بهترین سن برای پیوند کلیه پنج تا 50 سالگی است

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]بهترین سن برای پیوند کلیه پنج تا 50 سالگی است[/h][h=3]تهران-ایرنا-دبیر علمی بخش پرستاری نخستین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ایران گفت: بهترین سن پیوند برای گیرنده کلیه بین پنج تا 50 سالگی است به شرط آنکه از سلامت عروقی نسبی برخوردار باشد.[/h]
دکتر علی طیبی روز چهارشنبه در حاشیه نخستین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: همچنین بهترین سن برای دهنده کلیه در صورتی که در آزمایش های بالینی از سلامت نسبی برخوردار باشد، بین 18 تا حدود 55 سالگی است.

وی با تاکید بر اهمیت بررسی دقیق سلامت نسبی افراد دهنده کلیه، توضیح داد: این افراد باید در آزمایش ها از نظر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بیماری ها عفونی تحت بررسی قرار گیرند.

طیبی اظهار کرد: فرد گیرنده کلیه نیز باید از نظر نسبی از سلامت عروقی برخوردار باشد و در زمان دریافت کلیه بیماری به ویژه بیماری های عفونی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد، می تواند دهنده کلیه باشد و چه عوارضی می تواند برای گیرنده داشته باشد، توضیح داد: فرد معتاد نمی تواند اهداکننده کلیه باشد و در آزمایش های بالینی باید این مساله به دقت از طرف پزشکان مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

طیبی گفت: پیوند کلیه فرد معتاد نمی تواند منتقل کننده اعتیاد به گیرنده کلیه باشد اما از آنجایی که بیشتر معتادان به بیماری ایدز یا هپاتیت B مبتلا هستند، پیوند کلیه از این افراد این بیماری ها را به فرد گیرنده منتقل می کند.

وی با بیان اینکه در آزمایش هایی که پیش از پیوند صورت می گیرد، باید دقت لازم در این زمینه از سوی پزشکان صورت گیرد، افزود: پیوند کلیه افراد معتاد با احتمال انتقال بیماری های عفونی و خطرناک به فرد گیرنده همراه است و پزشکان و متخصصان مربوطه باید در آزمایش های بالینی پیش از پیوند به این مساله توجه لازم را داشته باشند.

دبیر علمی بخش پرستاری نخستین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ایران همچنین در مورد پیوند کلیه از فرد فوت شده، توضیح داد: پیوند از افراد فوت شده نیز شرایط خاص خود را دارد و علت مرگ نباید در اثر کاهش سطح اکسیژن (هیپوکسی)، سکته قلبی یا سکته مغزی باشد.

طیبی افزود: همچنین فرد فوت شده نباید در زمان فوت به بیماری های عفونی، ویروسی یا بدخیمی های سرطانی مبتلا باشد.

نخستین کنگره سه روزه بین المللی نفرولوژی و اورولوژی که امروز 20 خردادماه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در این حوزه آغاز شده است، 22 خردادماه پایان می یابد.

 
بالا