برگي از تاريخ

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگي از تاريخ[/h] DEN-776123


مشتري بزرگ برنج ايران، مملکت روسيه است و مقدار جزیي هم يعني تقريبا20 درصد کل صادرات آن به انگليس و عثماني مي‌رود...
اگرچه در نيم قرن اخير در برنجکاري ترقي به وجود آمد و ميزان آن افزايش يافت، ولي شاليکاري ايران هنوز از روي قوانين و دستورات قديمه اعمال مي‌شود و براي بهتر شدن کيفيت آن بايد اصلاحاتي انجام شود، تا ممالک خريدار برنج ايران ترغيب گردند... به‌عهده ملاکين و زارعين و تجار است که از تذکر و يادآوري و استرحام و تقاضا گذشته، به‌طور جدي به دولت فشار آورند و ايستادگي کنند تا وسايل توسعه صادرات فراهم شود.
- ماهنامه عصر جديد و راهنماي تجارتي ايران وابسته به اتاق بازرگاني تهران در سال‌هاي 1306-1308 ش، شماره 48
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگی از تاریخ[/h] DEN-777911

اراده شاه به منزله قانون بود. مردم ایران ـ جملگی ـ رعایای شاه محسوب می‌شدند و شاه با آنها به هر وضعی که می‌خواست، رفتار می‌کرد. عنوان «قُلی» (بنده و غلام) ضمیمه نام بسیاری از اشراف و درباریان بود و هنگامی‌که شاه، فرمانی به‌عنوان قانون صادر می‌کرد، وزرا آن را مستقیما به حکام ولایات ابلاغ می‌کردند، درحالی‌که روحِ مردم از این قانون‌گذاری، بی‌خبر بود.
- سفرنامه دروویل
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگي از تاريخ[/h]


تمیيز و تشخيص گفت‌وگويي که اصناف در باب قدر بنيچه و ساير امور متعلق به کسب‌وکار خود با يکديگر داشته باشند با کلانتر است که به هر نحو مقرون به حق و حساب و معمول مملکت باشد از آن قرار به ‏عمل آورند و از هر کس که به رعيت جبري و تعدي واقع شود، بعد از آنکه به کلانتر شکوه نمايند، بر ذمه او است که از جانب رعيت مدعي شده، اگر خود تواند رفع نمود فبها، والا به وکلای ديوانيان عرض نموده، نگذارد که از اقويا بر ضعفا جبر و تعدي واقع شده موجب بددعايي گردد.
ميرزا سميعا، تذکره‌الملوک، به ‏کوشش سيدمحمد دبيرسياقي، تهران: اميرکبير
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]مغازه‌ها، بايد نام ايراني داشته باشند[/h]

هيات رئيسه اتاق اصناف براي صدور پروانه‌هاي كسب مقررات تازه‌اي تدوين كرد.


امروز سخنگوي اتاق اعلام کرد كه از اين پس به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایي كه اسامي ايراني براي محل كسب خود انتخاب نكرده‌اند، پروانه كار نخواهد داد.
تصميم هيات‌رئيسه اتاق امروز به واحد صدور پروانه‌ها ابلاغ گرديد و تصميم اتخاذ شده از تاريخ ابلاغ به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. اداره صدور پروانه‌ها در اين مورد توضيح داد كه به صاحبان اماكن و مراكز كسب و پيشه‌اي كه در حال حاضر نام خارجي دارند مهلتي داده می‌شود تا در پايان مدت تعيين شده اسامي خارجي مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي خود را به نام‌هاي ايراني تبديل كنند.در شهر تهران بيش از دويست هزار مركز كسب و پيشه و خدمات وجود دارد كه حدود نيمي از آنها بدون نام است و نيمي ديگر كه داراي اسامي مشخصي هستند، دو درصد آنها نام خارجي دارند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگي از تاريخ[/h]


مجامع و جلسات و میهمانی‌ها دایر می‌شد و افراد مذکور، [عده‌ای از رجال و صاحبان القاب و شاهزادگان بیکار و...] گروه گروه در آن جلسات حضور می‌یافتند.
بنده در یکی از این جلسات که عده نسبتا زیادی از سرجنبانان طبقات مختلف از علما و اعیان و وعاظ و بازاریان حضور داشتند، گفتم: به فرض که دولت، امروز بر حسب میل اهالی، عدلیه را که توقع دارید، تشکیل داده و ده روز دیگر از قوای عدلیه و اجرای احکام آن جلوگیری نمود، به طوری که عدلیه مطلوب آقایان، صورت تحقق و اجرا پیدا نکرد، چه کسی و با کدام قدرت مطمئن می‌تواند، از عدلیه حمایت کند؟ عدلیه بدون داشتن مرجعی که حمایت از او بکند، غیرممکن است و قدرتی که می‌تواند از عدلیه حمایت نماید و مانع ملاحظات عمرو و زید در صدور یا اجرای احکام کیفی بشود، مجلس شورای ملی است و لاغیر، مجلسی که متشکل از نمایندگان منتخب مردم بوده و اعضای آن مصون از تعرض حکومت و دولت باشند.
کتاب خاطرات احتشام السلطنه (میرزا محمودخان علامیر) رئیس مجلس اول شورای ملی، به کوشش سید محمدمهدی موسوی
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگي از تاريخ[/h]


ما می‌توانیم با توسل به حرص و آز شاه، بعضی اصلاحات را اعمال کنیم. شاه برای پول تقریبا هر کاری می‌کند، مثلا می‌توانیم به او وامی بدهیم تا بتواند بدهی‌اش بابت رژی را بپردازد و مبلغ قابل‌توجهی هم برای خودش بماند تا ترغیب شود که مدیریت گمرک جنوب را به ما بسپارد و بگذارد اوضاع مالی را سامان دهیم.
- گزارش سر مورتیمر دوراند، اسنادی درباره وضعیت ایران در دهه پایانی قرن نوزدهمترجمه احمد سیف
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]برگي از تاريخ[/h] DEN-780322


جنگ جهانی اول برای مردم ایران بداقبالی‌ها و مشقات بی‌شماری به همراه آورد. مناطق وسیعی در اثر جنگ تخریب شده، ده‌ها هزار ایرانی دچار قحطی شدند یا پس از بیماری مردند.
بسیاری زندگی خود را در اثر عملیات نظامی از دست دادند یا خسارت دیدند. در نگاه به گذشته، حتی اکنون نیز سخت است بتوان گفت چگونه ایران می‌توانست لطمه کمتری ببیند. دفاع از تمامیت ملی در برابر دست‌اندازی‌های قدرت‌های بزرگ که هر کدام تسلط بر ایران را پاداشی در نبرد برای مستعمرات جدید و حوزه‌های نفوذ خود می‌دیدند، ناممکن بود.
ایران در جنگ جهانی اول، میروشنکف
ترجمه دخانیاتی، تهران ۱۳۴۴
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ نا گفته‌هاي تاريخ مجلس تاریخ اقتصاد 0

Similar threads

بالا