فدراسیون سه بر صفر به نفع استقلال اعلام شد.
  • (شهرآورد۲۲ام):در سال ۱۳۵۸ دو تیم استقلال و پرسپولیس در شهرآورد ۲۲ در حالی که بازی یک بر صفر مساوی به سود استقلال بود در دقیقه ۷۵ با هجوم تماشاگران نیمه‌تمام ماند این بازی هرگز تکرار نشد و همان نتیجه(۱-۰ تادقیقه۷۵ به سود استقلال) ثبت شد.
  • (شهرآورد۳۸ام):در سال ۱۳۷۳ در حالی که نتیجه بازی تا دقیقه ۸۸ دو بر دو مساوی بود به علت هجوم تماشاگران تیم پرسپولیس به داخل زمین و درگیری بازیکن‌های دو تیم با یکدیگر نیمه کاره پایان یافت و نتیجه این دیدار نیز ۳ بر صفر به نفع استقلال اعلام گردید.

  • در سال ۱۳۷۹ نیز بازیکن‌های استقلال و پرسپولیس بعد از بازی به زد و خورد پرداختند. نتیجه این بازی نیز دو بر دو مساوی به اتمام رسید.

منبع :http://fa.wikipedia.org/wiki/شهرآورد_تهران
 
آخرین ویرایش:

sara20012

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1]دربي 78؛ در انتظار يک بازي زيبا[/h]
[h=2] هفتاد و هشتمين ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس روز جمعه در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود.[/h]

48 ساعت ديگر تا ديدار استقلال و پرسپوليس باقي مانده ولي تب دربي اين بار فراگير نشده، در رسانه‌ها خيلي شور و حال اين بازي را نمي‌بينيم، هرچه هست حاشيه‌هاي تلخ و گزنده است. حاشيه‌هايي که عامل آن سايت رسمي دو باشگاه هستند. بيانيه‌هايي تند و با ادبياتي سخيف!

به گزارش فارس، اين اتفاق‌ها در حالي رخ مي‌دهد که بعد از دربي بدون گل نيم فصل اول، سرمربيان و مديران و بازيکنان دو باشگاه عامل بي کيفيت شدن فني مسابقه را رسانه‌ها عنوان کردند! آنها مدعي شدند بيش از اندازه به اين بازي در رسانه‌ها پرداخته شده و همين مسئله يکي از دلايل اصلي بازي بي‌کيفيت است!

اکنون خبرنگاران و رسانه‌ها مي‌خواهند ديگر عامل بازي بي‌کيفيت دربي نباشند و به طور کاملا خودجوش نسبت به بازي استقلال و پرسپوليس بي‌تفاوت شده‌اند و حداقل با شور و حال گذشته به اين بازي نمي‌پردازند، آنها از اينکه بارها و بارها از دربي پايتخت به عنوان برترين بازي ليگ نام بردند اما بي‌کيفيت‌ترين بازي را شاهد بودند مثل همه هواداران و فوتبالدوستان خسته شدند و به همين دليل هم به دربي 78 به اندازه يک بازي معمولي بها داده‌اند تا شايد ديگر حساسيت کاذب! مانع از زيبا شدن بازي نشود.

شرايط دو تيم در جدول

هر دو تيم در کورس قهرماني هستند. استقلال صدرنشين 4 امتياز بيشتر از پرسپوليس دارد. بنابراين ديگر نيازي به احتياط نيست. آبي‌ها حتي اگر بازنده هم بشوند باز هم يک پله بالاتر از پرسپوليس قرار مي‌گيرند و يک امتياز بيشتر خواهند داشت هرچند در اين صورت امکان دارد صدر را از دست بدهند.

تساوي هم دردي از پرسپوليس درمان نمي‌کند و اگر آنها در اين بازي يک امتياز بگيرند فاصله‌شان با صدر جدول بيشتر خواهد شد بنابراين هواداران دو تيم انتظار نمايش يک فوتبال تهاجمي، زيبا و تماشاگر پسند را از هر دو تيم دارند.

پرسپوليس اگر در اين دربي پيروز شود هم نمي‌تواند به صدر جدول برسد ولي فاصله‌اش را با رقيب سنتي خود به يک امتياز مي‌رساند و همچنان در کورس قهرماني قرار مي‌گيرد. استقلال اما اگر پيروز شود فرار بزرگش را به سمت قهرماني ليگ برتر آغاز کرده است. تساوي براي هر دو تيم سم است بخصوص اينکه باعث ناراحتي بيش از اندازه هوادارانشان هم خواهد شد.

ورزشگاه آزادي پر مي‌شود؟

مدت‌هاست که ورزشگاه‌ آزادي بيش از 20 هزار تماشاگر را به خودش نديده است. بازيکنان دو تيم هم شايد دلتنگ ديدن ورزشگاهي پر از تماشاگر شده باشند. ديدن سکوهاي خالي از تماشاگر ورزشگاه آزادي آزار دهنده‌ترين اتفاق اين فصل فوتبال بود اميدواريم که در دربي پايتخت دو تيم به گونه‌اي بازي کنند تا دوباره تماشاگران با فوتبال آشتي کنند. مهم‌ترين سوال در آستانه دربي اين است که آيا ورزشگاه آزادي پر مي‌شود؟

صحنه‌هايي از دربي رفت؛ فقط حاشيه!

از دربي رفت فقط چند صحنه که خيلي هم فوتبالي نبود در اذهان باقي مانده است؛ تکل خطرناک پيادم صادقيان بر روي پاي جواد نکونام که شايعه‌ها و حرف و حديث‌هاي زيادي را پيش آورد، لگد اميرحسين صادقي بر روي کمر پيام صادقيان، پياده روي! جواد نکونام روي صورت محمدرضا خلعتبري و اوج حاشيه‌هاي دربي چرت زدن سعيد شيريني روي نيمکت پرسپوليس بود که تا مدت‌ها در مورد اين اتفاق بحث و گفت و گو شد.

اميدواريم در دربي 78 حداقل شاهد چند صحنه زيبا و به يادماندني فوتبالي باشيم و بازي گلي داشته باشد. روييدن گل در دي ماه 92 مي‌تواند باعث خوشحالي اهالي فوتبال شود.

نقطه قوت دو تيم

هر دو تيم روي هوا قدرتمند هستند. اميرحسين صادقي و حنيف عمران‌زاده خيلي خوب ضربه سر مي‌زنند. حنيف که مدافعي گلزن است اما مقابل سيدجلال حسيني و محسن بنگر دو مدافع بلندقامت و سرزن پرسپوليس کار سختي براي گلزني خواهد داشت. نقطه قوت دو تيم مدافعان سرزن‌شان هستند. پرسپوليس با 10 گل خورده بهترين خط دفاعي ليگ را دارد و استقلال هم از اين حييث در رده سوم است.

ستاره‌هاي جدا شده؛

تيم استقلال نسبت به دربي رفت تغييرات زيادي داشته است، فرهاد مجيدي، پژمان منتظري و جواد نکونام سه ستاره‌ آبي بودند که در دربي جمعه غايب هستند. جدايي سه بازيکن تاثيرگذار مي‌تواند هر تيمي را با مشکل تاکتيکي مواجه کند و اميرقلعه‌نويي حق دارد که نسبت به اين شرايط گله‌مند باشد با اين حال هواداران استقلال دل به قلعه‌نويي بسته‌اند و اينکه او يک مربي باتجربه و کاربلد است و مي‌تواند همچنان تيمش را در صدر نگه دارد و در دربي هم به پرسپوليس نبازد.

بازيکنان جديد پرسپوليس

دو بازيکن پرسپوليس اولين دربي خود را تجربه مي‌کنند. محسن مسلمان که نيم فصل به پرسپوليس آمد و توانسته تبديل به بازيکن فيکس سرخپوشان شود و فرزاد حاتمي مهاجم سابق استقلال که البته او هنوز به ترکيب اصلي سرخپوشان راه پيدا نکرده است. اين دو بازيکن چهره‌هاي ويژه دربي 78 خواهند بود.

بازيکنان جديد استقلال

بازيکنان جديد استقلال که اولين دربي خود را تجربه مي‌کنند کارواليو، مجيد غلام نژاد و کبه هستند. مهرداد اولادي هم که تجربه دربي دارد هم در اين فصل با پيراهن استقلال دربي را تجربه مي‌کند او سابقه گلزني در دربي با پيراهن قرمز را دارد.

گلزن‌ترين‌ها

محمد قاضي با 5 گل زده گلزن‌ترين بازيکن استقلال است و محمدرضا خلعتبري و سيدمهدي سيدصالحي هم با 6 گل زده گلزن‌ترين بازيکنان پرسپوليس هستند، بايد ديد اين بازيکنان مي‌توانند در دربي گلزني کنند يا نه؟


http://www.varzesh3.com/news.do?itemid=1033794&title=دربي_78؛_در_انتظار_يک_بازي_زيبا
 

sara20012

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



[h=1]رکورد دربی 78: 8 بازیکن سابقه حضور در تیم مقابل را دارند![/h]
این در حالی است که در هیچ دوره‌ای یک بازی دو تیم بیش از 5 بازیکن مشترک را نداشته است در حالی 8 بازیکن مبادله شده شانس حضور در میدان را دارند

سایت گل ـ 8 بازیکن به صورت بالقوه فرصت ثبت یک آمار جذاب و خواندنی را برای تاریخ لیگ دارند. این آمار جذاب بهره‌مندی از کسوت حضور در تیم مقابل است، در تیم پرسپولیس آنچنان که می‌دانید مهرداد پولادی، فرزاد حاتمی، سیدمهدی سیدصالحی و میثم حسینی 4 مرد مورد اشاره هستند که با اندکی شانس می‌توانند هر 4 نفر مقابل تیم سابق به میدان روند آنچنان که بین استقلالی‌ها هم این فرصت وجود دارد که 4 پرسپولیسی سابقشان مقابل تیم سابق به میدان روند؛ علیرضا نیکبخت، محمد قاضی، پژمان نوری و مهرداد اولادی این نفرات هستند. این در حالی است که در هیچ دوره‌ای یک بازی دو تیم بیش از 5 بازیکن مشترک را نداشته است در حالی 8 بازیکن مبادله شده شانس حضور در میدان را دارند که 3 استقلالی در کادرفنی پرسپولیس کفه آبی‌ها را در پرسپولیس سنگین‌تر می‌کند. آنچنان که می‌دانید مولایی بدنساز محروم شده پرسپولیس، بهزاد غلامپور دروازه‌بان سابق و بالاخره رضا فروزانی دستیار پرسن و سال علی دایی مردان مورد اشاره هستند.
 

sara20012

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پرویر برومند قبل از آغاز بازی سال ۷۹ دسته گلی را به احمدرضا عابدزاده اهدا کرد. این اولین بازی هاشمی نسب با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس بود و اتفاقا در همان بازی موفق به گلزنی شد.





مسابقه استقلال و پرسپولیس و بازی خداحافظی فرشاد پیوس از میادین فوتبال



دیدار فینال جام حذفی سال ۷۸، پرسپولیس با گل های هاشمی نسب و پیروانی در مقابل گل سهراب بختیاری زاده استقلال را شکست داد و قهرمان شد.


دیدار استقلال و پرسپولیس در سال ۷۹٫ اکبرپور در میان رهبری فرد، هلالی و پیروانی.


ربی سال ۸۱، جدال مجاهد خذیراوی و حامد کاویانپور
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چهره های داربی باز و داربی بَر!

چهره های داربی باز و داربی بَر!

[h=1][/h]​



مجله تماشاگر: هفته گذشته در برخی از محافل فوتبالی شایعه شد ممکن است استقلالی ها فرهاد مجیدی را برای حضور در دربی 78 به میادین برگردانند و در همین تک بازی یک بار دیگر از او کمک بگیرند. این در حالی است که اساسا حجم قابل توجهی از حسن شهرت شماره هفت، به حضور موفقش در شهرآوردهای تهران مربوط می شود تا جایی که خیلی ها از او به عنوان یک دربی باز قهار یاد می کنند؛ آنچه بعید است منطقی باشد.

فرهاد مجیدی در طول دوران بازیگری اش در 16 دربی به میدان رفت. او اولین بازی رسمی اش را در دربی 43 در سال 76 انجام داد و تا دربی 47 در شهرآوردهای پایتخت حاضر بود. پس از آن مجیدی به خارج از کشور رفت و در بازگشتش، در دو دربی 63 و 64، دربی های 66 تا 71، دربی 73 و در نهایتا دربی های 76 و 77 حاضر شد. مجموع دقایق حضور فرهاد در دربی ها بالغ بر 1064 دقیقه است که او در اغلب آنها به عنوان مهاجم نوک به میدان رفته است. با اینحال فرهاد در طول تمام این مدت تنها سه گل زده و این یعنی میانگین هر 354 دقیقه یک گل. یعنی مجیدی تقریبا به ازای هر چهار مسابه یک گل به ثمر رسانده و اگر گل حسین کاظمی را هم به نام او ثبت کنیم، باز متوسط انتظار برای هر بار گلزنی شماره هفت در شهرآوردهای تهران به 266 دقیقه می رسد؛ یعنی تقریبا هر سه بازی یک گل که طبیعتا آمار چندان جالبی نیست.

با این وجود آنچه مجیدی را به اشتباه در ذهن برخی از مخاطبان فوتبال ایران یک «دربی باز» جا می اندازد، گلزنی او در سه دربی پیاپی و به ویژه گل مشهورش در کورس با شیث رضایی بوده است. فرهاد در دربی 77 که آخرین شهرآورد دوران بازیگری اش بود بود به شدت دوست داشت گل بزند و حتی روی زیرپوشش عدد 5 را هم حک کرده بود، اما اوایل نیمه دوم یک فرصت استثنایی را از دست داد تا به مقصودش نرسد.

هشتی که نمی باخت

مجتبی جباری یکی از چهره های خصا استقلالی ها در دربی به حساب می آید. او در حال حاضر از معدود استقلالی هایی است که بیش از 5 بازی برای این تیم در دربی انجام داده و هیچ وقت بازنده از زمین خارج نشده است. جباری که اولین بار در دربی 59 برای استقلال به میدان رفت، تا به امروز در 9 دربی حضور داشته که حاصل آنها 4 پیروزی برای آبی های پایتخت و 5 تساوی بوده است. جباری با یک برد دربی هایش را آغاز کرد اما بعد از آن در دربی های 60، 64، 65 و 66 مقابل پرسپولیس متوقف شد. طلسم این تساوی ها در دربی 69 شکست و استقلال با پاس تماشایی خود جباری به مجیدی، پرسپولیس را شکست داد. پیروزی در دربی های 71 و 73، تعداد بردهای جباری مقابل پرسپولیس را به عدد 4 رساند.



آخرین دربی شماره 8 محبوب آبی ها هم دربی 76 بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. جباری از لیگ هشتم تا پایان لیگ دوازدهم در تعداد زیادی از دربی ها مصدوم بود و به میدان نرفت تا بتواند به این رکورد فوق العاده برسد. به این نکته هم باید اشاره داشت که جباری در 9 دربی اش 4 گل هم زده و یک گل هم برای هم تیمی هایش ساخته تا تاثیرگذاری اش هم به خوبی نمایان شود.


جادوگر ناجی

اولین حضور علی کریمی در دربی های پایتخت به 15 سال قبل برمی گردد، زمانی که او تنها 20 سال داشت و هنوز جادوگر فوتبال ایران لقب نگرفته بود.کریمی در تاریخ بیست و دوم آبان ماه 1377 اولین دربی اش را تجربه کرد و در چهل و چهارمین بازی تاریخ استقلال و پرسپولیس، با نظر علی پروین، سرمربی وقت سرخ ها فیکس شد. در آن سال حضور کریمی در ترکیب اصلی برای پرسپولیسی ها خوش یمن بود و آنها موفق شدند حریف سنتی خود را با نتیجه یک - صفر شکست دهند. کریمی بعد از این برای مدتی از دربی ها کنار رفت. اما در اسفند 78، بازگشتش را با یک پیروزی 2- صفر مقابل استقلال جشن گرفت. نوار پیروزی های پرسپولیس با کریمی در دربی ها خیلی طولانی نبود و در دربی 49 این نوار پاره شد. در این دربی که سومین تقابل کریمی با استقلالی ها بود، پرسپولیس تا آستانه شکست پیش رفت اما قیچی تماشایی جادوگر، علی پروین و شاگردانش را از یک باخت تلخ نجات داد و زمینه ساز تساوی 2-2 استقلال پرسپولیس در 9 دی 79 شد.



کریمی قبل از لژیونر شدن یک بار دیگر هم طعم حضور در دربی را چشید تا با خاطره ای تلخ از پرسپولیس برود. کریمی قبل از رفتن، آخرین دربی اش را با پرسپولیسی ها یک - صفر به استقلال باخت. جادوگر بعد از 8 سال دوری، در دربی شصت و پنجم بار دیگر با پرسپولیس رودرروی استقلال قرار گرفت و برای دومین بار نقش ناجی را برای تیمش ایفا کرد. او این بار هم در دقیقه هشتاد و هشتم با یک ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد تا تیم افشین قطبی را از شکست مقابل قلعه نویی نجات دهد. او در دربی 66 هم زمینه ساز فرار شکست پرسپولیس مقابل استقلال شد. توپ ارسالی او در دقایق پایانی این بازی به دستان علیزاده برخورد کرد تا داور یک پنالتی به سود پرسپولیس بگیرد و قرمزها را از باخت نجات دهد.

بعد از این دربی ها، کریمی بار دیگر برای مدتی از دربی ها کنار رفت تا اینکه در دربی 71 به ترکیب پرسپولیس برگشت. این بار بازگشت کریمی اصلا برای پرسپولیسی ها آمد نداشت و آنها دربی های 71 و 73 را با نتایج 2- صفر و 3- صفر به استقلال باختند. نهمین دربی کریمی هم بازی تاریخی 13 بهمن سال 90 بعد که پرسپولیس بازی 2- صفر باخته را از استقلال برد تا انتقامی سخت از پرویز مظلومی گرفته باشد.

دهمین و آخرین دربی جادوگر هم دربی هفتاد و پنجم بود که با تساوی بدون گل استقلال و پرسپولیس همراه بود. به هر حال کریمی در دربی هفتاد و هشتم که قرار است این هفته برگزار شود حضور ندارد اما خاطرات او هیچ وقت از ذهن هواداران پاک نخواهد شد، از قیچی برگردانش گرفته تا ضربه سری که باعث شد قلعه نویی در همان زمین دنبال کوشکی کند! در پایان به این نکته هم باید اشاره داشت که حاصل حضورهای کریمی در دربی، 3 برد، 4 مساوی و 3 شکست بوده است.


رکورد آندو



آندرانیک تیموریان که امسال دومین حضورش در استقلال را تجربه می کند، یکی از رکوردداران خاص داربی های پایتخت است. حضورآندو مقابل پرسپولیس تا به امروز بدجور برای آبی هات آمد داشته است. این بازیکن تا به امروز در 3 دربی برای استقلال به میدان رفته و 2 برد و یک مساوی دشت کرده است. استقلال با آندو در این 3 بازی نه تنها گلی از پرسپولیس نخورده بلکه 5 گل هم به این تیم زده تا مشخص شود داشتن یک هافبک توانمند در خط میانی می تواند جریان بازی را برای یک تیم تغییر دهد. آندو اگر 3 کارته نشود، این هفته چهارمین دربی اش را تجربه خواهد کرد و حالا باید دید می تواند به روندش ادامه دهد یا خیر!


عاملان تساوی دربی



همانطور که می دانید در 3 بازی آخر استقلال و پرسپولیس در دربی های پایتخت، هیچ گلی به ثمر نرسیده و تیم ها به تساوی بدون گل رضایت داده اند. حالا در اینجا بد نیست بدانید این 3 دربی نفرات مشترکی داشته که به نظر می رسد عامل اصلی این تساوی های بدون گل هستند! سید جلال حسینی و نیلسون از پرسپولیس و جواد نکونام از استقلال، بازیکنانی هستند که از ابتدای حضورشان در دربی ها هیچ گلی از خط دروازه ها عبور نکرده است. 3 بازیکن، در 3 دربی اخیر 270 دقیقه بازی کرده اندو به نظر می رسد عاملان اصلی این تساوی های بدون گل بوده اند. اینطور که به نظر می رسد حضور این بازیکنان در دربی پیش رو هم قطعی است و حالا باید دید این طلسم بالاخره شکسته می شود یا خیر!


آقای بدشانس

یکی از چهره های اصلی دربی های چند سال اخیر برای پرسپولیسی ها محمد نوری بوده است. او در این سال ها زمینه ساز برخی از شکست های تیمش شده که هنوز که هنوزه از ذهن هواداران این تیم پاک نشده است. شاید مهمترین اتفاقی که برای محمد نوری در دربی افتاده، قبول نکردن گل سالم او در دربی شصت و نهم بود.



او در دقایق ابتدایی این دربی با یک ضربه سر دروازه محمد محمدی را باز کرد اما مرتضی کریمی به اشتباه گل او را آفساید اعلام کرد تا پرسپولیس با گل برهانی بازنده از زمین خارج شود. اتفاق بعدی هم مربوط به دربی می شود که محمد نوری در آن پنالتی خراب کرد تا استقلال بار دیگر برنده از زمین خارج شود. نوری در آن دربی می توانست با پنالتی اش بازی را به تساوی بکشانداما توپ را به اوت زد تا یکی از بردها با اختلاف بیشتر از یک گل استقلال در سال های اخیر رقم بخورد. به هر حال پرسپولیسی ها باید خوشحال باشند که نوری در هفته های اخیر نیمکت نشین شده و قرار نیست در دربی بدشانس هایش گریبان تیم دایی را بگیرد.


هفتی که 4 شد

فرهاد مجیدی که به واسطه درخشش در آخرین دربی های دوران بازیگری اش، به یکی از محبوب ترین ستاره های تاریخ استقلال تبدیل شد، تا مدت ها یکی از ناکام ترین آبی های پایتخت مقابل پرسپولیس به حساب می آمد. مجیدی اولین بار 16 سال پیش حضور در دربی را با پیراهن استقلال تجربه کرد و در دربی 43 که در تاریخ 30 تیر 1376 برگزار شد به میدان رفت. حضور مجیدی در این دربی یکی از سنگین ترین شکست های استقلال در دربی را رقم زد. تیم ناصر حجازی در دربی 43 با نتیجه 3- صفر مغلوب پرسپولیس شد تا مجیدی با یک خاطره تلخ اولین دربی اش را پشت سر بگذارد.



البته این تازه شروع نکامی های مجیدی با استقلال در دربی ها بود. او بعد از این در 8 بازی متوالی دیگر هم با استقلالی ها طعم پیروزی در دربی را نچشید و تقریبا 13 سال در حسرت برد مقابل پرسپولیس باقی ماند. او در 9 دربی اولش، 4 بار بازنده از زمین خارج شد و 5 بار هم تن به مساوی داد اما از سال 89 به بعد ورق برگشت. او که گلش در دربی 68 هیچ نتیجه ای برای آبی ها به دنبال نداشت و با شکست 2- یک استقلال مقابل تیم دایی همراه بود، در دربی 69 خودش دست به کارت شد تا هر طور شده طلسم حضورش در دربی ها را از بین ببرد. مجیدی در دقیقه 94 این بازی با یک فرار تماشایی و گذشتن از شیث رضایی دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد تا بعد از 13 سال طعم برد در دربی را بچشد. جالب اینکه مجیدی بعد از این 3 پیروزی متوالی دیگر را هم در دربی جشن گرفت تا بتواند بعدها پایه گذار عدد 4 برای استقلالی ها باشد.

مجیدی در دربی های 69، 70، 71 و 73 حاضر بود و با استقلال 4 برد با ارزش را به دست آورد. او در دربی جام ولایت هم حضور نداشت. البته به این نکته باید اشاره کرد که تعدادی از هواداران استقلال مدعی هستند که مجیدی به این خاطر که 4 گل به پرسپولیس در دربی ها زده، عدد 4 را نشان می دهد و این در حالی است که روی یکی از گل های مجیدی حرف و حدیث هایی وجود دارد. بر اساس اعلام سازمان لیگ، مجیدی در دربی های 67، 68، 69 و 71 برای استقلال گلزنی کرده و این در حالی است که حسین کاظمی مدعی است گل دربی 67 را او زده است. به گفته کاظمی فشار مسئولان وقت استقلال که رابطه خوبی با مجیدی داشتند، باعث شده گل دربی 67 به نام او ثبت شود. به هر حال مجیدی بعد از آن 4 برد، در 2 دربی دیگر هم حاضر شد که نتایج آن تساوی بدون گل بود. با اینحال مجیدی در دوران بازیگریش روی هم رفته 15 بار در دربی ها حاضر شدکه حاصل آن 4 برد، 7 مساوی و 4 شکست بود.
 

Similar threads

بالا