بهای انواع مصالح ساختمانی

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
.
.
.


گزارشی جامع درباره‌ی بهای انواع مصالح ساختمانی / پیش‌بینی ادامه‌ی روند کاهشی بهای مصالح ساختمانی تا پایان سال
95

آمارها نشان می‌دهند که قیمت سیمان، آهن‌آلات، گچ، آجر و ماسه در ماه‌های اخیر نه‌تنها افزایش نداشته، بلکه هم‌اکنون با تخفیف‌های بسیار از سوی تولید‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود.برخی کارشناسان بر این باورند که هم‌اکنون بازار مصالح ساختمانی به علت نبود خریدار، شرایط دشواری را سپری می‌کند.
مصرف مصالح ساختمانی بدون شک به حجم ساخت‌وسازها بستگی دارد به طوری که هرچه حوزه ساخت‌وساز در کشور بیشتر رونق بگیرد، فروش مصالح ساختمانی برای تامین نیاز واحدهای اداری، تجاری و مسکونی نوساز نیز از رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده مصالح ساختمانی و سیمان در منطقه است که بخشی از آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اما رکود حاکم بر بازار مسکن و کاهش ساخت‌وساز به خصوص در دو سال گذشته سبب شده هم اکنون بسیاری از کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی در کشور با ظرفیت کمتری فعالیت کنند.

آمارها نشان می‌دهد که قیمت سیمان، آهن‌آلات، گچ، آجر و ماسه به علت رکود معاملات مسکن در ماه‌های اخیر نه‌تنها افزایش نداشته بلکه هم اکنون با تخفیف‌های زیادی از سوی تولید‌کنندگان به بازار عرضه می‌شود تا آنجا که برخی کارشناسان معتقدند درحال حاضر بازار مصالح ساختمانی به علت نبود خریدار شرایط سختی را می‌گذراند.
براساس آمارهای رسمی، فروش مصالح ساختمانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش داشته و رکود فروش مصالح ساختمانی سبب شده از حدود یک هزار و ۲۰ عضو اتحادیه صنف مصالح ساختمانی تهران تقریبا ۳۷۰ عضو آن غیرفعال شوند.

با توجه به رکود بازار، رقابت تنگاتنگی بین واحدهای صنفی وجود دارد و زمانی که عرضه کالا بر تقاضا غالب باشد متقاضی این اختیار را دارد که بهترین کالا و محصول را انتخاب کند و این در حالی است که یکی از فروشندگان محصولات ساختمانی درباره دلایل ثابت ماندن قیمت‌ها در این بخش می‌گوید: به دلایل مختلفی همچون توقف صادرات مصالح به کشورهای دیگر از جمله عراق و کاهش ساخت‌وساز در ایران، قیمت مصالح در چند سال اخیر نه‌تنها رشد نیافته بلکه با کاهش یا ثبات مواجه شده و اگر روند رکود مسکن تداوم یابد، ممکن است تا پایان سال کاهش بیشتری نیز پیدا کند.
بسیاری از تولیدکنندگان، محصولات تولید شده را در انبارها نگهداری کردند تا در فرصتی مناسب آنها را به فروش برسانند اما این فرصت برای آنها فراهم نشد و آنها مجبور شدند محصول را با قیمتی کمتر از حد معمول بفروشند و این اتفاق به تولیدکنندگان ضربه اقتصادی بزرگی وارد کرد.
وضعیت حاضر یعنی افزایش سفر مقام‌های خارجی و امید و بهبود اقتصادی بعد از برجام سبب ایجاد شایعات متعدد از سوی عرضه‌کنندگان شده تا آنجا که بسیاری معتقدند با رونق اقتصادی، قیمت مصالح ساختمانی افزایش می‌یابد درحالی که باید گفت، کاهش‌های پی‌درپی قیمت و انبارهای مملو از کالا اجازه رشد قیمت را به این زودی‌ها به عرضه‌کنندگان نخواهد داد.

افزایش قیمت سیمان شایعه است
در یک سال گذشته علیرغم بالا رفتن هزینه‌ها، تولیدکنندگان، محصولات خود را کمتر از قیمت تمام شده به فروش رساندند به همین دلیل، افزایش قیمت اندک سیمان در بازار طی هفته‌های اخیر باعث شده برخی از عرضه‌کنندگان خبر‌هایی از افزایش بیشتر قیمت به علت رشد اقتصادی بدهند. البته به نظر می‌رسد این نوع تحلیل‌ها صحیح نباشد. چرا که اولا قیمت سیمان همچنان از نرخ مصوبه پایین‌تر عرضه می‌شود و دوم آنکه در ماه‌های گذشته (ماه‌های بهار و تابستان کاهش قیمت و تنها در چند هفته اول آبان ماه افزایش قیمت داشته‌ایم) قیمت‌ها نه‌تنها افزایش نیافت بلکه شاهد کاهش هم بودیم. تولید صنعت سیمان مازاد بر نیاز داخلی است و از آخرین ابلاغی که در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۴ برای قیمت‌گذاری این کالا صورت گرفت تاکنون شاهد تغییر افزایشی در قیمت‌ها نشدیم و اخیرا کارخانه‌هایی که با زیان مواجه بوده‌اند اندکی قیمت‌ها را متعادل کرده‌اند.
صنعت سیمان، رکودی طولانی را تجربه می‌کند و انتظار می‌رود این ‌گذار تا اواسط سال ۹۵ پایان یابد و هر زمان رشد اقتصادی اتفاق بیفتد نیاز به سیمان نیز افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه سیمان ایران از سیمان‌های باکیفیت دنیا محسوب شده و قیمت قابل رقابتی دارد می‌توانیم سهم از بازار جهانی به دست بیاوریم. در صورت برقراری امنیت در عراق و سوریه بازسازی در این دو کشور آغاز شده و ایران جزو تامین‌کنندگان عمده سیمان و کلینکر این دو کشور خواهد بود.





افزودنی بتن
مواد افزودنی بتن را به منظور افزایش کیفیت مطلوب بتن، کاهش نارسایی و یا تغییر بعضی از مشخصه‌های بتن به آن اضافه می‌نمایند، از مهم‌ترین این افزودنی‌ها، مواد روان‌کننده و فوق روان‌کننده بتن هستند. عملکرد اصلی مواد افزودنی روان‌کننده، افزایش کارایی بتن یا ملات و یا به نوعی دیگر، کاهش آب لازم برای اختلاط بتن و یا ملات و لذا افزایش مقاومت بتن است. قیمت هرکیلو از این فوق روان‌کننده‌ها از ۲هزار و ۸۰۰ (نفتالینی) تا ۶ هزار و ۵۰۰ (کربوکسیلاتی) است. ژل میکروسیلیس هم نوعی مواد افزودنی غلظت‌دهنده که اثر فیزیکی روی ملات بتن تازه داشته و از مواد معدنی و آلی تشکیل شده است و دارای مولکول‌های بزرگ پلیمری که در آب محلول بوده و باعث افزایش غلظت ملات می‌گردد و از طرف دیگر حالت سیالی آب تغییر کرده و مولکول‌ها به‌راحتی روی یکدیگر حرکت می‌کنند و به اصطلاح به مخلوط حالت روغنی می‌دهند. همچنین مخلوط چسبنده شده و دوام و انسجام آن افزایش می‌یابد و نیز مانع جدا شدن دانه‌ها از یکدیگر می‌شود. این ژل مانع خوردگی آرماتورها در بتن‌های مسلح می‌شود. قیمت هرکیلو از این ژل هزار و۴۰۰ تومان است. درحال حاضر هرکیلو از سخت‌کنندها نیز در بازار حدود هزارو ۳۰۰ تومان است.



شن و ماسه
اگر چه از ابتدای تابستان قیمت انواع شن و ماسه به صورت رسمی از سوی تولید‌کنندگان به علت کاهش میزان تولید افزایش داشته اما بسیاری از عرضه‌کنندگان، همین محصولات را با تخفیف خوب دراختیار بازار تقاضا قرار داده‌اند. در حال حاضر تفاوت قیمت بین تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان بیش از ۲هزار تومان در هر تن است.
البته به گفته چند تن از تولید‌کنندگان مصالح مذکور، شن و ماسه جزو کالاهایی است که بدون تردید سال آینده به علت کاهش عرضه و البته در صورت افزایش ساخت‌وساز گران‌تر خواهد شد.
در حال حاضر هر تن از انواع ماسه به صورت فله ۱۴ هزار تومان تا ۱۷ هزار تومان توسط عرضه‌کنندگان (بدون هزینه حمل و نقل) به بازار عرضه می‌شود. قابل ذکر است در برخی از مناطق تهران قیمت هر تن از این محصولات بین ۲هزار تا ۴ هزار تومان یا بالاتر فروخته می‌شود.



آجر
این محصول همچنان به قیمت سال ۹۳ به فروش می‌رسد. البته در طی سال‌های اخیر کاربرد این محصول درکلان شهر‌ها و شهرستان‌ها به علت مصرف انرژی بالای تولید اجر‌های سنتی به خصوص آجرهای توپر، به علت سنگینی سازه، عمر کوتاه و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی بسیار کاهش یافته است. در حال حاضر بسیاری از سازندگان بومی و سنتی متقاضی این محصولات (به علت ارزانی) هستند. قیمت هر تن از انواع آجر فشاری در کف بازار از ۶۰هزار تومان تا ۶۷ هزار تومان، قیمت هر قالب آجر قزاقی متفرقه از ۳۰۰تا ۵۸۰تومان است. البته برخی از عرضه‌کنندگان تخفیف‌های متعددی به این محصولات ارایه می‌دهند.



آجر نسوز
آجر نسوز نما به وسیله خاک نسوز تولید و به علت تنوع رنگ و زیبایی خاص آن در نما استفاده می‌شود. کد‌های معروف آن مربوط به قرمز طرح انگلیسی و شاموتی می‌باشد. آجرنمای نسوز رنگ‌های بسیار متنوعی دارد (از رنگ مشکی تا رنگ سفید) قیمت انواع آجرنسوز نما نسبت به سایر آجر نما‌ها به علت گران‌تر بودن خاک نسوز و سختی‌های تولید بالاتر است. درطی سال‌های اخیر این محصول به میزان بسیار کم (علیرغم محاسن آن و میزان تولید) وارد ساخت‌وساز‌های ایران شده است. شاید بزرگترین دلیل سازندگان برای عدم استفاده از این محصول نزدیکی قیمت تمام شده سنگ و آجر نما باشد این عده معتقدند سنگ، زیباتر و کلاس کاری بهتری دارد حال برای این عده باید گفت آجر نما بسیار سبک‌تر و از نظر فنی و مهندسی مناسب‌تر از سنگ است. قیمت هر عدد آجر نسوز از هزار و ۱۷۰تا ۳ هزار تومان است.



بلوک NAAC
NAAC یا بلوک‌های بتنی هوادار غیر اتوکلاو (Non Autoclaved Aerated Concrete) بلوک‌های سبک توپر پایه سیمانی هستند که به دلیل وجود فضای متخلخل درآن، ویژگی‌های ممتازی پیدا می‌کنند که منجر به تولید محصولی بی‌نظیر برای استفاده در تیغه‌های خارجی و داخلی ساختمان با ویژگی‌های عایق بودن در برابر حرارت، صوت، رطوبت و سبکی، سهولت اجرا، سازگاری با محیط زیست، پایداری در مقابل آتش‌سوزی، سهولت ایجاد شیار برای عبور تاسیسات و غیره می‌شود. این بلوک گازی قابلیت کاربرد در دیوارهای داخلی و خارجی غیرباربر‌، چسبندگی بسیار خوب بین بلوک و ملات سیمانی به دلیل همجنس بودن‌ و عدم نیاز به اندود بیش از یک سانتی‌متر به علت سطح صاف بلوک NAAC را دارد.
کاهش هزینه‌های مربوط به نازک‌کاری و نمای ساختمان به دلیل سطوح صاف زیرِ کار با اجرای این بلوک‌، سرعت زیاد دیوار چینی و از همه مهم‌تر صرفه‌جویی قابل ملاحظه فولاد مصرفی در سازه‌های فلزی و بتنی که کاهش بارهای مرده ساختمان را به دنبال دارد‌، از دیگر مزایای این نوع بلوک‌هاست‌.
از نظر نصب تاسیسات سیم‌کشی و لوله آب ‌به راحتی با اره کردن می‌توان مسیر آنها را در داخل بلوک تعبیه کرد. به دلیل قابلیت برش محصول‌، هیچ‌گونه ضایعات و نخاله وجود ندارد و در صورت وجود ضایعات بسیار ناچیز می‌توان آنها را به عنوان پوکه شیب‌بندی بام استفاده نمود‌. قابلیت بالای سوراخ کاری‌، برشکاری و اره‌کاری‌، قابلیت چسبندگی بسیار بالا با انواع ملات‌های مورد استفاده در نماکاری و ملات‌های پایه گچی از دیگر قابلیت‌های این بلوک است‌. این بلوک بسیار سبک و نسبت به نمونه AAC بهتر و به صرفه‌تر است.



بلوک AAC
بلوک AAC«هبلکس» مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم درحرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شود. این بتن در واقع شامل ۷۵% هواست که این روزنه‌ها به‌طور منظم براساس حجم توزیع شده‌اند.
خواص اصلی بتن سبک گازی اعم از سبکی، ضریب انتقال حرارت، صوت و استحکام است به طوری‌که امکان دستیابی به حداکثر تعادل و تناسب خواص ماده مذکور با در نظرگرفتن شرایط مشخص کار فراهم می‌ شود. مبنای بلوک A. A. C براساس مصالح سیمانی می‌باشد و سبب افزایش مقاومت بلوک در مدت زمان گیرش و کسب مقاومت نهایی آن به عنوان یک عضو سبک غیرباربر غیرسازه‌ای می‌شود.
هوای موجود در بافت بلوک A. A. C، باعث سبک شدن آن می‌گردد و وزن مخصوص این نوع بلوک‌ها در حدود ۶۰۰ کیلوگرم در هر مترمکعب می‌باشد، این خصوصیت موجب کاهش وزن بار مرده ساختمان و به تبع آن کاهش نیروی زلزله می‌شود که در طراحی سازه بسیار حایز اهمیت است. درحال حاضر هرمترمکعب از بلوک با اندازه‌های مختلف حدود ۱۲۵ هزار تومان است (تعداد بلوک‌ها با سایز‌های مختلف در هر متر مکعب متغیر است) قیمت هر متر مکعب از پالت بلوک گازی نیز حدود ۱۳۰ هزار تومان است.



بلوک‌های سبک معمولی
بلوک‏‌های ساختمانی که در صنعت ساختمان استفاده می‌شوند در بحث دیوار و سقف کاربرد دارند و اولین نوع بلوک‎های ساختمانی بلوک‏‌های سیمانی هستند ولی این بلوک بسیار سنگین است و استفاده از آن باعث می‌شود وزن ساختمان افزایش یابد. با گذشت زمان با ورود بلوک‎‎های سفالی به بازار مردم به سوی استفاده از این نوع مصالح روی آوردند و این بلوک‌ها جایگزین بلوک سیمانی شدند. در حال حاضر انواع بلوک‌ها سبک سیمانی، پوکه‌ای معدنی و صنعتی در بازار یافت می‌شود که هر کدام مزایا و معایب زیادی دارند.

بلوک‌های پوکه‌ای و معدنی
بلوک پوکه‌ای چند نوع است: بلوک پوکه‌ای صنعتی و بلوک پوکه‌ای معدنی که به اسم‌های بلوک سبک، بلوک سبک پوکه‌ای، بلوک سبک لیکا که این بلوک به بلوک سبک سیمانی معروف است. بلوک پوکه صنعتی بلوکی است که از پوکه صنعتی تولید می‌شود، پوکه صنعتی همان طور که از اسم آن مشخص است پوکه‌ای است که به طور صنعتی تولید می‌شود و ماده اصلی آن خاک رس است که در کارخانه‌ها و در کوره‌های بسیار بزرگ و در دمای بسیار بالا در طی فرآیندی ساخته می‌شود.
پوکه صنعتی به خودی خود بسیار سبک است ولی به تنهایی نمی‌توان آن را به صورت بلوک درآورد و برای همین در بلوک پوکه صنعتی به مقدار ۳۰% ماسه اضافه می‌شود که همین امر باعث سنگین شدن بلوک پوکه صنعتی (بلوک صنعتی لیکا) نسبت به بلوک پوکه‌ای معدنی می‌شود. بلوک پوکه صنعتی (بلوک صنعتی لیکا) بسیار مقاوم در مقابل آتش‌سوزی و همچنین عایق صوت و حرارت مناسبی است بلوک پوکه صنعتی (بلوک صنعتی لیکا) قیمت بالاتری نسبت به بلوک پوکه معدنی دارد و آن به این دلیل است که ماده اولیه که پوکه باشد به صورت صنعتی و با هزینه بالا درست می‌شود. بلوک پوکه معدنی بلوکی است که از پوکه معدنی تولید می‌شود پوکه معدنی همان طور که از اسمش مشخص است پوکه‌ای است که از معدن استخراج می‌شود و همان خاکستر مواد آتشفشانی است، پوکه معدنی در نیمه شمالی کشور به وفور یافت می‌شودکه همین امر باعث قیمت مناسب آن است، دو نوع از رایج‌ترین پوکه‌های معدنی، پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی تبریز است بلوک‌های پوکه‌ای خانه بلوک از مخلوط این دو نوع پوکه به نسبت‌های مشخص به همراه سیمان عیار ۳۵۰ تولید می‌شود. بلوک پوکه معدنی و بلوک پوکه صنعتی خانه بلوک در سایز‌های(۷×۲۰×۴۰) ، (۱۰×۲۰×۴۰)، (۱۵×۲۰×۴۰)، (۲۰×۲۰×۴۰)، (۱۵×۲۰×۵۰) و همچنین به صورت سه جداره و چهارجداره عرضه می‌شود.





سفال تیغه (دیوار)
سفال تیغه در ساختن تیغه‌های جداکننده داخلی، دیوارهای پیرامونی غیرباربر و... کاربرد دارد. با توجه به تُرد و شکننده‌بودن آن نباید در دیوارهای باربر استفاده شود. از مزایای این نوع دیوارچینی می‌توان به سبکی وزن نسبت به آجر فشاری، در دسترس بودن، با توجه به وجود فضاهای خالی در قسمت داخلی، تا حدودی عایق حرارتی نیز می‌باشد. کارپذیری نامناسب به دلیل شکنندگی، غیرباربر بودن، پرت زیاد به علت شکستن هنگام حمل و نقل و اجرا و عدم تحمل بار قطعات الحاقی که لازم است با رول‌پلاک به دیوار متصل شوند مثل کابینت که این نکته از معایب آن است.
سفال در ابعاد گوناگون تولید می‌شود و انواع ۱۰×۲۰×۲۰ و ۱۵×۲۰×۲۰ و ۱۳×۲۰×۲۰ پرمصرف‌ترین ابعاد هستند. بلوک سفال خوب باید در برخورد با بلوک دیگر صدای زنگ بدهد. صدای زنگ نشانه توپُری و کمی میزان جذب آب آن است. همچنین باید در آتش‌سوزی نیز مقاومت کافی را داشته و تبدیل به خمیر و آب نشود و رنگ آن باید یکنواخت باشد. همچنین سطح آن بدون حفره بوده و سختی آن به اندازه‌ای باشد که با کشیدن ناخن روی آن خط نیفتد. میزان جذب آب طبق استاندارد حداکثر ۱۶ درصد و حداقل ۸ درصد تعیین شده است. بعضی از انواع سفال‌ها به منظور عایق‌بندی بیشتر تیغه میانی آنها با یونولیت (پلی استایرن پر) می‌شود. تردی آن نباید به حدی باشد که موجب ازدیاد پرت شود. عدم پیچیدگی ابعاد گوشه‌های گونیا از دیگر مشخصات یک بلوک قابل قبول است.



تری‌دی پنل
تری‌دی پنل در صنعت ساختمان به جای دیوار ساختمان استفاده می‌شود. این پنل متشکل از یک لایه عایق پلی استایرن انبساطی نسوز (یونولیت) ما بین دو صفحه مشبک مفتولی (مش) که توسط خرپاهای قطری به صورت جوش به هم متصل شده که تحت کنترل کیفیت دقیق تولید و با نظارت اصولی متخصصان امور ساختمانی نصب و اجرا می‌گردد.
در این تکنولوژی، سازه‌های پیش‌ساخته سبک به صورت اتصالات یکپارچه تولید و در ساختمان به صورت دیوار به دیوار، سقف به دیوار و دیوار به پی نصب و اجرا می‌گردد و پس از نصب تأسیسات ساختمان به وسیله دستگاه عملیات بتن پاشی (شات کریت) صورت می‌گیرد. این روش باعث یکپارچگی در اتصالات شده، استحکام و پایداری ساختمان را در مقابل نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله یا طوفان افزایش می‌دهد.
ساختمان‌های با ساختار پنل‌های سه بعدی در زمره سیستم‌های پیش‌ساخته محسوب شده و از امتیازات ساختمان‌های پیش‌ساخته برخوردارند. مفاهیمی که در ادبیات فنی ساختمان‌های پیش‌ساخته به کار می‌روند، مواردی نظیر تولید انبوه، فرایندهای تضمین کیفیت وکنترل کیفیت، ویژگی‌های خاص ساخت در کارگاه، حمل و نقل و نصب در این ساختارها نیز کاربرد دارند.
در حال حاضر قیمت هر متر مربع انواع‌ تری‌دی پنل‌های دیواری با مفتول و شبکه‌های متفاوت از ۱۴ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان است.



----------------
منبع : سامانه صما + iiiWe
 

Similar threads

بالا