بیماری شقاق مقعدی یا فیشر در دوران بارداری و راه های پیشگیری از آن

indigo2018

عضو جدید
دوران بارداری دوران حساسی است و محدودیت ها مشکلات خاص خودش را دارد. بنا بر آمار مراکز درمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان باردار، در طول بارداری و یا پس از تولد نوزاد به شقاق مبتلا می شوند. در بیشتر موارد، زنان در دو ماه اول بارداری به بیماری شقاق در بارداری مبتلا می شوند. بیماری شقاق در بارداری به علل مختلف از جمله سنگینی نوزاد، یبوستو در مواردی بی اختیاری مقعد بعد از بارداری ایجاد می شود.
افرادی که به یبوست مبتلا هستند یا قادر به تخلیه رکتوم نیستند، معمولا شقاق را تجربه می کنند. برخی از مادران نیز ممکن است بر اثر فشار در زمان زایمان به شقاق مبتلا شوند. حدود یک سوم مادران، بعد از تولد فرزندشان به بیماری شقاق یافیشر مبتلا میشوند.

[h=2]پیشگیری از بیماری شقاق در بارداری[/h]همانطور که در مقاله بیماری شقاق مقعدی یا فیشر اشاره شد، نوعی شکاف دردناک و حاد در ناحیه مقعد است. برای اینکه هیچ وقت چه در دوران بارداری چه در مواقع دیگر به این بیماری دچار نشوید، باید راه های پیشگیری از این بیماری را بدانید.


  • یبوست دلیل اصلی ایجاد فیشر و هموروئید است. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها در اولین قدم باید از یبوست پیشگیری کنید.
  • مصرف روزانه غذا هایی با فیبر بالا مانند نان سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه برای پیشگیری از بیماری شقاق در بارداری
  • همین طور می توانید گاهی یک قاشق سبوس گندم فرآوری نشده را به غلات صبحانه اضافه کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب. می توانید از دیگر نوشیدنی های مایع مانند آب میوه و دمنوش ها استفاده کنید. اما در استفاده از آنها جانب احتیاط را رعایت کنید و شرایط بارداری را در نظر بگیرید.
  • یبوست در بارداری شایع است اما شما میتوانید با داشتن فعالیت های روزانه از آن پیشگیری کنید. پیاده روی راحت ترین و در دسترس ترین فعالیت بدنی است که می توانید داشته باشید. همچنین یوگا و شنا هم میتواند یبوست را کاهش دهد. حتما میدانید که برای انجام تمرینات ورزشی در بارداری حتما باید نظر پزشکتان را بپرسید و تحت نظر مربیان کار بلد به ورزش بپردازید.
  • در مورد مصرف دارو های مکمل مانند فیبرهای بدون چربی و ویتامین ها با دکتر خود مشورت کنید.
پیش از اینکه به شقاق مبتلا شوید به فکر باشید و به صدای بدن خود گوش کنید.

[h=2]مراجعه به پزشک[/h]با توجه به اینکه شما در دوران مهم و حساسی به سر می برید باید به کوچکترین علائم هم توجه کنید و آنها را به پزشکتان اطلاع دهید. مخصوصا اگر به هر دلیل خونریزی دارید. خونریزی یکی از علائم ابتلا به فیشر است ولی در بارداری موارد زیادی هستند که خونریزی، جزئی از علائم آنهاست. بنابراین شما در درجه ی اول به پزشک مراجعه می کنید تا علت خون ریزی را متوجه شوید و مطمئن شوید که مشکل جدی ندارید. پزشک شما به راحتی با انجام یک معاینه فیزیکی می تواند شقاق را تشخیص دهد. به این نکته توجه داشته باشید که تشخیص سریع تر شقاق باعث بهبود سریع تر خواهد شد و شما کمتر احساس ناراحتی می کنید.
منبع : بیچشک
 
بالا