بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در فضای باز

Mʀ Yᴀsɪɴ

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مجموعه چک لیست های قبل از شروع به عکاسی لنزک را با نگاهی به بهترین تنظیمات برای عکاسی پرتره در فضای باز (خارج از استودیو) ادامه می دهیم. با اینکه شرایط محیطی مختلفی بر عکاسی پرتره فضای باز تاثیرگذار است، شما همچنان می توانید پیشاپیش دوربین خود را برای عکاسی آماده کنید.
با اینکه شما قادر نخواهید بود شرایط نوری دقیق را که می خواهید در آن عکاسی کنید، پیش بینی کنید، داشتن برخی از تنظیمات پایه برای دوربینتان در عکس های پرتره خارج از استودیو به شما کمک خواهد کرد.
[h=2]مواردی که می توانید از پیش تنظیم کنید[/h]برای اغلب پرتره های فضای باز (outdoor portraits)، مقدار ایزوی ۲۰۰ به شما بهترین کیفیت را خواهد داد و با این مقدار همچنان قادر خواهید بود از سرعت شاتری استفاده کنید که از تار شدن عکس ها در اثر لرزش دوربین یا حرکت سوژه جلوگیری کند.
مانند زمانی که در مقابل پنجره پرنور عکاسی پرتره انجام می دهید، باید دوربین را روی اولویت دیافراگم تنظیم کنید. زیرا که این حالت به شما این امکان را می دهد تا کنترل کاملی بر روی عمق میدان تصویر داشته باشید و با استفاده از دیافراگم بازی مانند f/2.8 می توانید پس زمینه را تار کنید، در حالیکه با دیافراگم بسته ای مانند f/8 قسمت بیشتری از صحنه شارپ خواهد بود.
در اکثر عکس های پرتره، شما خواهان این هستید که پس زمینه را تار کنید، بدین جهت باید دیافراگم را بر روی f/2.8 یا f/4 تنظیم کنید، در غیر اینصورت مجبور خواهید بود در حین عکاسی در مورد اینکه چه عمق میدانی می خواهید داشته باشید، فکر کنید.
در حالتی که سوژه شما قرار نیست تحرک چندانی داشته باشد، حالت فوکوس را بر روی single-servo قرار داده و فوکوس تک نقطه ای (single-point) را انتخاب کنید. با انجام این کارها، در روز عکاسی تنها نیاز است که نقطه فوکوس را بر روی صورت یا چشم سوژه قرار دهید.
[h=2]تنظیماتی که در روز عکاسی باید تغییر دهید[/h]اگر در حین عکاسی سوژه شما در سمت چپ یا کادر قاب تصویر قرار دارد، ممکن است نیاز داشته باشید نقطه فوکوس دوربین را بسته به موقعیت سوژه در داخل کادر تغییر دهید.
در این شرایط، ممکن است حتی به فوکوس دستی یا استفاده از قفل فوکوس نیار پیدا کنید. در مُد فوکوس AF-S، تنها کاری که باید انجام دهید، فوکوس روی سوژه را انجام دهید و شاتر را بصورت نیمه بفشارید (تا فوکوس قفل شود)، سپس ترکیب بندی مورد نظر را انجام دهید و برای گرفتن عکس دکمه شاتر را بصورت کامل فشار دهید (تکنیک فوکوس و ترکیب بندی مجدد).
ممکن است نیاز باشد نوردهی را بسته به نوع شرایط نوری محیط تغییر دهید. در شرایط نوری تاریک تر لازم است مقدار ISO را به جهت داشتن سرعت شاتر مورد نیاز برای جلوگیری از لرزش دوربین و تاری حاصل از حرکت سوژه، افزایش دهید.
در برخی شرایط نوری روشن یا تاریک، باید از سیستم جبران نوردهی نیز استفاده کنید: اگر پس زمینه از سوژه اصلی بسیار تاریک تر باشد، باید برای اجتناب از نوردهی بیش از حد، جبران نوردهی را روی اعداد منفی مانند -۱ قرار دهید، و اگر پس زمینه بسیار روشن تر از سوژه است، باید آن را روی اعداد مثبت مانند +۱ تنظیم کنید، که در غیر اینصورت همه چیز تیره خواهد شد.
[h=2]فلاش تکمیلی یا پر کننده[/h]عکاسی در زیر نور شدید خورشید ممکن است سایه هایی شدید روی صورت سوژه ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از آن لازم است از فلاش استفاده کنید. آسان ترین راه برای انجام این کار تنظیم کردن آن بر روی نوردهی اتوماتیک TTL است که قدرت آن را بصورت اتوماتیک افزایش یا کاهش می دهد. همچنین از جبران نوردهی برای تنظیم کلی نوردهی استفاده کنید.
 

Similar threads

بالا