برگ برنده نوروز 94 رو شد؛ اتاق عمل

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: کمتر از سه هفته به آغاز نوروز مانده و مسئولین جدید تلویزیون از مهران مدیری خواسته اند تا سریالش را برای پخش در این ایام آماده کند. آنها با وجود دو سریال «فوق سری» و «سر به راه»، موفقیت خود را تضمین شده نمی دانند، به همین دلیل می خواهند با «اتاق عمل» خود را گارانتی کنند.

«اتاق عمل» مهران مدیری گزینه قطعی نوروز 94 شد. به نظر می رسد مدیران تلویزیون کاملا به این نتیجه رسیده اند که به دلیل کمبود سریال نوروزی، توان پر کردن آنتن شبکه های دو و پنج را ندارند و با تکیه بر دو سریال «سر به راه» و «فوق سری» هم نمی توانند مخاطبان میلیونی را پای تلویزیون بنشانند به همین دلیل هم هست که از مهران مدیری خواسته اند که هر چه سریع تر سریالش را پیش ببرد و برای این ایام آماده پخش کند.



مدیری در تمام سال هایی که سریال ها یا ویژه برنامه های نوروزی را در اختیار داشته نشان داده در این عرصه، قابلیت فراوانی دارد و می تواند توجه ها را به سمت خودش جلب کند. حالا با این اتفاق، مدیران جدید صدا و سیما می توانند بعد از گذشت چند ماه، سرشان را بالا بگیرند و مطمئن باشندکه در نوروز امسال مخاطبان را از دست نمی دهند. هفت صبح این مسئله را بررسی می کند.

تلاش شبانه روزی برای رسیدن کار


بالاخره بعد از تمام حواشی و اعتراض ها و اصلاحات، مدیران تلویزیون به این نتیجه رسیدند که بدون یک برگ برنده قوی، نمی توانند مردم را مجاب کنند که 13 روز تعطیلات با این رسانه همراه شوند. به همین دلیل هم از تیم مهران مدیری خواسته اند تا کار تولید این مجموعه را با سرعت بیشتری پیش ببرند تا بتوانند از پنجم فروردین و بعد از ایام فاطمیه قسمت اول آن را روی آنتن ببرند.
روز گذشته یکی از عوامل این سریال که تمایلی به افشای نامش نداشت از این مسئله پرده برداشت و به هفت صبح گفت که پخش «اتاق عمل» در نوروز 94 قطعی است، عوامل شبانه روز مشغول ساخت ادامه مجموعه هستند و می خواهند هر طور شده کار را به این ایام برسانند.



از چه شبکه ای؟


حالا مسئله اینجاست که «اتاق عمل» قرار است از کدام یک از شبکه ها پخش شود؟ سریال جدید مهران مدیری در شبکه پنج کلید خورد و تمام مدت اعلام می شد که قرار است مجموعه نوروزی این شبکه باشد. در واقع طبق خبرهای منتشر شده، شبکه پنج می خواست «اتاق عمل» را از دی ماه روی آنتن ببرد و وعده داده بود که آخرین قسمت سریال، به دلیل اینکه مرتبط با تحویل سال است در شب عید نوروز و همزمان با تحویل سال 94 پخش می شود.

بعد از جابجایی مدیران سیما و تغییر رویکرد شبکه پنج از شبکه ای با محوریت تهران به شبکه ای اقتصادی، به طور کلی این مسئله به فراموشی سپرده شد تا اینکه بعد از مدتی خبرهایی درباره احتمال انتقال «اتاق عمل» به شبکه سه به گوش رسید؛ خبرهایی که هیچ وقت از حد یک احتمال فراتر نرفتند.

همین یک ماه قبل، قائم مقام معاون سیما گفته بود که وقتی این کار آماده شود، برای پخش آن از یکی از شبکه ها تصمیم گیری خواهد شد. بعد هم گفته بود که هرگونه تصمیم گیری درباره پخش آن به مرکز نمایشی سیما واگذار شده و این مکز باید درباره وضعیت نهایی آن تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که هنوز هم نتیجه آن مشخص نشده و هیچ کس حتی عوامل «اتاق عمل» هم نمی دانند این سریال قرار است از چه شبکه ای پخش شود.

اتاق عمل در شبکه دو یا سه؟


طبیعتا با تغییر رویکرد شبکه پنج، پخش «اتاق عمل» از این شبکه کاملا منتفی شد چون یک سریال کمدی هیچ ارتباطی با شبکه اقتصادی پیدا نمی کند. پس احتمال پخش آن از شبکه سه همچنان قطعی تر به نظر می رسد.

حالا مسئله اینجاست که اگر قرار باشد پخش «اتاق عمل» به شبکه سه واگذار شود، پس تکلیف سریال نوروزی «سر به راه» سعیدس لطانی چه می شود؟ این سریال اوایل بهمن کلید خورده و تا الان بخش مهمی از آن تولید شده و مدت هاست که نامش در فهرست سریال های قطعی نوروز امسال به ثبت رسیده است.

پس در این صورت فقط دو راه باقی می ماند؛ اینکه یا پخش «سربه راه به شبکه دو واگذار شود و «اتاق عمل» به عنوان سریال نوروزی شبکه سه در کنداکتور نوروزی قرار بگیرد یا مدیری سریالش را در شبکه دو روی آنتن ببرد که به نظر می رسد این گزینه دوم، منتفی باشد.



نگرانی از بابت حساسیت ها


تنها مسئله نگران کننده ای که درباره این سریال وجوددارد، بحث حساسیت هاست. همین چند وقت قبل، ساخت «اتاق عمل» با واکنش شدید پزشکان و در رأس آنها سازمان نظام پزشکی روبرو شد و این مسائل، چند وقتی پروژه را متوقف کرد تا اینکه مدیری تلاش کرد تا جایی که می شود فیلمنامه را جرح و تعدیل کند. حالا تنها تهدیدی که سر راه پخش این سریال وجود دارد، حساسیت های مجدد این گروه است. با اینکه بعد از این سختگیری ها عوامل سعی کردند در ادامه راه، محتاطانه تر عمل کنند اما بعیدنیست همچنان ایرادهایی به آن وارد باشد.

استقبال شدید از اتاق عمل

زمانی که صحبت بازگشت مهران مدیری به تلویزیون و ساخت سریال «اتاق عمل» مطرح شد، استقبال فراوانی از آن صورت گرفت. طرفداران مدیری از هر راهی که به ذهن شان می رسید سعی می کردند خوشحالی شان را ابراز کنند.

خیلی ها روزشماری می کردندتاط بق وعده های مدیران شبکه پنج، این سریال را زمستان از تلویزیون تماشا کنند. بعد از بالا گرفتن حساسیت های پزشکان و توقف «اتاق عمل»، موضع منفی مخاطبان نسبت به نظام پزشی هم اوج گرفت. در اغلب این اعتراض ها مردم از اینکه شرایط به گونه ای پیش رود که نتوانند سریال مورد علاقه شان را تماشا کنند ابراز نگرانی می کردند. این نگرانی ها و اعتراض ها همچنان وجود دارد.



در اینستاگرام حدود پنج شش صفحه با نام «اتاق عمل» ساخته شده که هر کدام از آنها حدود 10 هزار فالوور دارد؛ صفحه هایی که خیلی از آنها الان نزدیک به چند ماه است به روز نشده اما همچنان روزی چند کامنت از سوی مخاطبان در آنها منتشر می شود؛ کامنت هایی از قبیل «آقای مدیری دلمون براتون تنگ شده، پس کیی شروع میشه اتاق عمل؟»، «مگه قرار نبود 7 دی شروع بشه؟»، «آقا شنیدیم دکترا اعتراض کردن و فعلا پروژه تعطیل شده، حیف واقعا...»، «شب های زمستون فقط با دیدن کارهای آقای مدیری لذتبخشه... ما همچنان منتظریم»، «همش داریم روز شماری می کنیم کی شروع میشه؟» و ...

تجربه موفق مناسبتی های مدیری


در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود و «اتاق عمل» در کنداکتور نوروز قرار بگیرد، می شود انتظار داشت که تلویزیون با دو گزینه8 «اتاق عمل» و «کلاه قرمزی»، شرایط به نسبت قابل قبولی ایجاد کند. مهران مدیری چه زمانی که ویژه برنامه آیتمی «نوروز 72» و «ساعت خوش» را در دهه هفتاد برای نوروز تولید کرد و چه زمانی کهس ال ها بعد سریال های «جایزه بزرگ»، «مرد هزار چهره» و «مرد دو هزار چهره» او در کنداکتور نوروز قرار گرفت، در همه حال توانست موج عجیبی در تلویزیون ایجاد کند و میان سایر سریال های نوروز، یک سر و گردن بالاتر ظاهر شود.

به همین دلیل هم هست که می شود روی حضور قدرتمند «اتاق عمل» در نوروز امسال حساب کرد، مخصوصا اینکه خود مدیری زمان شروع به ساخت این سریال در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اتاق عمل... شاید یکی از بهترین ساخته هایم شود! شاید... فکر می کنم بشود...»



پخش مفرح ها بعد از نیمه دوم عید


به هر حال باید این مسئله را هم به خاطر داشته باشیم که به دلیل مصادف شدن روزهای اول نوروز با ایام فاطمیه، تلویزیون عملا امکان پخش برنامه های شاد در نیمه اول عید را ندارد و مخاطبان تازه بعد از گذشت پنج روز از شروع نوروز می توانند شاهد برنامه های مفرح از شبکه های مختلف باشند.

روابط عمومی شبکه دو اعلام کرده که مردم از نیمه دوم نوروز منتظر «کلاه قرمزی» باشند و احتمالا «اتاق عمل» هم تا قبل از روز پنجم نوروز پخش نمی شود.

حالا باید صبر کنیم و ببینیم صدا و سیما برای روزهای اول سال نو چه تصمیماتی دارد؟ یعنی می تواند برنامه های مناسبتی موفق و درخور این ایام را روی آنتن بفرستد یا می خواهد به کل، کرکره پخش آثار و جذاب و جنجالی اش را تا اواسط تعطیلات پایین بکشد؟


برترین ها
 
بالا