برنامه‌ریزی بر مبنای محصول - product based planning

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برنامه‌ریزی بر مبنای محصول (product based planning) یک بخش اصلی از پرنس2 (PRINCE2) در مدیریت پروژه است و روشی برای مشخص نمودن تمام محصولات یا آیتم‌های تحویلی در پروژه که در اهداف پروژه مشارکت دارند می‌باشد که مقدار کار مرتبط برای تحویل هر کدام را مشخص می‌کند.


ساختار شکست محصول

هدف از برنامه‌ریزی بر اساس محصول، اطمینان از این است که تمام محصولات لازم شناسایی و در نظر گرفته شده‌اند. شروع کار برنامه‌ریزی بر مبنای محصول، شناسایی ساختار شکست محصول (Product breakdown structure) یا PBS است؛ که به صورت مکرر پالایش می‌شود تا تمام محصولات لازم شناسایی شوند. به همین دلیل، PBS یک درخت خانوادگی سلسله‌مراتبی از تمام محصولات و زیر محصولاتی است که تشکیل‌دهنده محصول نهایی هستند.
در این زمینه باید توجه کرد که عبارت محصول، شامل مستندات و مدارک میانی که در کار تحویل پروژه لازم هستند نیز می‌شود. از این جهت، ساختار شکست محصول تا حد زیادی شبیه به یک نمای انفجاری (exploded view) از محصول نهایی است. ممکن است محصولاتی که در ساختار شکست محصول قرار می‌گیرند، همانند محصولات کاغذی و کیفیتی همانند تاییدیه‌ها و بررسی‌های کیفیتی بر روی محصولات ساخته‌شده قبلی، برای مدیریت پروژه مورد نیاز باشند. به عنوان مثال می‌توان از مشخصات ملزومات، تاییدیه‌های طراحی، مستندات تست، شفاف‌سازی‌های ایمنی و مانند آن نام برد. بنابراین PBS شامل اقلام فیزیکی، عمل‌کردی و یا مفهومی است و تمام ارتباطات آن‌ها را با هم نشان می‌دهد.

product_breakdown_structure.jpg
نمونه‌ای از ساختار شکست محصول​

ساختار شکست محصول ابزاری است برای آنالیز، مستند‌سازی و ارتباط خروجی‌های پروژه و تشکیل‌دهنده بخشی از تکنیک برنامه‌ریزی بر مبنای محصول می‌باشد.
فرمت PBS با ساختار شکست کار (work breakdown structure) یا WBS مشابه ولی از آن مجزا است و در مرحله دیگری از فرآیند برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. PBS باعث ساختن WBS می‌شود و تمرکز آن بر روی کاتالوگ کردن تمام خروجی‌های مطلوب (محصولات) مورد نیاز برای رسیدن به هدف پروژه می‌باشد. PBS خوراک مورد نیاز برای ایجاد WBS را فراهم می‌کند و WBS شامل شناسایی وظایف و فعالیت‌های مورد نیاز برای رسیدن به خروجی‌ها می‌شود.

پیشنهاد دهندگان برنامه‌ریزی بر مبنای محصول بیان می‌کنند که این روش به جای درگیر شدن در این که چه کاری و به چه صورت باید انجام شود، بر روی اهداف پروژه تمرکز دارد که این باعث غلبه بر مشکلاتی در زمینه روند انجام کار می‌شود. گفته رایج این است که PBS‌ تعریف‌کننده این است که شما می‌خواهید به کجا برود و WBS تعیین‌کننده این است که چگونه به آن‌جا بروید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دیاگرام جریان محصول
زمانی که ساختار شکست محصول ایجاد شد، کار برای ایجاد دیاگرام جریان محصول (product flow diagram) یا PFD یا فلوچارت محصول (product flowchart) شروع می‌شود. دیاگرام جریان محصول ترتیب اولویت محصولات را شناسایی می‌کند و معمولا شامل مسیرهای چند گانه و پیچیده موازی می‌شود. به منظور رسیدن به اهداف عملی، این فلوچارت جریان محصول لزوما مشابه چارت پرت (PERT chart) است که در برنامه‌ریزی مسیر بحرانی (critical path scheduling) به کار می‌رود. دیاگرام جریان محصول به صورت طبیعی منجر به ایجاد برنامه زمانی پروژه می‌شود.
دیاگرام جریان محصول یا PFD یک نمایش گرافیکی از ترتیبی است که بر اساس آن یک سری از محصولات بر مبنای اصول برنامه‌ریزی بر مبنای محصول (Product based planning) ایجاد می‌شوند.

Product_Flow_Diagram.jpg
نمونه‌ای از دیاگرام جریان محصول​

برخی از ویژگی‌های مهم دیاگرام جریان محصول یا PFD شامل موارد زیر می‌شود:

  • PFD یک ابزار کمکی در برنامه‌ریزی است و مانند چارت پرت که شبیه به آن نیز به نظر می‌رسد، خروجی برنامه‌ریزی نیست. این مساله یک عامل رایج در سردرگمی در میان مدیران پروژه است، PFD باید شامل تمام محصولات ساختار شکست محصول باشد
  • PFD باید تا حد ممکن ساده و سطح بالا نگه داشته شود تا فهم آن راحت باشد و در صورتی که جزییات بیش‌تری نیاز باشد، ایجاد یک PFD مکمل با جزییات بیش‌تر مفید خواهد بود
  • تمام محصولات باید با PFD مرتبط باشند حتی اگر تنها شروع و پایان محصولات مشخص شده باشد
  • بسیار مهم است که در زمان ایجاد PFD، زیاد درگیر جزییاتی همانند طبیعت هر ارتباط منطقی نشویم
  • معمولا PFD به صورت تعاملی با توضیحات محصول و ساختار شکست محصول ایجاد می‌شود تا مدیر پروژه بتواند بین منطق مشخص‌کننده محصولات جا افتاده و اطلاعات اضافی محصولات کار کند
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساختار شکست کار
با درک اقلام تحویلی مورد نیاز و ترتیبی که بر اساس آن باید تولید شوند، می‌توان کار را با تعریف وظایف مورد نیاز برای تولید آن‌ها شروع کرد. ساختار شکست کار (Work breakdown structure) یا WBS در مدیریت پروژه به معنی تفکیک پروژه به اجزای کوچک‌تر بر مبنای اقلام تحویلی می‌باشد. WBS تعریف‌کننده و دسته‌بندی‌کننده عناصر جدا از هم کارهای پروژه به صورتی است که به سازمان‌دهی و تعریف اسکوپ (scope) کلی پروژه کمک کند.
یک عنصر در ساختار شکست کار می‌تواند یک محصول، داده، سرویس و یا ترکیبی از آن‌ها باشد. همچنین یک WBS چارچوب لازم را برای تخمین و کنترل دقیق هزینه‌ها به منظور ایجاد یک راهنما برای تولید برنامه زمان‌بندی و کنترل فراهم می‌کند.

Work_Breakdown_Structure.jpg
نمونه‌ای از ساختار شکست کار​

WBS پروژه را به صورت سلسله‌مراتبی به فازها، اقلام تحویلی و پکیج‌های کاری تفکیک می‌کند. به عبارت دیگر WBS یک ساختار درختی نشان‌دهنده فعالیت‌های جزء مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف مانند برنامه، پروژه یا قرارداد است. در یک پروژه یا قرارداد، WBS با شروع از هدف نهایی و تقسیم متوالی آن به اجزای قابل مدیریت بر مبنای سایز، زمان و مسئولیت همانند سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها، وظایف، زیر وظایف و پکیج‌های کاری ایجاد می‌شود و شامل تمام قدم‌های لازم برای رسیدن به هدف می‌باشد.

ساختار شکست کار یک چارچوب برای توسعه کل برنامه‌ریزی و کنترل قرارداد و نیز پایه‌ای برای تقسیم کار به پیش‌رفت‌های قابل تعریف فراهم می‌کند و می‌توان به کمک آن صورت‌وضعیت کار (statement of work) را ایجاد کرد و گزارش‌های فنی، زمان‌بندی، هزینه و نفر ساعت را تولید نمود.

ساختار شکست کار امکان جمع کردن هزینه‌های پایین‌دستی مربوط وظایف، مواد و مانند آن را در وظایف، مواد و ... در سطح بالاتر را فراهم می‌کند. برای هر عنصر از ساختار شکست کار، یک توضیح از وظیفه‌ای که باید انجام شود ایجاد می‌شود. این تکنیک که گاهی ساختار شکست سیستم (system breakdown structure) نامیده می‌شود برای تعریف و سازمان‌دهی اسکوپ کلی پروژه به کار می‌رود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
P O U R I A برنامه‌ریزی پروژه - project planning مدیریت و کنترل پروژه 0

Similar threads

بالا