تئوری رنگ برای طراحان - قسمت اول تا سوم

Sarp

مدیر بازنشسته
تیره
و در اینجا رنگبندی که من با فتوشاپ برای همان تصویر بدست آوردم:





رنگی هایی که با فتوشاپ کاملا متفاوت از رنگ های است که با Kuler بدست آمده است اما همه این رنگ ها جذابیت بصری دارند . به علت تنوع رنگ های موجود در عکس رنگ های فتو شاپ متفاوت تر هستند.
آسانترین رنگبندی

ما راجه به این موضوع قبلا کمی صحبت کردیم اما افزودن یک رنگ تاکید کننده به یک پالت از رنگ های خنثی آسانترین راه ساخت یک رنگبندی است که از لحاظ بصری بسیار قابل توجه می باشد. اگر از مهارت خود مطمئن نیستید می تواننید از این روش ایجاد رنگبندی استفاده کنید.
















شما در اینجا در می یابید استفاده از رنگ قهوه ای به جای توسی رنگهای سایت را گرم تر می کند حتی با وجود تاکید بر روی رنگ آبی.شما می توانید از رنگ های دیگری به غیر از قهوه ای به جای توسی در این رنگبندی استفاده کنید فقط باید این رنگ های را نزدیک به طیف توسی انتخاب کنیم تا تنیجه درستی را بدست بیاوریم. معمولا توسی سرد و توسی خالص بهترین رنگ ها برای طراحی مدرن هستند و در طراحی سنتی ، توسی گرم و قهوه ای بیشتر کاربرد داشت.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
چه تعداد رنگ ؟

شما متوجه خواهید شد که در این سایت ما از رنگبندی با ۵ رنگ مجزا استفاده کردیم. ۵ رنگ تعداد مناسب و کاربردی برای ایجاد مجموعه ای از قدرت انتخاب ها برای انتقال مفهوم آن می باشد.





در سایت ها ممکن است فقط از سه رنگ استفاده شود. بعضی ها هم از دو رنگ و بعضی ها ممکن است ۸ یا ۱۰ رنگ استفاده کنند ( که خیلی پیچیده تر از استفاده از تعداد رنگ کمتر می باشد.) . هر تعداد رنگی که برای طرح تان احتیاج دارید را امتحان و استفاده کنید . اما بهتر است برای شروع از یک پالت ۵ رنگی استفاده کنید و سپس اگر دیدی که به رنگ بیشتری برای بهتر کردن آن احتیاج دارید استفاده کنیدآسان ترین راه برای افزودن رنگ استفاده از یک رنگ ازپیش تعریف شده (چرخه رنگ سنتی) استفاده کنید. این کار حداقل راهنمائی را برای پیدا کردن رنگ مورد نظر شما انجام می دهد.
ده سایت با رنگبندی عالی

برای الهام بخشیدن به شما به معرفی ۱۰ سایتی که رنگبندی عالی دارند می پردازیم.شاید در نظر اول این رنگ بندی عجیب و غریب به نظر برسد ولی در این طرح ها محدوده وسیعی از رنگ هائی که میتوان در رنگ بندی از آن استفاده شود را می بینید.


سایت Wentings Cycle & Mountain Shop





رنگبندی





سایت Trivuong.com



 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگبندی





سایت Oscar Barber




رنگبندی






سایت North East Peace III Partnership



رنگبندی






سایتmbA Architects




 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگبندی





سایت Studio 13





رنگبندی





سایت Joy Project





رنگبندی





سایت Morphix Blog



 

Sarp

مدیر بازنشسته
رنگبندی





سایت El Designo





رنگبندی





سایت LemonStand





رنگبندی



نتیجه گیری

ما واقعا تئوری رنگ را در سه قسمت مبحث تئوری رنگ لمس کردیم. متخصصین سالهای زیادی را صرف بهبود توانائی خودشان برای انتخاب رنگ ها با درجه اشباع مناسب می کنند.بهترین راه برای یادگیری یک رنگبندی زیبا تمرین است .ساخت رنگیبندی های جدید به صورت روزانه. در ابتدا شما می توانید از ابزار های خودکار استفاده کنید ( مثل Kuler برای ایجاد رنگبندی برای تصاویر)و بعد فتو شاپ را باز کنید و شروع به کار کنید.اگر شما رنگهای زیبا و خاص و قابل توجه در زندگی روزانه پیدا کردید می توانید از آنها برای ایجاد رنگبندی خود استفاده کنید. از سایتهای دیگر می توان برای آپلود و سازمان دهی رنگبندی خود برای استفاده های بعدی تجربه های زیادی کسب کرد. این کار کمک می کند از همه رنگبندی های ساخته شده به صورت کاربردی و آسان در اینده استفاده کنید .


کد:
http://www.ittutorial.ir/?p=3641&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ittutorial%2FttBE+%28ITTutorial%29&utm_content=Google+Reader
 

toorjoor

عضو جدید
سلام اولا مچکرم بابت مطالب خوبتون.
ممکنه این مطالب را در قالب فایل پی دی اف یا ورد قرار بدید که استفاده کینم.
سپاس بازم
 

https://hezartarh.com

عضو جدید
تئوری رنگ مطالعه‌ای است که به تحلیل و تبیین رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر حس و احساسات انسان می‌پردازد. این تئوری‌ها بر اساس رنگ‌های اولیه، ترکیبات رنگی، رنگ‌های گرم و سرد، رنگ‌های تکمیلی و سایر ویژگی‌های رنگ شکل گرفته‌اند. چندین تئوری مشهور در این زمینه وجود دارد، که به تأثیر رنگ بر روح و عواطف انسان اشاره دارند. در ادامه، به تعدادی از این تئوری‌ها اشاره می‌شود:

1. **تئوری رنگ‌های اولیه (RGB و CMYK):**
- **RGB (قرمز، سبز، آبی):** در این تئوری، هر رنگ از ترکیب مختصات مقادیر مختلف این سه رنگ اولیه ساخته می‌شود. این تئوری در اکثر دستگاه‌های نمایش رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- **CMYK (سیان، ماژنتا، زرد، سیاه):** برای چاپ و چاپگرها استفاده می‌شود. رنگ‌های CMY به عنوان رنگ‌های اولیه در چاپگرها استفاده می‌شوند و با ترکیب آن‌ها، رنگ‌های مختلف بدست می‌آید.

2. **تئوری رنگ‌های گرم و سرد:**
- رنگ‌های گرم (قرمز، نارنجی، زرد) به عنوان رنگ‌های فعال و پرانرژی در نظر گرفته می‌شوند و معمولاً با احساسات مثبت مانند گرمایی، شادی و انرژی مرتبط می‌شوند.
- رنگ‌های سرد (آبی، سبز، بنفش) به عنوان رنگ‌های آرام و ساکت تلقی می‌شوند و اغلب با احساسات مانند سردی، آرامش و تعادل در ارتباط هستند.

3. **تئوری رنگهای تکمیلی:**
- بر اساس این تئوری، رنگ‌های تکمیلی یکدیگر را تا تعداد خاصی تکمیل می‌کنند و با ترکیب آن‌ها، تعادل و تنوع در طرح رنگی بوجود می‌آید. مثال معروف این تئوری ترکیب قرمز و سبز یا آبی و نارنجی است.

4. **تئوری رنگ پیشرفته:**
- این تئوری‌ها به بررسی تأثیر رنگ بر رفتار انسان و همچنین اثرات رنگ در زمینه‌های مختلف مانند روان‌شناسی، بازاریابی و طراحی محیط‌ها می‌پردازند.

تاحالا تحقیقات زیادی در زمینه تئوری رنگ انجام شده است و هر تئوری به نوعی توضیحی برای تأثیرات و ارتباطات مختلف رنگ‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، باید توجه داشت که تأثیر رنگ ممکن است بر اساس فرهنگ، تجربیات شخصی و شرایط محیطی متفاوت باشد.






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا