[ بهداشتی- درمانی ] مرکز بهداشت SK Yee Healthy

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار




مرکز بهداشت SK Yee Healthy

تیم معمار: Ronald Lu & Partners
مکان: هنگ کنگ
تیم طراح: Andy Leung, Lemuel Cheng, Helen Ng, Gary Pang
مساحت: ۳۵۰ مترمربع
سال: ۲۰۱۴
مهندس عمران و سازه: شرکت مشاورانDCL
مهندس امور اجرایی: شرکت مهندسین مشاور شرق دور
برآورد کننده مقادیر: شرکت Rider Levett Bucknall Limited
پیمانکار: شرکت EDM Construction Ltd




مرکز بهداشت SK Yee Healthy یک پروژه کوچک اما ارزشمند است. تیم معماری Ronald Lu & Partners (RLP) کار طراحی معماری را به پایان رساند که شامل تکمیل داخل ساختمان و توسعه پشت بام با اجرای یک سازه سبک وزن ۳۸۰ مترمربعی بود.



پلان طبقه مرکز درمانی

پلان طبقه


طرح “سبز و ساده” آن، این مرکز را بیشتر به یک مرکز بهداشتی تبدیل کرده است و آن را برای بیماران مثل محیط خانه، باغ و زمینِ بازی کرده است. محیط دلنشین و آرام بالای پشت بام، فضایی پر از آرامش و سکوت برای بیماران فراهم کرده و آنها را در طبیعت و روشنى روز غرق کرده و دوره درمان بدون استرس و فشار روحی برایشان به دنبال دارد. این مرکز نمونه ای بارز و استثنایی از ترکیب یک طرح پایدار با معماری مراکز درمانی و بهداشتی است.



محیطی ساده و سبز

این عبارت، ساده اما پرمعناست؛ این ساختمان متشکل از مؤلفه های سبز فراوانی من جمله ساختارهای فلزی سبک وزن و ویژگی های طراحی کم کربن است. ایده “جنب و جوش” نمایانگر طراحی فضای داخلی است که هر اتاق مشاوره و بخش کاری آن به باغچه ای متصل بوده و موجب ارتباط و تعامل پیوسته داخل مرکز با بیرون می شود و بطور مداوم نور و هوای تازه را به داخل ساختمان هدایت می کند.



فضای روشن و با طراوت داخل حیاط


فضای روشن و با طراوت داخل

ساختار این ساختمان ساده اما در عین حال از نظر ویژگی هایش غنی است. این مرکز از لحاظ تهویه هوا و نورگیری ۱۰۰ درصد کامل است. پنجره هایی داخل این بنا تعبیه شده که هر بار از یک نقطه هوا را تهویه می کند (مثل پنجره کشویی) و به بیمار امکان کنترل محیط خود را می دهد تا فضایی پر از آرامش، صفا و صمیمت بوجود آورد. تهویه طبیعی هوا بطرز چشمگیری کیفیت هوای داخل را بهبود بخشیده و موجب ارتقای سلامتی و بهداشت محیط داخل شده که بالطبع مزایای کم کربن دیگر نیز به دنبال دارد.



فضای سبز

فضای سبز

فضای سبز در کل مرکز حالت غالب دارد. طراحی دیوار و بالا پشت بام سبز، روی هم رفته حدود ۵۷ درصد این بنا را پوشش داده است. باغچه و چمن و سبزه پشت بام و دیوارها نه تنها موجب پایین آوردن فشار وارده به تجهیزات تهویه کننده می شود بلکه منظره ای بوجود آورده که هم بیماران و همسایگان این مرکز می توانند از دیدن آن لذت ببرند.این منظره بیرون ساختمان با فضای داخل همخوانی زیادی داشته و تجربه درمانی کم استرسی برای بیماران به جای می گذارد.



برش طبقات


محیط بازی

این مرکز با داشتن تعدادی فضای غیر معمول در زیر شیروانی پشت بام و نیز فضای شاداب داخل با نور و تهویه طبیعی هوا، محیط مشاوره با طراوت و منحصر به فردی برای بچه ها فراهم کرده است. این “خانه جانبی” ارتباط نزدیک و جالبی بین فضای داخل و بیرون به وجود آورده است.



محیطی مثل فضای خانه

محیطی مثل فضای خانه

این مرکز نمونه ای پایدار از معماری در زمینه بهداشتی و درمانی بوده و برای بیماران و کارکنان این مرکز بسیار حائز اهمیت است. با باز شدن فصل جدیدی در معماری مرکز درمانی، کارکنان این مرکز از همان روزهای اول این پروژه در طراحی این ساختمان بسیار فعالانه نقش داشتند. حضور آنها در این پروژه کمک شایانی به خلق محیطی آرام و پر از نور و هوای تازه کرد که موجب کاهش دلنگرانی و استرس بیمار شده و در نهایت فضای خالی را به فضایی پر از آرامش و معنا کرد.



معماری بیمارستان





منبع:1arc.ir
 
بالا