[تئاتر] - آشنایی با تماشاخانه تئاتر شهر

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینجا قلب تپنده هنر نمایش است
آشنایی با محیط تئاتر شهر تهران









شاید یادتان بیاید یا نه ؛ اما مردم می‌آمدند و عصر پنج شنبه و جمعه، جمع می‌شدند توی کافه شهرداری، قرار و مدار خانوادگی می‌گذاشتند و برنامه‌های سیرک را تماشا می‌کردند. شهر که بزرگ‌تر شد، کافه شهرداری در دل شلوغی بیشتر فرو رفت؛ اما آن قدر خوش مسیر بود که خارجی‌ها فکرمی کردند چه جایی بهتر از اینجا برای تاسیس یک هتل بزرگ ۴۰۰ اتاقه؟
اما سرنوشت برای کافه شهرداری به گونه دیگری رقم زده شد. سال ۱۳۴۶ که کلنگ‌ها را بر زمین زدند به جای هتل، قرار شد در محل کافه شهرداری، تئا‌تر اجرا شود؛ البته اسم و رسم و شکل و ظاهرش هم عوض شد.
ساختمانش شبیه یک استوانه است و هر تازه واردی در راهروهای دایره وارش گم می‌شود. در حاشیه یکی از مشهور‌ترین چهارراه‌های تهران ایستاده است.
بر زمینی سنگ فرش و در کنار آب نماهای متعدد. خیلی‌ها هرگز داخلش را ندیده‌اند و نمی‌دانند حتی زیر این سنگ فرش‌ها، چند پله پایین‌تر، می‌شود پا به فضایی تاریک گذاشت که برای چند دقیقه، تو را به متن زندگی ببرد. راهروهایی که محال است برای اولین بار پا درونشان بگذارید و مسحور نشوید.
اسمش "تئا‌تر شهر" است؛ خاطره‌ای ۴۰ ساله برای اهالی صحنه و نمایش که تجربه سال‌ها حضورشان را در پوسترهای خاطره انگیزش قاب گرفته، تاریخ نمایش مدرن ایران را رقم زده است. ساختمانی با ترکیب فلز و خاک و طراحی عجیب و دایره‌ای، پر از کوچه پس کوچه‌هایی که به اتاق‌های گریم و نور و صدا ختم می‌شوند و به دور و زیر بزرگ‌ترین تالار مجموعه می‌چرخند.


برای آن‌ها که اهل شناسایی مکان‌های تاریخی باشند، چند وقت دیگر تئا‌تر شهر هم به خاطره بناهایی با ارزش تاریخی می‌پیوندد و جذابیت‌های توریستی بیشتری پیدا می‌کند.
خیلی‌ها از تئا‌تر شهر تصویری ناشناخته و گنگ دارند؛ همانند اتفاق‌هایی که در تاریکی صحنه رخ می‌دهد؛ اما برای اهالی تئا‌تر، اینجا قلب تپنده هنر نمایش است؛ جایی برای گرم کردن تنور بازی و حرکت.
اتفاقی که از روز ۷ بهمن ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی آغاز شد و قرار است حالا حالا‌ها ادامه داشته باشد.
جالب است بدانید که تئا‌تر شهر در آغاز به وسیله سازمان جشن هنر شیراز اداره می‌شد، سپس اداره آن به رادیو و تلویزیون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.
گذر سال‌ها، تالارهایی را به مجموعه تئا‌تر شهر اضافه کرد که بعضی از آن‌ها همچنان هستند و از بعضی، فقط نامی به جا مانده است.
مخاطب‌های حرفه‌ای تئا‌تر شهر شاید هنوز "خانه خورشید" را فراموش نکرده باشند؛ تالاری که روزگاری موتورخانه مجموعه بود و امروز یکی از محل‌های تمرین گروه‌های تئاتری. این تالار با آن فرم و فضایی که داشت، محلی بود برای تجربه‌های دانشجویی و تئاترهایی از جنس کارگاهی چنین است تالار نو که اکنون محل استقرار گروه‌های فنی و صحنه مجموعه تئا‌تر شهراست.
به تئا‌تر که می‌رویم فقط نمایش را می‌بینیم و بازیگر‌ها و عوامل را؛ اما حدود ۱۴۰ نفر در گوشه‌های نادیدنی و دیدنی این مجموعه کار می‌کنند؛ آدم‌هایی که نامشان روی پوستر‌ها و بروشور‌ها نمی‌آید؛ ولی تلاش آن‌ها باعث به روی صحنه رفتن نمایش‌ها می‌شود. از مدیر مجموعه گرفته تا راهنمایان تالار‌ها، نیروهای خدمات و... همه و همه می‌کوشند تا تئا‌تر شهر آن طور باشد که شما می‌پسندید؛ یعنی درشان هنرمندان و هنردوستان.
هم اکنون در مجموعه تئا‌تر شهر پنج تالار اصلی، چهارسو، سایه، قشقایی و کارگاه نمایش وجود دارد. سیستم سرمایش و گرمایش، غرفه‌های کتابفروشی در کافه تریا، سیستم مونیتورینگ اتاق‌های فرمان و... از امکانات این مجموعه است. به این‌ها اضافه کنید تالار جلسات و کتابخانه را!
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تالار اصلی

نمایش باغ آلبالو چند بار در ایران اجرا شده باشد خوب است؟ در کنار اجراهای مختلفی که از این نمایشنامه چخوف انجام شده، خاطره اجرای آربی آوانسیان هیچ وقت از یاد نمی‌رود؛ چون با اجرای او در بهمن سال ۱۳۵۱، تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر افتتاح شد.۵۷۹ نفر می‌توانند در یک اجرای این تالار، نمایش ببینند.


صحنه‌اش ۱۶ متر عمق دارد و عرض صحنه هم ۱۲ تا ۱۴ متر است. این تالار جان می‌دهد برای اجراهای پر طمطراق با دکورهای عظیم و بازیگران زیاد! صحنه، دایره گردان دارد با آسانسور و ۱۹ می‌له بالابرنده. این تالار پرده هم دارد، چیزی که در تالارهای دیگر تئا‌تر شهر پیدا نمی‌شود! امکانات صوتی و نوری این تالار نسبت به تالارهای دیگر بیشتر است و بخصوص خط نوری آن) معروف به ۲۰ تایی (ظرفیت ۳۹ پروژکتور ۲ کیلو واتی را دارد. مجموع پروژکتورهای این تالار به ۵۵ دستگاه می‌رسد. به همه این‌ها اضافه کنید ۵ اتاق گریم و رختکن و کافه تریا و کتابفروشی که یک مجموعه کامل را برای اهالی نمایش فراهم می‌کند.


تالار سایه

این تالار در اول بهمن ماه ۱۳۷۷ همزمان با بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی و هفدهمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر افتتاح شد.تالار "سایه" در آن سال‌ها با کمترین امکانات و تجهیزات ساخته شد. بازسازی مجموعه تئا‌تر شهر این تالار را هم بی‌نصیب نگذاشته و حالا این تالار برای خانم‌ها و آقایان اتاق‌های گریم جداگانه دارد و اتاق نور و صدا و تصویر هم برای آن پیش بینی شده است. سیستم صدای این تالار تازه نصب شده و دیوار‌ها هم با ظرافت آکوستیک شده‌اند و امکاناتش به گونه‌ای است که از آن می‌توان به عنوان استودیو هم استفاده کرد.

تالار سایه با عمق ۱۰ م‌تر، عرض ۸/۵ متر و ارتفاع ۲۰/۴ متری در هراجرا پذیرای ۱۰۳ تماشاگراست.

download (2).jpg



 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تالار قشقایی

یکی دیگر از ۵ تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر، تالار قشقایی است. این تالار نخست محل تمرین گروه‌های نمایشی بود و بعد به محل اجرای نمایش تبدیل شد؛ اما با گذشت زمان، مجدد به عنوان محل تمرین استفاده شد تا سرانجام به عنوان تالاری که معرف نمایشنامه‌های ایرانی است تثبیت شد. این تالار تا به امروز در دوره‌های مختلف ۴ معماری متفاوت را به خود دیده است. تالار قشقایی مانند تالار چهارسو و سایه، ورودی جداگانه‌ای دارد که در ضلع جنوبی مجموعه واقع است؛ اما ساخت و سازهای اطراف تئا‌تر شهر که باعث فرو ریختن بخشی از دیوار این تالار شده است، این ورودی را مسدود کرده و البته در طرح جدید، ورودی این تالار و تالار سایه از ضلع جنوبی مجموعه پیش بینی شده است. تالار قشقایی نیز در دور آخر بازسازی تئا‌تر شهر، تجهیز شده و دیدنی‌ترین بخش آن مثل دیگر تالار‌ها، صندلی‌های جدید آن است. هرچند به گفته مسوولان، بخش اعظم بازسازی زیربنایی بوده و ممکن است کمتر به چشم بیاید. اگر علاقه‌مند به اطلاعات فنی‌تر درباره این تالار هستید، خوب است بدانید که ظرفیت این تالار ۱۱۵ نفر و عمق، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۱۱، ۸/۵ و ۲۰/۴ متر است. تالار قشقایی از سال ۱۳۵۹ دیگر کاملا به عنوان محل اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.



download.jpg

کارگاه نمایش

سال ۱۳۸۳ یک تالار دیگر به مجموعه تالار‌های تئا‌تر شهر اضافه شد و اسم آن را گذاشتند کارگاه نمایش و جایی شد برای تجربه‌های خاص. کارگاه نمایش هم در جریان بازسازی اخیر تئا‌تر شهر مورد توجه قرار گرفت و تجهیز و نوسازی شد و حالا مکان مطلوبی است برای اجرای آثار کارگاهی و تجربی به معنای حرفه‌ای آن. جدی‌ترین اتفاقی که برای کارگاه نمایش در جریان بازسازی افتاده است، ایجاد اتاق فرمانی درشان یک تالار تئا‌تر است. ظرفیت این تالار از ۴۲ تا ۹۹ نفر متغیراست. عمق، عرض، ارتفاع آن نیز به ترتیب۸، ۸/۵ ۹۰/۳ متر است. گفتیم که اگر خواستید تجربه کنید، حواستان به این چیز‌ها باشد؛ هرچند تجربه قرار است حرفه‌ای باشد.

download (1).jpg



 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز

کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک

تئا‌تر شهر تنها کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی را در خود جا داده است. جذابیت این کتابخانه آن قدر زیاد است که دانشجوهای رشته‌های مربوط به هنر نمایش از‌‌ همان روزهای اول دانشجویی، آرزوی عضویت در این کتابخانه را دارند. در واقع می‌شود گفت که دانشجویان و پژوهشگران حوزه نمایش، سال هاست از این کتابخانه به عنوان مرجع مطالعاتشان استفاده می‌کنند. در این کتابخانه، علاوه بر کتاب‌های حوزه نمایش، کتاب‌هایی در زمینه‌های ادبیات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و معارف اسلامی نیز وجود دارد؛ اما مهم‌ترین ویژگی این کتابخانه، گردآوری مجموعه‌ای از متون نمایشی سال‌های گذشته است که تقریبا شامل تمام متن‌هایی می‌شود که در سال‌های گذشته به جشنواره فرستاده شده‌اند. در این کتابخانه، مدارک نمایشی مثل پوستر‌ها و بروشورهای نمایش‌های اجرا شده نیز نگهداری می‌شود و تئا‌تر شهر در این زمینه از همکاری بنیاد ایران‌شناسی هم استفاده می‌کند.


اسناد و مدارک این مجموعه، اکنون حروف چینی و صحافی شده‌اند و در اختیار علاقه مندان قرار دارند.

سالن جلسات

روزی روزگاری در تئا‌تر شهر، تالاری بود به نام "شماره ۲" یا "تالار کوچک" این تالار را در بخش اداری مجموعه، یعنی در طبقه دوم طراحی کرده بودند و شرایط اجرا در آن چندان مطلوب نبود. هر وقت نمایشی در این تالار اجرا می‌شد یک نفر باید بیرون تالار مراقب می‌ایستاد و به آن‌هایی که از راهرو عبور می‌کردند، هشدار می‌داد که آرام حرف بزنند و آهسته قدم بردارند تا نمایش در حال اجرا با مشکل مواجه نشود. روزهای آغازین راه اندازی تئا‌تر شهر، محلی بود برای جلسات و بعد به محل تمرین گروه‌های نمایشی تبدیل شد. سپس به عنوان محل اجرای آثار مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون پس از بازسازی به تالار اجتماعات تبدیل شده است. این مکان به سیستم‌های پیشرفته صوتی و تصویری مجهز است و جلسه‌های رسانه‌ای، پژوهشی و سخنرانی در آن برگزار می‌شود..
.
.
.

گزارش تصویری مرتبط.




منبع : هنر آنلاین
 

Similar threads

بالا