@@@بچه هایی که آشنایی دارن کلی عکس منتظرتونه@@@

@chemical@

عضو جدید
در این قسمت تعدادی عکس از دستگاه های درس اشنایی با مهندسی شیمی رو گذاشتم چون سر کلاس کمتر عکس دستگاه ها رو نشون میدن
به نظرم اگه تصویر ها رو هم ببینید درس رو بهتر یاد میگیرید
(می دونم اگه این تاپیک تو قسمت مولتی مدیا بود بهتر بود ولی فکر کردم پیدا کردنش برای تازه وارد ها اینجا راحت تر باشه)
اگه استقبال شد بازم ادامه میدم..........
 

@chemical@

عضو جدید
درس اول

درس اول

قسمت اول
heat exchanger

1.shell and tube HEX(HEAT EXCHANGER )


 

@chemical@

عضو جدید
خوب او مدیم سراغ distillation tower
در این دستگاه با کمک reboiler که یه نوع shell and tube HEX استفاده میکنن و عمل تقطیر رو انجام میدند
چند تا عکس از ساختار RE BOILER
نمای داخل

ساختمان بیرونی

 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
خوب او مدیم سراغ distillation tower
در این دستگاه با کمک reboiler که یه نوع shell and tube HEX استفاده میکنن و عمل تقطیر رو انجام میدند
چند تا عکس از ساختار RE BOILER
نمای داخل

ساختمان بیرونی


اتصال REBOILER به DISTILLATION TOWER

این عکس در پالایشگاه هست


برای اونایی که ترمهای اول هست بگم که اساس کار برج تقطیر بر اساس نقطه جوش هست. و ریبویلر هم برای پیش گرم کردن خوراک برج بکار میره.
اساس کار اینطوریه :
واحد تقطیر مهمترین واحد هر پالایشگاه ست که وظیفه تفکیک نفت خام رو به فراوردهاش داره.
خوراک این واحد بعد از بهره برداری از مخازن و گرفتن h2s و آلایندهای دیگه وارد ریبویلر میشه و دمای اون به اندازه نیاز بالا میره بعد از اون وارد برج اتمسفری میشه. همونطور که از اسمش پیداست در فشار اتمسفر کار میکنه در این برج فراورده ها بر اساس نقطه خوش جدا سازی میشن و در برشهای مختلف از برج جدا میشن در این برج فرائرده های سبکتر ار بالا و فراورده های سنگینتر از پاینن برج جدا میشن. فراورده های سبک ارزش بیشتری نیز دارند. مانند بنزین و گاز و ....
فراورده های سنگین تر که از پایین برج اتمسفری خارج میشن وارد یه برج دیگه بنام برج خلا میشن. همونطور که از اسمش پیداست در فشار خیلی پائین کار میکنه چیزی حدود 30-40 mmHg یعنی چیزی حدود 720 تا 730 درجه کمتر از فشار جو. دلیلشم این هست که فراورده های برج خلا بسیار سنگین هستند و برای جوشیدن به دومای بیشتری نیاز دارند و این باعث صرف هزینه بیشتر میشه. در فشار پایین نقطه جوش خوراک کاهش پیدا میکنه و در دمای پایتری بجوش میان همچنین در دمای بالا احتمال وقوع پدیده کراکینگ یا شکست مولکولی وجود داره و ممکنه قسمتی از خوراک تحت تاثیر دما از بین بره . برج های خلا به همین خاطر دارای ارتفاع کمتر و قطر بیشتری هستند.
 
آخرین ویرایش:

@chemical@

عضو جدید
یه مطلب در رابطه با برج تقطیر
دید کلی

تقطیر ، در واقع ، جداسازی فیزیکی برشهای نفتی است که اساس آن ، اختلاف در نقطه جوش هیدروکربنهای مختلف است. هر چه هیدروکربن سنگینتر باشد، نقطه جوش آن زیاد است و هر چه هیدروکربن سبکتر باشد، زودتر خارج می‌شود. اولین پالایشگاه تاسیس شده در جهان ، در سال 1860 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا بوده است. نفت خام ، از کوره‌های مبدل حرارتی عبور کرده، بعد از گرم شدن وارد برجهای تقطیر شده و تحت فشار و دما به دو صورت از برجها خارج می‌شود و محصولات بدست آمده خالص نیستند. انواع برجهای تقطیر در زیر توضیح داده می‌شوند.


برجهای تقطیر با سینی کلاهکدار

در برجهای تقطیر با سینی کلاهکدار ، تعداد سینیها در مسیر برج به نوع انتقال ماده و شدت تفکیک بستگی دارد. قطر برج و فاصله میان سینی‌ها به مقدار مایع و گاز که در واحد زمان از یک سینی می‌گذرد، وابسته است. هر یک از سینی‌های برج ، یک مرحله تفکیک است. زیرا روی این سینیها ، فاز گاز و مایع در کنار هم قرار می‌گیرند و کار انتقال ماده از فاز گازی به فاز مایع یا برعکس در هر یک از سینی‌ها انجام می‌شود. برای اینکه بازدهی انتقال ماده در هر سینی به بیشترین حد برسد، باید زمان تماس میان دو فاز و سطح مشترک آنها به بیشترین حد ممکن برسد.
بخشهای مختلف برج تقطیر با سینی کلاهکدار

  • بدنه و سینیها: جنس بدنه معمولا از فولاد ریخته است. جنس سینی‌ها معمولا از چدن است. فاصله سینی‌ها را معمولا با توجه به شرایط طراحی ، درجه خلوص و بازدهی کار جداسازی بر می‌گزینند. در بیشتر پالایشگاههای نفت ، برای برجهای تقطیر به قطر 4ft فاصله میان 50 - 18 سانتیمتر قرار می‌دهند. با بیشتر شدن قطر برج ، فاصله بیشتری نیز برای سینی‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  • سرپوشها یا کلاهکها: جنس کلاهکها از چدن می‌باشد. نوع کلاهکها با توجه به نوع تقطیر انتخاب می‌شود و تعدادشان در هر سینی به بیشترین حد سرعت مجاز عبور گاز از سینی بستگی دارد.
  • موانع یا سدها: برای کنترل بلندی سطح مایع روی سینی ، به هر سینی سدی به نام "وییر" (Wier) قرار می‌دهند تا از پایین رفتن سطح مایع از حد معنی جلوگیری کند. بلندی سطح مایع در روی سینی باید چنان باشد که گازهای بیرون آمده از شکافهای سرپوشها بتوانند از درون آن گذشته و زمان گذشتن هر حباب به بیشترین حد ممکن برسد. بر اثر افزایش زمان گذشتن حباب از مایع ، زمان تماس گاز و مایع زیاد شده ، بازدهی سینی‌ها بالا می‌رود.
برجهای تقطیر با سینی‌های مشبک

در برجهای با سینی مشبک ، اندازه مجراها یا شبکه‌ها باید چنان برگزیده شوند که فشار گاز بتواند گاز را از فاز مایع با سرعتی مناسب عبور دهد. عامل مهمی که در بازدهی این سینیها موثر است، شیوه کارگذاری آنها در برج است. اگر این سینیها کاملا افقی قرار نداشته باشند، بلندی مایع در سطح سینی یکنواخت نبوده و گذر گاز از همه مجراها یکسان نخواهد بود.

خورندگی فلز سینیها هم در این نوع سینیها اهمیت بسیار دارد. زیرا بر اثر خورندگی ، قطر سوراخها زیاد می‌شود که در نتیجه مقدار زیادی بخار با سرعت کم از درون آن مجاری خورده شده گذر خواهد کرد. و می‌دانیم که اگر سرعت گذشتن گاز از حد معینی کمتر گردد، مایع از مجرا به سوی پایین حرکت کرده بازدهی کار تفکیک کاهش خواهد یافت.
برجهای تقطیر با سینی‌های دریچه‌ای

این نوع سینیها مانند سینیهای مشبک هستند. با این اختلاف که دریچه‌ای متحرک روی هر مجرا قرار گرفته است. در صنعت نفت ، دو نوع از این سینیها بکار می‌روند:


  1. انعطاف پذیر: همانطور که از نام آن برمی‌آید، دریچه‌ها می‌توانند بین دو حالت خیلی باز یا خیلی بسته حرکت کنند.
  2. صفحات اضافی: در این نوع سینیها ، دو دریچه یکی سبک که در کف سینی قرار می‌گیرد و دیگری سنگین که بر روی سه پایه‌ای قرار گرفته ، تعبیه شده است. هنگامی که بخار کم باشد، تنها سرپوش سبک به حرکت در می‌آید. اگر مقدار بخار از حد معینی بیشتر باشد، هر دو دریچه حرکت می‌کنند.
مقایسه انواع گوناگون سینی‌ها

در صنعت نفت ، انواع گوناگون سینی‌ها در برجهای تقطیر ، تفکیک و جذب بکار برده می‌شوند. ویژگیهایی که در گزینش نوع سینی برای کار معینی مورد توجه قرار می‌گیرد، عبارت است از: بازدهی تماس بخار و مایع ، ظرفیت سینی ، افت بخار در هنگام گذشتن از سینی ، زمان ماندن مایع بر روی سینی ، مشخصات مایع و ... . چون در صنعت بیشتر سینی‌های کلاهکدار بکار برده می‌شوند، برای مقایسه مشخصات سینی‌های دیگر ، آنها را نسبت به سینی‌های کلاهکدار ارزیابی می‌کنند.
برجهای انباشته

در برجهای انباشته ، بجای سینی‌ها از تکه‌ها یا حلقه‌های انباشتی استفاده می‌شود. در برجهای انباشته حلقه‌ها یا تکه‌های انباشتی باید به گونه‌ای برگزیده و در برج ریخته شوند که هدفهای زیر عملی گردد.


  1. ایجاد بیشترین سطح تماس میان مایع و بخار
  2. ایجاد فضا مناسب برای گذشتن سیال از بستر انباشته
جنس مواد انباشتی

این مواد باید چنان باشند که با سیال درون برج ، میل ترکیبی نداشته باشند.
استحکام مواد انباشتی

جنس مواد انباشتی باید به اندازه کافی محکم باشد تا بر اثر استفاده شکسته نشده و تغییر شکل ندهد.
شیوه قرار دادن مواد انباشتی

مواد انباشتی به دو صورت منظم و نامنظم درون برج قرار می‌گیرند.


  1. پر کردن منظم: از مزایای این نوع پر کردن، کمتر بودن افت فشار است که در نتیجه می‌شود حجم بیشتر مایع را از آن گذراند.
  2. پر کردن نامنظم: از مزایای این نوع پر کردن ، می‌توان به کم هزینه بودن آن اشاره کرد. ولی افت فشار بخار در گذر از برج زیاد خواهد بود.

مقایسه برجهای

انباشته با برجهای

سینی‌دار

در برجهای انباشته ، معمولا افت فشار نسبت به برجهای سینی‌دار کمتر است. ولی اگر در مایع ورودی برج ، ذرات معلق باشد، برجهای سینی‌دار بهتر عمل می‌کنند. زیرا در برجهای انباشته ، مواد معلق ته‌نشین شده و سبب گرفتگی و برهم خوردن جریان مایع می‌گردد. اگر برج بیش از حد متوسط باشد، برج سینی‌دار بهتر است. زیرا اگر در برجهای انباشته قطر برج زیاد باشد، تقسیم مایع در هنگام حرکت از بستر انباشته شده یکنواخت نخواهد بود.

در برجهای سینی‌دار می‌توان مقداری از محلول را به شکل فرایندهای کناری از برج بیرون کشید، ولی در برجهای انباشته این کار، شدنی نیست. کارهای تعمیراتی در درون برجهای سینی‌دار ، آسانتر انجام می‌گیرد. تمیز کردن برجهای انباشته ، از آنجا که باید پیش از هرچیز آنها را خالی کرده و بعد آنها را تمیز نمایم، بسیار پرهزینه خواهد بود.
 

@chemical@

عضو جدید
تقطیر

تقطیر

عملیات تقطیر
یه طرح ساده از برج تقطیر در عکس زیر امده
خوراک وارد برج میشود و سپس از انتها ی برج به داخل ریبویلر میریزد در انجا ماده ی فرار تر به صورت بخار دوباره به داخل برج بر می گردد این بخار در برج صعود می کند و در ضمن صعود با تماس با خوراک و جریان بزگشتی (بعدا توضیح می دم چیه)غلظت ماده ی فرار در ان بالا میرود(تبادل دما =>انتقال جرم)در بالا از برج خارج شده و به داخل condenser(چگالنده)می رود و میعان می یابد .در این قسمت بخشی از محصول به عنوان جریان باز گشتی دوباره از بالای برج وارد میشود.ادامه دارد..........
 

@chemical@

عضو جدید
گفتم که بخار در برج صعود میکند و در حین صعود با سیال خوراک و جریان بازگشتی در تماس و تبادل حرارتی است ....
برای افزایش زمان تماس و سطح تماس از سینی استفاده می کنیم در این سینی ها حفره هایی وجود دارد که بخار میتواند از ان رد شود ولی سیال مایع روی ان قرار دارد بنابرین بخار با ایجاد حباب در مایع از ان میگذرد و با این عمل سطح تماس افزایش می یابد از طرفی طراحی این سینی ها به صورت دایره کامل نیست ودارای تیغه های عمودی است که مانند سطلی سیال مایع درون ان جمع می شود تا موقعی که لبریز شود (شکل پایین)مایع برای عبور و پایین رفتن مسیری ما ر پیچی را طی می کند و با این عمل نیز زمان وسطح تماس بیشتر میشود
 

emad.m.b

عضو جدید
سلام
باسپاس فراوان از قرار دادن این عکس در وب
باوجود این من هنوز مسیر حرکت سیال گرم وسرد در مسیر اصلی وپره ها را متوجه نشدم لطفا بگویید چطوری سیال در مسیر اصلی حرکت کرده و در صفحات قرار میگیرد مقداری ازسیال وارد صفحه (مثلا 1)میشود یا کل دب ورودی واردصفحه(شماره1)شده وسپس خارج میشود
باتشکر
 

@chemical@

عضو جدید
در این قسمت می خوام براتون عکس هایی از bubble cap tray یا سینی های کلاهکدار بزارم
شکل کلی سینی....................




شکل کلاهک ها............




ساز کار این سینی ها ......بخاری که از زیر می اید با این روش حباب های بیشتری تولید میکند.
 
آخرین ویرایش:

@chemical@

عضو جدید
در این قسمت نوع دیگری از سینی رو داریم valve tray یا سینی شیر دار
شکل کلی.......

عکس از کنار........

شکل شیر ها.......

ساز وکار این سینی ها به گونه ای است که اگر فشار بخار کم باشد وزن مایع باعث بسته شدن شیر ها میشود در حالی که در بقیه گونه ها سیال مایع از حفره ها جریان می یابد و راندمان را کاهش میدهد..
 

@chemical@

عضو جدید
یکی از فرایندهای مهم در صنعت تقطیر نفت خام است(crude oil)به هر جز از محصولات این فرایند یک برش نفتی می گویند این برش ها به ترتیب سبک وسنگین بودن جدا می شود
در شکل زیر این برش ها به نمایش گذاشته شده...........


 

@chemical@

عضو جدید
downcomer
وسیله ای است که مایع به کمک ان به سینی پایین تر می ریزد


در طراحی ان نکاتی باید رعایت شود که در عکس های بعدی به چند مورد از ان ها اشاره شده




بعضی از اونا رو درز دار می سازن
 

gharachorloo

عضو جدید
سلام با تشکر از اقا امیر این ها همون عکس های اوشون میشه یه مقدار بیشتر توضیح بدید.......















لطفا از من برای این پست تشکر نکنید چون این عکس ها مربوط به اقا امیر هستش به جاش از پست قبلی تشکر کنید......:gol:

سلام خدمت شما دوست عزیزم
این چه حرفیه من و شما نداره تازه جای تشکر هم داره که پست منو کاربردی تر هم کردی.
والا حقیقتا منم موقع دریافت این عکسها هیچ توضیحی در مورد مکان و علت حادثه دریافت نکردم.
اما بعید میدونم که این حادثه مربوط به ایران باشه.مواردی که خودم از عکسها فهمیدم اینها هستند که اگر دوستان هم نظراتشون رو بگن خوشحال میشیم و یه چیزی یاد میگیریم
1) این درام سرویسش گازه البته به احتمال قوی سرویس گاز شیرینه (فشار بالا یا فشار متوسط با توجه به ضخامت پوسته)چون به نظرم از کربن استیل یا LTCS ساخته شده و اثری از SS Clading نیست.
2) از شکل و شمایل درام بر میاد که احتمالا یکی از موارد زیر باشد
Inlet Separator or Scruber
HP or MP Knock out drum
Compressor or Expander Suction KO drum
در هر صورت ورودی درام 2 فازیست اینو از روی اون Man way بالای درام و Ladder&Platform کنارش و تجهیزات جدا کننده گاز-مایع Wire Mesh Pad or Coalecser درون درام میگم.
3) دمای درام نرماله یا حداقل خیلی سرد یا گرم نیست چون اثری از cold or Hot Insulation نیست.حتی Insulation for Personel Protection هم انجام نشده که حرف منو تایید میکنه.
4) یه مورد هم هست و اونم عدم وجود خروجی PSV از قسمت زیر Wire mesh Pad است(ممکنه خروجیشون اون طرف عکس باشه که از این زاویه معلوم نیست) به احتمال قوی این پارگی در اثر Over ressure شدن درام به دلیل عدم کارکرد PSV ها یا مسدود شدن Wire mesh و over pressure شدن قسمت پایین درام به دلیل عدم وجود PSV Connection از زیر wire mesh است (اینو از اونجا میگم که قسمت ترکیده زیر wire mesh هست)
شایدم اصلا من در اشتباهم و این حادثه کلا یه قضیه دیگه داشته
از دوستان خوبم تشکر میکنم.
 

gharachorloo

عضو جدید
تصاویر هوایی از فاز 1 پارس جنوبی

تصاویر هوایی از فاز 1 پارس جنوبی

سلام دوستان این چند عکس تقدیم به دوستان پارس جنوبی دوست.
تصاویر مربوط به پالایشگاه گازی فاز 1 می باشند.خودم باهاشون خیلی حال میکنم. تا نظر دوستان چی باشه.
سوالی بود در خدمتم.
به زودی تصاویر چند فاز دیگه پارس جنوبی هم براتون میذارم.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

@chemical@

عضو جدید
میشه به مام بگی طرز کارشو؟
دو جریان در صفحات تبادل حرارتی می کنند......جریان های سرد ازپایین وارد می شوند و با افزایش دما از بالا خارج میشوند .
و جریانهای گرم دچار افت دما شده و از پایین خارج می شوند
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
پیرجو عکس هایی از فلرهای صنعتی عکس های مهندسی شیمی 10

Similar threads

بالا