[بهداشتی - درمانی] بیمارستان کودکان دل

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



پرسپکتیو ها و فضاهای غیر منتظره، رنگ و اثار هنری مهیج و محوطه سازی ارگانیک در ترکیب بندی هایی همچون فضاهای بازی در اولین نگاه دنیای تخیلات کودکانی را که به بیمارستان مراجعه می کنند تحریک می کند. بیمارستانی که به افتخار واقف آن، موسسه مایکل و سوزان دل (مرکز درمانی کودکان دل) نام گرفت. بیمارستان جامع ۱۹۶ تختهو پاسخگو به نیازهای کل منطقه که دارای تمامی امکانات اقامتی خانواده کودکان بستری است.
بنا با توسعه افقی به خوبی در محیط پیرامون جا افتاده و به باقی مانده سایت که بپیش تر فرودگاه محلی رابرت مولر بوده است اهنگی می بخشد. برجی بلند در ترکیب افقی ساختمان که ورودی اصلی را معین می کند، کلاهی تگزاسی به سر دارد و یادآور سرپوش راهبه های کاتولیکی است که به مراقبت از بیماران می پرداختند. این برج بلافاصله پس از گشایش بیمارستان به عنوان نشانه شهری شناخته شد. استفاده از شش حیاط داخلی و مصالح طبیعی و بومی، منعکس کننده چشم انداز منحصر به فرد منطقه است. پوشش پانلی نما تا لبه های پیرامونی حیاط ها امتداد دارند که علاوه بر ایجاد پیوستگی میان فضای درون با محیط بیرون به جهت یابی و خوانایی فضای داخلی نیز کمک می کند. هر ورودی به حیاط توسط یک حجم مجوف غیرمعمول برجسته شده است. حیاط ها توسط استخر و آبنما و داربست های چوبی و فلزی محوطه سازی شده اند. نورگیری از شیشه و فلز بررروی آتریوم بزرگ مستطیل شکل قرار گرفته و نور طبیعی را به درون می کشاند. فضای آتریوم توسط پانل های رنگی براق تفکیک شده و حجمی در مقیاس یک کلبه معلق شده در بالا، یک کادو فروشی را در خود جای می دهد. درست زیر این حجم معلق و پشت پانل های رنگی پذیرش قرار دارد.


بیشتر عملکردهای پشتیبانی، تشخیصی، فضاهای درمانی و بخش های اداری در تراز اول قرار دارند. واحد های مراقبت و بستری بیماران در تراز های دوم و سوم و چهارم در بازوهای جداکانه ای از حجم اصلی بیمارستان قرار دارند که توسط نمایی انحنا دار و مواج از هندسه راست گوشه توده اصلی متمایز شده اند. ایستگاه پرستاران در مرکز هر واحد مراقبتی قرار گرفته و سالن استراحت کارکنان در گوشه ها چشم اندازی وسیع به بیرون را فراهم می کند. اتاق های خصوصی دارای پنجره های تمام قد، تابلوهای نقاشی و آثار هنری، مبلمان لازم جهت اقامت و سرویس بهداشتی مجزاست.
بیمارستان دل نه تنها در طراحی بلکه در سازگاری با محیط زیست نیز پیشگام است. طرح بالادست برخورداری از گواهی LEED (گواهی فنی مدیریت انرژی و طراحی زیست محیطی) را الزامی کرده بود. طراحی سایت، طراحی منظر، معماری، طراحی داخلی، مبلمان و انتخاب مواد و مصالح همگی با الویت طراحی پایدار به دقت انجام شد. جایگزینی ۴۰ درصد از سیمان متداول مصرفی با مواد زائد حاصل از سوخت زغال سنگ، استفاده از رزین ها و رنگ هایی با الایندگی کم، محوطه سازی با روش ها و طرحی که به حداقل ابیاری نیاز دارد و کف پوش ها و فرش های ساخته شده از مواد بازیافتی یا طبیعی و بازیافت و استفاده دوباره حدود ۴۷ هزار تن اسفالت از باندهای فرودگاه از جمله مواردی است که در جهت حفظ منابع و کاهش الاینده ها انجام شد.



در زمینه کاهش مصرف انرژی علاوه بر بکارگیری نور و تهویه طبیعی درحدود ۸۰ درصد فضاهای داخلی می توان از تمهیداتی نظیر چراغ های حساس به حرکت، بازیابی گرما در تأسیسات، سیستم هواسازهای غیرمتمرکز با بازده بالا و مصرف انرژی کم یادکرد. سقف های بازتابنده و کاشت یک درخت به ازای هرچهار جای پارک اقدامات اضافی دیگری است در جهت کاهش گرمای تابستان های داغ تگزاس.
مجموعه این اقدامات سبب شد تا بیمارستان کودکان دل به عنوان اولین بیمارستان در دنیا نشان LEED platinum را در سال ۲۰۰۹ کسب نماید.





منبع: معمارفا
 
بالا