بهترين نوشيدنی ها و خوراكی ها برای وعده سحری

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تهران - وعده سحري در ماه مبارك رمضان نقش تعيين كننده اي در تامين انرژي و مواد غذايي مورد نياز بدن در طول روز دارد. پزشكان مي گويند افراد بايد برنامه زماني سحررا طوري برنامه ريزي كنند كه علاوه برذكر و نيايش، فرصت كافي براي آشاميدن وغذا خوردن داشته باشند.

براين اساس بايد در وعده سحري از خوردن شيريني ها، غذاهاي شور، پر چرب و انواع آش خودداري كرد. همچنين بايد در هر وعده در هنگام سحر يك نوع غذا استفاده و از خوردن انواع غذاي هاي اصلي در يك وعده اجتناب كرد.

نوشيدن چاي و آب در ماه رمضان بسيار سفارش شده است و پزشكان آنها را بهترين نوشيدني ها در وعده سحري مي دانند زيرا براي دفع چربي، قند اضافي ، صفرا و نمك و همچنين كنترل فشار خون، هضم غذا ، پاك سازي خون، كبد ، كليه و مثانه بسيارمفيد هستند.

در هر وعده سحري بايد در حد تعادل غذا خورد زيرا زياد خوردن در وعده سحري نه تنها موجب سيري در روز نمي شود بلكه فرد دچار سوهاضمه مي شود. بنابراين توصيه مي شود كه غذا ها كم چرب و بدون نمك پخته شوند زيرا هرچه ميزان چربي و شيريني غذا بيشتر باشد ، موجب تشنگي بيشترفرد مي شود. همچنين روزه داران بايد از مصرف غذاهاي خيلي سرخ شده، در ماه رمضان به ويزه در سحر پرهيز كنند.

همچنين مي توان از منابع نشاسته اي همچون نان، سيب زميني، برنج و ماكاروني استفاده كرد و در اين زمينه استفاده از نان هاي تهيه شده از سبوس گندم بهتر است.

امروزه سويا به عنوان يك منبع پروتئيني سالم محسوب مي شود و خانواده ها مي توانند اكثر غذا ها را با آن طبخ كنند زيرا سويا مضرات گوشت قرمز را ندارد. بنابراين خانواده ها مي توانند بيشتر غذاها را براي وعده هاي سحري و افطار با استفاده از سويا تهيه كنند.

استفاده از تخم مرغ نيز براي وعده سحري توصيه شده البته بهتر است به شكل غيرعسلي تهيه و استفاده شود.

در وعده سحري بايد ازلبنيات كم چرب و كم نمك استفاده كرد وبهتر است فرد بين غذا خوردن ، آب و نوشيدني ميل نكند. همچنين از نوشيدن دوغ و يا نوشيدني هاي شيرين شده با شكر سفيد در سحر خودداري كند زيرا با نوشيدن اين نوع آشاميدني ها ، احساس تشنگي در روز زيادتر مي شود و نيز ميزان قند خون افزايش مي يابد.

حجم غذاي اصلي در وعده سحري بايد طوري تنظيم شود كه هم آب و هم از ميوه هاي متنوع و خوراكي هاي آب پز شده همچون ذرت، گل كلم، كرفس ، كلم بروكلي ، نخود فرنگي ،هويج ، لوبيا و حبوباتي كه به آرامي پخته شده باشند نيز استفاده شود.

همچنين مي توان از جوانه هاي خام به صورت مخلوط با غذا هاي سوپي (كه جو پرك جزو هميشگي آن باشد) و يا در سالاد مصرف كرد.





( برگرفته از مقاله انتخاب كيفي تغذيه اي در ماه مبارك رمضان - نوشته دكترسيد غلامرضا موسي پناه )





 

Similar threads

بالا