بیماری آنفلوآنزای خوکی

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنفلوآنزا بیماری عفونی است که عامل آن RNA ویروس از خانواده اورتومیکسو ویریده میباشد که مسبب بیماری در پرندگان و پستانداران است.سه تیپ عامل این بیماری در انسان می باشد: تیپA ،تیپ B و تیپ C که آنها نیز به سروتیپهای مختلف دسته بندی می شوند.
در تیپ A سروتیپها بر اساس دو پروتئین سطحی N و H نامگذاری می شوند که این دو مخفف واژههای " Neuraminidase" و "Hämagglutinin " می باشند که در مجموع ۱۶ گونه از "Hämagglutinin " و ۹ زیرمجموعه از " Neuraminidase" وجود دارند که میتوانند ترکیبهای مختلفی را بسازند.
سروتیپهای شناخته شده از تیپ A درانسان شامل: H1N1,H2N2,H3N2,H5N1,H7N7,H1N2,H9N2,H7N3,H7N3,H10N7 می باشند.
A Influenza در خوک بصورت رایج می باشد ولی InfluenzaC نادر بوده و Influenza B تاکنون گزارش نشده است.آنفلوآنزای خوکی از سروتیپهای H1N1,H1N2,H3N1,H3N2,H2N3 می باشد که سروتیپهای H1N1,H3N2,H1N2 در تمام دنیا در گردش هستند.


AInfluenza در خوک بصورت رایج می باشد ولی InfluenzaC نادر بوده و Influenza B تاکنون گزارش نشده است.آنفلوآنزای خوکی از سروتیپهای H1N1,H1N2,H3N1,H3N2,H2N3 می باشد که سروتیپهای H1N1,H3N2,H1N2 در تمام دنیا در گردش هستند.
H3N2 از سروتیپهای InfluensaA ،در انسان و خوک بصورت اندمیک می باشد که از تغییر آنتی ژنی H2N2 بوجود آمده که مسبب بیماری آنفلوآنزای هنگ کنگی در سال 1968شد. H1N1 نیز در انسان و خوک بصورت اندمیک بوده که در سال 1918 تحت عنوان آنفلوآنزای اسپانیایی (Spanish flu pandemic) در سراسر دنیا منتشر شده و سبب مرگ حدود 50تا100 میلیون انسان گردید .نسل این ویروس در خوکها باقی مانده و احتمالاً در چرخه ای بین انسانها در سال 1957 و در 1977 مسبب آنفلوآنزای آسیایی گردید.در سال 1957 آنفلوآنزای آسیایی 45 میلیون آمریکایی را درگیر کرد که 70000 نفر کشته شدند.11 سال بعد در سال 1968 تحت تیپ H3N2 که از تغییر آنتی ژنی H2N2 بوجود آمد مسبب بیماری آنفلوآنزای هنگ کنگی گردید. آنفلوآنزای هنگ کنگی 50 میلیون آمریکایی را مبتلا کرد که 33000 نفر تلف شدند و 9/3 میلیارد دلار هزینه ببار آورد.
جدول زیر همه گیری (پاندمی) آنفلوآنزا را در جهان نشان می دهد.

آنفلوآنزای اسپانیایی

1919-1918

آنفلوآنزای آسیایی

1957

آنفلوآنزای هنگ کنگی

1969-1968

آنفلوآنزای پرندگان

1990 تا به کنون

سارس

2003-2002

آنفلوآنزای عمومی

بطور متوسط هر ساله

آنفلوآنزای خوکی

2009/04/29


آنفلوانزای خوکی یک بیماری کاملا ساده و رایج دستگاه تنفسی است که بندرت در انسانها دیده می شود. آنفلوانزا در خوک​ها نیز همانند این بیماری در انسانها رایج است افرادی که درتماس مستقیم با خوکها می باشند ریسک بالاتری در ابتلا به بیماری دارند.با وجود امکان کم انتقال این سویه ها از انسانی به انسان دیگر،در مواردی نادر به اشکالی تغییر شکل می یابند که قابل انتقال بین انسانها نیز باشد.
اعتقاد بر این است که ویروس کنونی یکی از انواع H1N1 است که دچار تغییر شده است و این ویروس چون یکی از پروتئین های سطحی آن شبیه ویروسهایی است که همیشه عامل بیماری در خوک هستند آنفلوآنزای خوکی نامیده شده است و مشخص شده است که ژنهای Hemagglutinine این ویروس شبیه ویروس عامل بیماری در خوک (در سال 1999 در آمریکا)بوده است اما ژنهای Neuraminidase و پروتئین ماتریکس آن شبیه نمونه جدا شده در آنفلوآنزای خوکی در اروپا بوده است.اما چه چیزی ویروس کنونی را تبدیل به ویروسی خطرناک کرده است؟ ویروس آنفلوآنزای خوکی نیز به علت امکان تغییر قطعات ژنوم خود می تواند ویژگیهای خود را تغییر دهد.اگر خوک​های مبتلا به آنفلوانزای خوکی همزمان به آنفلوانزای انسانی یا پرندگان نیز مبتلا باشند، این ویروس​ها می​توانند در بدن حیوان ژن​های خود را تعویض کنند. بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود می​آید که هم ژن​های انسان و هم ژن​های حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی افتاده است.نشانه​های ابتلا به بیماری و راه انتشار آن.رایجترین نشانهای بیماری در انسان:تب ولرز،سردرد،ضعف،درد عضلانی،سرفه،خستگی،گلودردو آبریزش بینی می باشد که تب و سرفه معمولترین نشانه های بیماری هستند .در شیوع بیماری کنونی، در درصد بالایی از بیماران اسهال و استفراغ گزارش شده است.بعلت خاص نبودن علائم این بیماری تشخیص تفریقی توسط تهیه سواپ از بینی و گلو ضروری می باشد.این بیماری خصوصاً در کودکان و یا افراد مسن و یا افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است می تواند کشنده باشد.انتقال انسان به انسان نیز دقیقا شبیه سرایت​های سرماخوردگی معمولی، از راه قطرات بزاق به عنوان مثال در هنگام عطسه و سرفه صورت می​گیرد که در 5 روز اولیه ابتلا به این بیماری، واگیری آن بالاتر می باشد گرچه برخی از افراد خصوصاً بچه ها حتی تا بیش از 10 روز نیز می توانند عفونت را منتقل کنند.ویروس آنفلوانزای خوکی می​تواند به طور مستقیم از خوک به انسان یا برعکس منتقل شوند. سرایت​های تا کنونی به طور مستقیم از خوک به انسان بوده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، در مکزیک تا کنون احتمالا در ۴ مورد، انتقال از انسان به انسان بوده است. "پاندمی" یا فراگیری گسترده این ویروس در سطح جهانی نیز از خطرهای دیگری است که در مورد آن هشدار داده می​شود. ویروس یادشده می​تواند از راه مسافران به دیگر کشورها نیز منتقل شود. به گفته مارگارت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) «مشاهده بیماری خود می​تواند خطر بالقوه​ای برای انتشار جهانی آن باشد.» این احتمال قوی است که بسیاری از مردم در برابر نوع جدید ویروس ایمن نباشندبر اساس اعلام مرکز پیشگیری از بیماری​های واگیر ایالات متحده، آنفلوانزای خوکی از راه مواد غذایی منتقل نمی​شود. البته برای اطمینان بیشتر می​توان گوشت خوک را تا دمای بیش از ۷۲ درجه رساند که در این صورت ویروس به​طور حتم از بین خواهد رفت. چه داروهایی در برابر این بیماری مؤثرند؟آنفلوآنزای خوکی به چهار داروی مورد تائید در آمریکا حساس است: Amantidine,Oseltamivir,Zanamivir,Rimantadine ولی در مورد گزارش شده کنونی جهت جلوگیری از مقاومت داروئی تنها Oseltamivir, Zanamivir توصیه شده اند .
پیشگیری:
توصیه برای پیشگیری از این بیماری تنها رعایت بهداشت می باشد1) شستن مکرردستها با آب و صابون و یا ترکیبات حاوی الکل خصوصاً پس از رفت و آمد در امکان عمومی.2) قرنطینه افراد با مشاهده علائم بیماری و ارجاع فوری به پزشک3) تا کنون هیچ واکسن مؤثری برای این نوع از آنفلوانزا یافت نشده است ولی سازمان بهداشت جهانی و مرکز پیشگیری از بیماری​های واگیردار ایالات متحده ویروس "H1N1" را قرنطینه کرده​اند تا ​آنها را برای ساخت واکسن در اختیار داروسازان قرار دهند و این واکسن تا ماه می آماده استفاده می باشد.
 

Similar threads

بالا