تابلوی هنری بچه های باشگاه مهندسان

وضعیت
موضوع بسته شده است.

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شهر:دزفول

توضیحات:

دزفول از جمله شهرستان های اصیل ایران می باشد که در زمینه صنایع دستی فعالیت های قابل توجهی دارد و این صنعت را از گذشتگان خود به ارث برده است که بر حسب نوشته‌های پروفسور گیرشمن، در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در کوه‌های شمال خوزستان (منطقه دزفول) مردمانی زندگی می‌کردند که با فن سفالگری و بافندگی آشنایی داشته‌اند.
انواع حرفه‌های صنایع دستی از گذشته تا به امروز در این شهرستان: بافته‌های اداری، بافندگی سنتی، نمدمالی، سفالگری، فلزی و آلیاژی، زیورآلات سنتی، سنگ‌تراشی، کاشی، شیشه‌گری، خراطی، ریزه‌کاری چوب، محصولات حصیری و کپو بافی، فرآورده‌های چرم و پوست، بافتنی و جولایی، قلم‌زنی، معرق‌کاری، چاپ‌های سنتی و سایر فرآورده‌های دستی است.






3.jpg

4.jpg
 

parmehr

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شیشه و آبگینه(سمنان)

شیشه و آبگینه(سمنان)

شهر:
سمنان

صنایع دستی:
شیشه و آبگینه

توضحات:
استان سمنان در دوران باستان بخشی از چهاردهمین ایالت تاریخی ورن (ورنه) از تقسیمات شانزده گانه اوستایی بود. حتی تهمورث دیوبند را بنیانگذار شهر سمنان می‌دانند. برخی از دانشمندان، این ایالت را گیلان فعلی می‌دانند ولی قدر مسلم این که ورن یا ورنه متشکل از صفحات جنوبی البرز و خوار شمال سمنان، دامغان، خوار، دماوند، فیروزکوه، شهمیرزاد، لاسگرد، ده‌نمک و آهوان، قوشه، ویمه و نقاط کوهستانی مازندران بوده است.

تصویر:


 

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نام صنایع ِ دستی : پَته

شهر : کرمان

توضیحات :
پته نوعی سوزن دوزی ایرانی است که از دوخت ریسهای پشمی رنگین، بر روی عریض یا شال، در طرحهای زیبایی چون: بوته، سرو، ترنج و... پدید می‌آید. نمای پته، منظره‌ای بدیع از گل و بوته‌های رنگین را به نمایش می‌گذارد و از آنجا که پدیدآورندگان این نما، به طور معمول زنان و دختران کرمانی بوده‌اند، آن را نمادی از هزاران درد و رنج و گاه شادی و شعفی دانسته‌اند که در ذهن این زنان و دختران منقوش بوده است.


Untitled.jpg

pate.jpg
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان

استان :گیلان،روستا شهر ماسوله
صنایع دستی: عروسک بافی
توضحات:

یکی از زیباترین صنایع دستی استان گیلان که زبانزد خاص و عام است عروسک کاموایی ماسوله می باشد.این سوغات زیبا که یادگاری از شهر تاریخی ماسوله است بر دل کوچک خریدارانی همچون کودکان این مرزوبوم می نشیند.صنایع دستی گیلان در سراسر کشور ایران آوازه زیادی دارد.این عروسک که ساخته دست زنان و دختران ماسوله است در جای جای این شهرک چهره زیبایی بخشیده است.

تصویر:

 

پیوست ها

  • 86_more23_سازنده_عروسک_ماسوله_،_گیلان.jpg
    86_more23_سازنده_عروسک_ماسوله_،_گیلان.jpg
    66.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 160723_258.jpeg
    160723_258.jpeg
    8.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صنایع دستی گیلان

صنایع دستی گیلان

استان :گیلان،شهر خمام
صنایع دستی: لی بافی
توضحات:
حصیر بافی در گیلان قدمت چندین ساله دارد وبا گیاهی به نامه (لی)بافت می شود .این گیاه در زمینهای باتلاقی رشد میکند.بعداز اینکه لی بافته شد. آن رابه طرحهای متنوع درمیاورند.مثل ساک .کلاه. سفره. البته باکمی خلاقیت من کارهای جدید تولید کردم ازجمله گلدان.جای دستمال کاغذی.کیف.جای سیخ کباب وانواع کارهای تزیینی دیگر..

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150229&d=1368133520&thumb=1&stc=1 http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150231&d=1368133580&thumb=1&stc=1
 

پیوست ها

  • 58044464456519517876.jpg
    58044464456519517876.jpg
    93 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 67895630171624429715.jpg
    67895630171624429715.jpg
    48.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

G E O L O G Y

متخصص تالار زمین
کاربر ممتاز
نام صنایع ِ دستی : آیینه کاری

شهر : شیراز

توضیحات :

آینه‌کاری نوعی تزیین داخلی ساختمان، با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌های مختلف است.



نارنجستان قوام

146043_208.jpg
 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلــم زنی روی مس
.........................
همدان ، اصفهان و...
...........................

ایجاد طرحها و نقوش برجسته و فرو رفته در بدنه ظروف مسی با استفاده از ابزارهای بسیار ساده (قلم و چكش) صورت می‌پذیرد. این نوع صنایع دستی در حال حاضر توسط صنعتگران خبره بیشتر در شهر های ملایر و همدان تولید می‌شود.


تابلو قلم زنی روی مس از صنایع دستی اصفهان





 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
گبه

گبه

نام صنایع ِ دستی : گبه (Gabbeh)

توضیحات :

يكي از صنايع دستي تزیینی- کاربُردی ايران " گبه بافي " نام دارد. گبه نوعي زيرانداز است كه در قسمتهاي جنوب و مركز كشور و ايل قشقايي بافته مي شود. بافت گبه شبيه به بافت قالي مي باشد ولي تفاوت آن در تعداد پودهاي نازك، رنگ، طرح و ابعاد آن مي باشد. در بافت گبه تعداد پودهاي نازك به 2 الي 13 پود مي رسد، اما به جهت اينكه پُرزها بلند گرفته مي شوند، ديده نمي شوند. تفاوت ديگر در رنگ بندي و طرح آن مي باشد كه در بافت گبه، حاشيه ونقوش طبق اصول متداول قالي بافي بافته نمي شوند. ممكن است گبه اي حاشيه نداشته باشد و يا نقوش آن قرينه نباشد. به طور كلي مي توانگفت: نقوش گبه مانند نقاشي كودكان است، ساده و بدون آلايش، الهام گرفته از طبيعت اطراف بافنده، گبه ذهني بافت است، بافنده آزاد است هر چه پيرامون خود مي بيند و دوست دارد، در هر جاي گبه كه مي خواهد ببافد. تفاوت ديگر گبه با قالي در رنگ بندي آن است. پشم هاي به كار رفته در بافت گبه، خود رنگ مي باشند. گبه عموماً براي مصرف شخصي خود عشاير بافته مي شده، ولي امروزه به خاطر نقوش خاص و ساده آن طرفداران زيادي پيدا كرده است. روش نگهداری آن حفاظت از بيد،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیاي نوک تیز و بُرّنده می باشد و با آب ولرم و صابون قابل شستشوی می باشد.

 

پیوست ها

  • url.jpg
    url.jpg
    44.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Gabbeh.jpg
    Gabbeh.jpg
    56.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

botany

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام صنایع ِ دستی: خاتم کاری

شهر: اصفهان

توضیحات:
خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی است.
خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد .چند ضلعی‌هایی که درخاتم‌سازی به کار می‌آید
در لغت‌نامه دهخدا خاتم‌ساز چنین معنی شده است: آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند. خاتم‌سازی عمل خاتم‌ساز را گویند.
در دائرةالمعارف فارسی درباره خاتم‌کاری و خاتم‌سازی آمده است: هنر آراستن سطح اشیاء به صورتی شبیه موزائیک، با مثلث‌های کوچک. طرح‌های گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده است .این اشکال هندسی را با قراردادن مثلث‌های کوچک در کنار هم نقش‌بندی می‌کنند.مثلث‌ها را از انواع چوب، فلز و استخوان می‌سازند. هرچه مثلث‌ها ریزتر وظریفتر باشند، خاتم مرغوب‌تر است .در یک طرح خاتم، برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن، حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌رود.
صد نقش بر استخوانم افکند ز داغ
گویا که لب لعل تو خاتم بند است
«مفید بلخی»

تصاویر:







 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

نام صنایع دستی:
قالی خشتی

شهر:شهرکرد

در میان عشایر بختیاری قالی بافی از اهمیت زیادی برخوردار است.معروفترین نوع ان در این منطقه قالی خشتی ست که ؛
بسياري از نقش ها و طرح هاي منحصر به فرد در اين منطقه از طبيعت و اقليم چهار فصل استان نقش هاي گياهي و شکارگاهي و انواع پرنده، سرو کاج و حيوانات و گياهان الهام گرفته می شود
گفتنی است که سبک نقش های خشتی، شکسته (هندسی) است.

140.jpgCarpetKheshti-03-12-88-at.jpg
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام صنایع دستی:چادر شب بافی

استان :گیلان-شهر:رودسر

چادر شب بافی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است. چادر شب، پارچه‌ای زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمرپیچ برای زنان محلی استفاده می‌شود. بافت آن در استان مازندران و شهرستان‌های رودسر و روستای قاسم‌آباد (رودسر)استان گیلان رواج دارد. الیاف بکار رفته معمولا ابریشمی و با رنگ‌های زنده و شاد است. ابعاد چادرشب معمولاً ۲×۲ بوده و دارای نقش‌های هندسی چهارخانه و اکثر با رنگ زمینه قرمز بافته می‌شود.




s4u1uzcdisp2ol327s4.jpgs4u1uzcdisp2ol327s4.jpg



نام صنایع:لباس محلی گیلان(لباس قاسم آبادی)

لباس
قاسم‌آبادی، از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین لباس‌های ایران و خاور است که در جشنواره‌های بین‌المللی مختلف مد و لباس، حائز جوایز ویژه شده‌است. همچنان، مردان قاسم آبادی، با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت می‌کنند.رقص قاسم آبادی که به همراه موسیقی ویژهٔ این دیار، شهرت فراوان یافته‌است، بخش عمده‌ای از شهرت ملی و بین‌المللی خود را از چنین لباس فاخر و زیبایی بهره‌مند است.
این لباس رنگارنگ و زیبا و بسیار سنگین از نظر وزنی
!!در گذشته برای دوخت جلیقه این لباس از سکه های پولها استفاده میشده که جلوه و نمای خاصی به این لباس میداده و امروزه نیز علاقمندان خاص خود را دارا میباشد و کسانی که به این منطقه از گیلان مسافرت میکنند برای تهیه این لباس که جزئی از صنایع محلی و اصیل شهر رودسر است به روستای قاسم اباد از توابع آن مراجعه می کنند!

image462.jpg
 

hossein00104

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد

صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد

نام صنایع دستی : گلیم ، جاجیم ، نمکدان ، توربه
استان : کهگیلویه و بویراحمد
شهر : یاسوج

گلیم بافی:
گلیم بافی در این استان بیشتر توسط زنان و دختران عشایر و روستایی و در بیشتر مناطق استان بافته می شود. سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی و شباهت زیادی به گلیم بافی در استان فارس دارد.
از مراکز مهم گلیم بافی می توان موردراز علیا، موردراز سفلی، گنجه کان، یوسف آباد، سپیدار و تنگ سرخ در نزدیک یاسوج و منطقه سادات محمودی در 105 کیلومتری یاسوج را نام برد. منطقه مهم دیگر تولید گلیم منطقه "بهمنی" سردسیر از توابع دهدشت واقع در 250 کیلومتری یاسوج را نام برد. منطقه مهم دیگر تولید گلیم منطقه دوگنبدان نیز در نقاطی مانند: سربیشه، بید زرد، دره پلنگی و ... بافت گلیم رواج دارد. در بی بی حکیمه در 85 کیلومتری دو گنبدان که منطقه ای عشایری است، بافت گلیم از رونق ویژه ای برخوردار است .
نقوش بکار رفته در گلیم های عشایری استان کهگیلویه و بویر احمد بسیار متنوع است که از میان آنها می توان به نقش شانه یا شونه اشاره کرد. این نقش در اکثر نقاط استان در بافت گلیم بکار می رود ولی در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است .
نقش لوزی: نقشایه دیگری است که در گلیم های عشایر استان دیده می شود. تنوع رنگ آمیزی و تنوع نقش لوزی در مناطق تولید گلیم، بویژه در مناطق سادات محمودی بسیار چشم گیر است .
نقش آغاجری: یکی دیگر از نقوش رایج در گلیم این استان است که همیشه در ترکیب بندی افقی به کار می رود احتمال دارد بدلیل مجاورت عشایر این استان با عشایر قشقایی این نقش از گلیم های آنها اقتباس شده باشد.
نقش چهارپر: از نقوش بسیار جالب گلیم های این منطقه است که معمولاً بصورت تک گل های مجزا از یکدیگر در ترکیب بندی های افقی و لوزی دیده می شود.
نقش خراسانی: این نقش که معمولاً در ترکیب بندی افقی گلیم های عشایری به کار می رود به دو شکل متفاوت مشاهده شده است .
نقش چنگ: نقش زیبایی است که زینت بخش بسیاری از گلیم های منطقه است و اغلب درترکیب بندی لوزی مشاهده می شود.
دیگر نقوش بکار رفته در گلیم های این خطه عبارتند از : نقش پرنده، نقش دانه بیگی، نقش گل تهرانی، نقش فی البداهه.
حاشیه گلیم های استان کهگیلویه و بویر احمد بسیار ساده است و تنوع کمتری در آن دیده می شود. معروف ترین حاشیه ها عبارتند از : حاشیه خراسانی، حاشیه هفت و هشت، حاشیه کتابی و حاشیه بندروی.



بافت جاجیم :
جاجیم در حقیقت نوعی گلیم است که تار و پود و در نتیجه بافت آن بسیار ظریف تر از گلیم است جاجیم نوعی زیلوی روانداز است که در زمستان بالای لحاف می اندازند و آن رنگی و نیز مشبک است و چهار رج دارد با نخهای پشمی باریکی بافته می شود و گلهای پشمی بر رویه آن نقش میکنند . قطر آن حدود 5 تا 7 میلی متر است و ظرافت و زیبایی آن به نازک کاری آنست درازای آن از 2 تا 5 متر و عرض آن 4/1 و1 تا4 متر میرسد دور آن گلهای پشمی بافته شده ای است ( منگوله ) در پیش کش عروسی و نیز جهاز دختران از آن استفاده میکنند. ))
این بافته نسبت به گلیم نقوش و رنگ بندی بسیار روشنتر و شادتری دارد و به همین دلیل در حال حاضر در بین عشایر و همچنین در قدیم در بین تمام روستا ها و عشایر کمتر دختری را میتوان پیدا کرد که به خانه بخت برود و جاجیمی از خانه پدر به عنوان جهیزیه همراه نداشته باشد . چرا که کاربرد زیادی دارد . به مناسبت نقوش بسیار زیبا و رنگ بندی منحصر به فرد خود برای رو رختخوابی برای تزئین دیوارها و به مناسبت ها و اعیاد مختلف در اعیاد و مراسم بازدید و سخنرانی ها استفاده می شود . علاوه بر اینها برای زیرانداز ، روانداز و رختخواب پیچ نیز به کار می رود .با این وجود متاسفانه این هنر صنعت منحصر به فرد در استان رو به نابودی و انحطاط است . چون هیچکدام از سازمانهای دست اندر کار صنایع دستی اهمیتی برای تولید آن قائل نیستند . و در خانواده ها هم معمولا"محصولات دیگر ماشینی جای این فرآورده دستی را گرفته اند ولی برای بافت این محصول همانطور که ذکر شداز نخهای پشمی با متر یک بالا استفاده میشود . تاب این نخها باید زیاد باشد .





نمکدان (تی وری - t - vari ):
در گذشته ای نه چندان دور نمکدان از لوازم و ضروریات هر خانه عشایری و روستایی این استان بوده . که این مسئله به خاطر تقدسی است که برای ماده نمکدان قایل بودند . ولی در حال حاضر این بافته در کمتر خانه ای یافت می شود این وسیله با دستگاه چهار وردی بافته میشود شبیه گلیم و کیسه ای را شامل می شود چهار گوش که گلویی مربع شکل در آن را تشکیل میدهد . در اندازه تقریبی 15در15 سانتی متر و تنه اصلی نمکدان 50 در50 سانتی متر است . البته نمکدان ها از تار مویی و پود پشمی بافته می شود که بر روی بدنه آن در دو طرف نقوش بسیار زیبایی بافته می شود .




توبره (توربه ):


در جهیزیه هر نو عروس روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد یک توبره موجود است . چرا که هر خانواده برای حمل و نقل وسیله خود یا حمل فرآورده های گیاهی کوه به خانه از این وسیله کیف مانند پشتی استفاذه می کنند . بافت این وسیله مانند گلیم است بصورت مستطیلی از قسمت طول دولا می شود و از بغل به صورت گیس باف به هم وصل می شوند . سپس دو طناب به طول تقریبی یک متر دو طرف آن نصب می شود که این بندها نیز با نخهای نازکتر پشمی به هم بافته شده اند . و این طناب ها حمایل توبره از پشت شانه ها هستند . این دسباف زیبا در بالا قفل مخصوصی دارد. یعنی شکافهایی دارد و در مقابل شکافها حلقه های طناب وصل می شود که از در هم کردن این حلقه ها و عبور این حلقه ها و عبور آنها از هر شکاف آخرین حلقه را می توان براحتی قفل کرد یا گره زد . این محصول در گذشته با تار موئی و پود پشمی بافته می شده ولی با رواج نخهای پنبه ای این محصول را با تار و پود پنبه ای نیز می بافند که نقوش با نخهای مصنوعی یا پشمی روی آن بافته یا دوخته می شود.
 

botany

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام صنایع ِ دستی: ماشته بافی

استان: لرستان، چهارمحال بختیاری

توضیحات:
يكي از صنايع دستي تزیینی- کاربُردی ايران "ماشته بافي (مُشته بافي) " نام دارد. ماشته بافي يا مُشته بافي دست بافته است كه بر روي دستگاه نساجي سنتي بافته مي شود. تار آن از جنس نخ پنبه اي، و پود از جنس پشم دست ريس الوان مي باشد. ماشته بافي از لحاظ ظاهري شبيه به موج بافي مي باشد، ولي در رنگ بندي و طرح متفاوت است. مُشته بافي در استان لرستان و چهار محال بختياري انجام مي گيرد، و مصارفي چون سجاده، روميزي، روتختي و ... دارد. روش بافت آن بدين صورت است كه ابتدا با تارهاي رنگي چله كشي كرده و سپس با استفاده از پودهاي همگون تار اقدام به بافت مي نمايند. اين نوع بافته را در نوار جنوبي کشورموج بافي، در اصفهان جاجيم و در لرستان ماشته بافي ناميده مي شود، به طور کلي اسامي اين بافته شامل : موج بافي، ساچيم بافي، ماشته وجيلا بافي (جيلا نام دستگاهي است که ماشته با آن بافته مي شود. و درميان مردم بروجرد مصطلح است)، مي باشند.







این تصویر نقاشیه....


 

Tom Cruise

اخراجی موقت
استان:
چهار محال و بختیاری

صنایع دستی:
معرق کاری

توضحات:
معرق در معنای کلام «اصولاً هر چیز رگه دار را گویند » ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد.

تصویر:
 

nasim_shsh

عضو جدید
کاربر ممتاز
استان: آذربایجان شرقی
صنایع دستی: ورنی بافی
توضیح: ورني يكي از زيراندازهاي سنتي منطقه آذربايجان ميباشد كه در منطقه اهر و ارسباران به صورت وسيعي توسط زنان عشاير بافته ميشود. جنس ورنی گاه تلفیقی از ابریشم یا پشم است و بر روی دار بصورت عمودی بدون نقشه و بصورت ذهنی توسط زنان و دختران عشایر و مناطق روستایی بافته می شود.
 
آخرین ویرایش:

amir_14

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فیروزه نیشابور در دنیا بی رقیب است




زیباترین و بی همتاترین فیروزه جهان از معدن فیروزه نیشابور بدست می آید
به نظر می رسد فیروزه(پیروزه) در زبان فارسی از کلمه پیروزی ریشه گرفته است. پارسیان باستان براین عقیده بودند که بازتاب ماه روی سنگ فیروزه برای آنان خوش یمن است و آنان را در مقابل چشم شیطان محافظت می کند و برخی نیز معتقد بودند که نگاه کردن به فیروزه اثری شفابخش دارد. مارکوپولو جهانگرد ونیزی نیز در یادداشت های خود در خصوص فیروزه نیشابور مطالبی را نوشته است.

فیروزه تراشی
تراش فیروزه بنابه حساسیت و نوع آن فرق دارد و محتاج به ذوق و سلیقه بسیاری است. فیروزه مرغوب نیشابور که در زمره جواهرات قرار می گیرد چهار نوع است که بعد از فیروزه عجمی(مرغوبترین نوع فیروزه) شامل: فیروزه عربی، فیروزه توفال، فیروزه توفال سفید رنگ و فیروزه توفال نیم رنگ است.
پس از آن که مرحله ارزیابی سنگ به پایان می رسد و نوع و شکل آن مشخص می شود نوبت تراش سنگ است که مراحل مختلفی دارد و عبارتند از: برش با تیغه های مخصوص، حبه کردن و یا رو کردن سنگ و تراش سنگ که در آن جهت نما و معیارهای برش مشخص می شود. مرحله آخر همان صیقل دادن سنگ است.
هر تراش نیز برای یک منظور بکار می رود. تراش عجمی که برای انگشتری و همچنین تراش های ۴ گوش، مستطیل، لوزی و اشکی که برای گردن بند، دست بند و خلخال بکار می رود. تراش فیروزه کاری بسیار حساس است چراکه فیروزه سنگی نرم است و یک اشتباه کوچک موجب از هم پاشیدگی سنگ در زیر دستگاه می شود. گاه فیروزه همراه با رگه هایی از طلاست که برخی به دلیل زیبایی بیشتر از انواع دیگر می پسندند و زمانی که با طلا استفاده می شود زیبایی خاصی به آن می بخشد.
امروزه از فیروزه علاوه بر انواع زینت آلات برای ساخت انواع تابلوهای فیروزه ای نیز استفاده می شود، آیات و کلمات قرآنی تراشیده شده با فیروزه آبی روی مخمل یک دست، زیبایی خاصی بکار می بخشد به خصوص که قاب آن را خاتم کاران اصفهانی بسازند.





 

DDDIQ

مدیر ارشد
سنگ تراشی

سنگ تراشی



هنر دست : سنگ تراشی

شهر : در واقع این هنر به قدمت تاریخ در گستره بزرگی از ایران ( و جهان ) پراکنده است ولی تصاویر انتخابی از شیراز دوره هخامنشی و ابتدای دوره اسلامی و دوره زندیه می باشد

توضیحات :
به طور کلی باید گفت که‌ سنگتراشی‌ در ایران قدیم‌ بیشتر به‌ تهیه وسایل‌ کشاورزی‌ و آلات و‌ابزار شکار و کندن پوست‌ حیوانات اختصاص داشته و لوازم‌ سنگی به دست‌ آمده از غار‌ مسکونی‌ کمربند یا غار هوتو در نزدیکی بهشهر که‌ متعلق به‌ 11000 تا 8000 سال قبل از‌ میلاد مسیح است نیز دلالت‌ بر همین امر دارد.

سنگ در ساختن بناهای تاریخی و آثار‌ باستانی‌ هم‌ نقش بسیار مهم و اساسی‌ داشته است‌. از جمله مهمترین‌ ابنیه تاریخی می‌توان‌ از کاخ‌های دوران هخامنشی و حجاری‌های دوره‌ ساسانی‌ نام برد.

تخت جمشید نمونه‌ بارزی‌ ‌از صنعت سنگبری دوره‌ هخامنشی است‌. به ط‌وری که از دو اتاق خزانه‌ تخت جمشید بیش از 600 ظرف سنگی سالم‌ و شکسته بدست ‌‌آمد.

در دوره‌ اشکانیان نیز ‌سنگبری رایج‌ بوده‌ و نمونه‌ آن در بیستون و در قسمت پائین حجاری‌ بزرگ‌ داریوش وجود ‌داشته و بعدها که‌ طاقچه‌ای بر روی‌ آن کنده‌اند تقریبا محو شده است‌.
سنگتراشی‌ دوره‌ ساسانی‌ را از کنده‌کاری‌ و نقوش برجسته بر روی‌ چهار سنگ می‌توان شناخت ‌‌که بیشتر آن‌ها در دامنه کوه‌های فارس‌ بوجود آمده است‌.
نمونه‌های متعددی‌ از سنگتراشی‌ که‌ در موزه‌های مختلف جهان باقی‌ مانده نشا‌نه هائی‌ بارز از کنده‌ کاری‌های با ارزش‌ ‌دوران اسلامی را به دست‌ می‌دهد.
از جمله می‌توان از سنگ ‌قبری که‌ در سال 532 هجری تهیه شده و هم‌ اکنون در موزه‌ هنرهای زیبا بوستن موجود ‌است‌ و با طرح‌های خانه‌ و نوشته‌های گوناگون تزئین شده و نیز نمونه‌های از سنگ مرمر که‌ در ‌حال حاضر در موزه‌ متروپولیتن نیویورک‌ نگهداری‌ می‌شود، اشاره کرد.
با وجود آنکه به‌ نظ‌ر برخی‌ از محققان و باستان شناسان ایران‌ سرزمین سنگ است و منابع‌ سرشاری‌ از انواع سنگ‌ها همچون مرمر و سنگ گندمی‌ و سنگ ‌سیاه (که‌ در تخت جمشید بکار رفته) ویش‌ یزدی‌ و سنگ سماق و سنگ آهکی و سنگ میکا‌را دارد، باید گفت که‌ علیرغم‌ این‌ فراوانی‌ سنگ در معماری‌ و هنر ایران پایگاهی‌ نسبتا فرعی‌ داشته ‌و شاید در این‌ امر شکل پذیری گل‌ سفال که‌ با ذوق‌ ایرانیان سازگارتر بوده‌ بی‌ تاثیر نبوده ‌‌است‌.









 

پیوست ها

  • DSC04282.jpg
    DSC04282.jpg
    41.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • DSC04078.jpg
    DSC04078.jpg
    51.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

t.askari

عضو جدید
گيوه بافی

شهر: ایلام

كوهستانی بودن منطقه و نياز به پای افزار راحت و سبك، انگيزه بافت گيوه را فراهم آورده است.

اين هنر-صنعت كه هم اكنون نيز رواج دارد طی سه مرحله زير ساخته و پرداخته می شود:

1- آماده كردن رويه گيوه (آجيده) كه اين كار توسط تخت كش انجام می شود .

۲- بافت رويه گيوه (گيوه بافی) كه معمولاً برای بافت ازنخ پنبه ای و ابريشمی استفاده می شود

۳- دوختن رويه گيوه به تخت گيوه كه اين كار توسط فرد گيوه دوز انجام می شود.

بافت اين پای افزار از زمانهای ديرين تا كنون در ايلام، ايوان و مهران رايج بوده است.


 

t.askari

عضو جدید
جاجيم بافی


شهر: ایلام

جاجيم بافته ای از پشم تابيده رنگی است كه اغلب بافت خشنی دارد.

در منطقه ايلام عموماً از الياف پشمی در بافت جاجيم استفاده شده كه به عنوان رختخواب پيچ كاربرد دارد.

در اكثر خانواده های استان ايلام از اين نوع دستبافته ها برای پيچيدن يك دست رختخواب اضافی برای ميهمانان استفاده می شود.

لازم به ذكر است كه در گذشته های نه چندان دور از رختخواب هايی كه با جاجيم پيچيده و مرتب شده اند در كنار ديوار به عنوان تكيه گاهی مناسب برای ميهمانان استفاده می شد.

علاوه بر اين به دليل تنوع رنگی، جاجيم های ميهمان خانه زيبايی خاصی پيدا می كرده است چنانچه از گفته های جاجيم بافان منطقه بر می آيد حاكی از اين است كه هنر جاجيم بافی از دير باز در مناطق ايلام، ايوان و آبدانان رايج بوده است.




 

t.askari

عضو جدید
بافت سياه چادر


شهر: ایلام

بافت سياه چادركه در اصطلاح محلی( دوار) به آن گفته می شود معمولاً توسط زنان عشاير در استان و با استفاده از موی بز بافته می شود.

از جمله ويژگی های سياه چادر می توان به خواص فيزيولوژی موی بز اشاره كرد كه بر خلاف بقيه مواد در گرما منقبض و در سرما منبسط می شود

و اين به كاربرد ممتاز آن در سياه چادر كمك كرده تا در تابستان منافذ سياه چادر باز شده و هوای داخل سياه چادر خنك شود

و در زمستان منافذ آن بسته تا از ورود سرما و باران جلوگيری شود.بافت اين گونه پوشش حفاظتی در مناطق عشاير نشين كوچ روی استان ايلام انجام می شود.


 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام :زیلو بافی

منطقه :میبد یزد

مشخصات :زیلو فرشی است که تار و پود آن از نخ و پنبه
است. در اندازه های استاندارد 4*3 و 1*5/2 و 3*2 و سفارشات گوناگون 90 سانتیمتر و 150سانتیمتر، 180 سانتیمتر، 225 سانتیمتر برای بافت های زیر انداز و سجاده و غیره بکار می­رود. بر اساس شواهد و منابع موجود فرشهایی در مساجد و تکایای موجود است که طول 20 متر و 180 متر و 116 متر به خود اختصاص داده اند . زیلو فرشی است مختص شهرستان میبد که دارای خواص مختص به خود می باشد که در گذشته از صد سال پیش برای وقف کردن بر مساجد و تکایا توسط افراد خیر بافت می­شده است.


شیوه بافت:
برای بافتن زیلو حداقل دو نفر لازم است که یک نفر استاد است و نفر دیگر شاگرد یا دفتین­زن، که کار استاد زیلو باف انداختن نقش و پودگذاری است.

طرح و نقش و رنگبندی :سایر فرش های تولید شده در ایران از تنوع رنگی کمی برخوردار است. اگر چه تعداد رنگ هایی که به طور مجزا در زیلوهات به کار می رفته قابل توجه است، هر فرش به تنهایی معولاً دارای دو رنگ بوده است؛ مانند سبز، نارنجی، آبی ، سفید، قهوه ای، سفید، زرشکی، سفید و گلی، آبی.این سادگی و بی پیرایگی باعث شده است که زیلو با معماری مکانی که مفروش کرده هماهنگ شود. خلاصه زیلوهای مسجدی که رنگ آبی و سفید آن تطبیقی کامل با رنگ کاشی های فیروزه ای و رنگ آجر کاری ها و گچ بری ها داشته است. بسیاری از نقوش زیلو نیز متأثر از نقش های آجرکاری ها و کاشی کاری های مساجد بوده است.


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150842&d=1368472199​


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150840&d=1368472109​


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150841&d=1368472159​


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=150844&d=1368472306
 

Shahab

مدیر تالار عکس
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نام: کاشی سازی

شهر:ا صفهان






کاشی سازی يکی از اصلی ترين صنايع دستی اصفهان است. در اين فرآورده ها ويژگی طرحها و نقشهای قديمی به خوبی حفظ شده است و حتی امروز هم خواستاران بسياری دارد.

از ديگر هنر هايی که با استفاده از کاشی در اين استان انجام می گيرد کاشی معرق می باشدکه عبارت از بريدن و خرد کردن کاشی و در کنار هم قرار دادن آنهاست. از آنجاکه نقشهايی که روی کاشی ها پياده می شود تا حدی پيچيده است کاشی سازها نمی توانند آنها را به صورت ذهنی ترسيم کنند، از اين رو صنعتگران طرحهای مورد نظر را به طراحان سفارش می دهند. پس از اينکه طرح مورد نظر تهيه شد صنعتگران آنرا روی کاشی پياده می کنند. برای اين منظور طرح مورد نظر را روی کاشی ساده که قبلاً آماده شده قرار می دهند و سپس روی خطوط طرح، سوزن فرو می کنند و به اين ترتيب خطوط نقشه در جای سوزن باقی می ماند که باريختن گرد زغال روی منفذهای ايجاد شده، شکل و طرح مورد نظر برروی کاشی انتقال داده می شود. پس از آن خطوط را بر حسب ذوق و سليقه رنگ آميزی کرده و جهت پخت به داخل کوره می گذارند. از اين به بعد محصول آماده عرضه به بازار خواهد بود.





















 

mahsa hf

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نام صنایع ِ دستی : ترمه

نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران می‌باشد.
ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می‌شود و ترمه
یزد به زیبایی بسیار معروف است.

توضیحات:
نقش‌های منحنی مانند بته جقه و گل های شاه عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار می‌رود.
برای ترمه‌بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند استفاده می‌کنند. نخ‌ها با رنگ های گیاهی و مواد مصنوعی طبیعی، و بیشتر به رنگ‌های عنایی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی و رنگرزی می‌شوند. برخی از نقش‌های متنوع ترمه بافی عبارتند از بته جقه، گل‌های شاه عباسی،بته جقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه (محرمات)، بته سروی و بته بادامی.


تصاویر :


IMG_1376.jpgss.jpg




 
آخرین ویرایش:

zahra1386

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نام:مسگری

شهر:زنجان

معرفی:

مسگری یکی از حرفه های سنتی است که در آن صنعتگر با چکش کاری روی مس با ابزارهای مختلف ،ظروف متنوعی همچون سینی،دیگ،مجمعه،پارچ و... می سازد.در گذشته و پیش از گسترش صنعت،صنعتگران شمش مسی را از ذوب ضایعات مسی و نورد آن با چکش کاری ،تهیه می کردند.و به طور عمده صنعتگران این حرفه ورقه ساز ویا مسگر بودند.امروزه به دلیل رشد صنعت، حرفه ورقه سازی منسوخ شده و صنعتگران مس های آماده را به صورت رول و یا صفحات گرد(همانند نان لواش)از بازار و به صورت آماده که در کارخانه تولید شده است ،تهیه می نمایند.






 

*mohsen_24

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیینه‌کاری


هنر آیینه‌کاری یکی از زیباترین هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن متبرکه کاربرد دارد. اجرای طرح‌های منظم و نقش‌های متنوع به وسیله قطعات کوچک و بزرگ آیینه برای تزیین سطوح داخلی بنا را هنر آیینه‌کاری می‌گویند. در این رشته هنری، هنرمند آیینه کار با استفاده از شیشه و برش آن به اشکال متنوع، فضایی درخشان و زیبا در بناها می‌آفریند که از بازتاب نور در قطعات بی‌شمار آیینه تشعشع و درخشش و زیبایی در تزیینات بناها ایجاد می‌شود و پوششی بسیار مناسب و زیبا برای تزیین بنا از نظر استحکام و دوام است.


آب و آیینه در فرهنگ ایرانیان همواره به شکل دو نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا مورد توجه بوده و احتمالاً به کارگیری آیینه در تزیینات معماری برگرفته از همین فرهنگ است. اما بهره گیری از قطعات آیینه و هنر آیینه کاری به صورت کنونی ریشه‌‌های اقتصادی نیز دارد.
بدین معنی که بخشی از آیینه‌هایی که از سده 10هجری قمری به صورت یکی از اقلام وارداتی از اروپا به ویژه از ونیز به ایران آورده می‌شد به هنگام جابه‌جایی در راه می‌شکست. هنرمندان ایرانی برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آنها برای آیینه کاری استفاده کردند و آیینه‌کاری ظاهراً با کاربرد آنها آغاز شد. آیینه‌کاری در آغاز با نصب جام‌های یک پارچه آیینه بر بدنه بنا شروع شد. نه تنها درون بنا بلکه دیوارهای ستوندار عصر صفوی نیز با آیینه‌های بزرگ تزیین شد.









سوت بلبلي:D

 
آخرین ویرایش:

D I S A

عضو جدید
سوزندوزی بلوچ - سیستان و بلوچستان

سوزندوزی بلوچ - سیستان و بلوچستان

:D

نام صنایع دستی:سوزندوزی بلوچ
شهر:زاهدان
توضیحات : سوزندوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی است که در استان سیستان و بلوچستان و بعضی از مناطق دیگر ایران انجام می‌گیرد. طرح‌های سوزن‌دوزی‌ها بیشتر از رویاهای زنان بلوچ الهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند.

اطلاعات بیشتر ...




 

Data_art

مدیر بازنشسته
خوشحال میبینم که این تاپیک با نبودم دراین مدت...
توسط دوستان خوبم چون آقا احسان و... فعال بوده و هست
دست همتون درد نکنه
لذت بردم
ببخشید اینجا پست دادم ولی خواستم از همه تشکر کرده باشم
چون این یه کار گروهیه و باید ممنون همه ی شما بود
شاد باشید دوستای گلم
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا