بستنی مهم‌ترین فرآورده لبنی ناقل بیماری تب مالت است

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بستنی مهم‌ترین فرآورده لبنی ناقل بیماری تب مالت است باكتری عامل تب مالت تایك ماه پس ازتولید بستنی داخل آن دوام دارد




استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بستنی مهم‌ترین فرآورده لبنی است که می‌تواند باعث بروز بیماری تب مالت شود.

دکتر حمید رضا نادری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، اظهار داشت: در بین فرآورده‌های لبنی، بستنی به دلیل انجماد شیر و استفاده از خامه مهم‌ترین فرآورده‌ای است که باعث بیماری تب مالت می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از شیرهای غیرپاستوریزه در تهیه بستنی یکی از دلایل انتقال این بیماری از طریق بستنی است ضمن این كه بررسی‌ها نشان داده است به دلیل مقاومت بالا، این باکتری حتی تا یك ماه پس از تهیه بستنی هم در داخل این ماده خوراكی باقی می‌ماند.

وی در خصوص دیگر فراورده‌های لبنی گفت: شیرهای غیرپاستوریزه هم كه به دلیل چربی بالا و طعم خاص خود، مورد توجه عامه مردم است، می‌تواند باعث بروز بیماری تب مالت شود البته مصرف نكردن این گونه شیرها توصیه نمی‌شود و می‌توان در صورت تمایل به مصرف شیرهای غیرپاستوریزه، به منظور اطمینان از عدم بروز این بیماری، شیر را به مدت 10 تا 20 دقیقه و به صورت کامل جوشاند.

دکتر نادری ادامه داد:‌ باکتری بیماری تب مالت تا دمای 67 درجه سانتی‌گراد مقاومت می‌كند و تنها با جوشاندن کامل شیر در این مدت زمان، می‌توان آن را از بین برد.

رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از تب مالت به عنوان بیماری هزار چهره یاد کرد و گفت: علائم این بیماری بسیار متنوع بوده و اندام‌های مختلفی را درگیر می‌كند ولی به طور كلی مهم‌ترین علائم این بیماری تب، سردرد، خستگی و استخوان درد است.

وی ادامه داد: یکی از علل شایع مرگ و میر بر اثر ابتلا به تب مالت مشکلات قلبی است که این باکتری ایجاد می‌کند، همچنین این بیماری می‌تواند به سیستم اعصاب مرکزی آسیب رسانده و باعث مننژیت مغزی شود که ممکن است فرد مبتلا ظرف مدت یک یا دو ماه فوت کند.

دکتر نادری در خصوص راه‌های انتقال بیماری گفت: تب مالت از طریق تماس فرد با دام، مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده، خون، تماس قسمت خراشیده پوست با محل‌های آلوده، تنفس و نیز استفاده از گوشت و جگر آلوده‌ای که به صورت کامل پخته نشده باشد، انتقال پیدا می‌کند.

وی در خصوص میزان شیوع تب مالت گفت: تب مالت در تمام نقاط ایران مشاهده شده است ولی در بررسی صورت گرفته، استان خراسان از نظر میزان شیوع تب مالت در حالت متوسط قرار دارد و در استان‌های لرستان و همدان میزان قابل توجهی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صنعتی کردن دامپروری‌ها و استفاده از استانداردهای بهداشتی در پرورش دام و نیز شناسایی و انتقال سریع دام آلوده به منظور جلوگیری از ابتلای سایر دام‌ها را از راه‌های پیشگیری بیماری تب مالت دانست.
 
بالا