تاثیر فرزند چندم خانواده بودن در شکل گیری شخصیت

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيا فکر مي کنيد اينکه فرزند چندم خانواده باشيد، مي تواند بر شکل گيري شخصيت شما تاثير گذار باشد؟


- تک فرزندان
نقاط مثبت: اين افراد همان ها هستند که دنيا را متحول مي کنند. افرادي تکليف-گرا، مرتب و منظم، با وجدان و وظيفه شناس، و بسيار قابل اطمينان مي باشند. آنها عاشق واقعيت، افکار و انديشه ها، و جزئيات هستند. و از قبول مسئوليت هاي مختلف واهمه اي ندارند.

نقاط منفي: يکي از خصيصه هاي منفي اين افراد سرسختي و خشونت شديد آنهاست. کمي کينه اي و پرتوقع هستند و معمولاً از قبول اشتباهاتشان سر باز ميزنند. به هيچ وجه انتقادپذير نيستند. در برابر ديگران افرادي بسيار حساس و نفوذ پذيرند که احساساتشان خيلي زود جريحه دار مي شود.


- فرزندان اول خانواده
نقاط مثبت: آنها ذاتاً فرمانده به دنيا آمده اند. احتمالاً رئيس جمهورها، فضانوردان و مديرعاملين همه فرزندان اول خانواده هستند. فکر مي کنند که هميشه حق و اولويت در هر کاري با آنهاست. فرزندان اول به دو دسته تقسيم مي شوند: پرورش دهندگان افراد مطيع يا متحول کنندگاني سلطه جو. هر دو يکسان هستند فقط از متدهاي مختلفي استفاده مي کنند. معمولاً فرزندان اول خانواده، افرادي ايرادگير، مشکل پسند، و دقيق هستند و عاشق توجه به جزئيات مسائلند. افرادي وقت شناس، منظم، و با کفايتند که دوست دارند همه چيز به بهترين نحو انجام شود. از مسائل غافلگير کننده نيز به هيچ وجه خوششان نمي آيد.

نقاط منفي: معمولاً اين افراد کمي بداخلاق، ترشرو بي احساس به نظر مي آيند. گه گاه به خاطر زورگويي و فشاري که بر سايرين مي آورند، تهديد کننده و رعب آور هستند. چون فکر مي کنند که هميشه حق با آنهاست و فقط خودشان همه چيز را مي دانند، به ديگران اطمينان کمي دارند. رياست مآب، ايرادگير و نسبت به اشتباهات حساس و نکته سنج هستند.


- فرزندان وسط خانواده
نقاط مثبت: فرزندان وسطي، افرادي خانواده دوست هستند که ديگران از بودن با آنها لذت مي برند. مهمترين نياز آنها، آرام نگاه داشتن اقيانوس پرتلاطم زندگي است و شعار آنها "آرامش به هر قيمتي" است. اينها افرادي بسيار آرام و بي سر و صدا، شيرين و دوست داشتني هستند و شنوندگان خوبي به شمار مي روند. مهارت زيادي در حل مشکلات دارند چون هميشه هر دو جنبه ي يک مشکل را بررسي مي کنند و دوست دارند همه را خوشحال کنند. همين مسئله باعث مي شود که مشاوران و ميانجيگران خوبي باشند.

نقاط منفي: نسبت به فرزندان اول خانواده، احساس سلطه گري کمتري دارند، اما دوست دارند همه آنها را ستايش کرده و دوست بدارند—يا حداقل با آنها احساس شادي و خوشبختي کنند. از آنجا که سعي در راضي نگاه داشتن همه دارند، ممکن است به افرادي وابسته تبديل شوند. نمي توانند خوب تصميم بگيرند تا جايي که باعث رنجاندن ديگران مي شود. همچنين براي شکست و اشتباهات ديگران، خود را سرزنش مي کنند.


- فرزندان آخر خانواده
نقاط مثبت: افرادي شاد و سرزنده اند که اين شادي و سرخوشي را با خود همه جا مي برند و ديگران را نيز از آن بهره مند مي کنند. مهارت هاي مردمي آنها بسيار قوي است و عاشق اين هستند که ديگران را با حرف ها و کارهايشان سرگرم کنند. هيچ کس براي آنها غريبه نيست و به سرعت با همه صميمي مي شوند. افرادي برونگرا هستند که از وجود ديگران انرژي مي گيرند. از ريسک کردن واهمه اي ندارند.

نقاط منفي: خيلي زود خسته مي شوند. از طرد شدن واهمه داشته و افق توجهاتشان کوتاه است. افرادي خود گرا هستند. معمولاً به خاطر توقعات غير واقعيشان از رابطه، که تصور مي کنند در همه ي رابطه ها بايد هميشه خوشي و خنده برقرار باشد، رابطه هاي زيادي را به فنا مي دهند. اما نمي دانند که عمر چنين رابطه هايي بسيار کوتاه است
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقاله ای دیگر در همین باب :

مقاله ای دیگر در همین باب :

ترتیب تولد کودکان و اثرات آن بر شخصیت (خلاصه ای از مقاله ای منتشر شده در نشریه psychologies)

در دنیای روانشناسی کودک ،کوچکترین مسائل ،در شخصیت و رشد کودک موثر هستند .اگر شما ‍،بیش از یک کودک دارید ،قطعا احساس کرده اید شخصیت کودکانتان تا چه حد متمایز است .آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ترتیب تولد کودکانتان می تواند بر شخصیت آن ها موثر باشد ؟
آلفرد آدلر ،از نخستین روانشناسانی بود که به بررسی این موضوع پرداخت .بعدها مایکل گراوس با الهام از نظریه آدلر این فرضیه را مطرح کرد که :با توجه به این که ما انسان ها از ابتدای خلقت ،ذاتا در پی قدرت هستیم ،در نتیجه ،کودکان اول، حاکمانی هستند که بی تلاش به قدرت رسیده اند و کودکان دوم با کشمکش و رقابت با فرزند اول قدرت خود را به دست می آورند .

فرزندان اول
اغلب پژوهش های روانشناختی نشان می دهند ،فرزندان اول اغلب یک یا همه خصایص زیر را دارند :
روحیه سلطه گر ،دلسوز و سرپرست ،حامی ،خود رای ، شخصیت لیدر ،توجه طلب .اما علت چیست :رفتار والدین با کودک نخست باعث می شود او تا پیش از به دنیا آمدن فرزندان بعدی حاکم بلامنازع خانه باشد ،با ورود کودکان بعدی ،فرزند اول ،مخلوطی از حسادت و احساس سرپرست بودن می کند .اغلب رئیس جمهوری ها و رهبران جهان ، فرزند نخست خانواده بوده اند: جرج بوش ،شری بلر ،هیتلر ،موسولینی و....

فرزندان وسطی
کودکانی که نه اولی اند و نه آخری به طور خودکار یک مهارت اجتماعی را می آموزند «میانجیگری » گرچه این یک حکم کلی نیست ولی اغلب فرزندان وسط ،در بزرگسالی مذاکره کننده ها و سخنرانان خوبی هستند که اصول سازش در زندگی را بلدند .بزرگترین بازاریابان و افراد صلح طلب جهان فرزند میانی هستند ،پرنسس دایانا ،استنلی مک کارتنی ،ژاکلین دوپره ،کیت بلانشت و ...

فرزندان آخر
فرزندان آخری معمولا شخصیتی جستجوگر و انقلابی دارند ،این شاید به سبب تمایل این کودکان برای فرار از ورطه تکرار و تلاش برای اثبات خویشتن است .اکتشاف و خلاقیت از ویژگی های اغلب کودکان آخر است .ژان دارک ،جانی دپ ،چارلز داروین و ...




مترجم :رویا پاک سرشت
لینک مقاله برای مشاهده متن کامل
https://www.psychologies.co.uk/family/the-birth-order-effect.html
 

hraha97

عضو جدید
خصوصیات شخصیتی فرزندان به ترتیب ولادت

خصوصیات شخصیتی فرزندان به ترتیب ولادت

خصوصیات شخصیتی فرزندان به ترتیب ولادت

آلفرد آدلر از روانشناسان مشهور که روانشناسی اجتماعی را مطرح کرد . شاید اولین فردی بود که برای فرزند اول ، فرزند دوم و فرزند آخر همچنین تک فرزند ها ویژگی ها و خصوصیاتی را بیان نمود و معتقد بود که ترتیب تولد در خانواده ، عامل مهمی در شکل گیری شخصیت افراد می تواند باشد . پس از او روانشناسان دیگری نیز نظریه وی را دنبال کردند و به یافته های جدیدی در این زمینه رسیدند. خصوصیات شخصیتی فرزندان به ترتیب ولادت در خانواده-مشاوره روانشناسی

دكتر فرانک سولووی، رفتارشناس و استاد در مؤسسه شخصیت و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه بركلی كالیفرنیا و نویسنده كتاب “تولد برای شورش”، در این کتاب خود بیان کرده که فرزندان اول خانواده اغلب دوست دارند که بر جهان حکومت کنند و در حالی که فرزندان آخر بیشتر به دنبال تغییر جهان اطراف خود هستند. ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی فرزند اول :

فرزندان اول وظیفه شناس هستند . فرزندان اول جاه طلب تر و سلطه جوتر از خواهر و برادرهای كوچكتر از خود هستند، آنها در رشته های مشكل مثل پزشكی، مهندسی و حقوقی بیشتر می‌درخشند. همه فضانوردانی كه به فضا رفته اند بزرگترین فرزند یا بزرگترین پسر خانواده شان بوده اند و در طول تاریخ نیز (حتی زمانی كه خانواده های پرفرزند معمول بوده است) بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل فرزند اول بوده اند. برخی شخصیتهای مشهور نظیر هیلاری كلینتون، بیل کلینتون، ریچارد برانسون، جی.كی.رولینگ (نویسنده كتابهای هری پاتر)، وینستون چرچیل همچنین بعضی از ستاره های سینما از جمله: كلینت ایستوود، جان وین، سیلوستر استالونه، بروس ویلیس، و همه بازیگرانی كه نقش جیمز باند را بازی كرده اند، همگی فرزند نخست خانواده بوده اند.

ویژگی ها و خصوصیات فرزند وسط (فرزند دوم سوم چهارم):


فرزندان وسط : این گروه بیشتر به همسالان خود می پیوندند و به راحتی می‌توانند از خانواده جدا شوند در نتیجه آنها می آموزند كه چگونه با منابع حمایتی دیگر ارتباط برقرار كنند بنابراین به داشتن مهارتهای مردمی بسیار عالی گرایش دارند. فرزندان وسط اغلب نقش میانجی و مصلح را بر عهده می‌گیرند. بعضی از فرزندان وسط مشهور عبارتند از: بیل گیتس، جی.اف.كی، پرنسس دایانا. ویژگی ها و خصوصیات فرزند آخر :

فرزندان آخر که به ته تغاریها مشهور هستند بیش از همه می توانند خلاق و جذاب باشند. از آن جا كه بچه های آخر اغلب به عنوان توسری خور شناخته می‌شوند، به مبارزه در جنبش های برابری طلبانه گرایش دارند. (بچه های آخر اولین پشتیبانان اصلاحات پروتستان و نهضت روشنگری بودند) آنها در روزنامه نگاری، تبلیغات، فروش و هنرها موفق هستند. بعضی از ته تغاریهای مشهور عبارتند از: كامرون دایاز، جیم كری، رویز ادانل، ادی مورفی و بیلی كریستال.

ویژگی ها و خصوصیات تک فرزند ها :


تک فرزندها خصوصیاتی شبیه فرزندان اول دارند و مدام زیر بار انتظارات سنگین والدین هستند. تحقیقات نشان می‌دهد كه فرزندان اول اعتماد به نفس بیشتری دارند، خوش بیان هستند و احتمالاً بیش از بچه های دیگر از تخیل خود استفاده می‌كنند. گرچه آنها پرتوقع نیز هستند، از انتقاد متنفرند، و ممكن است غیرقابل انعطاف و كمال گرا باشند. بعضی افراد مشهور كه تك فرزند بوده اند عبارتند از: فرانكلین دلانو روزولت، آلن گرینسپن، تایگر وود و لئوناردو داوینچی. تاثیر ترتیب تولد بر زندگی اجتماعی ازدواج و زناشویی :

ترتیب تولد همچنین می‌تواند در روابط اجتماعی و زناشویی نیز نقش داشته باشد. لیندا بلر روانشناسی که در زمینه ی ترتیب تولد و تاثیر آن بر روابط اجتماعی و زناشویی فعالیت می‌کند، بیان می‌کند عاشقانه ترین و با تفاهم ترین زندگی بین فرزند اول و فرزند آخر شکل می‌گیرد. این روانشناس معتقد است که این دو – از آنجا که یکی در خانواده ی خود بزرگترین فرزند بوده و دیگری کوچکترین- بهتر می‌توانند یکدیگر را کامل کنند. او همچنینی معتقد است که زن و مردی که هر دو فرزند اول یا هر دو تک فرزند باشند در زندگی خود بیشتر دچار مشکل می‌شوند. زیرا از خصوصیات فرزندان اول و همچنین تک فرزند ها این است که همیشه دوست دارند رئیس باشند، امر و نهی کنند و مسئولیت همه ی کار ها را به دست داشته باشند که این می‌تواند در زندگی مشترک بسیار مخرب باشد. لیندا بلر در مورد فرزندان وسط می‌گوید آنها می‌توانند رواط پایدار و ارامی را با همه ی افراد – صرفنظر از اینکه چندمین فرزند خانواده هستند- بر قرار کنند و در زندگی زناشویی بسیار موفق باشند. مهکام مشاوره روانشناسی
پيشنهادات مجله اینترنتی مهکام :


 

ahoora_96

عضو جدید
آيا فکر مي کنيد اينکه فرزند چندم خانواده باشيد، مي تواند بر شکل گيري شخصيت شما تاثير گذار باشد؟

- فرزندان آخر خانواده
نقاط مثبت: افرادي شاد و سرزنده اند که اين شادي و سرخوشي را با خود همه جا مي برند و ديگران را نيز از آن بهره مند مي کنند. مهارت هاي مردمي آنها بسيار قوي است و عاشق اين هستند که ديگران را با حرف ها و کارهايشان سرگرم کنند. هيچ کس براي آنها غريبه نيست و به سرعت با همه صميمي مي شوند. افرادي برونگرا هستند که از وجود ديگران انرژي مي گيرند. از ريسک کردن واهمه اي ندارند.

نقاط منفي: خيلي زود خسته مي شوند. از طرد شدن واهمه داشته و افق توجهاتشان کوتاه است. افرادي خود گرا هستند. معمولاً به خاطر توقعات غير واقعيشان از رابطه، که تصور مي کنند در همه ي رابطه ها بايد هميشه خوشي و خنده برقرار باشد، رابطه هاي زيادي را به فنا مي دهند. اما نمي دانند که عمر چنين رابطه هايي بسيار کوتاه است

به نظرم عوامل خیلی زیادی در شکل گیری شخصیت دخیل هستند اینکه فقط به فرزند چندم یه خانواده بودن اکتفا بشه و براساس اون شخصیت آدم ها قضاوت بشه چندان صحیح به نظر نمی رسه.

مثلا من فرزند آخر هستم و برخی از خصوصیات مثبت و منفی بالا رو دارم و بعضی هاشو ندارم و یا برخی از خصوصیات ذکر شده برای من برعکسه.
 

Similar threads

بالا