بیوگرافی بزرگترین انجیرستان دیم خاورمیانه

hojatrostami

عضو جدید
§این انجیرستان از توابع استان فارس در 165 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز با مساحتی بالغ بر 24 هزار هکتار ودو میلیون و چهارصد هزار اصله درخت انجیردر شهرستان استهبان قرار دارد . و با توليد بيش از 20 هزار تن انجير خشك مقام اول كشور و خارج را به خود اختصاص داده است. قدمت این انجیرستان به حدود 300 تا 400 سال قبل بر می گردد.
شرایط آب و هوایی منطقه:§استهبان به علت اختلاف ارتفاع دارای آب و هوای متغیرو در مجموع معتدل و خشک بوده و حداكثر گرماي تابستان در اين منطقه41 درجه و سرماي زمستان7 درجه سانتیگراد زير صفر است. متوسط باران سالانه بين 50 تا 450 ميليمتر گزارش شده است
انواع انجیر:
§ارقام F.carica از نظر باغبانی به دو گروه تقسیم میشوند.
§1- انجیر بر Caprifig
§2-انجیر خوراکی یا انجیر ماده
§میوه انجیر بر غیر خوراکی هستند و یک انکوباتور خوب برای زنبور بلاستوفاگا محسوب می شود که گرده افشانی انجیربا این زنبور در استهبان از اهمیت زیادی برخوردار است.
درخت انجیر بر در سال معمولا سه محصول تولید می کند:
-محصول بهاره : میوه از جوانه های موجود بر روی شاخه های سال قبل تشکیل می شود ودر اواخر بهار یا اوایل تابستان می رسد (در منطقه استهبان برای گرده افشانی از این محصول استفاده میکنند)
-محصول زمستانه : گل بر روی شاخساره در پاییز تشکیل شده ودر زمستان بصورت خفته می ماند و در بهار به رشد خود ادامه می دهد ودر بهارهم می رسد.
-محصول پاییزه: میوه های این محصول در تابستان تشکیل و در پاییزمی رسد. تعداد و اندازه این میوه ها در مقایسه با میوه های بهاره کمتر و کوچکتر است . ارقام انجیر بر موجود در استهبان
§1- انجیر بر دانه سفید : گیاهی است با رشد متوسط و بار دهی زیاد . میوه دیر رس و مقاوم به سرما.
§2-انجیر بر پوز دمبالی : گیاهی است با رشد کم و باردهی زیاد. نسبت به بر دانه سفید زوتر خزان می کند. میوه زود رس (غالبترین رقم بر در استهبان)
§ارقام دیگرکه در منطقه یافت می شود عبارتند از( قاسمی، خرمایی،کوهکی،تومسجدی،مهارلو،اسماعیل آبادی و ....)انجیر خوراکی براساس تشکیل میوه به سه گروه تقسیم می شوند:
§1- انجیرازمیر: فقط گل ماده دارد و برای تشکیل و رسیدن میوه گرده افشانی لازم و ضروری است. اولین محصول را ندارد و چنانچه تولید کند اولا مقدار کم ثانیا بدون دانه وغیر قابل خوردن می باشد. (95% درصد از درختان استهبان از این نوع می باشند)
§2- انجیرسان پدرو: اولین محصول بصورت پارتنو کارپ و اهمیت آن از محصول دوم بیشتر است بطوریکه محصول دوم به گرده افشانی نیاز دارد.
§3- انجیرمعمولی : تولید محصول اول در این انجیر قطعی نیست و محصول دوم بطور زیاد تولید می شود و نیازی به عمل گرده افشانی نیست.
ارقام انجیر خوراکی از گروه ازمیر:
§1- انجیر سبز:گیاهی با رشد وبار دهی نسبتا زیاد است.میوه در این رقم انجیر شاجمی شکل به رنگ سبز مایل به زرد می باشد. محصول این انجیر شیرین، دیر رس و بصورت خشک مصرف می شود. 98درصد از درختان استهبان از این رقم می باشند. (میزان قند 23%)
§2- انجیر المی :(میزان قند 20%)
§3- انجیر برگ چناری: چشم میوه باز و فاقد عصاره (میزان قند18.8%)
§4- انجیر رنو: (جنبه تازه خوری دارد) میزان قند 20%
§5- انجیر سیاه: (هنگام رسیدن از ناحیه چشم عصاره ترشح می شود )
§6- شاه انجیر: میوه در این رقم پر بذر ( میزان قند 21.8% )
§7- انجیر کشکی : میوه در این رقم نسبتاً بزرگ (میزان قند 17% )
§8- انجیر متی: در زمان رسیدن شکاف نمی خورد و برای تهیه مربا استفاده می شود.

کاشت انجیر:
§درخت انجیر را با انواع مختلف وروش تکثیر چه جنسی و چه غیر جنسی می‌توان زیاد کرد.
روشهای مختلف غیر جنسی که بیشتر در تکثیر درخت انجیردر استهبان بکار می‌روند عبارتند از: قلمه، پاجوش ، خواباندن شاخه و پیوند. بین این روشها، ازدیاد بوسیله قلمه بیش از سایر روشها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ازدیاد درخت انجیر بوسیله قلمه باید از درخت سالم و قوی و شاخه رسیده انتخاب و تهیه شود.
و در این منطقه احداث باغ جدید نداریم.

































 
بالا