تاریخچه تحقیقات مقاوم سازی ساختمان توسط مهاربند واگرا

afzir

عضو جدید
1.علت استفاده از مهاربند
فولاد به عنوان یکی از ایده لا ترین مصلاح طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله به شمار می آید. فولاد دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی بوده و دارای قابلیت جذب انرژی زیاد نیز می باشد. در ضمن بایستی خاطر نشان کرد که عموما سازه های فولادی در زلزله ها بسیار خوب عمل نموده اند و قابلیت های بسیار خوبی از خود در برابر حرکات شدید نشان داده اند.
به منظور استفاده کامل از انعطاف پذیری این مصلاح و حصول قابلیت های رفتاری مطمئن در پاسخ به اثرات ناشی از زلزله، لازم است به مفاهیم بنیادی در زمینه شکل مناسب سازه و کنترل نحوه گسیختگی سازه توجه کافی مبذول گردد.
گسترش استفاده از فولاد در ساخت ساختمان ها را شاید بتوان برای نخستین بار در |سال 1885 در ساخت یک ساختمان 8 طبقه در شیکاگو توسط ویلیام لیبارون دانست. در طی یک دوره 82 |ساله ما بین |سال های1885 تا 1913 استفاده از 1 فولاد بسیار گسترش یافت تا این که از آن برای ساخت ساختمان وولورد با ارتفاع243 متری در نیویورک استفاده گردید.
به منظور مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله، سیستم های سازه ای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این سیستم ها در فرایند مقابله با نیروهای جانبی در ناحیه خطی و غیرخطی مزیت ها و معایبی دارند. قابهای مهاربندی شدهی واگرا یکی از بهترین سیستم های مهاربندی فلزی به شمار می روند که دو شاخصهی مهم سختی و شکل پذیری را بطور همزمان دارا بوده و به شکل های مختلفی اجرا می گردد که متداول ترین آنها سیستم های واگرای متشکل از مهاربندهای قطری وسیستم های واگرای متشکل از مهاربندهای متقارن می باشد.
از دیدگاه طرح های معماری، انعطاف پذیری خاصی در این سیستم ها دیده می شود و عامل خروج از مرکزیت مهاربندها، آزادی عمل بالایی را به معماران در اجرای طرح هایشان می دهد. به گونه ای که اجرای بعضی از آن طرح ها در قابهای مهاربندی شده هم مرکز |CBF |غیر ممکن است با توجه به این که بیشتر تحقیقات انجام شده بصورت مجزا بر روی هر یک از دو نوع مهاربندی صورت گرفته است، تاکنون مقایسه ای از نظر عملکرد لرزه ای بین این دو نوع از سیستم های مهاربندی شده صورت نگرفته و لذا انجام مطالعات بیشتر در این خصوص ضروری به نظر می رسد
کاربرد سازه های فولادی با توجه به سرعت اجرا، فراوانی مصلاح و نیروی اجرایی بسیار رایج بوده و در اکثر آن ها از قاب های مهاربندی به عنوان سیستم لرزه بر استفاده گردیده است. تجربه زلزله های اخیر نشان داده است که اهمیت طراحی سازه های مقاوم در برابر بارهای زلزله کمتر از بارهای ثقلی نمی باشد. از این رو پیش بینی تمهیدات لازم برای ایجاد ساختمانهای مقاوم در برابر این پدیده طبیعی مخرب ، در |سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.


:warn::warn::warn::warn:برای مشاهده ادامه مطلب به لینک مقابل مراجعه فرمایید : افزیــــــــــــــــــــــر
 

Similar threads

بالا