برنامه‌ریزی پروژه - project planning

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برنامه‌ریزی پروژه (project planning) بخشی ازمدیریت پروژه است که برنامه‌های زمان‌بندی (schedules) همانندنمودار گانت (Gantt chart) را به پلان پروژه مرتبط می‌کند و نتیجه پیشرفت آن را در محیط پروژه گزارش می‌دهد.
در ابتدای کار،‌ اسکوپ پروژه (project scope) تعریف شده و روش‌های مناسب برای تکمیل پروژه تعیین می‌شوند. پس از این مرحله، مدت زمان لازم برای وظایف مختلف برای تکمیل کار، در یک ساختار تفکیک کار (work breakdown structure) لیست می‌شوند. وابستگی‌های منطقی بین وظایف به وسیله یک دیاگرام شبکه فعالیت (activity network diagram) تعیین می‌شوند که امکان شناساییمسیر بحرانی (critical path) را فراهم می‌سازد. زمان شناوری (float) یا زمان لقی (slack) در زمان‌بندی را می‌توان به وسیله نرم‌افزارهای مدیریت پروژه محاسبه نمود. منابع لازم را می‌توان تخمین زد و هزینه‌ها هر فعالیت را می‌توان تخمین زد تا هزینه کلی پروژه به دست آید.
در این مرحله، زمان‌بندی پروژه (project schedule) را می‌توان بهینه کرد و به توازن مناسبی بین استفاده از منابع و مدت زمان پروژه رسید تا با اهداف پروژه هماهنگ شود. زمانی که زمان‌بندی پروژه ایجاد و تصویب شد، زمان‌بندی پروژه به چیزی به نام زمان‌بندی پایه‌ای (baseline schedule) تبدیل می‌شود. در کل عمر پروژه، پیشرفت کار در مقابل زمان‌بندی پایه‌ای سنجیده می‌شود. تحلیل پیشرفت کار در مقایسه زمان‌بندی پایه‌ای به مدیریت ارزش کسب شده (earned value management) معروف است.

Project-Planning-Diagram.jpg

ورودی‌های فاز برنامه‌ریزی پروژه:

  • چارتر پروژه (project charter)
  • پروپوزال مفهومی (concept proposal)

خروجی‌های فاز برنامه‌ریزی پروژه:


  • ملزومات پروژه
  • زمان‌بندی پروژه
  • پلان مدیریت پروژه (project management plan)
 
بالا