بعد از یک بی‌خوابی شبانه؛ انجام این کارها مطلقا ممنوع

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
انجام برخی کارها پس از بروز بی‌خوابی شبانه می‌تواند بشدت باعث تشدید مجدد این اختلال و بروز عوارض سلامتی بسیار شدید در افراد شود.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ کارشناسان به افرادی که دچار بی‌خوابی شبانه هستند چند توصیه ساده پیشنهاد می‌کنند تا با رعایت آن علاوه بر بدست آوردن نشاط و شادابی در صبح از بروز بی‌خوابی مجدد به هنگام شب آتی جلوگیری شود.


گفتنی است، مجله علوم نیویورک در مقاله‌ای به معرفی ترفندهای ساده اما موثر برای غلبه بر بی‌حوصلگی روزانه به خاطر بی‌خوابی شبانه پرداخته است.


بررسی ها نشان می‌دهند، اجتناب از چرت زدن روزانه پس از بی‌خوابی شبانه، نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در ساعات اولیه روز، عدم استفاده از عینک آفتابی آن روز و همچنین پرهیز از کارهای ذهنی، پیچیده و سخت در ساعات پایانی روز می‌تواند مانع از بی‌خوابی مجدد فرد شود.


کارشناسان همچنین به افراد توصیه می‌کنند در وعده صبحانه پس از بی‌خوابی شبانه از مصرف مواد قندی مانند شکلات صبحانه، شکر، بیسکوئیت و کیک اجتناب کنند و در عوض مواد مغذی چون پروتئین و غلات مصرف کنند.


این افراد در صورت تمایل به مصرف قهوه نباید پس از ساعت 15 بعد از ظهر به نوشیدن قهوه ادامه دهند زیرا باعث بی‌خوابی مجدد می‌شود. درچنین مواقعی حتی یک چرت کوتاه در طول روز می‌تواند سبب بی‌خوابی شدید هنگام شب برای بی‌خوابی مجدد شود.


کارشناسان دانشگاه آریزونا که نتایج تحقیق آنها در مجله نیویورک به چاپ رسیده است، توصیه می‌کنند افراد تنها 400 میلی گرم قهوه در طول روز مصرف کنند.


مجاورت با نور خورشید در این مواقع می‌تواند سبب درمان نور کافی خورشید و ترشح میزان مورد نیاز هورمون ملاتونین در خون شود که نقش اساسی در کنترل خواب و کمبود آن سبب بی‌خوابی و بدخوابی در افراد دارد.



کارشناسان اعتقاد دارند، نداشتن خواب کافی سبب اختلال در توانایی فرد برای کنترل احساسات دیگران می‌شود.


به همین دلیل افرادی که بی‌خوابی دارند بیشتر تمایل به گوشه گیری، انزوا و افسردگی دارند.


مصرف کافئین می‌تواند تا 7 ساعت در بدن اثر انرژی‌زایی داشته باشد به همین دلیل مصرف آن در ساعات بعد از ظهر و شب می‌تواند بشدت سبب بی‌خوابی شود.

 

Similar threads

بالا