[بهداشتی - درمانی] بیمارستان تاندر بی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[h=1] [/h] [h=1]بیمارستان تاندر بی[/h]

نور فراوان برای قدردانی از ابعاد معنوی زندگی انسان در این بنا منشأ ایده و خلاقیت معمار است. در اواسط سال ۱۹۹۰ به عنوان یک اقدام صرفه جویانه در هزینه خدمات پزشکی ارائه شده توسط دو بیمارستان بزرگ و قدیمی در خلیج thunder تصمیم به ایجاد یک فضای درمانی واحدی در سایتی جدید شد. در نهایت در زمین اهدایی دانشگاه بیمارستان مذکور ساخته و در بهار ۲۰۰۴ افتتاح گردید. این بیمارستان با به چالش کشیدن هنجارهای پذیرفته شده در طراحی فضاهای مراقبتی و بهداشتی پاسخی جدید با معماری سبز در این مجموعه می دهد.
مرکز علوم درمانی تاندر بی تاکیدی بر حفظ ارزش های طراحی و تدثیر مثبت ان در بدن، ذهن و روح انسان است. این بنا با ۲۲۰ هزار متر مربع زیر بتا امکاناتی همچون مرکز مراقبت های ویژه، پزشکی قانونی، پد هلی کوپتر و دیگر امکانات پایه در بیمارستان را دارا است. مرکز سرطان این بیمارستان که ۲۳ هزار متر مربع مساحت دارد برای اولین بار در کانادا در حرکتی نمادین با هدایت مستقیم نور طبیعی به داخل اتاق به (پرتو درمانی) روج بیماران می پردازد و انان را به ارامش می رساند.



جاده الیور که ورودی بیمارستان را تشکیل می دهد در یک نمای با شکوه حسی مانند بالا رفتن از تپه و رسیدن به ساختمان را ارائه می دهد. دو جاده اصلی که به بیمارستان می رسد به احترام دو پایه گذار اصلی که به صورت خستگی ناپذیری برای ساخت این بیمارستان تلاش کردند به نام انها نامگذاری شده است. درهای بزرگ ورودی جذابیت و شکوه بیشتری به بیمارستان می دهد. با قرارگیری ورودی اصلی مجموعه و همچنین ورودی اورژانس در طبقه دوم ساختمان این طبقه به عنوان مبدا سیرکولاسیون داخلی بیمارستان در نظر گرفته شده است. اتاق انتظار با پنجره های شیشه ای بزرگ احاطه شده است.
در این بیمارستان اولین بار در کانادا به صورت گسترده به استفاده از چوب پرداخته شده است که ریشه در فرهنگ و تاریخ این منطقه دارد. اگرچه مشکلات ناشی از اتش سوزی همیشه این بناها را تهدید می کند اما این ساختمان با تمهیدات خاص در سیستم ضد حریق توانسته است محیطی امن برای بیماران و دیگر استفاده کنندگان فضا به وجود آورد. سازه های چوبی که حلقه دیوارهای بیرونی بیمارستان را تشکیل می دهد این بنا را به یکی از ساختمان های سبز در کانادا تبدیل کرده است. این سازه ها با قوس خود مطابقت خاصی با جهت حرکت خورشید در روز دارند و با ایجاد سایه روشن حس جدیدی به فضای بیمارستان القا می کنند. سازه چوبی با ایجاد فضایی با سه طبقه ارتفاع تریا را در خود جای داده است. فضایی که انتظار می رود با ایجاد امکان ارتباط اجتماعی و عاطفی میان بیماران و کارمندان وبازدید کنندگان، فضایی امید بخش و شفادهنده برای بیماران به وجود می آورد.



در امتداد ضلع شرقی بیمارستان بخش بزرگی از اثار زه کشی به چشم می خورد که در واقع باتلاقی با سطح اب بالاست و سیستم های بزرگی از کانال های زه کشی و حوضچه های جمع اوری اب در چشم انداز اطراف سایت موجود است.
پلان کلی بیمارستان T شکل و در امتداد شمالی جنوبی قرار گرفته است. پارکینگ های متعدد که در سایت بیمارستان پخش شده اند. بخش بستری در سمت شرقی حجم واقع شده است و شامل سازماندهی های شش ضلعی که در نما با حجم های تیز گوشه خودنمایی می کندو باورهای ارتباطی میان انان با یکدیگر و با حجم اصلی است. این شش ضلعی ها شامل اتاق های خصوصی و ایستگاه های پرستاری می شوند و اتاق های دیکر بیمارستان که یا نیمه خصوصی است و یاعمومی در امتداد بازوهای ارتباطی این بخش واقع شده اند. اتصال این بخش به توده اصلی بیمارستان حیاط های مرکزی در توده ایجاد کرده است که نور طبیعی را برای تمام اتاق های این بخش فراهم می کند.



منبع: معمارفا
 
بالا