بیشتر پزشکان متخصص عضو هیئت علمی کمتر از۴ ساعت در هفته در مراکز درمانی دولتی حضور می‌یابند

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
استادان پزشکی کمتر از ۴ ساعت در هفته در بیمارستان‌های دولتی حضور دارند
معاون سازمان نظام پرستاری ایران گفت: با وجود قانون حضور ۵۴ ساعتی پزشکان متخصص عضو هیئت علمی در بیمارستان‌های دولتی طی هفته، بیشتر این افراد کمتر از ۴ ساعت در هفته در مراکز درمانی دولتی حضور می‌یابند.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حضور پزشکان متخصص و اعضای هیئت علمی در مراکز درمانی بخش دولتی متأسفانه کمرنگ است و این یکی از مشکلاتی است که نظام سلامت را تهدید می‌کند و حل این معضل نیاز به عزم جدی وزارت بهداشت دارد.

وی افزود: میزان حضور اعضای هیئت علمی در مراکز درمانی بخش دولتی که باید به صورت قانونی و بر طبق قرارداد استخدامی آنها ۱۰ ساعت بیشتر از کارکنان دیگر یعنی ۵۴ ساعت در هفته باشد و حقوق آنها بر اساس این تعداد ساعت محاسبه می‌شود در حال حاضر به طور متوسط کمتر از ۴ ساعت در هفته است.

شریفی‌مقدم تصریح کرد: این حضور کمرنگ باعث کاهش دسترسی به استاد یا عضو هیئت علمی می‌شود. در چنین شرایطی رزیدنتی که باید در کنار استاد خود به صورت عملی آموزش ببیند و خدمت رسانی کند. مجبور می‌شود با کتاب‌خواندن و آزمون و خطا بیمار را درمان کند که این موضوع موجب ایجاد خسارت سنگین به مردم می‌شود.


وی اضافه کرد: دلایل حضور کمرنگ متخصصان عضو هیئت علمی در بخش دولتی متعدد است. یکی از این دلایل افراد ذی‌نفوذی ضعف مدیریت و نظارت وزارت بهداشت است که با وجود ابزارهای نظارتی قدرت به نظم‌درآوردن این گروه را ندارد.
معاون سازمان نظام پرستاری گفت: این مشکل در حالی است که بیش از ۶۰ درصد از درآمد بیمارستان‌ها صرف هزینه کارانه این افراد می‌شود. اگر این اعضای هیئت علمی ۵۰ درصد از این ۵۴ ساعت در هفته را در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند بسیاری از قصور پزشکی کم می‌شود و باید از مسئولان وزارت بهداشت سؤال کرد که چرا با وجود قانون ۵۴ ساعت در هفته پزشکان متخصص عضو هیئت علمی این قانون اجرا نمی‌شود؟
 
بالا