تارعنکبوت ، قوی ترین الیاف موجود در جهان

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
براساس مجموعه مقالات چاپ شده توسط آکادمی ملی علوم آمریکا ، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و ارتش ایالات متحده در مطالعه تار عنکبوت به پیشرفت هایی دست یافته اند . پروتئینی که عنکبوت را قادر می سازد خود را آویزان کند و هم چنین به شکار طعمه کمک می کند نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است . ملکول های این پروتئین بسیار کشسان و قوی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آن ها را کشید . تار عنکبوت را می توان تا سی الی پنجاه درصد طول اولیه اش بدون پاره شدن کشید . این ماده از فولاد محکم تر و از نظر استحکام با الیاف کولار قابل مقایسه است .
برمبنای مجموعه مقالات چاپ شده ، شمار نوشتارهای علمی درزمینه تارعنکبوت در دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است . این افزایش به علت ویژگی های مکانیکی شگفت انگیز تارعنکبوت است . علاقه به تارعنکبوت در حالی است که مواد زیستی و بیومیمتیک دوزمینه بسیار قابل توجه و روبه روشد درزمینه پژوهش های مواد است .
دلیل توجه ارتش ایالات متحده به این ماده استفاده از آن در ساخت جلیقه های ضد گلوله و محافظ هاست . هدف عمده پژوهش های دانشگاه کالیفرنیا ، درک چگونگی چین خوردن این پروتئین و سازماندهی رشته تار عنکبوت است . پژوهشگران با استفاده از روش میکروسکوپ نیروی اتمی و یک کشنده مولکولی با تصویربرداری و کشش این پروتئین به سرنخ هایی دست یافته اند . این مشاهدات به پژوهشگران کمک می کند تا آن چه را هنگام تشکیل تارعنکبوت در غده تراوش تارعنکبوت رخ می دهد ، شبیه سازی کنند . آن ها دریافته اند که وقتی پروتئین باز می شود به صورت تکه تکه است . درضمن این پروتئین دارای پیوندهایی است که هنگام افزایش بار، باز شده و تغییر شکل می دهند ، این امر از الگویی پیروی می کند که دردیگر پروتئین های تحت بار کشف شده است .
تارعنکبوت دارای بخش های کریستالی و بخش های شبه لاستیکی کشسانی است . پژوهشگران دریافته اند که مولکولهای منفرد دارای هردوبخش هستند .


منبع: فصلنامه كامپوزيت
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
مطلبتون خیلی جالب بود. :smile:
(((تارعنکبوت دارای بخش های کریستالی و بخش های شبه لاستیکی کشسانی است . )))

در ارتباط با جمله بالا یه مقدار توضیحات تکمیلی وجود داره .به طور کلی الیاف semicrystalline هستند..واضح تر اینکه از 2 بخش بلوری و امورف تشکیل شدند .که بر حسب نوع لیف در صد های متفاوتی دارد. و خب بالابودن استحکام یک پلیمر مربوط به مناطق کریستالیته ان می شود و این در حالی که مناطق امورف به زنجیر های پلیمر قابلیت انعطاف و تحرک پذیری میدهد.--مثلا رامی که یک لیف طبیعی سلولزیست نسبت به پنبه (که ان هم پایه سلولزی دارد) به خاطر در صد بالای کریستالیته از استحکام بیشتری برخوداره -- و البته این مناطق تا حدی تامین کننده خاصیت الاستیکی هستند . و یا در کولار وجود حلقه های ارو ماتیکی در زنجیره های پلی امیدی استحکام ان را به شدت افزایش میدهد اما این لیف نسبت به رطوبت حساس است.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
از اینکه به این تالار هم سری میزنید کمال تشکر را دارم.
یک مهندس نساجی داریم که خیلی برامون عزیزه.
مهدی میدونی که منظورم کی هست!!!!!!!!!
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
از لطف همه شما دوستان عزیز ممنونم :smile:.:gol:

البته اقا بهتاشک ببخشید که به مطلبتون جسارت شد :redface:

و اقا مهدی ممنون از دلگرمی هاتون .!!:smile:
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
این حرف ها چیه دوست عزیز. ما خوشحال هم می شویم که شما بیایید و نظر بدهید.
قابل توجه شما. اسم من بهتاش می باشد. نه بهتاشک. اون حرف آخر یک رمز می باشد.
خیلی از دوستان می خواستن بدانند که همین جا بیان می کنم.
حرف k را اگر در الفبای انگلیسی شمارش کنید به عدد 11 می رسید که این عدد در حروف یونانی می دانید که چه عددی می باشد. عدد دوم یونانی می باشد از نظر نوع نوشتن. و حالا چرا عدد دوم یونانی ............بماند
فکر کنم که متوجه شدید.
 

yasaman_mohamadi

عضو جدید
salam khob hastid?bebakhshid man be ye seri etelaat vaseye tahghigham dar morde alyafe kevlar niyaz daram shoma mitonid komakam konid?
 
بالا