تاریخچه تکامل دوربین آیفون (قسمت دوم)

[h=2]تاریخچه تکامل دوربین آیفون (قسمت دوم)[/h]





در قسمت قبل دیدیم که اپل چگونه توانست دوربین آیفون را از «نقطه ضعف» در سه نسل اول، به «نقطه قوت» در آیفون 4 و 4S تبدیل کند.







همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، دوربین اولین آیفون نه‌تنها توانایی رقابت با تلفن‌های بالارده‌ی زمان خود نداشت، بلکه حتی شایسته‌ی یک تلفن میان‌رده نیز نبود. این دوربینِ فوکوس ثابت، بدون فلش و بدون قابلیت فیلم‌برداری، در نسل دوم گوشی‌های اپل با نام آیفون 3G نیز کوچک‌ترین تغییری به خود ندید. کیفیت دوربین نسل سوم آیفون با نام آیفون 3GS نسبت به دو نسل قبل از خود افزایش پیدا کرد و قابلیت‌هایی چون فوکوس و فیلم‌برداری نیز به آن اضافه شدند، اما دراماتیک‌ترین پیشرفت دوربین را آیفون 4 تجربه کرد.


البته پیشرفت دوربین آیفون، همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، پس از آیفون 4S از لحاظ مگاپیکسلی متوقف شد و در عوض اپل تصمیم گرفت دیگر مشخصات دوربین گوشی خود را بهبود ببخشد. این روند تا سال گذشته و معرفی آیفون 6S همچنان ادامه داشت. در ادامه توضیح خواهیم داد اپل چگونه بدون افزایش دادن رزولوشن، کیفیت عکس‌های ثبت‌شده توسط دوربین آیفون را بهبود می‌داد.
آیفون 5


آیفون 5 که ششمین نسل از تلفن‌های هوشمند اپل محسوب می‌شود، در سپتامبر ۲۰۱۲ معرفی و در همان ماه به بازار عرضه شد. آیفون 5 اولین آیفونی بود که تماما تحت نظر مدیرعامل جدید شرکت، تیم کوک، توسعه داده شده بود.
آیفون 5 اولین آیفونی بود که تماما تحت نظر تیم کوک توسعه داده شده بود
برای دومین بار، اپل از دوربین ۸ مگاپیکسلی ساخت سونی در تلفن هوشمند خود استفاده می‌کرد. کیفیت عکس‌های گرفته‌شده در نور کم بهبود یافته و سرعت ثبت تصاویر تا ۴۰ درصد نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کرده بود. دوربین جلو نیز بالاخره به‌روزرسانی شده و اپل این بار از دوربینی ۱.۲ مگاپیکسلی در قسمت جلو استفاده کرده بود. اگر به خاطر داشته باشید، در سال ۲۰۱۲ هنوز تب سلفی گرفتن به راه نیفتاده بود و از دوربین جلوی آیفون بیشتر برای فیس تایم استفاده می‌شد؛ که با توجه به همین موضوع، کیفیت دوربین قابل‌قبول بود.

معرفی جزئیات دوربین آیفون 5 در جریان مراسم رسمی رونمایی از آیفون جدید
دوربین آیفون 5 یکی از جنجال‌برانگیزترین دوربین‌های استفاده‌شده در تلفن‌های اپل محسوب می‌شود. یکی از ادیتورهای وب‌سایت گیزمودو با انتشار مکاتبات بین یکی از کاربران سایت و مسئولان اپل، فاش کرد که آیفون 5 از وجود تشعشع نور بنفش (purple flare) در عکس‌های ثبت‌شده توسط دوربین پشتی تلفن رنج می‌برد. پاسخ اپل به انتقادات این بود که این اثر طبیعی است و توصیه می‌شود هنگام عکس‌برداری، دوربین را به سمت منابع روشن نور نگیرید.
بعدها تست‌های تک‌کرانچ نشان داد این مشکل در آیفون 4S نیز وجود داشته، اما شدت آن در دوربین آیفون 5 بیشتر است. مجله‌ی Consumer Reports اما متوجه شد که این اثر در دوربین تلفن‌های گلکسی اس 3 و موتورولا درویدRazr Maxx با شدت بیشتری نسبت به آیفون 4S وجود داشته است. Consumer Reports در انتهای گزارش خود نتیجه گرفته بود که به‌صورت کلی، همه‌ی دوربین‌های دیجیتال از جمله دوربین‌های SLR بالارده نیز از اثر تشعشع بنفش رنج می‌برند و این موضوع چیز غیر متداولی نیست.

تشعشع بنفش (purple flare) در عکس‌های ثبت شده توسط دوربین آیفون 5
اما از بحث انتقادات پیرامون تشعشع بنفش که بگذریم، دوربین آیفون 5 با استقبال خوبی از سوی منتقدان مواجه شد و نظر اکثر آن‌ها نسبت به دوربین جدیدترین تلفن هوشمند اپل عموما بسیار مثبت بود. آناندتک که همواره یکی از جامع‌ترین و مفصل‌ترین بررسی‌ها را انجام می‌دهد، درباره‌ی دوربین آیفون 5 نوشته بود:
آیفون 4 بزرگ‌ترین جهش را در کیفیت دوربین گوشی‌های اپل تجربه کرده بود ... ما همان موقع پیش‌بینی کرده بودیم که عملکرد آپتیکال دوربین در نسل بعدی تقریبا بدون تغییر باقی بماند که همین طور هم شد ... در حقیقت دست یافتن به یک سیستم آپتیکال نازک‌تر که همان عملکرد قبلی را از خود نشان بدهد، چالش فنی به مراتب بزرگ‌تری است.
اپل بار دیگر از CMOS سونی برای دوربین پشتی تلفن استفاده کرده است ... همچنین در قسمت جلویی دوربین به جای شیشه معمولی از یاقوت کبود استفاده شده است. یاقوت کبود سختی سطح بسیار بالایی دارد و تنها الماس از آن سخت‌تر است. به علاوه، یاقوت کبود از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است و به خوبی نور را از خود عبور می‌دهد.

مقاومت بالای محافظ لنز دوربین آیفون (از جنس یاقوت کبود) در برابر خش
آناندتک همچنین در ادامه درباره‌ی دوربین جلوی آیفون 5 نوشته بود:
دوربین جلو به طرز دراماتیکی بهبود یافته است. این دوربین که در آیفون 4 و 4S کیفیت VGA داشت حالا در آیفون 5 رزولوشنی برابر ۱۲۸۰ در ۹۶۰ پیکسل دارد و از CMOS ساخت OmniVision با پیکسل‌های ۱.۷۵ میکرونی استفاده می‌کند. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دوربین به شدت بهبود یافته و کیفیت ضبط ویدئو نیز به 720p ارتقاء پیدا کرده است.

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین آیفون 5
جاشوا توپولسکی از The Verge نیز پس از تعریف و تمجید فراوان از هر دو دوربین آیفون جدید، نوشته بود:
... شاید گوشی لومیا 920 نوکیا بتواند تاج پادشاهی را در این زمینه (دوربین) از اپل برباید، اما در حال حاضر اگر قصد دارید دوربین کامپکت خود را در خانه بگذارید، آیفون 5 دستگاه بهتری است.
اپل در آیفون 5 برای محافظت از دوربین از یاقوت کبود استفاده کرد
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در زمان معرفی آیفون 5 عکس‌های سلفی هنوز به شهرت نرسیده بودند و در نتیجه اگر بررسی‌های سایت‌های معتبر تکنولوژی در سال ۲۰۱۲ درباره‌ی دوربین دوم تلفن‌های هوشمند را نگاهی بیندازید، تقریبا هیچ کدام از آن‌ها اشاره‌ای به کیفیت عکس این دوربین نکرده و تنها کیفیت مکالمه‌ی ویدئویی این دوربین برایشان مهم بوده است.


وبسایت‌های دیگر از جمله techradar و engadget نیز دوربین‌های جدید گوشی اپل را تحسین کرده بودند.
تیم زومیت نیز که این بار آیفون 5 را به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار داده بود، در قسمت نقد دوربین نوشته بود:
دوربین آیفون 5 اگرچه از نظر مگاپیکسل نسبت به آیفون 4S تغییری نکرده اما کیفیت آن به خوبی بهبود یافته است. دوربین آیفون 5 بدون شک یکی از بهترین‌ها در بین تلفن‌های هوشمند است و سرعت عکس‌برداری و کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین فوق‌العاده است و عکس‌ها بصورت زنده، شفاف و طبیعی به نظر می‌رسند.
 
آیفون 5S


آیفون 5S در سال ۲۰۱۳ به همراه آیفون 5C معرفی شد. از جمله مهم‌ترین تغییرات دوربین آیفون 5S می‌توان به استفاده از دیافراگم بزرگ‌تر و فلش LED دوگانه (که برای دماهای متفاوت رنگ بهینه شده بود) اشاره کرد. درحالی‌که سنسور دوربین همچنان ۸ مگاپیکسل (با رزولوشن دقیق ۲۴۴۸ × ۳۲۶۴ پیکسل و نسبت ۴:۳) باقی مانده بود، سایز دیافراگم به f/2.2 افزایش پیدا کرده بود و در نتیجه هر پیکسل در دوربین جدید 0.1 µm بزرگ‌تر از پیکسل‌های دوربین قبلی بود.
درحالی‌که رزولوشن دوربین جلوی آیفون نیز همچنان همان 720p باقی مانده بود، اما از آنجایی که سایز پیکسل‌ها در آن از ۱.۷۵ µm به ۱.۹ µm افزایش پیدا کرده بود، عملکرد این دوربین در شرایط نور کم به شدت بهبود یافته بود. اپل برای فلش دوربین نیز از دو عدد فلش True Tone متشکل از یک فلش نارنجی (amber) و یک فلش سفید استفاده کرده بود تا در شرایط دمای رنگی متفاوت، بالانس رنگ بهبود پیدا کند.

تاثیر اندازه‌ی بزرگ‌تر پیکسل‌ها در عکسبرداری در شرایط نور کم
فلش دوگانه و ویدئوهای اسلوموشن برای اولین بار در آیفون 5S معرفی شدند
دوربین جدید از لحاظ نرم‌افزاری نیز بهبودهای زیادی را تجربه کرده بود که از جمله این بهبودها می‌توان به الگوریتم جدید پایدارکننده‌ی (stabilization) اتوماتیک تصویر، نگاشت دینامیک تون، حالت تصویربرداری متوالی (burst mode) با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه، حالت best shot و همچنین قابلیت ضبط ویدئوهای اسلوموشن با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.
آناندتک درباره‌ی دوربین آیفون 5S نوشته بود:
... وقتی فیل شیلر [در مراسم اپل] توضیح داد که پیکسل‌های بزرگ‌تر، نسبت به مگاپیکسل بالاتر تأثیر بیشتری بر روی افزایش کیفیت تصاویر دارند، بسیار خوشحال شدم ... بر خلاف پرچم‌داران بزرگ (از لحاظ ابعاد) شرکت‌هایی چون اچ‌تی‌سی، ال‌جی و نوکیا، آیفون 5S از لرزشگیر اپتیکال تصاویر (OIS) استفاده نمی‌کند؛ که البته از آنجایی که پلتفرم فیزیکی آن همان پلتفرم آیفون 5 است، جای تعجبی وجود ندارد. شاید در آینده، با معرفی آیفونی بزرگ‌تر، اپل هم به استفاده از لرزشگیر اپتیکال روی بیاورد.
... اپل همچنان یکی از بهترین تنظیمات اتوماتیک را در بین دوربین‌های تلفن‌های هوشمند دارد. هرچند همچنان ترجیح می‌دهم از تنظیمات کاملا دستی استفاده کنم، اما برای اکثر کاربران تنظیمات پیش‌فرض اپل بسیار خوب خواهد بود.


جدول مقایسه‌ی مشخصات دوربین‌های آیفون 4، 5، 4S و 5S
دیوید پیرس از ورج نیز در نقد خود درباره‌ی دوربین آیفون 5S نوشته بود:
شاید لومیا 1020 با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی و تنظیمات بی‌پایان خود، انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیارتان بگذارد، اما برای اکثر مقاصد ساده و عکاسی سریع (point-and-shoot) آیفون 5 بهترین دوربین را در بین تلفن‌های هوشمند بازار در اختیار داشت و این در حالی است که آیفون 5S حتی از 5 هم بهتر است ... پردازنده‌ی جدید A7 نیز به شما این امکان را می‌دهد که ویدئوهای 720p را با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید و با پخش آن‌ها با سرعت یک‌چهارم، ویدئوهای اسلوموشن تولید کنید.

معرفی قابلیت‌های دوربین جدید آیفون توسط فیل شیلر
کیفیت تصاویر در شرایط نور کم در آیفون 5S به شدت بهبود یافتند
دیگر نقدها و بررسی‌ها هم با اشاره به اضافه شدن قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید به دوربین آیفون، بیشتر بهبود کیفیت تصاویر در شرایط نور کم را مورد توجه قرار داده بودند. نمونه‌هایی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین iSight آیفون 5S را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.




تیم زومیت هم که نسخه‌ی طلایی آیفون 5S را بررسی کرده بود، در قسمت نقد خود درباره‌ی دوربین تلفن هوشمند اپل نوشته بود:
به‌طورکلی کیفیت عکس‌برداری در آیفون 5s نسبت به آیفون 5 بهبود یافته است، اما این بهبود خارق‌العاده یا محسوس نیست. تصاویر گرفته‌شده در نور تاریک از نویز کمتری برخوردار هستند و جزئیات بیشتری نیز ثبت می‌شود؛ اما همان‌طور که روز گذشته در زومیت شاهد مقایسه دوربین آیفون 5s با گلکسی اس 4 بودید، این تلفن در محیط‌های نیمه‌تاریک و زمانی که دوربین روی تنظیمات خودکار، تنظیم شده باشد، قادر به انتخاب صحیح مؤلفه‌های دوربین نیست و تصاویر به‌صورت تاریک ضبط می‌شوند.
 
آیفون 6 و 6 پلاس


آیفون 6 و 6 پلاس در تاریخ ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۴ توسط اپل معرفی و ۱۰ روز بعد روانه‌ی بازار شدند. دوربین هر دو تلفن جدید اپل که این بار هم توسط سونی ساخته می‌شد، برای اولین بار در تاریخ طراحی این تلفن هوشمند، از بدنه‌ی گوشی بیرون زده بود. اپل همچنین برای اولین بار در دوربین آیفون (فقط مدل پلاس) از لرزشگیر آپتیکال (optical image stabilization) استفاده کرد که البته پیاده‌سازی آن اشکالاتی را با خود به همراه داشت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
دوربین آیفون 6 بر خلاف نسل‌های قبل از بدنه‌ی تلفن بیرون زده بود
دوربین پشتی آیفون‌های جدید، همچنان مانند ۳ نسل پیش از خود رزولوشنی برابر با ۸ مگاپیکسل داشتند، اما اپل بهبودهای قابل‌توجهی در آن‌ها ایجاد کرده بود. از جمله پیشرفت‌های دوربین آیفون 6 می‌توان به توانایی فیلم‌برداری 1080p با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، و فیلم‌برداری اسلوموشن با سرعت ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه اشاره کرد.

دوربین آیفون 6 پلاس به جز داشتن لرزشگیر آپتیکال، تقریبا در تمامی موارد دیگر با دوربین آیفون 6 کاملا یکسان بود. دوربین جلوی آیفون نیز با استفاده از یک سنسور جدید و دیافراگم f/2.2 به‌روزرسانی شده بود. همچنین قابلیت‌هایی چون تصویربرداری متوالی و HDR نیز برای اولین بار به دوربین جلوی تلفن اضافه شده بودند.
نسل هشتم دوربین‌های آیفون، با دو مشکل اساسی روبرو بود. مشکل اول عملکرد نامناسب لرزشگیر آپتیکال در برخی مدل‌های آیفون 6 پلاس بود. اپل در آگوست سال ۲۰۱۵ بالاخره به وجود مشکل در دوربین آیفون 6 پلاس اعتراف و اعلام کرد مدل‌هایی که بین سپتامبر ۲۰۱۴ و ژانویه‌ی ۲۰۱۵ تولید شده باشند را تعویض خواهد کرد.

تشریح قابلیت لرزشگیر آپتیکال آیفون 6 پلاس توسط فیل شیلر
مشکل دیگر، جابجا شدن دوربین جلوی برخی مدل‌های آیفون از مکان اصلی خود بود. اپل این بار هم اعلام کرد بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای، آیفون‌هایی که با این مشکل روبرو شده باشند را تعویض می‌کند.
آناندتک در بررسی خود درباره‌ی ابعاد فنی دوربین آیفون 6 نوشته بود:
... در بیشتر قسمت‌ها، به نظر می‌رسد سیستم آپتیکال آیفون 6 نسبت به آیفون 5S تغییری نکرده باشد. اندازه‌ی کانونی و دیافراگم کاملا بدون تغییر باقی مانده‌اند و هر دو دوربین از ۵ لنز پلاستیکی استفاده می‌کنند. سنسور دوربین اما تغییراتی را از جمله اضافه شدن «پیکسل‌های تشخیص فاز»، نسبت به نسل قبل از خود تجربه کرده است. ISP جدید استفاده‌شده در چیپ A7 نیز به دوربین اجازه می‌دهد تا ویدئوهایی با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.
... در کل آیفون 6 با نویز کمتر، جزئیات بیشتر، HDR بهتر و تصویربرداری بهبودیافته در شرایط نور کم، نسبت به نسل قبل از خود پیشرفت کرده است. هرچند تغییرات انقلابی نیست، اما قطعا بیشتر از انتظار بسیاری از افراد خواهد بود.

ورج و انگجت هر دو در قسمت انتهایی بررسی خود، هنگام برشمردن نقاط قوت و ضعف آیفون‌های جدید، دوربین را در دسته‌ی «نقاط قوت» قرار داده بودند. نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین آیفون 6 و 6 پلاس را در ادامه مشاهده می‌کنید.



مسعود یوسف نژاد نیز در بررسی اختصاصی زومیت، درباره‌ی دوربین آیفون 6 نوشته بود:
... اپل همچنان همان ۸ مگاپیکسل را برای دوربین آیفون‌های جدید خود در نظر گرفته است و در عوض سعی کرده از سنسور جدیدی در دوربین خود بهره ببرد و قابلیت جدیدی به نام Focus Pixel اضافه کند. فناوری فوکوس پیکسل، باعث افزایش سرعت فوکوس آیفون‌های جدید می‌شود ... اگر به عکس‌برداری با موبایل علاقه دارید، عاشق آیفون ۶ خواهید شد. سرعت شاتر و فوکوس دوربین این تلفن بسیار بالاست و عملکرد آن در عکس‌برداری در محیط‌های تاریک و روشن قابل‌قبول است.
 
آیفون 6S و 6S پلاس


نهمین نسل از تلفن‌های هوشمند اپل با نام آیفون 6S و 6S پلاس در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط تیم کوک معرفی شدند. اپل با معرفی آیفون جدید، بالاخره پس از گذشت ۴ نسل تصمیم گرفت رزولوشن دوربین گوشی‌های خود را افزایش داده و به ۱۲ مگاپیکسل برساند.
دوربین جلوی آیفون بزرگ‌ترین جهش کیفیت را در آیفون 6S تجربه کرد
علاوه بر افزایش ۴ مگاپیکسلی رزولوشن تصاویر ثبت شده، دوربین آیفون 6S می‌توانست ویدئوهایی با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، یا 1080p و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین اپل هم‌زمان با همه‌گیر شدن عکس‌های سلفی، رزولوشن دوربین جلوی گوشی را از ۱.۲ به ۵ مگاپیکسل افزایش داد.
علاوه بر بهبودهای سخت‌افزاری، قابلیت‌های نرم‌افزاری از جمله «Retina Flash» (استفاده از روشنایی نمایشگر به عنوان فلش دوربین جلو هنگام گرفتن سلفی) و «Live Photos» (ضبط ویدئویی کوتاه به همراه هر عکس) نیز به اپلیکیشن دوربین آیفون اضافه شدند.

آناندتک درباره‌ی دوربین جدید آیفون نوشته بود:
در سطح بالا، تفاوت زیادی بین دوربین آیفون 6 و 6S وجود ندارد. دیافراگم، فاصله‌ی کانونی و سایز سنسور تقریبا ثابت باقی مانده‌اند. متاسفانه اپل همچنان در آیفون 6S از لرزشگیر آپتیکال استفاده نکرده است.
قابلیت Live Photos نیز از لحاظ فنی، ضبط هم‌زمان ویدئو و تصویر است. ویدئوی ۳ ثانیه‌ای ضبط‌شده به همراه تصویر، ۱.۵ ثانیه قبل و ۱.۵ ثانیه پس از لمس شاتر را نشان می‌دهد. رزولوشن این ویدئو نیز ۱۴۴۰x۱۰۸۰ پیکسل است تا با نسبت تصویر ۴:۳ عکس‌های دوربین آیفون هماهنگی داشته باشد. به نظر می‌رسد فریم‌ریت این ویدئوها بین ۱۲ تا ۱۵ فریم بر ثانیه متغیر و بیت‌ریت آن‌ها تقریبا ۸ مگابایت بر ثانیه باشد.

نظر انگجت هم درباره‌ی دوربین جدید آیفون از این قرار بود:
... کوپرتینویی‌ها بالاخره تصمیم گرفتند از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین آیفون استفاده کنند. برای این کار، آن‌ها مجبور شدند تا با استفاده از پیکسل‌های کوچکتر ۱.۲۲ میکرونی، احتمال پدیدار شدن نویز بیشتر در تصاویر را به جان بخرند.

رابط کاربری اپ دوربین آیفون 6S
نیلای پاتل از ورج نیز با اشاره به این نکته که «یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات آیفون 6S، دوربین‌های آن است» نوشته بود:
... من بیشتر طول امسال از تلفن‌های اندرویدی استفاده می‌کردم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها همیشه عکس‌های خوبی مانند آیفون نمی‌گرفتند. بعضی از آن‌ها مانند گلکسی اس 6، الجی جی 4 و اکسپریا Z4 دوربین‌هایی عالی دارند و عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند، ولی این ثبات است که اهمیت دارد. آیفون تقریبا در هر شرایطی عکس‌هایی عالی و واقعی می‌گیرد که هیچ تلفن دیگری حتی به آن نزدیک هم نمی‌تواند بشود.
... بزرگ‌ترین به‌روزرسانی، ارتقاء دوربین جلوی آیفون به ۵ مگاپیکسل است. سلفی‌ها و اسنپ‌چت به جزء مهمی از ارتباطات مدرن تبدیل شده‌اند و اپل با دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی خود با فاصله‌ی زیاد از قافله عقب بود.

در ادامه نمونه عکس‌های ثبت شده توسط دوربین آیفون 6S را مشاهده می‌کنید.



زومیت نیز پس از بررسی اختصاصی آیفون 6S درباره‌ی دوربین آن نوشته بود:
... ارتقای دوربین به ۱۲ مگاپیکسل پس از چند سال باعث می‌شود تا جزئیات عکس‌ها به شکل محسوسی افزایش یابد. عکس‌های گرفته‌شده با آیفون جدید شارپ‌تر با نویز کمتر هستند؛ با این حال کیفیت عکس‌های‌ دوربین اصلی مخصوصا زمانی که قصد داشته باشید عکس را به اشتراک بگذارید، چندان فرقی با نسل قبل نکرده است.
دوربین جلو در آیفون ۶ اس ارتقای جدی‌تری را تجربه کرده است و از ۱.۲ به ۵ مگاپیکسل تغییر کرده است. حالا با آیفون می‌توان سلفی‌های فوق‌العاده بهتری گرفت ... اپل برای اینکه تجربه‌ی سلفی گرفتن با آیفون، در نور کم را نیز بهبود بخشد، از صفحه‌نمایش به عنوان فلش استفاده کرده است. وقتی سلفی می‌گیرید نمایشگر کاملا سفید می‌شود تا نور بیشتری به صورت تابیده شود.
بالاخره در آیفون‌های جدید می‌‌توان فیلم‌های 4K گرفت. این قابلیت مدت‌ها است در گوشی‌های دیگر بازار وجود دارد و البته همچنان چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که هنوز تلویزیون‌های 4K رایج نشده‌اند و از طرفی فیلم‌های 4K چند برابر فیلم‌های HD فضا اشغال می‌کنند.
 
آیفون 7 و 7 پلاس


جدیدترین تلفن‌های هوشمند اپل، شهریورماه سال جاری با نام آیفون 7 و 7 پلاس معرفی شدند. اپل بالاخره لرزشگیر آپتیکال را که تا پیش از این تنها در مدل پلاس استفاده می‌شد، به مدل ۴.۷ اینچی آیفون نیز اضافه کرد. آیفون 7 همچنین از فلش LED چهارگانه True Tone و دیافراگم عریض f/1.8 استفاده می‌کند. مدل پلاس آیفون 7 نیز برای اولین بار از لنز دوگانه بهره می‌برد. لنز دوم اضافه‌شده به آیفون 7 پلاس از نوع تله فوتو و با قابلیت زوم ۲ برابر اپتیکال و زوم ۱۰ برابر دیجیتال است. دوربین جلوی هر دو مدل نیز توسط یک دوربین جدید ۷ مگاپیکسلی به‌روزرسانی شد.
اپل همچنین با بروزرسانی iOS 10.1، قابلیت عکاسی پرتره و ایجاد افکت بوکه (با استفاده از آنالیز عمق میدان) را به آیفون 7 پلاس اضافه کرد.
Tech radar در بررسی آیفون 7 درباره‌ی دوربین آن نوشته است:
... خیلی حیف شد که اپل مانند نسخه‌ی پلاس، در آیفون 7 معمولی نیز از لنز دوگانه استفاده نکرد. وجود این ویژگی در آیفون ۴.۷ اینچی می‌توانست خیلی‌ها را مجاب به آپگرید کند ... در مورد تصاویر گرفته‌شده در شرایط نور کم، آیفون 7 بزرگ‌ترین تغییر را تجربه کرده است ... هرچند بهتر بود که اپلیکیشن دوربین گزینه‌های بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد، اما اپ‌های زیادی برای این کار در اپ استور وجود دارند.

نیلای پاتل از ورج درباره‌ی دوربین آیفون‌های جدید نوشته است:
یکی از لحظات مورد علاقه‌ی من در مراسم اپل، هنگامی است که فیل شیلر می‌گوید «دوربین آیفون احتمالا بهترین دوربینی است که خیلی‌ها در طول عمرشان از آن استفاده خواهند کرد». او از سال ۲۰۱۱ و مراسم معرفی آیفون 4S مرتبا این جمله را می‌گوید و هفته‌ی گذشته هنگام معرفی دوربین آیفون جدید نیز مجددا آن را تکرار کرد.
آیفون 7 بهبودهای جدیدی از جمله لنز جدید و سریع‌تر f/1.8، لرزشگیر آپتیکال و فلش چهار رنگه‌ی True Tone، را تجربه کرده است ... هرچند در شرایط نور کم دوربین آیفون جدید به شدت بهتر از نسل قبل عمل می‌کند، اما در حالت کلی و در مقایسه با آیفون 6S، پیشرفت دوربین آیفون 7 یک «قدم» رو به جلو محسوب می‌شود، نه یک «جهش».


تاثیر افکت بوکه (سمت چپ) در تصاویر ثبت شده توسط آیفون 7
میعاد بافراست از زومیت که آیفون 7 اپل را بررسی کرده است، درباره‌ی دوربین آن اینطور نوشته است:
... واقعیت این است که به غیر از محیط‌های تاریک تفاوت زیادی بین دوربین نسل قبل و امسال وجود ندارد. آیفون ۶ اس در حال حاضر نیز یکی از بهترین‌ها است و یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های آن در قیاس با رقبایی همچون گلکسی اس ۷ در محیط‌های تاریک و کم‌نور بود؛ اما آیفون‌های امسال به لنز با f/1.8 مجهز شده‌اند تا ضعف در این زمینه را نیز پشت سر بگذارند.
... تصاویر ماکرو با توجه دیافراگم f/1.8 خیلی بهتر از قبل شده و افکت بوکه‌ی پس‌زمینه به بهتر شدن این تصاویر کمک بسیاری کرده است ... شاید این سؤال پیش آید که دوربین آیفون 7 بهتر است یا سایر رقبا مانند گلکسی نوت ۷ و اس ۷؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال مقاله‌ی مقایسه دوربین آیفون ۷ با رقبا را دنبال کنید.


در بررسی اختصاصی و جداگانه‌ی آیفون 7 پلاس توسط زومیت نیز آمده است:
دوربین یا بهتر است بگوییم دوربین‌های آیفون 7 پلاس یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در این گوشی را رقم زده‌اند. از زمانی که به یاد داریم دوربین‌ آیفون‌های اپل همه‌ساله پیشرفتی چشمگیر داشته و هرسال بهتر از قبل شده‌اند و البته همواره اگر بهترین نباشند جزو بهترین‌ها بوده‌اند.
... آیفون ۷ پلاس علاوه بر لنز ۲۸ میلی‌متری دارای زاویه دید گسترده، لنز تله‌فوتو ۵۶ میلی‌متری با f/2.8 نیز دارد. این دو لنز به‌صورت هم‌زمان با یکدیگر عمل می‌کنند به این ترتیب که می‌توانید با سویچ کردن به لنز تله‌فوتو زوم اپیتکال دو برابری را در دست داشته و به سوژه نزدیک‌تر شوید. اما به دلیل اینکه این کار به وسیله لنز انجام می‌شود افت کیفیتی مانند زوم دیجیتال رایج مشاهده نخواهید کرد که باعث می‌شود تصاویر بسیار خوبی را ثبت کنید.

در ادامه نمونه عکس‌های زومیت که توسط دوربین آیفون 7 پلاس به ثبت رسیده‌اند را مشاهده می‌کنید.



نظر شما درباره‌ی دوربین آیفون‌های اپل چیست؟ در صورتی که تابه‌حال علاوه بر آیفون، تجربه‌ی استفاده از تلفن هوشمند پرچم‌دار دیگری را نیز داشته‌اید، استفاده از دوربین کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.
 

Similar threads

بالا