تاثیر دعا درتعجیل فرج آقا امام زمان (عج)

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دعا برای تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام
دعا محبوب ترین اعمال نزد خداوند، برترین عبادت، علت روشنایی آسمان ها و زمین، کلید تمام رحمت ها و... است. ما معمولا در حوائج فردی خویش بر دعا اصرار می ورزیم و تا استجابت کامل آن، دست از طلب بر نمی داریم؛ ولی به امر مهم دعا برای تعجیل ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) آنگونه که شایسته است اهتمام نمی ورزیم.غافل از این که این دعا زیباترین آرزو و بهترین دعاهاست؛ زیرا خیرو سعادت دنیا و آخرت ما و همه ی انسان ها و نیز گشایش در امور مادی و معنوی جهانیان وابسته به امر ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. آن حضرت در توقیع شریف خطاب به شیخ مفید می فرمایند:


(اگر شیعیان ما با دل های متحد و یکپارجه بر وفای به عهد و پیمان خویش اجتماع می کردند ملاقات ما با آن ها به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار و مشاهده ی با معرفت برای آن ها به زودی حاصل می شد و زودتر از این به دیدار ما نایل می شدند.)

باتوجه ب این فرموده میخوایم تو این تاپیک تاثیرات را بررسی کنیم تا رفع شبهه ای برای دوستان شود.
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سلام.
بهتره در ابتدا از اثرات خود دعا کردن بگیم، چراکه در این مدتی که من در اینجا با برخی از دوستان حرف زدم متوجه این شدم که از فواید دعا کردن خبر ندارن:
پس در آغاز با استفاده از آیات و روایات برخی از این نکات رو ذکر میکنیم:

آيات‏
1 - عبادت بودن دعا :
«و قال ربكم ادعونى استجب لكم ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين» مؤمن، 60
پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا دعاى شما را اجابت كنم كسانى كه از عبادت من تكبر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند.
2 - عدم اعتناء خداوند در صورت دعا نكردن :
«قل ما يعبوأبكم ربّى لولا دعاؤكم» فرقان، 77
بگو: پروردگار من به شما اعتنا نمى‏كند اگر دعاى شما نباشد.
3 - خداوند اجابت كننده دعا :
«و اذا سألك عبادى عنى فانى قريب اجيب دعوة الداع...» بقره، 186
هرگاه بندگان من از تو سؤال كنند درباره من، به درستى كه من نزديك هستم و خواسته دعا كننده را اجابت خواهم كرد.
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
4 - آداب و شرايط استجابت:
الف) دعا از روى خوف و طمع‏
«و ادعوه خوفاً و طمعاً ان رحمة اللَّه قريب من المحسنين» شورى‏، 26
خداوند را از روى ترس و طمع بخوانيد به درستى كه رحمت خدا به احسان كنندگان نزديك است.
ب ) دعا از روى تضرع و در پنهانى
«ادعوا ربكم تضرّعاً و خفية» اعراف، 55
ج ) ايمان و عمل صالح
«و يستجيب الذين امنوا و عملوا الصالحات و يزيدهم من فضله» شورى‏، 26
و درخواست كسانى را كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند اجابت مى‏كند و از فضلش بر آنها مى‏افزايد.
د) اخلاص
«فادعوااللَّه مخلصين له الدين» مؤمن، 14
تنها خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد.
ه) وفا به عهد الهى
«اوفوا بعهدى اوف بعهدكم» بقره، 40
به عهد من وفا كنيد به عهد شما وفا خواهم كرد.
مرحوم علامه طباطبايى در ذيل آيه شريفه «اذا سألك عنى عبادى» مى‏فرمايد:
اين آيه شريفه موضوع دعا را با بهترين مضمون و شيواترين اسلوب مطرح كرده است و نكات دقيقى در آن به كار رفته كه از اهميت فوق‏العاده استجابت دعا حكايت مى‏كند.
1. اساس سخن در اين آيه بر سخن خداوند از خود متكلّم وحده نهاده شده و هيچگونه غيبت و مانند آن در آن منظور نگرديده و اين اهميت مطلب را مى‏رساند.
2. تعبير خداوند متعال به (عبادى) (بندگانم) به جاى (الناس) بر عنايت و رأفت خداوند نسبت به بندگان خويش دلالت دارد.
3. در پاسخ، واسطه را حذف نموده و مستقيماً خود جواب فرموده به جاى اينكه بفرمايد: «اذا سألك عبادى عنى فقل انى قريب» فرموده است «فانّى قريب»
4. پاسخ را با كلمه (انّ) (فانّى) مورد تأكيد قرار داده است.
5. موضوع قرب به خدا با وصف (قريب) آمده كه دلالت بر ثبات و دوام اين قرب دارد.
6. موضوع اجابت دعا به صورت جمله فعليّه و بافعل مضارع (اجيب) آورده شده كه دلالت بر استمرار و تجدد مى‏كند.
7. اجابت دعا به جمله (اذادعان) مقيد شده يعنى در صورتى كه مرا بخواند و اين قيد چيزى بر اصل مطلب نيست چون فرض كلام خواندن خداست و اين نشان‏گر آن است كه دعاى دعاكنندگان بدون هيچ قيد و شرطى مورد پذيرش قرار مى‏گيرد. اين نكته نيز از آيه شريفه «ادعونى استجب لكم» به دست مى‏آيد.
هر يك از اين نكات به نوبه خود بر شدت عنايت به امر دعا دلالت دارد و از خصوصيات اين آيه شريفه آن است كه با همه اختصارش هفت مرتبه ضمير متكلم در آن تكرار شده است.
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
فخر رازى گويد: انسانى كه دعا مى‏كند، مادامى كه ذهن او به غير خدا مشغول است در حقيقت دعا نمى‏كند لذا هرگاه انسان از تمام اسباب قطع علاقه كرد آن‏گاه قرب و نزديكى حاصل مى‏شود و هرگاه به خودش توجه داشته باشد به خداوند نزديك نيست، چون همين توجه به نفس، انسان را از خدا دور مى‏كند از اين‏جا معناى قرب به خدا در پرتو دعا كه عبارت است از قطع علاقه از همه چيز و فقط توجه به خداوند روشن مى‏شود.
مرحوم فيض كاشانى گويد:
گفتم كه روى خوبت از ما چرانهانست‏
گفتاتوخودحجابى‏ورنه‏رخم عيان‏ست‏
گفتم فراق تا كى گفتا كه تا تو هستى‏
گفتم نفس همين است گفتاسخن همانست‏
سعدى گويد:
دوست نزديك‏تر از من به من است‏
وين عجب‏تر كه من از وى دورم‏
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
امام صادق (علیه السلام) درباره نقش دعا در تعجیل فرج فرمودند: (وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خداوند متعال به موسی و هارون وحی فرمود که آن ها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال عذاب صدوهفتاد سال باقی مانده بود و خداوند به واسطه ی دعای بنی اسرائیل از آن صدوهفتاد سال صرف نظر نمود.) مولف کتاب مکیال المکارم با استناد به این روایت می گوید:


وقت ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امور بدایه است که امکان پس و پیش افتادنش هست یعنی می توان با دعا نمودن فرج و ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را جلو انداخت و تشویق ائمه ی اطهار به دعا نمودن برای تعجیل ظهور بیانگر آن است که حصول فرج دارای یک زمان صددرصد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست و اگر مردم به مسئله غیبت امام زمانشان و طولانی شدن این امر بی توجهی نکرده و همگی دعا نمایند، امید است که خداوند هرچه زودتر طومار غیبت را در هم پیچیده و آن بزرگوار را ظاهر نماید. همچنان که در زمان حضرت ادریس(علیه السلام) وقتی آن حضرت مورد حمله ی حکومت طغیانگر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب شد؛ دردوران غیبتش مردم تصمیم به توبه در مقابل خداوند را گرفتند و این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را پایان بخشد. حضرت ادریس (علیه السلام) ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلت و خواری افتاد.


از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده که فرمودند: (شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی ما را نمی خواهند، اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد.)
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تنها یکی از آثار دعا برای تعجیل فرج تسریع امر ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است . این دعا آثار و برکات فراوانی همچون ازدیاد نور امام در قلب، آمرزش گناهان، رنجش و وحشت شیطان، نزول نعمت، دفع بلاها، زایل شدن غم ها، طول عمر و برکت در آن، وسعت رزق، ورود به بهشت، ایمنی از عذاب جهنم، نایل شدن به شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)، محشور شدن در زمره ی امامان، امان از تشنگی روز قیامت، ایمنی از سختی حساب، ثواب هزار سال خدمت به پروردگار، ثواب نه هزار سال نماز و روزه و...

(مکیال المکارم)


 
آخرین ویرایش:

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دعا در فرارسیدن زمان ظهور، اثر قطعی دارد و ترک آن موجب تاخیر در امر فرج خواهد شد و از دقت در حدیث بنی اسرائیل و سایر روایات استفاده می شود که امر ظهور بداپذیر است و ممکن است با تضرع و دعای مومنین و استجابت حق تعالی حتی برخی نشانه های حتمی (که مقدمه یا مقارن ظهور قرار است به وقوع بپیوندند و شدید و سخت بوده و گرفتاری ها و ناگواری هایی در بردارند) بخشیده شده و محقق نشوند.

 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
امام حسن عسگری(ع)می فرماید:
به خدا، فرزندم مهدى را غيبتى است كه در آن هيچ كس از هلاكت نجات‏ نمى‏ يابد، مگر كسى كه خداى (عزوجل) او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد و او را در دعا براى تعجيل فرجش توفيق عنايت‏ فرمايد.
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فخر رازى گويد: انسانى كه دعا مى‏كند، مادامى كه ذهن او به غير خدا مشغول است در حقيقت دعا نمى‏كند لذا هرگاه انسان از تمام اسباب قطع علاقه كرد آن‏گاه قرب و نزديكى حاصل مى‏شود و هرگاه به خودش توجه داشته باشد به خداوند نزديك نيست، چون همين توجه به نفس، انسان را از خدا دور مى‏كند از اين‏جا معناى قرب به خدا در پرتو دعا كه عبارت است از قطع علاقه از همه چيز و فقط توجه به خداوند روشن مى‏شود.
مرحوم فيض كاشانى گويد:
گفتم كه روى خوبت از ما چرانهانست‏
گفتاتوخودحجابى‏ورنه‏رخم عيان‏ست‏
گفتم فراق تا كى گفتا كه تا تو هستى‏
گفتم نفس همين است گفتاسخن همانست‏
سعدى گويد:
دوست نزديك‏تر از من به من است‏
وين عجب‏تر كه من از وى دورم‏
اصل دعا گرامى ‏ترين و محبوب‏ترين چيزها در نزد خداست و تأثير آن در تغيير دادن تقدير است. چنان‏كه در روايات پيامبر اكرم(ص) آمده است:
أكْثفر مفنَ الدّفعاء فَإنَّ الدفعاءَ يَردّ الْقَضاء
زياد دعا كن، زيرا دعا قضاى الهى را باز مى‏ گرداند...
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
روايات‏
1 - فضيلت دعا:
رسول گرامى اسلام ‏صلى الله عليه و آله و سلم مى‏ فرمايد: دعا كردن برتر است از قرائت قرآن. «الدعاء افضل من قرائة القران» (الميزان 2 / 34)

و نيز مى‏ فرمايد: دعا سلاح مؤمن و ستون دين و نور آسمان و زمين است. «الدعاء سلاح المؤمن و عمودالدين و نورالسموات و الارض» (كافى 2 / 468)

حضرت على‏ عليه السلام مى‏ فرمايد: بهترين سلاح دعا نمودن است «نعم السلاح الدعاء». (غررالحكم)

امام صادق‏ عليه السلام مى‏ فرمايد: دعا كردن نفوذش بيشتر از نوك نيزه است «الدعاء انفذ من السنان» (بحار 93 / 295)

حضرت على ‏عليه السلام مى‏ فرمايد: عالم‏ترين مردم كسى است كه بيشتر دعاء و سؤال مى‏ كند «اعلم الناس باللَّه اكثر هم له مسئلة» (تصنبف غرر 192)
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
2 - دفع بلاء به وسيله دعا:
قال رسول اللَّه‏ صلى الله عليه و آله و سلم : «ادفعوا ابواب البلاء بالدعاء»
به وسيله دعا، گرفتارى‏ ها را از خود برطرف كنيد . (بحار 93 / 288)
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
فخر رازى گويد: انسانى كه دعا مى‏كند، مادامى كه ذهن او به غير خدا مشغول است در حقيقت دعا نمى‏كند لذا هرگاه انسان از تمام اسباب قطع علاقه كرد آن‏گاه قرب و نزديكى حاصل مى‏شود و هرگاه به خودش توجه داشته باشد به خداوند نزديك نيست، چون همين توجه به نفس، انسان را از خدا دور مى‏كند از اين‏جا معناى قرب به خدا در پرتو دعا كه عبارت است از قطع علاقه از همه چيز و فقط توجه به خداوند روشن مى‏شود.
مرحوم فيض كاشانى گويد:
گفتم كه روى خوبت از ما چرانهانست‏
گفتاتوخودحجابى‏ورنه‏رخم عيان‏ست‏
گفتم فراق تا كى گفتا كه تا تو هستى‏
گفتم نفس همين است گفتاسخن همانست‏
سعدى گويد:
دوست نزديك‏تر از من به من است‏
وين عجب‏تر كه من از وى دورم‏
انجام هر عبادتی انسان را محبوب درگاه حق تعالی می‌کند و دعا یکی از آن عبادات و بلکه افضل آن است. خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به خاطر دعاکردنش تعریف و تمجید می‌کند.

ان ابراهیم لحلیم اوّاه منیب (هود/۷۵) امام باقر ـ علیه السّلام ـ در بیان این آیه می‌فرمایند: اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
محمّد بن مسلم مى گويد : به امام باقر (ع) عرض كردم : آيا اينكه مى گويند كه رسول خدا (ص) درباره حَبّه سَوْداء فرموده كه : مايه شفا و بهبودى از هر بيمارى است ، جز مرگ. صحيح است ؟
فرمود: بله ، سپس ‍ فرمود : آيا مى خواهى تو را از چيزى كه سبب شفا و بهبودى از هر بيمارى و آسيب ، حتّى مرگ است ، آگاه سازم ؟ عرض كردم : بله ، فرمود: دعا.
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
3 - تمام نيازها را بايد از خداوند خواست:
قال رسول اللَّه‏ صلى الله عليه و آله و سلم : «ليسأل احدكم ربه حاجته كلّها حتى يسأله شسع نعله اذا انقطع» (بحار 93 / 295)
هر يك از شما نياز خود را از خداوند بخواهد حتى اگر بند كفش او پاره شود. «يا موسى‏ سلنى كلّ ما تحتاج اليه حتى علف شاتك و ملح عجينك» (بحار 93 / 303)
اى موسى! همه نيازها حتى علف گوسفند و نمك غذاى خود را از من بخواه.
 

نیلومانا

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
4 - شرايط اجابت دعا:
1. معرفت خداوند: قال قوم للصادق‏ عليه السلام: «ندعوا فلا يستجاب لنا؟ قال لانّكم تدعون من لا تعرفونه». (بحار 93 / 376)
گروهى به امام صادق‏ عليه السلام گفتند: ما دعا مى‏ كنيم و مستجاب نمى‏ شود حضرت فرمود: كسى را مى‏ خوانيد كه نسبت به او شناخت نداريد.

2. عمل شايسته: قال رسول اللَّه‏ صلى الله عليه و آله و سلم : «يكفى من الدعاء مع البرّ ما يكفى الطعام من الملح» (بحار 93 / 376)
با عمل نيك، دعا به اندازه نمك براى طعام كفايت مى‏ كند.

3. غذاى حلال: قال رسول‏ اللَّه‏ صلى الله عليه وآله وسلم : « لمن قال له اُحبّ ان يستجاب دعائى - طهر مأكلك و لا تُدخل فى بطنك الحرام» (بحار 93 / 376)
پيامبر به كسى كه عرض كرد: دوست دارم دعايم مستجاب شود؛ فرمود: غذاى خود را پاك كن و از حلال استفاده كن و حرام را در شكم خود داخل نكن.

4. حضور قلب: قال الصادق‏ عليه السلام : «ان اللَّه لا يستجيب دعاء بظهر قلب ساه فاذا دعوت فاقبل بقلبك ثم استيقن بالاجابة»
دعاى كسى كه قلب او متوجه خدا نيست مستجاب نمى‏ شود؛ هرگاه خدا را خواندى با قلب خود به خدا رو بياور آن‏گاه يقين به اجابت داشته باش. (كافى 2 / 373)
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دعاهايى كه مستجاب نمى‏شود
1 - قطع ارتباط با مردم‏
قال على‏ عليه السلام : «قلت اللّهم لاتحوجنى الى احد من خلقك فقال رسول اللَّه: يا على لا تقولنّ هكذا فليس من احد الّا و هو محتاج الى الناس قال فقلت كيف يا رسول اللَّه قال قل اللّهم لا تحوجنى الى شرار خلقك».
حضرت على عليه السلام گويد: گفتم خداوندا مرا محتاج هيچ يك از مخلوقين خود قرار مده. پيامبر فرمود: اى على اين سخن را مگو! زيرا كسى نيست كه نيازمند به مردم نباشد. گفتم پس چه بگويم؟ فرمود بگو خدايا مرا محتاج افراد بد قرار مده . (بحار / 93 / 325)
2 - آزمايش نشدن در دنيا
قال على ‏عليه السلام : «و قد سمع رجلاً يقول اللّهم انى اعوذ بك من الفتنة اراك تعوذ من مالك و ولدك يقول اللَّه تعالى: «انما اموالكم و اولادكم فتنة» ولكن قل اللّهم انى اعوذ بك من مضلّات الفتن».
حضرت على عليه السلام از مردى شنيد كه مى‏ گويد خدايا از فتنه به تو پناه مى‏ برم. حضرت فرمود مى‏ بينم تو را كه از مال و فرزندت به خدا پناه مى‏ برى زيرا خداوند آن را فتنه و مايه آزمايش قرار داده و لكن بگو خدايا از لغزش‏هاى آزمايش به تو پناه مى‏ برم . (بحار / 93 / 6)
3 - راضى بودن همه‏ ى مردم از انسان‏
انّ موسى ‏عليه السلام قال: «يا ربّ احبس عنّى السنة بنى آدم فانّهم يذمّونى» فاوحى اللَّه «يا موسى هذا شى‏ء ما فعلته مع نفسى افتريد ان اعمله معك؟» فقال: «قد رضيت ان يكون لى اُسوة بك».
حضرت موسى‏ عليه السلام گفت پروردگارا زبان مردم را از من حفظ كن زيرا از من مذمّت مى‏ كنند. خداوند فرمود: اى موسى اين چيزى است كه من براى خود قرار ندادم، آيا مى‏ خواهى براى تو قرار دهم؟ گفت خدايا راضى شدم كه تو سرمشق من باشى . (سفينة البحار / 7 / 592)
4 - سلامت از زبان مردم‏
قال علقمه فقلت للصادق‏ عليه السلام يابن رسول اللَّه انّ الناس من ينسبوننا الى عظايم الامور و قد ضاقت بذلك صدورنا فقال: «يا علقمة ان رضا الناس لا يملك و السنتهم لا تضبط و كيف تسلمون مما لم يسلم منه انبياء اللَّه... الم ينسبوا جميع انبياء اللَّه الى انهم سحرة طلبة الدنيا... الم ينسبوانبينامحمداًالى انه شاعر مجنون ...».
علقمه گويد به امام صادق عليه السلام گفتم مردم نسبت‏هاى بزرگى به ما مى‏ دهند كه به واسطه آن سينه‏ هاى ما تنگ شده است. حضرت فرمود اى علقمه رضايت مردم به دست نمى ‏آيد و زبان آنها حفظ نمى‏ شود و چگونه انسان‏ها از زبان مردم سالم مى‏ مانند با اينكه انبياء سالم نماندند (و مردم نسبت‏هاى ناروا به انبياء دادند) آيا مردم بر پيامبران نسبت سحر و جادو ندادند كه آنها طالب دنيا هستند؟ آيا به پيامبر اكرم نسبت شاعر و ديوانگى ندادند ؟ (سفينةالبحار/7/ 591)
5 - استجابت دعا با عدم رعايت شرايط آن‏
قال الصادق‏ عليه السلام : «اربع لايستجاب لهم دعا: رجل جالس فى بيته يقول يا رب ارزقنى فيقول له الم آمرك بالطلب و رجل كانت له امرأة فدعا عليها فيقول الم اجعل امرها بيدك و رجل كان له مال فافسده فيقول يا رب ارزقنى فيقول الم آمرك بالاقتصاد ... و رجل كان له مال فادانه بغير بينة فيقول الم آمرك بالشهادة».
چهار گروه دعايشان به اجابت نمى‏ رسد، مردى كه در خانه نشسته و مى‏ گويد خدايا رزق مرا برسان، خداوند گويد آيا تو را فرمان به طلب رزق و كسب و كار نكردم؟ و مردى كه داراى همسرى است كه بر او نفرين مى‏ كند، خداوند گويد آيا امر او را (طلاق را) به دست تو قرار ندادم؟ و مردى كه ثروتى دارد و آن را از بين مى ‏برد و مى‏ گويد خداوندا به من رزق بده، خداوند گويد آيا تو را فرمان به ميانه روى ندادم؟ و مردى كه مال دارد و آن را بدون شاهد قرض مى‏ دهد و خداوند گويد آيا به تو فرمان ندادم به هنگام وام دادن شاهد بگيرى ؟ (دعوات راوندى / 33)
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حضرت صادق می فرمایند: دعا کن و مگو که آن چه مقدر شده است خواهد شد به درستی که دعا عبادت است.نفس دعا و اذکار وارده از ناحیه معصومین موجب قرب است و بی اثر نخواهد بود، چنان چه پیامبر اکرم می فرمایند:« ما من مسلم یدعو الله بدعاء الا یستجیب له فاما ان یعجل فی الدنیا و اما ان یدخر للاخره و اما ان یکفر می ذنوبه».هیچ مسلمانی نیست که خدا را بخواند الا این که دعایش مستجاب است یا در دنیا به او داده می شود یا در آخرت و یا این که کفاره گناهایش قرار می گیرد....
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
امام صادق (ع): همانا بنده مومنی درباره حاجتی خدای خود را خوانده و دعا می کند در آن حال خداوند عزّوجلّ به فرشتگان گوید حاجت او را دیرتر برآورید چون مشتاق شنیدن صدای دعای او هستم و در روز قیامت خدای عزّوجلّ به آن بنده خواهد گفت:بنده من دعا کردی و من برآوردن حاجت تو را مدتی به تاخیر انداختم و ثواب دیر برآوردن حاجتت الان چنین و چنان خواهد و درباره فلان مطلب دعا کردی باز هم دعایت را دیر مستجاب کردم و اکنون به عوض دیر مستجاب شدن دعایت مزد و پاداش فراوانی خواهم داد.امام صادق (ع) فرمود:همین که مومن خوبی نتیجه را می بیند آرزو می کند ای کاش هیچ یک از دعاهایش در دنیا مستجاب نمی شد.
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پیامبر اکرم (ص) فرمود:هر مسلمانی که دعا کرده و خدا را بخواند البته در غیر رحم و گناه حتما یکی از این سه نعمت به او داده خواهد شد.

اول : خواسته اش را بزودی برآورد.
دوم : ذخیره آخرتش قرار دهد.
سوم : پیشامد ناگواری را از او دور کند.

یاران گفتند اگر چنین است فراوان دعا کنیم.فرمود:فراوان دعا کنید.
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
امام علی (ع) : دعا سپر مومن در مقابل بلاهاست و اگر درب خانه ای را زیاد بکوبی عاقبت به رویت باز شود.خداوند دوست دارد بندگانش از او درخواست کنند و به پاداش دعای آنان روز قیامت مانند عملهای دیگرشان خواهد داد.

[SUB](وسائل الشیعه)[/SUB]
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
آداب دعا
1. توجّه به زمان دعا مانند: روز عرفه، ماه رمضان، روز جمعه، و وقت سحر.
2. توجّه به حالات ارزشمند مانند: زمانى كه مجاهدان در برابر دشمن آماده نبرد مى‏باشند. وقت نزول باران، بين اذان و اقامه، بعد از نمازها، بعد از قرائت قران.
3. دعا را رو به قبله انجام دهد و دست‏هاى خود را به طرف آسمان بلند كند.
4. صداى خود را پايين آورَد به گونه‏اى كه فرياد نكشد و زياد آهسته نيز دعا نكند.
5. با حال تضرّع و خشوع دعا كند.
6. در دعا اصرار كند.
7. با نام خدا و ذكر خدا دعا را شروع كند.
8. قبل از دعا خداوند را تمجيد كند.
9. به پيامبر و آل او صلوات بفرستد.
10. به پيامبر و امامان‏عليهم السلام توسّل پيدا كند.
11. قبل از دعا دو ركعت نماز بخواند.
12. دعا را كوچك نشمارد.
13. در ميان جمعيت و همراه با آنان دعا كند.
14. در حال دعا گريه و زارى نمايد.
15. در دعا و در خواست از خداوند بلند نظر و با همّت باشد.
16. به گناهان خود اعتراف كند.
17. براى همه مؤمنان دعا كند و دعايش عمومى باشد.
18. با اطمينان و يقين به اجابت دعا كند.
19. از گناهان توبه نمايد و مظالم بندگان را رد كند.
20. از همه انسان‏ها قطع اميد كند. (بحار 93 / 304)
 

tara75

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آداب دعا :
دعائی که با بسم الله الرّحمن الرّحیم شروع شود ردّ نمی شود رسول اکرم (ص)
رعایت زمان دعا :
امام صادق (ع) فرمودند: سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است
۱.بعد از نماز واجب
۲.هنگام آمدن باران
۳.هنگام ظاهر شدن نشانه ای از طرف خدا برای بندگان خود
اسباب و عوامل اجابت
دسته جمعی دعا کردن
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
«هرگاه امری پدرم (امام باقر ـ علیه السلام ـ ) را محزون می کرد، زنان و کودکان را جمع نموده، دعا می کردند و آنها آمین می گفتند
موانع اجابت دعا
همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی نیز مانع اجابت دعا می گردند
از حضرت علی ـ علیه السلام ـ سؤال شد: فَاََیُّ دَعْوَةٍ اَضَلُّ؟ قالَ: الدّاعی بِما لا یَکُونُ
کدام دعا گمراهی است؟ فرمود: دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیر ممکن
شرایط دعا کردن
صلوات بر محمد و آل محمد قبل وبعد از دعا
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اشاره‏
الف - حضرت يونس ‏عليه السلام وقتى در شكم ماهى قرار گرفت سه كار انجام داد: اقرار به توحيد، تسبيح خداوند و اعتراف به تقصير (ترك اولى)
خداوند دعاى او را مستجاب نمود و نجات يافت «فنادى فى الظلمات ان لا اله الا انت سبحانك انّى كنت من الظالمين فاستجبناه له و نجيناه و كذلك ننجى المؤمنين»
ب - فضل بن يونس گويد: امام كاظم‏ عليه السلام به من فرمود: اين دعا را بسيار بخوان: «اللهمّ لا تجعلنى من المعارين و لا تخرجنى من التقصير». عرض كردم: معناى ايمان عاريه (ناپايدار) را دانستم ولى معناى مرا از تقصير بيرون مبر چيست؟ فرمود: هر كارى را كه براى خدا انجام مى‏ دهى خود را در آن مقصّر بدان زيرا همه‏ ى انسان‏ها در مورد اعمالشان بين خود و خدا مقصّر هستند. (كافى/2/421)
 

omid20110

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
مقصود از بقية اللَّه حضرت مهدى عليه السلام است:
«بقية اللَّه خير لكم ان كنتم مؤمنين» هود، 86
آنچه خداوند براى شما باقى گذارده برايتان بهتر است اگر ايمان داشته باشيد.
قال الباقر عليه السلام : «فى حديث طويل يذكر فيه القائم‏عليه السلام اوّل ما ينطق به هذه الاية «بقية اللَّه خير لكم ان كنتم مؤمنين» ثم يقول انا بقيّة اللَّه و حجّته و خليفته عليكم.
حضرت مهدى اولين كسى است كه به اين آيه سخن مى‏ گويد و مى‏ فرمايد من بقية اللَّه و حجت خدا و جانشين خدا بر شما هستم . (نورالثقلين، ج 2، ص 392)
 

Similar threads

بالا