بیمه شاغلین کسب وکار خانگی

mahdi doust

عضو جدید
بیمه شـاغلیـن کسب و کـار خـانگـی
مشمولین :
دراجرای بند «5» ماده «7» قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب 22/2/89 مجلس شورای اسلامی و ماده «9» دستورالعمل اجرائی مربوطه مصوب 23/8/89 ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی شاغلین کسب و کار خانگی اعم از مستقل ، پشتیبان و افراد تحت پوشش در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری قرار نداشته باشند از تاریخ 23/1/1390 طی بخشنامه 669 امور فنی بیمه شدگان مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته اند.
توجه :
به استناد ماده «2» قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و بند «1» از ماده «2» دستورالعمل اجرائی مربوطه صرفاً عضو یا اعضاء خانواده که حائز شرایط مقرر در قانون و آئین نامه مزبور می باشند ودر فضای مسکونی به کسب و کارخانگی اشتغال به کار دارند مشمول این بخشنامه بوده و افراد غیرعضوخانواده ازشمول مقررات مورد اشاره خارج می باشند. همچنین مشمولین صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر ازشمول ضوابط مورد نظر خارج بوده و تابع قوانین ومقررات مربوط به صندوق یاد شده خواهند بود.
مرجع معرف شاغلین کسب و کار خانگی :
معرفی شاغلین کسب و کار خانگی توسط وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و یا واحدهای تابعه صورت می پذیرد.
شرایط سنی بیمه شاغلین کسب و کار خانگی :
حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه برای مردان و زنان به ترتیب 50 و 45 سال است که درغیر این صورت متقاضی می بایست 2 برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد.
به عنوان مثال چنانچه مردی در تاریخ ارائه تقاضا 52 سال سن داشته باشد، می بایست 4 سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان را دار باشد.
بدیهی است افرادی که سن آنان در هنگام ارائه تقاضا کمتر از سنین مذکور باشد، درخواست آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل قبول خواهد بود .

نرخ حق بیمه و حمایتهای بیمه ای :
متقاضی می تواند با انتخاب یکی از نرخ های زیر از حمایتهای بیمه ای مربوطه بهره مند شود:
* نرخ 14% ( 12% سهم بیمه شده + 2% سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی
* نرخ 16% ( 14% سهم بیمه شده + 2% سهم دولت ) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی
* نرخ 20% ( 18% سهم بیمه شده + 2 % سهم دولت ) شامل بازنشستگی ، فوت و ازکارافتادگی
دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه :
چنانچه شاغلین کسب وکارخانگی سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی نداشته باشند، می­توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثردستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب نمایند.
در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به مدت 360 روز و یا بیشتر نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، میانگین مبنای پرداخت حق بیمه وی در آخرین 360 روز به عنوان مبنای پرداخت حق بیمه ، ملاک عمل قرارمی گیرد.
خدمات درمانی :
بر اساس تبصره 2 ماده 9 دستورالعمل اجرائی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برخورداری از خدمات درمانی شاغلین کسب و کار خانگی در قالب بیمه پایه ایرانیان خواهد بود و بر طبق ضوابط مذکور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با همکاری وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اعتبار مورد نیاز بیمه درمان مشمولین را در بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی و نسبت به پرداخت آن به صندوق بیمه گر اقدام نماید . بدین ترتیب مشمولین واجد شرایط ضمن برخورداری از معافیت در پرداخت حق بیمه سهم درمان ، می توانند از خدمات درمانی بیمه همگانی کشور بهره مند شوند.





توجه :
درصورتی که افراد معرفی شده با پرداخت حق سرانه درمان مقرر متقاضی بهره مندی از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی باشند ارائه حمایت درمانی به آنان همانند سایر بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزد میسر خواهد بود در این صورت مشمولین می توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب برای خود و هریک از افراد تحت تکفل قانونی ، با دریافت دفترچه درمانی از کلیه امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی ، درمانی و داروئی طرف قرارداد این سازمان استفاده نمایند.
* میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می شود، برای خدمات پزشکی سرپائی 30 % و برای خدمات درمانی بستری 10 % است .
 

Similar threads

بالا