[بهداشتی - درمانی] بیمارستان کاتولیک

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[h=1] [/h] [h=1][/h]
در نگاه اول به نظر می رسد بیمارستان کاتولیک سنت جان نیوماک از ان رو که دارای محوطه ای سرسبز با طبیعتی زیباست در یک تفرجگاه واقع شده است. محوطه این بیمارستان که ورود به آن برای عموم نیز ازاد است به پارک سلامت شهرت دارد.
این بیمارستان با پنج کلینیک تخصصی و بیشتر از ۴۰۰ تخت خواب دارای سرویس های پزشکی ویژه ای است و نیز بیمارستانی آموزشی محسوب می شود. هرساله این بیمارستان ۱۶ هزار بیمار بستری و ۱۴ هزار بیمار سرپایی را پذیرا می باشد. باوجود این ارقام و آمار می توان گفت سهم بسزایی در ارتقا سلامت منطقه دارد.



فضای بستری بیماران در چهار بال با ارتفاع ۴ طبقه با ساختاری مشابه در چیدمان فضای داخلی و موازی با یکدیگر سازماندهی شده است. فضاهای باز بین هر دو توده در قالب حیاط هایی مرکزی دید و منظر مناسبی را برای بخش بستری فراهم اورده اند. این حیاط ها تنها مختص استفاده بیماران و پرسنل می باشد و به روی عموم بسته اند. تفکیک میان حوزه های خصوصی از عمومی در فضای باز مجموعه راا مسیرهای آب مشخص می کنند. در سایت پلان مجموعه در هم تنیدگی توده ها و طبیعت به روشنی قابل درک است. این طور به نظر می رسد که فضای سبز از هیچ فرصتی برای نفوذ در حجم فروگذار نکرده است. گشایش چهار توده مذکور به سوی استخر اب وسیعی در سایت طراحی شده، حضور اب در کیفیت بی نظیر محوطه بنا بسیار تاثیرگذار است. در وب سایت رسمی گروه (تی.ام.کی) معماران کانسپت اصلی شکل گیری این پروژه را برقراری گفتگو میان بنا و طبیعت دانشته اند. در این راستا سبزی طبیعت و نیز اب به عنوان المان هایی از زندگی بازدید کنندگان را به تمرکز دعوت می کنند. تمرکز ذهن قدرت شفابخش طبیعت است از این رو معماران کوشیده اند به واسطه طراحی هوشمندانه فضای سبز، ان را برای بازدیدکنندگان بنا محقق کنند.



علاوه بر چهارتوده ذکر شده مجموعه دارای بازوی دیگری نیز می باشد که بخش های معاینات و درمان را در خود جای داده است. هال ورودی اصلی با ارتفاع دو طبقه در این حجم جانمایی شده، مکان اسانسورهای حمل بیماران نیز در مقابل حوزه ورود جانمایی شده است. اارتباط میان این بازو و سایر احجام توسط راهرویی طولانی، شیشه ای و نورانی با ارتفاع چهار طبقه تعریف شده است. کلینیک بیماران سرپایی در همجواری هال اصلی ورود در ارتباط با تریا و کلیسای کوچک جانمایی شده است.
حوزه پذیرش و مربوط به امور اداری، بخش اورژانس و فوریت های پزشکی، واحد رادیولوژی و معاینات پزشکی در طبقه همکف سازماندهی شده اند. تمام بخش های درمانی در طبقه اول و در سمت راست هال ورودی واقع شده اند. بخش جراحی با پنج اتاق عمل و ملحقات ان شامل مراقبت های ویژه، بخش استریلیزاسیون و زایشگاه در طبقه دوم واقع شده اند.



دفاتر و گروه های معماری فراوانی وجود دارند که در طول عمر فعالیت حرفه ای خود تنها بریک زمینه خاص تمرکز می کنند. این گروه ها به دلیل کسب تجربه ای بالا در زمینه انحصاری کارشان غالبا در طراحی و ساخت پروژه هایی با یک مضمون و تجهیز نمودن و نیز اماده سازی برای بهره برداری از انها در کم ترین زمان و با بودجه بندی دقیق تری نسبت به سایرین عمل می کنند. دفتر معماران (تی.ام.کی) در این دسته جای دارد. این دفتر در سال ۱۹۵۹ در دوسلدروف شروع به کار کرد و با ساخت بیمارستانی در مولهایم وارد کار حرفه ای در زمینه ساخت بناهای درمانی گردید. و امروز در این زمینه دارای شهرت فراوانی است. ساخت بنای بیمارستان کاتولیک سنت جان نیوماک توسط این شرکت با هزینه ای بالغ بر صد میلیون یورو در سال ۲۰۰۰ اغاز و در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید.



منبع:
معمارفا
 
بالا