برنامه ریزی درسی ، مدیریت زمان و شناسایی سارقان زمان ، تمرکز حواس

neda mashreghi60

اخراجی موقت
موانع تمركز حواس

حواس پرتي غالبا به دو دسته كلي تقسيم مي شود:

۱ _ دروني: معمولاً به دلايلي از قبيل بيماري، ضعف، خستگي، گرسنگي، بي خوابي و مانند آن ايجاد مي گردد.
۲ _ بيروني: معمولاً به دلايلي از قبيل مشكلات روحي و عقلي، مشكلات خانوادگي، عدم وجود علاقه، دل زدگي، مشغله ذهني، تخيلات، شرايط نامساعد جوي، سر و صدا، و مانند آن ايجاد مي گردد.

موارد مذكور ، همگي سبب كاهش تمركز حواس مي شوند. تمركز حواس، كليد كارآمدي در امر مطالعه به شمار مي رود. كليد اساسي تمركز حواس، كاربرد فنوني است كه خواننده را در عمل مطالعه فعال مي سازد و سبب ايجاد واكنش در حين مطالعه مي شود.


اين فنون عبارتند از:
۱ _ سؤال كردن: خواننده را به سمت نويسنده هدايت مي كند.
۲ _ استنباط كردن: نتيجه بررسي هايي است كه خواننده از موارد مطالعه شده و نتيجه اي كه از آن مي گيرد انجام مي دهد.
۳ _ تجسم كردن: كاربرد حواس خواننده و جان دادن به كلمات نويسنده است.
۴ _ علامت گذاري و حاشيه نويسي: خواننده را وامي دارد تا درباره ساختمان مطلب مورد مطالعه تصميم گيري كند.
۵ _ ربط دادن: خواننده، مطلب و انديشه هاي نويسنده را با ساير اطلاعات خود ربط مي دهد.

نکات اساسی در مطالعه :

۱ _ برنامه مطالعه خود را با ديدي واقع بينانه طرح ريزي كنيد و مقدار زيادي از كار را براي يك مدت محدود نگذاريد.
۲ _ گاهي كارهاي غيرمنتظره و پيش بيني نشده ممكن است برنامه مطالعاتي شما را به هم بزند، بنابراين براي اين كارها وقت لازم را پيش بيني كنيد.
۳ _ از بهترين ساعات خود براي مطالعه استفاده كنيد و درسهاي سنگين تر را براي ساعاتي كه بهتر مي توانيد كار كنيد قرار دهيد يعني زماني كه آمادگي ذهني شما بيشتر است.
۴ _ مطالب مشابه را با هم نخوانيد، زيرا با هم اشتباه مي شوند و در كار شما مزاحمت ايجاد مي كنند.
۵ _ به آنچه كه ياد مي گيريد فرصت دهيد تا جا بيافتد، يعني تحكيم پيدا كند تا بيشتر در حافظه باقي بماند و زود از بين نرود.
۶ _ با فاصله زماني مطالعه كنيد تا يادگيريهاي بعدي در يادگيريهاي قبلي تداخلي نكنند.
۷ _ سعي كنيد آنچه را كه آموخته ايد مورد استفاده قرار دهيد و به كار بنديد و حتي الامكان به آنها فكر كنيد.
۸ _ سعي كنيد كل مطلب را در نظر بگيريد و روابط بين اجزا را درك كنيد.
۹ _ براي مطالعه يك فصل ابتدا عناوين درشت را بخوانيد و سپس يك نگاه كلي به فصل بيندازيد و اگر خلاصه فصل وجود داشت آن را بخوانيد و سپس جزء به جزء مطالب را بخوانيد.
۱۰ _ از مطالب مهم يادداشت برداريد.
۱۱ _ روي يك فصل از كتاب زياد معطل نشويد. درك كامل يك فصل زماني حاصل مي شود كه كل كتاب يا لااقل نصف آن را بخوانيد بنابراين ابتدا با سرعت پيش برويد، بعد دوباره به اول كتاب برگرديد و مطالعه دقيق مطالب را از سر بگيريد.
۱۲ _ اگر در زمان مطالعه افكار مزاحم و فكر كارهاي روزمره در يادگيريهاي شما اخلال ايجاد مي كند، سعي كنيد كه از آنها يادداشت برداريد و هر چه سريعتر آن را از حافظه خود دور كنيد.
۱۳ _ مجموعه ساعات خود را در هفته بر حسب اولويتي كه به درس خاص مي دهيد بين دروس مختلف تقسيم كنيد. اولويت بندي درسها بر حسب ضعف شما در آن درس يا اهميت درس و يا ضريب آن درس معين مي شود.
۱۴ _ درسهاي سخت را در يك روز يا يك هفته متمركز نكنيد.
۱۵ _ سعي كنيد پس از هر يك ساعت درس خواندن، پانزده دقيقه به خود استراحت دهيد و در اين مدت هيچ گونه مطالعه (حتي غير درسي) نداشته باشيد.
۱۶ _ اوقات درس خواندن خود را از كم به زياد برنامه ريزي كنيد. يعني ابتدا با ساعات كمتر شروع كنيد و سپس به مرور تعداد ساعات فعاليت درسي خود را افزايش دهيد.
۱۷ _ سعي كنيد در خلال برنامه تان به فعاليت هاي اجتماعي دلخواه و يا سرگرمي و ورزش مورد علاقه تان بپردازيد و يا در جمع دوستان و اقوام قرار گيريد.
۱۸ _ حتي الامكان در سكوت و فضاي بسته و خلوت مطالعه كنيد.
۱۹ _ مكان مطالعه شما بايد داراي تهويه مناسب و نور كافي باشد.
۲۰ _ معمولا يادگيري در ساعات اوليه روز بسيار بهتر از ساعات انتهاي شب صورت مي گيرد.
۲۱ _ داشتن تفكر مثبت و خريد خوش بينانه نسبت به نتيجه امتحان، بهترين تأمين رواني براي استفاده از حداكثر تواناييهاست.
۲۲ _ با قطعه قطعه كردن مطلب هر كتاب و اختصاص دادن هر دوره زماني به يك قطعه خاص، استرس ناشي از حجم درسها را به حداقل برسانيد.

موفق باشید
 

ئدز

عضو جدید
سلام مرسیییییییییییییییییییی ار مطالب خوبتون ولیییییییییییی لطفا الان دیگه بیشتر در مورد مرور اونچه تا الان خوندیم در کنار سروع سر فصل های جدید توضیح بدید...خیلییییییییییییییییییی گیره این دوره هستم اخه نمی تونم تنضیم درستی انجام بدم که فاصله دوره ها چقدر باشه یا چه جوری باید خوند
 

ئدز

عضو جدید
سلام یه سوالی که شاید بیشتر بچه ها به جوابش نیاز دارن.......... چه جوری انگیزه درس خوندنمون رو بالا نگه داریم ؟دیگه تقریبا دوماه به کنکور مونده و بیشتر از 70 درصد درسارو خوندیم و این مهمه که این دوماه رو هم با همون انگیزه روز اول پیش ببریم به نظرم الان مهم نیست چقدر خوندیم و کجاییم بلکه انگیزه داشتن و با کیفیت درس خوندن من الان ساعت درس خوندنم بالاست ولی یه چند روزیه بی انگیزه هستم ..... چیکار کنم؟به چی فکر کنم که موتور درس خوندنم دوباره روشن شه؟
 

ashkan 56789

اخراجی موقت
شش روش مطالعه:


۱-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .


۲- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .


۳- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.


۴- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .


۵- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

۶- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.
 

aysan 00500

اخراجی موقت
بچه ها این جا چه سوت و کور شده کجا هستین به اینجام یه سری بزنید دیگه نه اینجوری نمیشه خودم باید دست به کار شم فکر کنم .
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز


ضمیر خود آگاه بخشی از وجود ماست که فکر می کند و دلیل و برهان می آورد- بخشی از ذهن ما که برای تصمیم گیری های روزمره از آن استفاده می کنیم. ما با ضمیر خودآگاه مان می توانیم هر آنچه بخواهیم در زندگی مان خلق کنیم . با این بخش از ذهن می توانیم هر چیزی را بپذیریم یا رد کنیم . می توانیم یاد بگیریم

افکارمان را در جهت آنچه رؤیاها و اهدافمان را حمایت و آشکار می کند ، هدایت کنیم . ضمیر خودآگاه یا ذهن هوشیار ما قدرتمند است اما به مراتب محدودتر از ضمیر ناخودآگاه می باشد.

ضمیر خودآگاه :

گنجایش محدود پردازش شده دارد.

حافظه ی کوتاه مدت (حدود بیست ثانیه ) دارد.

توانایی اداره کردن هربار یک تا سه رویداد را دارد.

قدرت حرکت آنی با سرعت 190 تا 230 کیلومتر در ساعت دارد.

توانایی پردازش به طور متوسط 2000 بیت اطلاعات را در هر ثانیه دارد.

ضمیر خودآگاه فقط در زمان حال کار میکند.تجارب آموزشی گذشته و خاطرات را ذخیره می کند و تمام فعالیتهای جسمانی را زیر نظر دارد.

ضمیر ناخودآگاه به مراتب خارق العاده تر است . و از آن به عنوان ذهن معنوی نام برده می شود ، و حد و مرزی نمی شناسد مگر برای هر آنچه خودت آگاهانه انتخاب می کنی.

ضمیر ناخودآگاه قادر نیست مفاهیم یا عقاید را رد کند ، بلکه ما می توانیم با استفاده از ضمیر خودآگاه ، باورهای ضمیر ناخودآگاه را دوباره برنامه ریزی کنیم، و ذهن ناخودآگاه مجبور است عقاید و باورهای جدید را بپذیرد .

در واقع ما می توانیم با اراده و عزمی آگاهانه ، محتوای ضمیر ناخودآگاه را تغییر دهیم !

ضمیر ناخودآگاه :

قابلیت پردازش گسترده ای را دارد.

حافظه ای بلند مدت (تجارب گذشته، نگرش ها ، معیارها و باورها ) دارد.

توانایی اداره کردن هربار هزاران رویداد را دارد.

قدرت حرکت آنی با سرعت شانزده هزار کیلومتر در ساعت دارد.

توانایی پردازش به طور متوسط 4,000,000,000 بیت اطلاعات را در ثانیه دارد.

ضمیر ناخودآگاه کلمه به کلمه فکر می کند و هر فکری را که ضمیر خودآگاه برای فکر کردن انتخاب کند ، می پذیرد.



ضمیر ناخودآگاه به مراتب قوی تر از ضمیر خودآگاه است .وقتی ذهن را بصورت کوه یخ تصور کنید بخشی از کوه یخ که بیرون از آب است و می توان دید همان ضمیر خودآگاه است که فقط یک ششم از گنجایش واقعی ذهن را به نمایش می گذارد و بخش زیر آب (پنج ششم) ذهن ناخودآگاه است .

وقتی ما در ابتدا ذهن خود آگاه را به کار می گیریم – که معمولاً هم همینطور است ، فقط از بخشی از نیروی بالقوه خود استفاده می کنیم .ضمیر خودآگاه بسیار کندتر و آهسته تر از ضمیر ناخودآگاه است .

در این دوره با استفاده از چند روش می توان با ضمیر ناخودآگاه تا حدقابل توجهی ارتباط برقرار کنید :

نوشتن و تکرار عبارت تاکیدی ، صحبت در آینه و مراقبه .

افکار منفی سمی هستند و به روشی منفی روی جسم اثر می گذارد . افکار ، احساسات ،و رفتار محدود کننده مانند نوعی ترمز دستی ذهنی می مانند شما را به پایین می کشانند و حرکت شما را کند می کنند

از سوی دیگر افکار مثبت به طریقی مثبت روی بدن تاثیر می گذارد و باعث می شوند که بیشتر احساس راحتی ، هوشیاری و تمرکز کنید . آنها باعث ترشح اندروفین در مغز می شوند ، درد را کاهش می دهند و شادی را بیشتر می کند
 

aysan 00500

اخراجی موقت
فراموشی نفس کشیدن هنگام استفاده از رایانه

کارشناسان اعتقاد دارند که ۸۰ درصد مردم وقتی که کاملا مجذوب رایانه های خود هستند تنفس را فراموش می کنند.


این کارشناسان با اشاره به آپنه خواب به معنای وقفه‌ تنفس‌ بيش‌ از ۱۰ ثانيه‌ در حین خواب است، اظهار داشته اند آپنه ایمیل مشکلی است که ۸۰ درصد کاربران رایانه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر آمیت ساراف مشاور و پزشک داخلی اظهار داشت: این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک فرد به قدری مجذوب رایانه خود می شود که فراموش می کند تنفس کند. این شرایط یکی از گونه های آپنه خواب است که به صورت مشترک در افراد فربه و دارای اضافه وزن بالا مشاهده می شود. آپنه ایمیل زمانی رخ می دهد که فرد درحال نوشتن یک نامه الکترونیکی و یا انجام کاری روی رایانه بوده که نیازمند تمرکز است.

آپنه ایمیل درمیان افراد چاق بیشتر متداول است و مهمترین راهکار درمان آن کاهش وزن است. مونیتور کردن تنفس و استفاده از یک مونیتور ضربان قلب نیز موثر است. اگر این حالت به کرات رخ می دهد به کاربر توصیه می شود که به پزشک مراجعه کند.

این شرایط همچنین در افرادی که دارای سندروم متابولیک هستند ( افراد چاق، مبتلا به دیابت، مبتلا به فشار خون و دارای کلسترول بالا) نیز دیده می شود. کنترل این مشکلات، انجام ورزشهای روزمره، نوشیدن آب فراوان، افزایش جذلب میوه ها به طرق بسیاری موجب ممانعت از وقوع آپنه ای میل و یا درمان آن می شود.

همچنین به کاربران رایانه ها توصیه شده است که برای پیشگیری از ایجاد چنین شرایطی در کار خود وقفه ایجاد کنند، تمرین تنفس و تمرین حرکت چشم انجام دهند.

از آنجا که چاقی و آپنه ای میل با هم مرتبط هستند، کنترل وزن در این شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است. دنبال کردن از یک برنامه غذایی که دارای کربوهیدرات اندک و فیبر زیاد است، همچنین خوردن غذا و یا میان وعده های دیروقت شبانه و انجام منظم ورزش از راه کارهایی است که باید مورد توجه کاربران رایانه ها قرار گیرد.

درمیان برخی از علائم آپنه ای میل می توان به سرگیجه، تپش قلب، گرگرفتگی صورت، اضطراب، بی قراری، تعریق زیاد، خواب آلودگی، کج خلقی، سردرد و لغزش حافظه اشاره کرد.
 

mohsen100

عضو جدید
سلام.
روش خوندن ریاضیات باید چه طوری باشه تا بعد از خوندن یه مبحث دیگه اون رو فراموش نکنیم؟
 

ئدز

عضو جدید
این الان برای ارشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
تکنیک های افزایش دقت برای موفقیت در کنکور

۱) داشتن عجله : به طور حتم برای شما پیش آمده است که می خواستید در مدت زمان کوتاهی، کاری را انجام دهید (به طور نمونه لحظه ی آخر که از منزل خارج می شویم، خیلی هم عجله داریم، یادمان می افتد که باید به کسی تلفن بزنیم) در این مواقع ما به طور معمول، بی دقتی می کنیم و به برخی از موارد مهم توجه نمی کنیم. این مورد در آزمون نیز رخ می دهد. داوطلب هایی که در حل سوال ها یا خواندن سوال عجله می کنند، از ضریب دقت بسیار پایینی برخوردار هستند.
۲) سرگردانی چشم بین خط ها و برگشت های غیرارادی چشم به عقب : به طور حتم در هنگام مطالعه یا آزمون، برای شما اتفاق افتاده است که خط ها را گم کرده اید و حتی گاهی چشم های شما چند کلمه عقب تر را نگاه کرده است.
۳) کاهش غیرارادی توجه : تحقیق ها نشان می دهد بیشترین بی دقتی ها در جلسه ی آزمون مربوط به سوال های ساده است.این موضوع اشاره به کاهش ناآگاهانه توجه دارد. در جلسه ی آزمون، زمانی که ما با یک نسبت (سوال) ساده مواجه می شویم؛ احساس خوشایند موفقیت و رضایت درونی سبب می شود تا تصور کنیم پاسخ دادن به این سوال، بسیار ساده است.مهم ترین عامل شکست بسیاری از داوطلبان در کنکور در نظر نگرفتن وقت و زمان است. پس یادتان باشد «عجله» یکی دیگر از عامل های بی دقتی است. برای حذف این مورد در امتحان ها با استفاده از «تکنیک های مدیریت زمان» وقت خود را تنظیم کنید و در هر درس فقط به اندازه ی همان درس وقت بگذارید.این فرآیند پیچیده ی ذهنی حتی گاهی سبب می شود تا ما سوال بعدی را بخوانیم. در اصل، ضمیر ناخودآگاه ما با خود می گوید: «این سوال که ساده است؛ سوال بعدی را هم می توانم جواب دهم» بنابراین میزان توجه ما کاهش می یابد.اکنون می خواهیم روش های ذهنی افزایش دقت و کاهش بی دقتی را بررسی کنیم.نخست افزایش هوشیاری، هنگام رویارویی با سوال های ساده، همان طور که گفته شد؛ عمده ترین دلیل بی دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سوال های ساده است.موثرترین راه حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام روبه رو شدن با سوال های ساده است.بسیار ساده است؛ کافی است هر وقت که سوال ساده دیدید، حالت جسمانی تان تغییر کند؛ گویی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده اید چرا که در این لحظه ها، احتمال بی دقتی بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید.نکته ی مهم دیگر خواندن کامل همه جزئیات است؛ یکی دیگر از دلیل های بی دقتی در مطالعه و آزمون، توجه نکردن به جزئیات و هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است.برای رفع این مشکل باید از روش خط بر استفاده کنید؛ در این روش مداد یا انگشت اشاره ی خود را زیر خط هایی که مطالعه می کنید، حرکت داده و هماهنگ با آن، چشم های خود را حرکت دهید.یک نکته ی مهم را به شما داوطلب های کنکوری توصیه می کنیم. هر شب ۳۰ دقیقه را به زدن تست زمان دار اختصاص دهید. این کار تأثیر بسیار زیادی در کنترل زمان و در نتیجه کاهش بی دقتی خواهد داشت.این کار را به طور حتم، هر روز به مدت ۳۰ دقیقه (۱۰ سوال عمومی و ۱۰ سوال اختصاصی) انجام دهید.این مهم را به خاطر داشته باشید که در هر امتحان، فرصت خواندن سوال برای ما در نظر گرفته شده است. به طور معمول تصور ما بر این است که زمانی که ۱۰ سوال داریم و ۲۰ دقیقه وقت داریم ، یعنی برای پاسخگویی به هر سوال دو دقیقه وقت داریم در حالی که برای خواندن و پاسخ دادن به هر سوال، دو دقیقه وقت داریم.در امتحان ها سعی کنید زیر کلمه های مهم مانند (نیست، ندارد و...) در صورت سوال خط بکشید.هم چنین بدانید با افزایش سرعت مطالعه دقت بیشتر می شود تا زمانی که به ناحیه ی مطالعه ی فعال برسیم و پس از آن با افزایش سرعت، «دقت» کاهش می یابد.علت بی دقتی در هنگام حل سوال های ساده، مطالعه ی درس های عمومی، کلاس هایی که معلم آرام صحبت می کند؛ به طور کامل به فعال نبودن ما مربوط می شود.برای افزایش دقت از طریق فعال بودن، کافی است از تکنیک یادداشت برداری استفاده کنیم؛ یعنی در آزمون با یادداشت کردن محاسبه ها و در هنگام مطالعه، با یادداشت کردن کلمه ها و نکته های کلیدی.در هنگام مطالعه نیز در هدف گذاری هر واحد مطالعه دقت کنید تا بر مبنای سرعت واقعی خود پیش بینی کنید.چرا که اگر بیشتر معین کنید؛ به طور قطع عجله خواهید کرد و اگر کمتر معین کنید؛ با فعال نبودن مطالعه، باز هم بی دقتی خواهید کرد.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
[h=2]روش های حفظ تمرکز در زمان مطالعه[/h] سلام دوستان خوبم، امیدوارم همگی خوب باشید و در حال تلاش. هفته گذشته در مورد مدیریت زمان صحبت کردیم و قرار شد عوامل مزاحم در مطالعه خود را اینجا مطرح کنید تا با کمک یکدیگر آن ها را بر طرف نماییم. چند نفر از دوستان عدم تمرکز را به عنوان عامل مزاحم در مطالعه خود عنوان کردند. با توجه به اینکه این مساله ممکن است یکی از عوامل مزاحم در مطالعه هریک از شما باشد بحث این هفته را به آن اختصاص می دهیم.
برای افزایش تمرکز در گام اول باید هدفتان دائم جلوی چشمانتان باشد حتی آن را روی کاغذهایی نوشته و در همه جای اتاق مطالعه خود نصب کنید. به صورتی که هیچ زمانی از جلوی چشمان شما دور نشود . در گام دوم این شعار را همیشه در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد.» دوستان خوبم به خاطر داشته باشید برای من و دیگر دوستانی که سال گذشته در جایگاه الان شما بودیم نیز هیچ چیز کامل نبود. در گام سوم محل ثابتی را برای مطالعه خود انتخاب نمایید که حتی الامکان ساکت باشد. مزیت مطالعه در مکان ثابت برای شما این خواهد بود که دیگر با جلب توجه شما به محیط موجب از دست رفتن تمرکز حواستان نمی شود. حتی اگر بتوانید زمان های ثابتی را در برنامه خود به مطالعه اختصاص دهید به مرور ذهن شما در آن ساعات برای مطالعه آماده تر خواهد بود.
می دانم با رعایت تمام این مسایل باز هم مشغله های ذهنی زیادی هستند که ممکن است منجر به عدم تمر کز شما بشوند برای همین در گام آخر تکنیکی را برای کنترل این فکر ها به شما معرفی می کنم.
گام آخر هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می رسد و مزاحم درس خواندتان می شود یادداشت کنید فراموش نکنید در اینجا سانسور ممنوع است و باید تمامی فکرها را یادداشت کنید چه خوب چه بد چه درست چه نادرست. پس از آنکه دیگر چیزی در ذهنتان باقی نماند یک دور از روی نوشته های خود بخوانید، خواهید دید افکار نوشته شده شما در دو دسته جای می گیرند یک دسته نگرانی ها و مشغله هایی که کاری برای آنها از دست شما بر نمی آید حتی ممکن است منطقی نیز نباشد. صرفا همان نوشتن می تواند به شما در کنترل این افکار کمک کند زیرا با نوشتن آنها حداقل به طور موقت هم که شده ذهن شما از این افکار خالی می شود و می توانید به درس خواندن خود ادامه دهید. اما دسته دوم را افکاری تشکیل می دهند که مربوط به مسئولیت ها و کارهای روزانه زندگی شماست. مسایلی که باید انجام شود اما برای انجام آنها در برنامه خود زمانی را در نظر نگرفته اید. آنها را در یک برگه دیگر یادداشت نمایید و به زمان مناسب برای انجام آنها بیاندیشید و آن را جلوی کار مورد نظر بنویسید. مثلا فلان کار را می توان یک ماه دیگر انجام داد آن یکی را همین امروز و … بدین ترتیب ذهن خود را از نگرانی در مورد فراموشی دیگر کارها و مسئولیت ها خالی کنید.
نگران از دست رفتن زمان خود نباشید شاید این روش در روزهای اول زمان زیادی را از شما بگیرد اما در ادامه خواهید دید که با انجام این کار بخش عمده ای از مسایلی که مزاحم مطالعه شما می شود از بین خواهد رفت و پس از آن در صورت نیاز زمان خیلی کوتاهی از شما خواهد گرفت.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]مدیریت زمان ، گامی بلند به سوی موفقیت
[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]سلام دوستان خوبم. چه خبر؟ توانستید این هفته توان خودتان را برای شروع تلاش بسنجید؟ آیا راههای بیشتر شدن توان خود را بررسی کردید؟ آیا کمربندها را بسته اید و آماده اید تا از این توان صد در صد استفاده را ببرید؟

[/FONT]
[FONT=&quot]این فرم دارای سه جدول است:

[/FONT]
[FONT=&quot]جدول اول جدول زمانبندی و برنامه ریزی درسی است. در این جدول ابتدا برنامه های ثابت روزانه خود مانند ساعات کار یا کلاس دانشگاه را حاشور بزنید اینها ساعاتی را تشکیل می دهد که شما نمی توانید در مورد آنها برنامه ریزی کنید و ساعات باقی مانده ساعاتی است که باید با برنامه ریزی صحیح به درستی از آن استفاده کنید. حال قبل از شروع برنامه ریزی سری به جدول تعیین اولویت های روزانه بزنید و در آنجا کارهای هر روز خود را بر اساس اولویت آنها بنویسید و زمان مورد نیاز برای هر یک را تخمین بزنید. سپس با مراجعه به جدول قبلی و با توجه به زمان لازم برای هر اولویت, آنها را در برنامه خود جای دهید.[/FONT] [FONT=&quot]اگر به جدول زمانبندی و برنامه ریزی درسی توجه کنید در انتهای آن ستونی را تحت عنوان “ارزیابی به درصد” خواهید دید. شما می بایست هر شب میزان عمل خود به برنامه آن روز را به درصد در این جدول بنویسید.

[/FONT]
[FONT=&quot]دلایل احتمالی که موجب شده است نتوانید به برنامه خود عمل کنید را در جدول شناسایی عوامل مزاحم بنویسید. اگر این عوامل در طی روزهای آینده نیز تکرار شد کنار آن عامل در جدول عوامل مزاحم در ستون تکرار علامت بزنید تا به این طریق عوامل مزاحم اصلی در اجرای برنامه خود را شناسایی کرده و برای هفته های بعدی درصدد رفع آنان برآیید. برای جبران ساعات از دست رفته در طی همان هفته نیز بهتر است در برنامه خود حداقل یک نیم روز را خالی بگذارید تا در صورت نیاز از آن جهت عقب نماندن از برنامه خود استفاده نمایید.


[/FONT]
 

Nazliiiiii

اخراجی موقت
[h=2]برنامه ریزی صحیح و کار امد برای کنکور کارشناسی ارشد[/h]
ابتدا بهتر است بدانيد هر كسي ويژگي هاي مربوط به خود را دارد و نمي توان براي برنامه ريزي كردن، نسخه اي ثابت نوشت و گفت همه اينگونه عمل كنند تا موفق شوند. خداوند متعال انسان ها را شبيه به هم خلق نكرده است. برخي از آياتي كه به وجود تفاوت بين انسان ها اشاره مي كند عبارتند از ( آيه 22 سوره مباركه روم، آيه 13 سوره مباركه حجرات ، آيه 32 سوره مباركه زخرف و ...).همچنين در روانشناسي اصلي وجود دارد با نام اصل وجود تفاوت هاي فردي. انسان ها در بسياري از خصوصيات رفتاري، جسمي، استعدادها، علايق و خواسته ها و .... با يكديگر تفاوت دارند و اين تفاوت هاي انسان هاست كه باعث شده مسير موفقيت براي همه يكسان نباشد. هر فردي خصوصيات خودش را بهتر مي شناسد و با مهارت ها ،توانايي ها ،نقاط ضعف و قدرت خود بيشتر آشنا هست و با شناختي كه از اصول برنامه ريزي صحيح كسب مي كند مي تواند برنامه اي متناسب با ويژگي هاي خودش تنظيم كند.


اصل 1 : اهداف خود را روشن كنيد
بدانيد كه فرد هدفمند و موفق كسي است كه براي روزها،هفته ها،ماه ها و حتي سال هاي خود برنامه ريزي مي كند. اگر ٪20 از زمان خود را صرف برنامه ريزي نماييد ،٪80 باقي مانده را با اطمينان بيشتري براي رسيدن به اهداف خود گام بر خواهيد داشت. براي برنامه ريزي در كليه امور بايد اهداف دقيق و روشني داشته باشيد. اين مسأله در برنامه ريزي تحصيلي حائز اهميت فراوانتري است. براى منظم شدن، بايستى اهداف را در دو گروه بلند مدت و كوتاه مدت تقسيم كرد و سپس برنامه‏اى زمان بندى شده براى وصول به آن طراحى و عمل نمود. چرا كه اگر تمام اهداف بلند مدت باشند احتمال اينكه شما با گذر زمان دچار خستگي و نا اميدي گرديد زياد است اما اگر اهداف كوتاه مدت نيز در نظرتان باشد بعد از مدت كوتاهي با رسيدن به اهداف كوتاه مدت بسيار تقويت گرديده و آن را پاداشي براي زحمات تان در نظر گرفته و با قوت و قدرت بيشتري برنامه هايتان را دنبال خواهيد كرد. پس براي خود روشن كنيد اهداف بلند مدت شما كدامها هستند و اهداف كوتاه مدت كدامها هستند؛ مثلا :

الف) هدف بلند مدت : فراگيري كل منابع کنکور
ب) هدف كوتاه مدت : مطالعه و يادگيري چند بخش در اين ماه يا در اين هفته

اصل 2 : اهداف خود را زمان بندي كنيد
مان دقيقي براي هر يك از اهداف كوتاه مدت تعيين كنيد. مثلا تعيين كنيد كه مطالعه چه دروسي را در چه مدت زماني به اتمام خواهيد برد. به خوبي مراقب باشيد كه برنامه هاي تنظيم شده را به موقع و بدون تأخير انجام دهيد ؛زيرا كه خوب مي دانيد تأخير در اجراي به موقع برنامه ها برابر با عدم موفقيت است.
اصل 3 : تشخيص نيازها و كاستي ها
بايد خواست‏ها و احتياجات اساسى خود را در زمينه اي كه قصد داريد براي آن برنامه ريزي كنيد شناسايي كنيد. به عنوان مثال: در يك مقطع مشخص، چه درسى را بايد مطالعه كرد.


اصل 4 : تعيين زمان لازم

فرصت‏ها و اوقاتى كه بايد صرف تحقق اهداف برنامه شود را بايد مشخص كرد تا در نهايت معلوم شود چقدر زمان در هر روز يا هفته به آن موضوع اختصاص خواهد يافت. به عنوان مثال اگر قرار باشد يك كتاب 300 صفحه اي در طول يك ماه خوانده شود لازم است حداقل روزي 11 صفحه از كتاب مطالعه شود و اين نياز به حداقل يك ساعت وقت دارد
اصل 5 : طبقه بندي اهداف بر اساس اولويت
كارهايي را كه مي خواهيد انجام دهيد،برحسب اولويتها وميزان اضطرار و اهميت آن،طبقه بندي كنيد. بهترين زمانها و اوقات را براي مهمترين كارها قرار دهيد. در اين صورت اگر وقت كم داشته باشيد و يا به هر دليل نتوانيد به همه اهداف و كارهايتان برسيد، مطمئن هستيد كه اهداف و برنامه هاي اصلي را انجام خواهيد داد
اصل 6 : تناسب با توانمندي
برنامه بايد در حد توان باشد نه خارج از توان. پس بايد مطابق طاقت و توان جسمي و روحي تان برنامه را طرح ريزي و اجرا كنيد و از حد تعادل خارج نشويد. اگر شما برنامه اي طرح كنيد كه در آن خودتان را موظف به روزي 18 ساعت كار و تلاش كنيد حتما با شكست مواجه خواهيد شد. بايد زمان هايتان را به درستي، براي انجام امور مختلف تقسيم كنيد (مطالعه، تفريح، استراحت، عبادت و ...)

اصل 7 : عدم ايده آل نگري
ايده آل نگر و مطلق گرا نباشيد، يعني نخواسته باشيد تمام خواسته ها و آرزوهايتان فوري و به شكل كامل و تمام برآورده شود هر چند در راه به دست آوردن آن تلاش مي كنيد. در نظر نگرفتن واقعيات، برنامه را با شكست مواجه مي كند. يادتان باشد كه بدون تعيين اهداف، برنامه ‏ريزى غيرممكن و بدون برنامه ‏ريزى، نظم ناميسّر است.

در مسیر مقدس تلاش برای کسب علم، هيچ گاه نااميد نشويد و انگيزه هاي خود را همواره حفظ كنيد. دانشجوياني را ديده ام كه تنها يك يا دو ماه با جديت اقدام به مطالعه براي قبولي در ارشد كرده اند و سپس تلاش هاي خود را به بهانه هاي مختلف («مشكل است»، «من كه قبول نمي شوم»، «وقتم را بيهوده هدر می دهم»، «حوصله مطالعه زیاد ندارم» و ...) متوقف كرده اند. اگر قصد قبولي داريد، انگيزه هاي خود راحفظ كنيد و تا رسيدن به هدفتان از پا ننشينيد. قانوني نانوشته كه مانند روز براي همه روشن است، به ما مي گويد كه در هر رقابتي، كسي كه به صورت اصولي، بيشتر تلاش كند و زحمت بيشتري بكشد، به احتمال بسيار بالا موفقيت را از آن خود مي كند. كنكور ارشد (دولتي) هم يك رقابت است و موفقيت از آن بهترين هاست.

نکته پایانی :



پرسشگر محترم؛ فراموش نكنيد قبول نشدن در كنكور ارشد سالی که قصد شرکت در آن را دارید، پايان زندگي و آخر خط نيست. شما مي توانيد دوباره و دوباره شركت كنيد. مهم تلاش مستمر و نااميد نشدن تا رسيدن به هدف و نتيجه مطلوب است؛ اين را نيز مورد توجه قرار دهيد كه موفقيت در زندگي فقط در اين نيست كه در مقطع ارشد قبول شويد. در خيلي جاهاي ديگر هم مي توانيد با مدرک لیسانس بدرخشيد و توانايي هايتان را اثبات كنيد. اگر اين مطلب را داوطلبان كنكور براي خود حل كنند، اضطراب كنكور در آن ها به شدت كاهش مي يابد و در نتيجه كنكورشان بسيار مؤثر خواهد بود.
 

ashkan 56789

اخراجی موقت
برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور در ماه رمضان

برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور در ماه رمضان

اگرچه ماه رمضان فرصت مغتنمی است که در آن زندگی انسان، صورتی برنامه‏ ریزی شده پیدا می‏کند و در قالب برنامه‏ای الهی، انسان می‏ آموزد و تمرین می‏کند که چگونه باید براساس برنامه‏ ریزی و نظم، زندگی کند؛ امّا غالباً به جای آموختن از این یک‏ماه و استفاده در یازده‌ماه دیگر، این یک‏ماه نیز مانند سایر ماه‏ها بدون برنامه و استفاده سپری می‌شود. سال 92 چندمین سالی است که ماه رمضان تماماً در تابستان واقع شده و از قضا این ایّام مقارن با زمانی است که اغلب داوطلبان در گام‏های نخستین در مسیر آماده‏ سازی خود برای کنکور هستند. بنابراین ضروری است با پاسخ به این پرسش که «در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟»، دغدغه‏ هایی از داوطلبان کوشا را برطرف کنیم.

1 - اُفت طبیعی است :
اگرچه می‏توان به گونه‏ای برنامه‏ ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏ های غیر‌متغیّری، با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آن که این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

2 - توقّف ممنوع :
بزرگ‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‏ سازد.

3 - قدر فرصت را بدان :
ماه رمضان سال 92 در روزهایی قرار گرفته که تقریباً طولانی‏ ترین روزهای سال هستند و شب‏ها نیز تقریباً کوتاه‏ترین زمان‏ها را به خود اختصاص می‏دهند. برنامه ‏ریزی صحیح کمک می‏کند تا با اندکی جا‏به‏ جایی در زمان‏های آزاد، فرصت مطلوبی برای فعالیت درسی در اختیار قرار بگیرد.

4 - به انجام وظیفه فکر کن :
شایع‏ترین عامل افت ساعت و کیفیت مطالعه در ماه رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏های چندگانه‏ ی آن است. البته اگرچه ظاهراً تلویزیون را عامل افت قلمداد کردیم، ولی باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏ ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏ ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند. حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید:

وظیفه‏ ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‏ ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏ ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏ ای؟ فکر می‏کنیم داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‏دهد تا وظیفه‏ ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏ها و مجموعه‏ های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.

5 - ابر و باد و ... چه می‏کنند؟ نوبت‏ های غذایی ماه رمضان و فاصله‏ ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏ گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‏سازد. گرمای تیر و مرداد ماه نیز گاه این شرایط را تشدید می‏کنند. در این شرایط برخی گمان می‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏ اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏ ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین.
پس چاره چیست؟ یا باید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را. به این گروه از داوطلبان باید گفت:اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‏کند که ما بهترین موقعیت‏ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏ها، وظایف‌مان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‏ مند شد. پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏های ساعت 11 روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید.
موفق باشید ...
 

مریم.7

عضو جدید
سلام دوستان
يه گروه رقابتى براى کنکور 96 درست کرديم
ممنون ميشم اگر کسانى که مايلن تا با هم خوب بخونيم و رفع اشغال کنيم و رقابت داشته باشيم،تو گروه عضو شن


لينک گروه:
https://************/joinchat/DmSgfwbpOTfXgJIIVz-Q6Q
 

ProFile98

عضو جدید
دوستانی که توانایی انجام پایان نامه،سمینار،ترجمه، پروژه و... دارن لطفا به امضام مراجعه کنن
 
بالا