به زندگي بگوييد سيب!

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار



تحقيقات نشان مي‌دهد كه تا وقتي كودكيم (تا سنين حدود پيش دبستاني) روزانه 300 مرتبه مي‌خنديم ولي وقتي بزرگ‌تر مي‌شويم، به عنوان يك بزرگسال تنها روزي 15 دفعه خنده بر لب‌هاي ما مي‌نشيند. كودكان، استاد هنر شاد بودن هستند؛ علت اين را هم بايد در اين نكته جستجو كرد كه از نگاه بچه‌ها، آنها هر چه مي‌خواهند دارند و نگران نداشته‌هاي خود نيز نيستند. آنها وقتي پدر و مادر خود را مي‌بينند، شاد مي‌شوند و مي‌خندند، از ديدن غذاي خود خوشحال شده، لبخند مي‌زنند و مي‌خندند، از بازي كردن با يك توپ كوچك و ساده شاد مي‌شوند و باز هم مي‌خندند و در يك كلام، آنها در تمام زندگي كودكانه خود شاد هستند.


كاهش خنده

كاهش ميزان خنده از كودكي تا بزرگسالي نشان مي‌دهد كه ما رشد كرده‌ايم و بزرگ شده‌ايم، ما همه در بزرگسالي نگران چيزهاي گوناگون هستيم، و به اين دليل كمتر و كمتر مي‌خنديم و ديگر به اندازه يك كودك 2 ساله شاد نيستيم. در كنار مساله نگراني‌هاي ما در طول زندگي، سوال‌هايي اساسي هم مطرح هستند؛ مثل اين‌كه ما توانايي خنديدن را چه طور از دست مي‌دهيم؟ آيا واقعا اين توانايي را در طي دوران زندگي و بتدريج از ياد مي‌بريم؟ و چه كارهايي بايد انجام دهيم تا دوباره بخنديم و شاد باشيم؟

اهل فن معتقدند كه خنديدن عامل مهمي براي شاد بودن در زندگي است؛ پس ارزش آن را دارد كه بيشتر و بيشتر در انجام آن سعي و كوشش كنيم. كودكان با لبخندها و خنده‌هاي هميشگي خود به ما ياد مي‌دهند كه شاد باشيم و از كوچك‌ترين فرصت‌ها براي خنديدن و شاد بودن استفاده كنيم.
همه ما ضرب‌المثل معروف خنده بر هر درد بي‌درمان دواست را شنيده‌ايم و متخصصان هم در مورد مزايا و ارزش‌هاي مختلف خنده و خنديدن صحبت‌هاي بسياري كرده‌اند.
آنها معتقدند حتي اگر در ابتدا حس شادي را نداشته باشيم، خنديدن ما را شاد و با نشاط مي‌كند. اما باز هم ما اين مساله را جدي نمي‌گيريم و به سادگي از كنارش مي‌گذريم.
كاهش ميزان خنده در بزرگسالي به اين معني نيست كه ما نمي‌توانيم شادتر باشيم. پس بهترين راه افزودن شادي و نشاط به زندگي و تمرين هنر شاد بودن، اضافه كردن لبخند و خنده به زندگي است. آيا اين فوق‌العاده نيست كه با ورود خنده به زندگي شاد شويم؟



خنده شادي آور است؟


خنده هزاران نكته مثبت براي ما به ارمغان مي‌آورد. خنديدن راهي براي شاد زيستن است و افراد را بيشتر با يكديگر مرتبط مي‌سازد. خنديدن به دليل استفاده از ماهيچه‌هاي صورت، قفسه سينه و شكم براي بدن ورزش و تمريني ملايم محسوب مي‌شود، باعث تنفس عميق ما شده و ضربان قلب را افزايش مي‌دهد و باعث ترشح اندروفين (هورموني كه باعث ايجاد حس خوب در انسان مي‌شود) مي‌گردد. خنديدن را گاهي با حسي كه هنگام خوردن يك شكلات خوشمزه به ما دست مي‌دهد مقايسه مي‌كنند. اين به آن معناست كه شما بعد از مدتي خنديدن از ته دل، احساس آرامش، سر زندگي و نشاط خواهيد داشت.
اينها حس و حال يك فرد شاد است و وقتي دوباره به موضوعي كه باعث خنده ما شده فكر كنيم هر آن‌چه كه باعث خنديدن ما شده، دوباره ما را خواهد خنداند يا حداقل لبخند خواهيم زد. پس حس خوب ما ادامه پيدا خواهد كرد.



چگونه خنده را به زندگي خود وارد كنيم؟

همه ما مي‌توانيم هر روز با خنديدن، شادي را بخشي از زندگي خود كنيم. در ادامه، راه‌هاي ساده‌اي براي خنديدن بيشتر و شاد بودن ارائه مي‌كنيم:
حتما زمان‌هايي را به ديدن فيلم‌ها و برنامه‌هاي شاد اختصاص دهيد؛ اين كار باعث افزايش خنده و تبسم شما در طول هفته مي‌شود.
با بچه‌هاي كوچك بازي كنيد و شاد باشيد. آنها مي‌دانند چگونه از هر چيزي لذت ببرند. اين مهارت را از آنها بياموزيد.
در زمان‌هاي بيكاري، بازي‌ها و سرگرمي‌هايي را انتخاب و انجام دهيد كه باعث خنده و شادي شما مي‌شوند.
حتما بخنديد. حتي به صورت ساختگي هم كه شده بايد خنديد؛ چرا كه اين خنده ساختگي در اصل به كمك شما مي‌آيد و حس شادي را جايگزين غم و اندوه، استرس و نگراني مي‌كند.
باز هم فراموش نكنيد كه خنده بخش مهمي از شادي شماست. اين خنديدن هر روزه، به اندازه ورزش كردن و خوردن قرص‌هاي ويتامين براي بدن، روحيه و احساسات شما مفيد و ضروري است.
پس هميشه خنده بر لب داشته باشيد.
 

Similar threads

بالا