بورس شرکت ها

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
افزایش 20 درصدی سود 93 «سهگمت»
گروه بنگاه‌ها- شرکت سیمان هگمتان پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 دی ماه 93 را با افزایش 20 درصدی نسبت به سال مالی 92 به بازار اعلام کرد.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، این شرکت سود هر سهم سال مالی 93 را با سرمایه 502 میلیارد و 900 میلیون ریال مبلغ یک هزار و 384 ریال پیش‌بینی کرد.
«سهگمت» پیش‌بینی سود هر سهم شرکت اصلی برای سال مالی منتهی به 30 دی‌ماه 92 را در نخستین پیش‌بینی مبلغ 788 ریال، در آذرماه مبلغ یک هزار و 26 ریال و مطابق آخرین پیش‌بینی مبلغ یک هزار و 150 ریال اعلام کرده که دلایل تعدیل را ناشی از کاهش مبلغ فروش و بهای تمام شده، افزایش خالص درآمدها (هزینه) های متفرقه و کاهش هزینه‌های مالی عنوان کرده است.
همچنین شرکت مانده بدهی ارزی خود را به نرخ ارز مرجع تاریخ 30 دی‌ماه 91 و بدون در نظر گرفتن اثرات اصلاحیه استاندارد حسابداری 16 (به ازای هر یورو 16 هزار و 328 ریال) تسعیر کرده است.
فروش این شرکت برای سال مالی 93 معادل 2 هزار و 139 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که از افزایش 17 درصدی نسبت به سال مالی 92 برخوردار است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
در انتظار عرضه هلدينگ دارويي
گروه بورس-همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه به دليل مصادف بودن با تعطيلي روز يكشنبه با جو آرام و به دور از تب و تاب هميشگي همراه بود.

روز شنبه همچنان بورس روند كاهشي را شاهد بود كه به دليل عدم حضور شمار قابل توجهي از فعالان بازار از حجم آن كاسته شده و بازار در كنار افت شاخص معادل 82/0 درصد، شاهد كاهش حجم معاملات به 313 ميليارد تومان بود.
بازار امروز در شرايطي فعاليت خود را شروع مي‌كند كه دو مساله مهم پيش روي آن قرار دارد. نخستين مساله شروع جلسات مجلس شوراي اسلامي و كميسيون تلفيق است كه احتمالا همچنان خبرهايي را در مورد شركت‌هاي بورسي در بر خواهد داشت و دوم عرضه هلدينگ دارويي تامين اجتماعي است كه حركتي كم سابقه در سطح بازار سرمايه محسوب مي‌شود. گروه دارويي بورس به صورت سنتي در اختيار شركت‌هاي كوچك و با سهام شناور اندك قرار دارد، اما عرضه تيپيكو فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران حقوقي بازار به شمار مي‌رود تا در سايه وضعيت مناسب گروه دارويي در گزارش‌هاي 9 ماهه با يك عرضه قابل ملاحظه مواجه شوند. تيپيكو داراي 30شركت است كه 11شركت تامين‌كننده مواد اوليه دارويي با سهم 70درصدي فروش، 11شركت فرآورده دارويي با سهام 34درصدي، 4شركت توزيع با سهم 33درصدي و 3شركت بازرگاني با سهم 40درصدي صادرات دارو در پرتفوي اين شركت وجود دارد. هر چند كه بازار نگران تكرار عرضه‌هاي گران و مشكل‌ساز گذشته تامين اجتماعي است اما در صورت قيمت‌گذاري مناسب، اين شركت مي‌تواند حضور موفقي در بورس داشته باشد.
در بازار روز شنبه در تحولات اقتصادي مديركل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي موارد مهمي را مطرح كرد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي اميرحسين امين آزاد، در مورد سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بورس و شركتداري گفت: بانك‌ها طبق قانون عمليات بانكي بدون ربا مي‌توانند بخشي از منابع خود را صرف خريد سهام شركت‌ها كنند ولي مواردي همچون چارچوب خريد سهام، در چه شركت‌هايي مي‌شود سرمايه‌گذاري كرد و سقف ميزان خريد سهام و... در مصوبه سال 86 شوراي پول و اعتبار تحت عنوان دستورالعمل سرمايه‌گذاري موسسات اعتباري تعيين شده است. اين مصوبه تصريح كرده است بانك‌ها مي‌توانند حداكثر تا سقف 40 درصد از سرمايه پايه خود، سهام شركت‌ها را در اختيار داشته باشند.
وي افزود: منابع بانك‌ها مشاع هستند؛ به این معني كه حقوق صاحبان سهام (مشتمل بر سرمايه) و سپرده‌هاي مردم درهم‌آميخته شده‌اند، بنابراين نمي‌توان گفت سهام خريداري شده از محل سرمايه است يا سپرده‌هاي مردمي، اما بانك‌ها موظفند نسبت يادشده را رعايت كنند. البته در برخي موارد امكان رعايت آن وجود ندارد، به‌طور مثال دولت بابت رد ديون خود سهام يك نيروگاه برق را به يك بانك واگذار كرده در نتيجه بانك به‌طور ناخواسته نسبت‌هايش به‌هم‌خورده است و از طرف ديگر، امكان فروش سريع سهام اين شركت را هم ندارد، بنابراين مجبور است سهام آن شركت را نزد خود نگه دارد.
در ماده 44 قانون پولي و بانكي كشور، حكم به ايجاد هيات انتظامي بانك‌ها داده شده و تخلفات بانك‌ها از مصوبات شوراي پول و اعتبار در آن قابل بررسي و رسيدگي است. تذكر كتبي به مديران متخلف، اعمال جرايم نقدي، محدود يا ممنوع كردن برخي فعاليت‌هاي بانك و در نهايت، لغو مجوز بانك از جمله اين مجازات‌ها است.
حقوقي‌ها بازار را در اختيار مي‌گيرند
در ديگر تحولات قابل اعتنا در بازار همچنين مي‌توان به بازگشت سهم حقوقي‌ها اشاره كرد. در حالي كه سهم حقوقي‌ها در ابتداي ماه جاري به حدود 30درصد كاهش يافته بود روز چهارشنبه براساس آمارها سهم حقوقي‌ها به 81/48 درصد و حقيقي‌ها به 19/51 درصد رسيد. حجم فعاليت حقوقي‌ها در خريد نيز به 56/53 درصد رسيده كه نشان‌دهنده بازگشت تعادل سنتي به بازار است.
در بازار روز شنبه در گروه خودرويي انتشار گزارش‌هاي نامناسب شركت‌هاي خودرويي ادامه داشت و ايران خودرو ديزل نيز همانند سايپا ديزل گزارش ضعيفي را منتشر كرد كه زيان شركت را از 421ريال به 1377ريال افزايش داد.
اين گزارش افت 9/9 درصدي خاور در بازگشايي را رقم زد.
در گروه پالايشي امروز نماد پالايشگاه بندرعباس براي انتخاب اعضاي هيات مديره متوقف مي‌شود. در گروه پتروشيمي نماد‌هاي عمده گروه در انتظار انتشار گزارش‌هاي 9 ماهه هستند؛ موضوعي كه با رشد بهاي محصولات پتروشيمي از جمله اوره در بازار جهاني همزمان شده است. در اين گروه با انتشار گزارش‌هاي اوره سازان از جمله پرديس و كرمانشاه از نگراني بازار در مورد تاثير نرخ گاز كاسته شده است. انتظار مي‌رود گزارش‌هاي پلي‌اتيلني‌ها نيز گزارش‌هاي خوبي باشد.
در گروه معدني نمادهاي شاخص به دليل نگراني از عوارض معدني با صف فروش همراه بودند؛ هر چند كه اين عوارض تنها مشمول سنگ‌آهني‌هايي است كه پروانه آنها در اختيار ايميدرو قرار دارد، بنابراين تنها شركت‌هاي گل‌گهر و چادرملو از اين عوارض متاثر مي‌شوند. در همين حال چانه‌زني‌هاي سنگيني نيز در حاشيه اين مصوبه در حال جريان است. موضوع حذف ديگر عوارض دريافتي از سنگ‌آهني‌ها، عرضه سنگ‌آهن در بورس كالا، حل مشكل گهر زمين، تقسيم عوارض ميان شركت‌هاي سنگ‌آهني و فولادي از جمله مواردي است كه در چانه‌زني‌هاي دولت وشركت‌هاي سنگ‌آهني در مورد اين عوارض مطرح است.
در اين گروه صبانور كه در 9 ماه امسال 1116 ريال به ازاي هر سهم، سود محقق كرده است براي تعديل سود متوقف شد.
در اين گروه باما در گزارش 9 ماهه، سود هر سهم سال مالي جاري خود را از 1787 ريال به 1872 ريال معادل 5درصد افزايش داده است. در گروه سرمايه‌گذاري، مجمع سرمايه‌گذاري بيمه به دليل عدم حضور سهامداران تشكيل نشد. با توجه به مالكيت قابل ملاحظه حقيقي‌ها در برخي از شركت‌ها از جمله بيمه نحوه تشكيل اين مجامع نيز جالب خواهد بود.
در گروه تجهيزات، مپنا با صف فروش بسته شد تا اين شركت همچنان با رفتار احساسي هم در خريد و هم در فروش مواجه باشد.
در گروه بانكي، بانك صادرات همچنان با معاملات پر‌حجمي مواجه شد به گونه‌اي كه روز شنبه نيز يك بلوك 577ميليوني سهم در بازار داد و ستد شد.
در مجموع بازار روز شنبه بازاري منفي و كم‌توان بود اما انتظار مي‌رود شرايط امروز بازار، بهتر باشد.
سفته‌بازی در اوراق تسهیلات مسکن ادامه دارد
در شرایطی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش تقریبا 727 واحدی به زیر 85 هزار واحد کاهش یافته، روز شنبه شاخص در بازار فرابورس افزایش 2/1 واحدی را تجربه کرد. این افزایش موجب شد تا رقم شاخص در این بازار به 831 واحد برسد. روز شنبه، میان تعطیلی در این بازار با معامله 5/66میلیون برگه اوراق بهادار ارزش معاملات روزانه از 770 میلیارد ریال بالاتر رفت.
نماد‌های مارون، ذوب، زاگرس، میدکو و جم در این روز با تاثیر مثبت عامل بالارفتن شاخص کل بودند و در مقابل نماد شتران و شرانل شاخص را تعدیل کردند. پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها همچنان از بلاتکلیفی نرخ خوراک گازی نوسان قیمت را تجربه مي‌كنند.
اتفاقات مهم بازار فرابورس از 17 دی حول محور افزایش میزان وام مسکن تا 35 میلیون تومان از طریق اوراق تسهیلات مسکن گردش دارد.
این اوراق از محدوده 37 هزار تومان تا تقریبا 60 هزار تومان گران شده و به‌رغم مجوز دامنه 50 درصدی افزایش قیمت در روز سه‌شنبه، براي كاهش نوسانات قيمتي این اوراق در روز شنبه باز هم با افزایش 5 درصدی مواجه شدند. همچنان قیمت این اوراق رو به افزایش دارد و اغلب خریداران حاضر به فروش نیستند. با اینکه خبرهایی از افزایش عرضه نیز توسط بانک مسکن از امروز (دوشنبه) برای عرضه 900 هزار فقره اوراق 500 هزار تومانی وام مسکن منتشر شده، اما سفته‌بازی در بازار این اوراق همچنان ادامه دارد.
اوراق تسهيلات مسكن روز شنبه هم در صدر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار داشتند.
در بازار روز شنبه بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره 3 ماهه 20 درصدی سپهر اختصاص یافت که بیش از 154 هزار برگه از این اوراق تقریبا 154 میلیارد ریال معامله را برای آن رقم زد. همچنین در این بازار معامله بیش از 8 میلیون برگه از سهام ذوب‌آهن اصفهان، نماد ذوب را در صدر بیشترین حجم معاملات قرار داد. همچنین در بین مهم‌ترین اطلاعیه‌های ناظر بازار اشاره شد که روز يكشنبه مورخ 13 بهمن تعداد 20 درصد از سهام شركت پتروشيمي سلمان فارسي (سهامي خاص) متعلق به شركت ملي صنايع پتروشيمي به‌طور يكجا و به صورت نقد يا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس ايران عرضه مي‌شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
مدير‌عامل شركت سپرده‌گذاري مركزي خبر داد
راه‌اندازي سيستم معاملاتي سهام عدالت

مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي از طراحي نرم‌افزار سهام عدالت به نام «پيكور» خبر داد و گفت: راه‌اندازي سيستم پس از معاملات بورس به‌منظور راه‌اندازي سيستم سهام عدالت به تاخير افتاده است.

حامد سلطاني نژاد در گفت‌و گو با «ايسنا»، به راه‌اندازي سيستم معاملاتي سهام عدالت اشاره كرد و گفت: براي اينكه سهام عدالت در بازار سرمايه قابل خريد و فروش باشد، بايد سيستم جديدي طراحي و تجهيز شود كه اين سيستم در حال طراحي است و مشكلي از نظر فني و تكنولوژي براي طراحي آن وجود ندارد.
وي افزود: سيستم معاملاتي سهام عدالت از ابتدا براي مديريت حجم انبوهي از سهامداران طراحي شده و طبق همان برنامه در حال پيشروي است و با مذاكراتي كه صورت گرفته اين سيستم طراحي و اجرا مي‌شود.
وي در مورد زمان راه‌اندازي اين نرم‌افزار گفت: راه‌اندازي اين نرم‌افزار بستگي به زمان‌بندي نهادهاي متولي دارد، به طوري كه وزارت اقتصاد و ساير نهادهاي متولي طبق وظيفه بايد اطلاعات كل سهامداران را داشته باشند زيرا اطلاعات اين جامعه از سهامداران قرار است در بورس و فرابورس نگهداري شود.
وي ادامه داد: بنابراين شركت سپرده‌گذاري مركزي در خصوص زمان انجام معاملات سهام عدالت تصميم گيرنده نيست، زيرا اين شركت، سيستم سهام عدالت را بعد از آماده‌سازي به متوليان ارائه مي‌كند و متوليان بايد در خصوص زمان آزاد‌سازي سهام عدالت تصميم‌گيري كنند.
سلطاني‌نژاد در‌خصوص امكان اضافه شدن 45 ميليون نفر به جامعه سهامداران گفت: در دنيا تجربه اين موضوع وجود داشته و در سيستم معاملاتي ما نيز اين امكان وجود دارد كه بتواند حجم انبوهي از سهامداران را تجزيه و تحليل كند.
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي عنوان كرد: اين سيستم بايد طوري طراحي شود كه بتوانيم هر لحظه از آن گزارش دريافت كنيم و داشبوردهاي نظارتي را روي آن مشاهده كنيم؛ همچنين وضعيت كلي سهامداران و تغييرات به وجود آمده را ببينيم.
وي با بيان اينكه پرتفوي سهام عدالت پرتفوي خوبي است و صنايع خوبي در آن حضور دارند، تصريح كرد: هدف اصلي از طراحي سهام عدالت اين بود كه وارد بازار سرمايه شود و قيمت آن به وسيله عرضه و تقاضا تعيين شود، بنابراين قطعا بازار‌سازي براي سهام عدالت به وجود خواهد آمد و قيمت واقعي آن كشف خواهد شد.
به گفته سلطاني‌نژاد، اگر سهام عدالت به صورت صندوق نيز وارد بازار شود باز هم قيمت آن از طريق عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و در اين صورت NAV صندوق نيز افشا خواهد شد. وي در ادامه يادآور شد: در اين راستا راه‌اندازي سيستم پس از معاملات بورس به دليل طراحي و راه‌اندازي سيستم سهام عدالت به تاخير افتاده است، زيرا راه‌اندازي سيستم پس از معاملات زمانبر بوده و اطلاعات بايد از سيستم قديم به سيستم جديد منتقل شود، بنابراين روند پيشرفت آن كند شده تا بتوانيم ابتدا سيستم معاملاتي سهام عدالت را راه‌اندازي كنيم.
وي نام سيستم معاملاتي سهام عدالت را «پيكور» اعلام و عنوان كرد: سيستم معاملاتي سهام عدالت به اسم پيكور نامگذاري شده و اولويت شركت سپرده‌گذاري مركزي راه‌اندازي پيكور است اين در حالي است كه راه‌اندازي آن بستگي به زمان‌بندي ارائه شده دارد زيرا سهام عدالت يك پروژه ملي بوده و افراد مختلفي درگير آن هستند و بحث‌هاي مربوط به آن فني و زمانبر است. سلطاني‌نژاد ادامه داد: علاوه‌بر طراحي سيستم پيكور، سيستم پس از معاملات سهام عدالت نيز در حال آماده‌سازي است و هماهنگي‌هاي لازم با بانك‌هاي مختلف و دفاتر اسناد رسمي در حال انجام است تا بعد از آمادگي و هماهنگي با نهادهاي متولي راه‌اندازي شود. به گفته وي اين سيستم مشكل خاصي نداشته و راه‌اندازي آن بستگي به نظر نهادهاي تصميم‌گير دارد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
مدير‌عامل شركت سپرده‌گذاري مركزي خبر داد
راه‌اندازي سيستم معاملاتي سهام عدالت

مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي از طراحي نرم‌افزار سهام عدالت به نام «پيكور» خبر داد و گفت: راه‌اندازي سيستم پس از معاملات بورس به‌منظور راه‌اندازي سيستم سهام عدالت به تاخير افتاده است.

حامد سلطاني نژاد در گفت‌و گو با «ايسنا»، به راه‌اندازي سيستم معاملاتي سهام عدالت اشاره كرد و گفت: براي اينكه سهام عدالت در بازار سرمايه قابل خريد و فروش باشد، بايد سيستم جديدي طراحي و تجهيز شود كه اين سيستم در حال طراحي است و مشكلي از نظر فني و تكنولوژي براي طراحي آن وجود ندارد.
وي افزود: سيستم معاملاتي سهام عدالت از ابتدا براي مديريت حجم انبوهي از سهامداران طراحي شده و طبق همان برنامه در حال پيشروي است و با مذاكراتي كه صورت گرفته اين سيستم طراحي و اجرا مي‌شود.
وي در مورد زمان راه‌اندازي اين نرم‌افزار گفت: راه‌اندازي اين نرم‌افزار بستگي به زمان‌بندي نهادهاي متولي دارد، به طوري كه وزارت اقتصاد و ساير نهادهاي متولي طبق وظيفه بايد اطلاعات كل سهامداران را داشته باشند زيرا اطلاعات اين جامعه از سهامداران قرار است در بورس و فرابورس نگهداري شود.
وي ادامه داد: بنابراين شركت سپرده‌گذاري مركزي در خصوص زمان انجام معاملات سهام عدالت تصميم گيرنده نيست، زيرا اين شركت، سيستم سهام عدالت را بعد از آماده‌سازي به متوليان ارائه مي‌كند و متوليان بايد در خصوص زمان آزاد‌سازي سهام عدالت تصميم‌گيري كنند.
سلطاني‌نژاد در‌خصوص امكان اضافه شدن 45 ميليون نفر به جامعه سهامداران گفت: در دنيا تجربه اين موضوع وجود داشته و در سيستم معاملاتي ما نيز اين امكان وجود دارد كه بتواند حجم انبوهي از سهامداران را تجزيه و تحليل كند.
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي عنوان كرد: اين سيستم بايد طوري طراحي شود كه بتوانيم هر لحظه از آن گزارش دريافت كنيم و داشبوردهاي نظارتي را روي آن مشاهده كنيم؛ همچنين وضعيت كلي سهامداران و تغييرات به وجود آمده را ببينيم.
وي با بيان اينكه پرتفوي سهام عدالت پرتفوي خوبي است و صنايع خوبي در آن حضور دارند، تصريح كرد: هدف اصلي از طراحي سهام عدالت اين بود كه وارد بازار سرمايه شود و قيمت آن به وسيله عرضه و تقاضا تعيين شود، بنابراين قطعا بازار‌سازي براي سهام عدالت به وجود خواهد آمد و قيمت واقعي آن كشف خواهد شد.
به گفته سلطاني‌نژاد، اگر سهام عدالت به صورت صندوق نيز وارد بازار شود باز هم قيمت آن از طريق عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و در اين صورت NAV صندوق نيز افشا خواهد شد. وي در ادامه يادآور شد: در اين راستا راه‌اندازي سيستم پس از معاملات بورس به دليل طراحي و راه‌اندازي سيستم سهام عدالت به تاخير افتاده است، زيرا راه‌اندازي سيستم پس از معاملات زمانبر بوده و اطلاعات بايد از سيستم قديم به سيستم جديد منتقل شود، بنابراين روند پيشرفت آن كند شده تا بتوانيم ابتدا سيستم معاملاتي سهام عدالت را راه‌اندازي كنيم.
وي نام سيستم معاملاتي سهام عدالت را «پيكور» اعلام و عنوان كرد: سيستم معاملاتي سهام عدالت به اسم پيكور نامگذاري شده و اولويت شركت سپرده‌گذاري مركزي راه‌اندازي پيكور است اين در حالي است كه راه‌اندازي آن بستگي به زمان‌بندي ارائه شده دارد زيرا سهام عدالت يك پروژه ملي بوده و افراد مختلفي درگير آن هستند و بحث‌هاي مربوط به آن فني و زمانبر است. سلطاني‌نژاد ادامه داد: علاوه‌بر طراحي سيستم پيكور، سيستم پس از معاملات سهام عدالت نيز در حال آماده‌سازي است و هماهنگي‌هاي لازم با بانك‌هاي مختلف و دفاتر اسناد رسمي در حال انجام است تا بعد از آمادگي و هماهنگي با نهادهاي متولي راه‌اندازي شود. به گفته وي اين سيستم مشكل خاصي نداشته و راه‌اندازي آن بستگي به نظر نهادهاي تصميم‌گير دارد.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
محدوديتي جديد براي فروشندگان


27 بهمن 1392


گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اجرای مقررات جدیدی در زمینه معاملات بود که در آن برای نخستین بار برای فروش سرمایه‌گذاران محدودیت تعیین شد.

بورس تهران در سال‌های اخیر تغییرات متعددی را در مقررات شاهد بوده است که البته مقررات روز گذشته بورس تهران در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. در حالی که بيشتر کارشناسان بر مشکلات بورس تهران در کشف قیمت تعادلی به دلیل دامنه نوسان اندک و حجم مبنا تاکید داشته و خواهان حذف محدودیت‌های موجود بودند، روز گذشته با تعیین مقررات جدید، محدودیت تازه‌ای برقرار شده است. براین اساس فروشندگان از فروش بیش از 50هزار سهم در 3 ساعت اول معاملات منع شده و پس از آن در ساعت 12تا 12:30 نیز فروش تنها براساس قیمت پایانی دوره سه ساعته نخست ممکن اعلام شد. امری که در ساعت پایانی به دلیل عدم انطباق قیمت پایانی با آخرین قیمت معاملاتی بازار مشکلات شدیدی را برای فعالان حقیقی و حقوقی ایجاد کرد.
از دیدگاه کارشناسان، مقررات کنونی ضمن آنکه بر تفاوت‌های بورس تهران با دیگر بورس‌های جهان افزوده و  عملا بورس تهران را از استانداردهای جهانی دورتر می‌سازد موجب عدم اطمینان بازار نسبت به قیمت سهام و ارتباط آن با ارزش واقعی سهام 
می شود. در این شرایط هر چند که هدف اولیه کاهش میزان فروش و تقویت خرید در بازار است، اما در عمل تردید جدی را در میان خریداران ایجاد کرده است؛ زیرا بيشتر خریداران نگران آن هستند که در صورت خرید پر تعداد سهام نتوانند در آینده فروش خود را صورت دهند. در همین حال محدودیت کنونی تاثیر به شدت منفی در مدیریت‌های سبد سهام و حجم معاملات دارد زيرا در عمل تامین وجوه خرید از محل فروش را با تردید مواجه می‌سازد. در این شرایط خریداران  با توجه به ریسک موجود در مسیر فروش، از بازار خارج شده و فروشندگان نیز از بازگشت به بازار به دلیل احتمال برخورد با محدودیت فروش و ریسک افت بازار خودداری خواهند کرد؛ این شرایط در آینده به شدت بر حجم معاملات تاثیر می‌گذارد.
در شرایط کنونی کارشناسان بازار انتظار دارند بورس تهران نیز همانند همه بورس‌های جهان به کاهش کارمزدها، افزایش دامنه نوسان یا اجرای دقیق ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و حذف حجم مبنا اقدام کرده و شرايط را براي حرکت طبیعی بازار سرمایه پدید آورد. در شرایط رخ داده در بازار سهام، دیروز شاخص به مدد محدودیت فروش و عدم تغییر قیمت در نیم ساعت پایانی با رشد 16/62واحدی مواجه شد و به 79هزار و 153 واحد رسید. حجم معاملات نیز در بورس به 69 میلیارد تومان رسید که در مجموع نزدیک به 205میلیارد تومان معامله در بازار سهام رخ داد. در بازار دیروز همچنین نگاه‌ها به جلسه عصر دیروز میان مسوولان بورس، مدیران بانک‌ها و وزیر اقتصاد بود تا در این جلسه راهکارهایی برای برون رفت بازار از شرایط کنونی تعریف شود.
روز گذشته در گروه پتروشیمی  ایراد‌هاي شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه منتشر شد که هر چند نسخه نهایی ایراد‌ها نیست ولی تبصره 21مربوط به هدفمندی و تعیین قیمت حامل‌های انرژی را در‌برگرفته است. بيشتر کارشناسان در انتظار تصمیم‌گیری مجلس در روز سه‌شنبه هستند تا در نهایت زمینه بازگشایی نمادهای پتروشیمی فراهم شود. در بازار دیروز شایعاتی نیز در مورد احتمال حضور خریدار خارجی برای بلوک 17درصدی هلدينگ خلیج فارس
 در بازار مطرح شد.
در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو در شرایطی در صف فروش بود که در بازار، خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت فرانسوی پژو در سطح گسترده‌ای فعالیت‌های خود را در ایران آغاز خواهد کرد، منتشر شده است.
در نماد مخابرات به دلیل انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال آینده شرکت همراه اول، صف خرید پدید آمد.
شرکت ارتباطات سيار ايران  برای هر سهم مبلغ
 12 هزار و 622 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل (مبلغ 10 هزار و 653 ریال) 18 درصد افزایش داشته و علت افزایش سودآوری را افزايش تعداد مشترکين و ارائه سرويس هاي جديد اعلام کرده است.
در گروه حمل‌ونقل‌، مدیرعامل کشتیرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش همچنان پابرجاست، گفت: شرایط نسبت به گذشته تغییری نکرده است، اما مباحثی مبنی بر اینکه لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 صورت گیرد، مطرح شده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما مردد بود که در آن مقررات جدید روند عادی معاملات را تغییر داد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با تداوم روند کاهشی شاخص و عدم حمایت از صنایع، پیش‌بینی می‌شود [h=1]ظهور ریسک‌های جدید در بورس[/h]گروه بورس- مجید اسکندری: افت 200 واحدی شاخص کل بورس و رسیدن آن به 72 هزار و 344 واحد حاصل فعالیت روز سه‌شنبه بورس تهران بود؛ بنابراین هنوز تلاش مدیران بازار سرمایه برای بهبود اوضاع، به بار ننشسته است. بالاترین مقام بازار سرمایه کشور، رفع مشکل بنگاه‌ها از طریق دولت را از برنامه‌های اساسی «سازمان» برای بازگشت رونق به بازار عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد این مشکلات به آسانی برطرف نخواهد شد. سایه رکود در بازار حکمفرماست؛ گروهی در انتظار نتایج مذاکرات به سر می‌برند و رونق بازار را منوط به آن می‌دانند؛ اما برخی دیگر بر این باورند که باید در شرایط بنگاه‌ها تغییراتی حاصل شود که نتیجه این تغییرات به رونق بازار سرمایه منتهی می‌شود.

البته در این میان برنامه‌های اقتصادی دولت و هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف بدنه اقتصادی دولت می‌تواند تاثیر بسزایی در روند بازار بر جای گذارد. این روزها همگان سرمایه‌گذاران را به صبر و شکیبایی دعوت و اظهار امیدواری می‌کنند که رونق به بازار برمی‌گردد.


دولت، بزرگ‌ترین ریسک بازار است
یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص مشکل نبود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: به نظر نمی‌رسد که مشکل اصلی بازار، نبود یا کمبود نقدینگی باشد؛ زیرا نقدینگی به هر بازار دیگری که برود، آن بازار نمی‌تواند نرخ تورم را پوشش دهد و به‌طور کلی همه بازارها در فاز منفی به سر می‌برند. رضا بختیاری توضیح داد: در حال حاضر بازار با ریسک‌های جدیدی روبه‌رو است و ریسک‌های قدیمی بازار، رفع شده است به‌عنوان مثال هنوز برخی از مدیران با تحلیل‌های اشتباه عنوان می‌کنند که شاخص در دوره‌ای بیش از حد افزایش یافته و باید کاهش یابد؛ در حالی که علم مدیریت مالی می‌گوید قیمت دارایی‌ها منتج از انتظارات آینده است. وی سپس گفت: وقتی ریسک بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سهام را ارزان‌تر بخرند؛ اما به دلیل مشکلات رخ داده در بازار، حقوقی‌ها سهام را با قیمت بالا خریده‌اند. این کارشناس بازار، تصمیم‌های دولتی را بزرگ‌ترین ریسک بازار خواند و گفت: دولت درخصوص نرخ سود سپرده‌ها، یک اشتباه خود‌خواسته را مرتکب شد که موجب بالا رفتن انتظارات تورمی مردم شد؛ به گونه‌ای که انگیزه چندانی برای حضور در بازار سهام باقی نماند. وی ادامه داد: کاهش رشد پایه پولی و سیاست انقباضی از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود که کاهش سرعت گردش پول را به دنبال داشته است. از سوی دیگر هدف اصلی دولت، کنترل و کاهش تورم به هر قیمتی است که این نیز مزید بر علت شده است. بختیاری قوانین دولتی را مشکل اصلی شرکت‌ها دانست و توضیح داد: این قوانین، هزینه بنگاه‌ها را به شدت بالا می‌برد و کنترل قیمت محصولات نیز شرکت‌ها را با کمبود منابع مواجه می‌سازد؛ بنابراین چون دولت ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده نرخ بازده سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد (تولید) پایین آمده است. وی افزود: پایین آمدن نرخ بازده انتظاری پروژه‌ها در بازار اولیه و توجیه سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه با مجبور کردن حقوقی‌ها به خرید سهام حل نمی‌شود؛ مگر اینکه دولت، ریسک سیستماتیک را از بازار بردارد. این کارشناس در ادامه گفت: متاسفانه به تازگی دولت وارد پروژه‌های مس، فولاد، نیروگاه و.... می‌شود یعنی همه آن چیزهایی که از آن منع شده دوباره مطرح شده است و وزارتخانه‌ها به بنگاهداری روی آورده‌اند. بختیاری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران، هر روز با یک بخشنامه تنش‌زا در بازار مواجه می‌شوند؛ به عنوان مثال شرکت‌های زیرمجموعه یک شرکت بدهکار به سیستم بانکی، از تسهیلات بانکی محروم شده‌اند. البته اعطای تسهیلات با نرخ‌های حدود
32 درصد نمی‌تواند برای هیچ فعالیتی توجیه داشته باشد؛ بنابراین طرح توسعه شرکت‌ها متوقف خواهد شد و در نهایت ریسک افزایش یافته و رشد سودآوری متوقف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از بازار، تنها یک مسکن است، پیشنهاد کرد: باید فضای سرمایه‌گذاری تقویت و دولت برای بنگاه‌ها اولویت‌هایی قائل شود؛ به عنوان مثال، اولویت در دریافت تسهیلات و برخورداری از مشوق‌های مالیاتی می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری را مثبت کند.


فضای فعلی بورس برای مدیران بازار خوشایند نیست
مدیر امور بورس‌های سازمان بورس روزگذشته با اشاره به اینکه شرایط فعلی بازار برای مدیران بازار هم خوشایند نیست، گفت: صنایع بورسی در آینده با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در دولت و مجلس متحول خواهند شد و متولیان بازار همواره در حال پیگیری مسائل و مشکلات سهامداران هستند. محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه نمی‌توان شرایط فعلی بازار را ایده‌آل دانست، گفت: باید از اثرگذاری بیشتر اتفاقات بر بازار جلوگیری کنیم. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید صبور باشند، گفت: این یک اصل است که سرمایه‌گذاران نسبت به اتفاقات و فضای روانی ایجاد شده صبور باشند؛ وقتی بازار در چنین شرایطی قرار می‌گیرد برای هیچ کس خوشایند نیست. خواجه‌نصیر تاکید کرد: همانطور که سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش پرتفوی خود ناراحت هستند و رنج می‌برند، به دنبال آن مدیران و مسوولان‌ بازار نیز این شرایط با اهمیت را درک می‌کنند و تلاش‌ها برای رفع این اتفاقات به دلیل اهمیت موضوع است.


آنچه در بازار سه‌شنبه گذشت
دادوستد بیش از 271 میلیون اوراق بهادار در بورس به ارزشی بالغ بر 857 میلیارد ریال در 34 هزار و 825 دفعه، افت 28/0 درصدی شاخص این بازار را به همراه آورد. در این میان نماد شبندر با تاثیر منفی 113 واحدی پررنگ‌ترین نقش را در کاهش شاخص بر عهده داشت. همچنین نمادهای خودرو، خساپا و کگل به عنوان نمادهای تاثیرگذار در افت شاخص دیروز بازار شناخته شدند. در همین حال نمادهای وبصادر، شبندر، تاپیکو، خودرو و رمپنا به عنوان پربیننده‌ترین نمادها شناخته شدند. گروه‌های خودرو، مالی، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی همچنان عنوان برترین گروه‌های بازار را در اختیار دارند. در جریان دادوستدهای روز گذشته بورس، نمادهای شلعاب، شفن، چکارن، وتوسم و فرآور، بیشترین افزایش قیمت و نمادهای سخاش، غبهنوش، خاذین، پلاسک و شکربن بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. از سوی دیگر نمادهای فنورد، زمگسا، سفار، وتوسم و خفنر با بیشترین تقاضا در بازار روبه‌رو شدند و برترین عرضه‌ها نیز در نمادهای بنیرو، کبافق، سفارس، فارس و لبوتان شکل گرفت. براساس اطلاعات منتشرشده نمادهای خودرو، شبندر، شپدیس، شسپا و فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار را دارا شدند و نمادهای وبصادر، خودرو، خزامیا، خساپا و ولغدر نیز بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص دادند. همچنین در بازار روز سه‌شنبه سهامداران حقیقی با خرید بیش از 204 میلیون سهم از حقوقی‌ها که 114 میلیون سهم خریداری کردند جلو افتادند. در همین حال حقوقی‌های بازار به فروش 51 میلیون سهم و حقیقی‌ها به فروش 268 میلیون سهم مبادرت کردند. در پایان معاملات دیروز نمادهای گل‌گهر، سیمان اصفهان، نیروترانس، لیزینگ رایان سایپا و قند قزوین به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد.



نمودار تغییرات شاخص کل بورس در روز گذشته
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با تصمیمات جدید فرابورس در‌خصوص اوراق تسهیلات مسکن [h=1]محدودیت‌ها به تاخیر افتاد[/h]گروه بورس- هدیه لطفی: موج منفی حاکم بر بازار‌های سرمایه در روز گذشته نیز ادامه داشت؛ به‌طوری‌که نماگرهای بورس و فرابورس با تثبیت رنگ قرمز به کار خود پایان دادند. بازار فرابورس در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته با شیب تند سقوط شاخص مواجه شد که هر چند در میانه معاملات کمی متعادل شد اما در نهایت کاهش 6 واحدی آیفکس به ثبت رسید که به این ترتیب این نماگر به محدوده 731 واحدی کاهش یافت که در این راستا شرکت آهن و فولاد ارفع با 34/0 واحد تاثیر مثبت، تنها نمادی بود که به رشد شاخص کمک کرد؛ اما این تاثیر در برابر واکنش منفی نمادهای هلدینگ صنایع خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و خدمات دریایی و بندری سینا چندان قابل مشاهده نبود.
همچنین در جریان معاملات دیروز حدود 49 میلیون برگه اوراق بهادار در 15 هزار مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات با 50 درصد کاهش نسبت به روز دوشنبه به 468 میلیارد ريال رسید که 96 میلیارد ريال از این رقم به مبادلات اوراق اجاره پترو ریگ تعلق داشت؛ در بازار دیروز 100 هزار برگه از اوراق مزبور به قیمت پایه هر برگه 96 هزار ريال در میان حقوقی‌ها جابه‌جا‌ شد. اوراق اجاره سامان نیز با معاملات 5/57 میلیارد ريالی از دیگر نمادهای پر معامله در بازار دیروز بود. افزون بر این نمادهای افرانت، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، فولاد ارفع، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، بیمه سامان و بیمه میهن بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که امتیاز تسهیلات خرید مسکن در اکثر نمادها با کاهش 2 تا 4 درصدی قیمت به سطوح 82 تا 83 هزار تومان رسید که آخرین خبرها از این امتیازات حاکی از موكول شدن اعمال محدوديت فروش اوراق تسهيلات مسکن به روزشنبه هفتم تيرماه است؛ مدیران بازار فرابورس به منظور جلوگیری از سفته‌بازی در این بازار اعلام کرده بودند معامله‌گران پس از خرید اوراق امکان فروش تا دو ماه آینده را نخواهند داشت قرار بود این محدودیت از اول تیرماه اعمال شود که طبق پیغام ناظر بازار به هفت تیر‌ماه موکول شد. در این راستا، بهنام محسنی، مدیربازار فرابورس گفت: محدوديت عدم فروش خريداران اوراق تا 2 ماه پس از خريد براي نمادهاي اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسکن که فقط 4 ماه تا پايان معاملات آن در بازار فرابورس ايران باقي مانده است، اعمال نخواهد شد. وی ادامه داد: همچنین محدوديت سقف خريد به ميزان حداكثر 90 ورقه براي هر كد معاملاتي در هر جلسه معاملاتي و در كليه نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن مطابق با رويه سابق و به‌صورت روزانه اعمال مي‌شود. بنا به گفته محسنی، در هر جلسه معاملاتي و در كليه نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن، هر كد معاملاتي تنها تا سقف 90 ورقه تسهيلات مسكن مجاز به ورود سفارش خريد و انجام معامله خواهد بود؛ اما متقاضيان خريد بيش از سقف مذكور تنها پس از تاييد بانك مسكن مي‌توانند اقدام به ورود سفارش کنند.
 

Similar threads

بالا