بیوگاز تولید شد/ تأمین انرژی گرمایی و الکتریکی از فضولات دام

haMed nosratii

اخراجی موقت
پژوهشگران دانشگاه صنعتی کرمانشاه با عرضه دستگاهی توانستند با فضولات 3 راس گاو انرژی یک خانواده را تامین کنند.
شکوه جلیلی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی توانستیم از فضولات حیوانی و انسانی بیوگاز تولید کنیم، افزود: در این طرح با طراحی و پیاده سازی دستگاهی توانستیم از فضولات، انرژی گرمایی و الکتریسته تولید کنیم.

وی با اشاره به ساختار دستگاه طراحی شده، اظهار داشت: این دستگاه دارای مخزنی است که در زیر زمین نصب می‌شود و از آنجایی که برای تبدیل فضولات به بیوگاز نیاز به دمای 26 درجه سانتیگراد است، از این رو مخزن در هنگام نصب در زیر زمین عایق بندی می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه در بالای این مخزن دو مخزن دیگر نیز قرار می‌گیرد، ادامه داد: یکی از مخزن‌ها با دریافت مواد آلی از فضولات، آن را تصفیه می‌کند و گاز تمیز و تصفیه شده‌ ارائه می‌دهد و مخزن دیگر گازهایی که تولید شده است را در خود ذخیره می‌کند.

مجری طرح، فرآیند تولید بیوگاز از فضولات را 30 روزه ذکر کرد و یادآور شد: در طول 30 روز می‌توان فضولات برای مصارف گرمایی انرژی الکتریسیته تبدیل به بیوگاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه با فضولات 3 راس گاو می‌توان انرژی یک خانواده 5 نفره را تامین کرد، خاطر نشان کرد: میزان انرژی تولید شده از این دستگاه بستگی به حجم مخزن و میزان فضولاتی دارد که داخل مخزن ریخته می‌شود. در این طرح با استفاده از مخزن 50 کیلویی 4 هزار و 200 متر مکعب انرژی تولید کردیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه در 3 شهرستان استان کرمانشاه نصب شد، یادآور شد: با استفاده از این دستگاه توانستیم انرژی مورد نیاز خانوارها را تامین کنیم.

جلیلی با اشاره به خروجی این دستگاه، اضافه کرد: خروجی این دستگاه کود تصفیه شده عاری از میکروب و آلایندگی است که می‌توان در گلخانه‌ها و مزارع استفاده کرد.

این محقق به بیان مزایای این دستگاه پرداخت و گفت: به جای اینکه فضولات در محیط زیست رها سازی شوند با وارد کردن آن در این دستگاه انرژی مورد نیاز را تامین کرد.

خبرگزاری مهر
 

A3MO0ON

عضو جدید
ببینید علم تا کجا پیشرفت کرده که از فضولات هم انرژی گرمایی و الکتریکی میگیرن.
 
بالا