بررسی یک پالایشگاه و اینکه برای طراحی یک پالایشگاه چه اطلاعاتی نیز داریم؟

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
ببخشید که دیر ملحق شدم ولی اومدم دوستان :دی
این نرم افزار که گفتی تو آفیس که نبود داداش
چه کنیم؟؟
سلام در آفيس هايي كه تو بازار هستن و معمولا كامل نييستن وجود نداره....
برنامه ي آفيس هاي معمولي حدود 1 گيگ هستن ولي آفيس اصلي حدود 3.5 گيگ حجم فايل نصبشه و اون ويزيو داره....
 
سلام
دوستان برای گروهمان یک فیلم تیزر مانند درست کردم ببینید و نظرتون رو بگین فیلمهای زیادی هست که به مروز تکمیلشون میکنم.

بعد از یک سری مراحل وقتی کار پیش رفت میتونیم فیلمهای اموزش نرم افزارها و یا فیلمهای معرفی از پالایشگاهها و غیره را تهیه کنیم و در اینجا قرار بدیم
حتی میشه فیلمهای اموزشی به صورت سی دی به بازار داد.

http://arman.ac.ir/files/artan.rar
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
دوستان برای گروهمان یک فیلم تیزر مانند درست کردم ببینید و نظرتون رو بگین فیلمهای زیادی هست که به مروز تکمیلشون میکنم.

بعد از یک سری مراحل وقتی کار پیش رفت میتونیم فیلمهای اموزش نرم افزارها و یا فیلمهای معرفی از پالایشگاهها و غیره را تهیه کنیم و در اینجا قرار بدیم
حتی میشه فیلمهای اموزشی به صورت سی دی به بازار داد.

http://arman.ac.ir/files/artan.rar

ممنون محمد جان. خيلي خيلي قشنگ بود. خيلي حال كردم دمت گرم.
 
نقشه های ايزومتريک:
تهیه نقشه های Isometric و برآورد مصالح مصرفی ( MTO) از پیچیده ترین مراحـل کار طـراحی یک پــروژه می باشد که بسیار زمان بر بوده و نیازمند دقت بالایی است،
اما به کمک قابلیت های نرم افزارهائی مانند Autodesk Autocad Plant3D و یا نرم افزار AVEVA PDMS این فرآیند درکوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین دقت
بر اساس استانداردهای بین المللی انجام می شود.
تولید نقشه های ایزومتریک به صورت کاملا هوشمند و مکانیزه و براساس شماره خط (. Line No) و کلاس خطوط انجام می گیرد،
این امکان نیز فراهم است که به طور انتخابی در حوزه ای که توسط کاربر مشخص می گردد، نقشه ها تولید شوند.
نقشه های ایزومتریک همراه با لیست مواد مصرفی BOM به گونه ای تهیه می شوند،
که کلیه اقلام این لیست به همراه شرح استاندارد، مقادیر، سایز و... طی شمـاره های مشخصی Tag No. به نـقشه مرتبط می شـوند.


تفاوت نقشه های PFD و P&ID این است که این نقشه ها ارتباط و نحوه فرایند ها را مشخص میکنند.

اما در نقشه های ایزو متریک فواصل و تجهیزات با دقت جهت ساخت تهیه میشوند.
به عبارت دیگر نقشه های ایزومتریک نقشه های اجرائی و نقشه های ساختمان یک پلنت هستند.

از جمله نرم افزارهای مهم و معروف میتوان به PDMS و Plant3D اشاره کرد.


=============================
PDMS چیست؟

نرم افزار PDMS محصول شرکت AVEVA ،در زمره کارآمدترین و با قابلیترین نرم افزارهای مدلسازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دنیا است که در اکثر کشورها به عنوان اولین انتخاب در مقایسه با نرم افزارهای مشابه مورد استفاده قرار می­گیرد. همانطور که از نام واژه ترکیبی این نرم افزار پیداست، این برنامه قابلیت طراحی، مدلسازی و مدیریت یک سایت را تا بالاترین حد آن داراست.
توانایی بالای این نرم افزار در مدل کردن تجهیزات سبب انتخاب آن به عنوان نرم افزار اول دنیا در این صنعت گردیده و کاربر بدون نیاز به نرم افزار دیگر، قادر به طراحی و مدلسازی یک Plant می باشد .

از آنجا که این نرم افزار در قسمت مربوط به Database بسیار قوی و با دقت طراحی شده است چنانچه یک پروژه در ابتدا با ساختار مناسب و توسط فرد آشنا به این نرم افزار ایجاد گردد، تا انتهای پروژه کوچکترین دغدغه ­ای ای بابت از دست رفتن اطلاعات یا خرابی آنها وجود ندارد.
از جمله نکات مثبت این نرم افزار می توان به همخوانی ، ارسال و دریافت فایلها جهت هماهنگی با نرم افزارهای متداول و رایج علم مهندسی است. چنانکه قابلیت همخوانی فایلهای مدلسازی شده در Microstation را داراست و با زبان Visual basic می­توان برای این نرم افزار برنامه­نویسی کرد، قابلیت خروجی انواع گزارشها با فرمت Excel , Word را دارد و همچنین می توان نقشه­های خروجی را با فرمت PLT , DXF , DWG به اتوکد منتقل کرد.
به طور کلی و جهت آشنایی بامهمترین ماژول های نرم افزار و کارآیی آنها به شرح مختصر و عملکرد ماژول های آن می­پردازیم.
DESIGN
جهت مدلسازی یک واحد فرآیندی ازابتدا تا انتها با دقیقترین و کاملترین جزئیات بکار می­رود در این قسمت بخشهای مختلف واحدهای مکانیک، سازه، معماری، عمران و برق و … با توجه به شرح وظایف هر قسمت را می توان مدلسازی کرد. از جمله مهمترین مواردی که در ماژول Design می­توان انجام داد ، مدلسازی کل Plant، بررسی برخورداجزاء مختلف، مشاهده آخرین عملیات انجام شده کاربران، گزارشگیری از مدل و مشاهده نمای کلی plant می باشد.
ADMIN
تعریف پروژه، ایجاد بانکهای اطلاعاتی، تعریف کاربران، ایجاد محدوده کاری برای هر کاربر، تعریفpassword و مدیریت کلی datase و نرم افزار از کاربرد های این ماژول است. انتظار می­رود کهadmin یک پروژه بر کلیه قسمتهای مختلفpdms تسلط کافی داشته و توانایی رفع مشکلات کاربران دیگر را داشته باشد
)PARAGON , SPECON
جهت تعریف PMS (PIPING MATERIAL SPECIFICATION) پروژه در بخش PIPING و ایجاد کاتالوگهای مورد نیاز بخشهای, Piping Instrument . Structure وسایر بخشها بکارمی­رود. به طور کلی المانهایی که توسط واحدهای مختلف در محیط Design استفاده می شوند در ابتدا در محیط Paragon یا Specon براساس استانداردهای طراحی و جداول و داده­های پروژه وارد نرم افزار می شوند.
ISODRAFT
برای تهیه نقشه ایزومتریک که از مدارک خروجی از محیط مدل شده استفاده می شود. نقشه­های خروجی با نرم افزار اتوکد قابل ویرایش می­باشد و در قسمت اجرایی سایت بکار می­رود.دراین ماژول تنظیمات کلی برای خروجی نقشه ها وسایز بندی آنها ومدیریت برروی چگونگی فایل خروجی تعریف می شود
DRAFT
جهت تهیه نماهای مختلف ، نقشه­های PLOT PLAN جهت جانمایی تجهیزات و لوله­ها یا سایر المانهای موجود در Plant بکار می­رود .نقشه های خروجی قابلیت ویرایش در اتوکد را دارند.و در فاز ساخت پروژه­ها کاربرد فراوانی دارد.
دراین ماژول تنظیمات کلی خروجی نقشه ها وسایز بندی آنها ومدیریت برروی فایلهای خروجی مانند رنگ, سایز, فونت, محل ذخیره اطلاعات, اندازه گذاریها, ایجاد TAG بر روی تجهیزات ودیگر تنظیمات تعریف می شود.
SPOOLER
جهت تقسیم ­بندی خطوط Isometric در Shop و در فاز ساخت پروژه کاربرد دارد.
بطور کلی نرم افزار PDMS قابلیت تعریف یک پروژه در بالاترین سطح ممکن مدیریت پروژه, مدلسازی کامل واحد فرایندیدر تمامی بخشهاوخروجی فایل بصورت انواع گزارشگیریها, نقشه ها ومدلهای سه بعدی را داراست.


=========================
اصول طراحی و نقشه کشی مهندسی در پروژه های Piping

عنوان کتاب : اصول طراحی و نقشه کشی مهندسی در پروژه های Piping
یاسر جعفری جوزانی – احسان بخشی زاده – حمید رضا شیخی

مقدمه
تامین منابع انرژی برای پیشرفت و بالندگی هر کشوری، لازم و حیاتی است. با پیشرفت روزافزون دانش جهانی در مورد منابع انرژی جدید، همچون انرژی تابشی خورشیدی، بادهای روان، امواج ساحلی دریا و در نهایت انرژی حاصل از شکافت هسته¬ای، انسان امروزی توانسته است بخش عظیمی از نیازهای تامین انرژی خود را برآورده سازد. در این میان، دانش و صنعت پایپینگ همچون پل رابطی مابین جایگاه تولید انرژی و جایگاه مصرف، نقشی بسیار مهم و حیاتی ایفا می¬کند.
بدون داشتن خطوط انتقال گسترده هرگز نمی¬توان منابع انرژی همچون گاز، نفت و ... را به هزاران کیلومتر دورتر به دست مصرف کننده رساند. همچنین، بدون وجود پالایشگاه¬ها و مجتمع¬های پتروشیمی پیشرفته نمی¬توان از نفت خام کم بها، محصولات فرآوری شده پر ارزش بدست آورد.
در فاز طراحی مهندس هر پروژه¬ای نتایج حاصل از عملکرد تیم¬های مهندسی به صورت نقشه¬های اجرائی درآمده و در اختیار فاز اجرائی پروژه قرار می¬گیرد. در هر پروژه¬ای، گروه¬های نقشه¬کشی متنوعی وجود دارند که مسئول طراحی و تهیه این نقشه-های اجرائی می¬باشند. یک مهندس یا نقشه¬کش شاغل در صنعت پایپینگ می¬بایست با اصول طراحی و نقشه¬کشی مهندسی در این صنعت آشنائی داشته باشد. به عنوان مثال، چنین فردی باید اصول حاکم بر عملکرد یک مجتمع پتروشیمی یا پالایشگاه را به درستی بداند. یک مهندس طراح یا نقشه¬کش باید با المانهای مورد استفاده در پلنت¬های پایپینگ مانند پمپ، کمپرسور، مبدل حرارتی و ... به طور کامل آشنائی داشته و نمادهای نقشه¬کشی این المان¬ها را نیز به طور کامل شناسائی نماید.
با پیشرفت¬های صورت گرفته در علوم نرم¬افزاری رایانه¬ای، نرم¬افزارهای تخصصی قدرتمندی برای مدل سازی پروژه¬های پایپینگ بوجود آمده که به طور گسترده توسط مهندسین و تیم¬های نقشه¬کشی، مورد استفاده قرار می¬گیرند. هدف از این کتاب آموزش مهندسین جوان و نقشه¬کش¬ها با اصول حاکم بر طراحی و نقشه¬کشی پروژه¬های پایپنگ می¬باشد. در این کتاب در هر فصل با معرفی المانهای مورد استفاده در پلنت¬های پایپینگ، نمادهای تقشه¬کشی و نحوه ترسیم دستی و رایانه¬ای این المان¬ها به طور کامل توضیح داده شده است. در فصل چهاردهم با معرفی ماژول AutoLISP از نرم¬افزار AutoCAD نحوه کد نویسی برای ایجاد نمادهای تخصصی پایپینگ، توضیح داده شده است. در فصل پانزدهم این کتاب، نرم¬افزار PDMS به همراه ماژول¬ها و قابلیت¬های آن معرفی شده است. در همین فصل، یک پروژه ساده طراحی و مدل¬سازی به صورت قدم به قدم تشریح شده است. امید است این کتاب بتواند پاسخگوی نیاز مهندسین و دست ¬اندرکاران صنعت انرژی کشور باشد. در پایان از کلیه خوانندگان محترم تقاضا می¬شود با راهنمائی¬های خود ما در اصلاح و بهتر ساختن این کتاب، یاری رسانند.


فهرست مطالب

سخن مدیر عامل...............................................5
مقدمه...............................................................9
فصل اول : خلاصه¬ای بر طراحی و نقشه¬کشی خطوط لوله
فصل دوم : لوله¬های فولادی (روش ساخت، انواع و نمادها)
فصل سوم : فیتینگ¬ها
فصل چهارم : فلانج¬ها
فصل پنجم : شیرها
فصل ششم : تجهیزات مکانیکی
فصل هفتم : دیاگرام¬های جریان و ابزار دقیق
فصل هشتم : کدها و specهای طراحی
فصل نهم : پیاده¬سازی تجهیزات
فصل دهم : نقشه چیدمان خطوط لوله، مقاطع و ارتفاع تجهیزات
فصل یازدهم : نقشه جزئیات لوله¬کشی¬های استاندارد
فصل دوازدهم : انواع سیستم¬های لوله¬کشی
فصل سیزدهم : نفشه¬های ایزومتریک سیستم¬های لوله¬کشی
فصل چهاردهم : سفارشي كردن نرم افزار AutoCAD
فصل پانزدهم : مدل سازی سه بعدی سیستم¬های پایپینگ با استفاده از نرم افزار PDMS
پیوست A
1-A مشخصات ابعادی فیتینگ¬ها، فلانج¬ها و شیرها در کلاس¬های فشاری مختلف..................................................................422
2-A اطلاعات کاربردی مهندسی درباره انواع لوله¬ها........ 438
3-A اطلاعات هندسی انواع اتصالات...............................440
4-A ساختمان شیرها.........................................................445
واژه¬نامه...............................................................447
 

سلام
دوستان بالاخره این فیلم را تهیه کردیم
لطفا نظرتون را در مورد ان بگین
به دلیل اینکه فقط آقا امیر و اقا وحید اعلام کرده بودند فقط اسم این دو دوست را توی فیلم اوردیم
بقیه دوستان درج نامشان بر اساس تصمیم گیری اقا وحید استارتر تاپیک و اقا امیر خواهد بود:

http://arman.ac.ir/files/artan.eng.rar

همچنین نظرتون را درباره فایل ضمیمه بعنوان آرم گروه اعلام کنید.

دیگه ارم و فیلم تبلیغاتی هم تهیه شد

بعد از این روی نرم افزارهای P&ID,PFD,Isometric و پایپینگ و مدل سازی و شبیه سازی و در نهایت انیمیشن سازی متمرکز خواهیم کرد.

AnvelLogo.jpg
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

سلام
دوستان بالاخره این فیلم را تهیه کردیم
لطفا نظرتون را در مورد ان بگین
به دلیل اینکه فقط آقا امیر و اقا وحید اعلام کرده بودند فقط اسم این دو دوست را توی فیلم اوردیم
بقیه دوستان درج نامشان بر اساس تصمیم گیری اقا وحید استارتر تاپیک و اقا امیر خواهد بود:

http://arman.ac.ir/files/artan.eng.rar

همچنین نظرتون را درباره فایل ضمیمه بعنوان آرم گروه اعلام کنید.

دیگه ارم و فیلم تبلیغاتی هم تهیه شد

بعد از این روی نرم افزارهای P&ID,PFD,Isometric و پایپینگ و مدل سازی و شبیه سازی و در نهایت انیمیشن سازی متمرکز خواهیم کرد.

مشاهده پیوست 68538
سلام به همه ی دوستان بخصوص داش محمد و داش امیر که بیشتر این طرفا میان و دارن زحمت میکشن...
داداش محمد کارت حرف نداره آرم هم خوبه دستت درد نکنه...
یه سوال دارم:
در ایران PFD رو خود ایرانی ها میکشن و بعد عملیات طراحی رو انجام میدن یا PFD رو میخرن از کشور خارجی و بعد با اسپن و های سیس طراحی میکنن؟؟؟
 
آخرین ویرایش:
سلام به همه ی دوستان بخصوص داش محمد و داش امیر که بیشتر این طرفا میان و دارن زحمت میکشن...
داداش محمد کارت حرف نداره آرم هم خوبه دستت درد نکنه...
یه سوال دارم:
در ایران PFD رو خود ایرانی ها میکشن و بعد عملیات طراحی رو انجام میدن یا PFD رو میخرن از کشور خارجی و بعد با اسپن و های سیس طراحی میکنن؟؟؟

در مورد ارم و فیلم بیشتر از این نتونستم وقت بزارم و با وقت کمی که داشتم نهایت تلاشم را کردم
ولی بهتر از این هم میتوانند باشند
از این به بعد میخوام روی مسائل فنی کار کنم تا حالا فقط مقدمه بود.

در مورد نمودارهای فرایند یا PFD
بسته به اینکه مشاور پروژه چه کسی یا شرکتی باشد نمودار را تهیه میکند.

ممکن است مشاوره یک پروژه خارجی باشد که در این حالت نقشه را انها تهیه میکنند
یا ممکن است داخلی باشد که داخلی تهیه میکند.

و بعد نقشه ها را به پیمانکار میدهند تا پیمانکار انها را اجرا کند.

ولی اگر پروژه به روش مهندسی و ساخت باشد یعنی EPC در این صورت شرکت مجری هم مطالعه میکند و هم طراحی میکند
و هم بعنوان پیمانکار اجرا میکند.
که در این حالت نقشه را همان شرکت مهندسی و ساخت تهیه میکند. حال ممکن است خودش نقشه را تهیه کند یا به یک شرکت مشاور دیگر بدهد تا تهیه کنند
که ان هم ممکن است داخلی باشد یا خارجی.

خیلی مسائل هست که بسته به مسائل دیگر تهیه نقشه بر اساس ان ممکن است به داخلی و یا خارجی واگذار شود.
 
نقشه طراحي واحد تاپينگ
خب اينم يه مرحله پيشرفته تر
چند تا پمپ و ولو و مبدل هم بهش اضافه كردم و بصورت يه پروژه ميذارم.
دانلود (754Kb)

سلام

من با Autocad P&ID نسخه 2012 کار میکنم و وقتی پروژه را باز کردم نوشت که این فایل با اتوکد 2010 طراحی شده
و فایلها باید برای نسخه 2012 اپدیت بشه

منم اپدیت کردم و بعدش باز شد.

تفاوت زیادی با نقشه های قبلی که فرستاده بودی نداشت تنها مهمترین فرقش این بود که قبلی ها به نظر می امد یک نقشه اتوکد بودند
ولی این یکی با فایلهای جانبی نقشه ای اتوکد تهیه شده تحت P&ID بودند.



راستی در پیام خصوصی تعدادی لینک داون لود فیلم اموزشی کار با این نرم افزار یعنی Autocad P&ID, Plant3D
را برای اقا وحید و اقا امیر فرستادم
چون به غیر از ما افراد دیگه ای همکاری ندارند فکر میکنم مباحث تخصصی را به صورت خصوصی با هم مبادله کنیم
و اگر کسی مایل به یاد گیری بود درخواست بدهد به جمع سه نفری ما اضافه شود.

چون وقتی مباحث را به صورت عمومی مطرح میکنیم افرادی می ایند و میخوانند و میروند و چیزی یاد دادن به ما سهله حتی یک دگمه تشکر هم نمیزنند.
بنابر این این روش باعث میشود تا به جمع سه نفری ما تعدادی اضافه شوند.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام

من با Autocad P&ID نسخه 2012 کار میکنم و وقتی پروژه را باز کردم نوشت که این فایل با اتوکد 2010 طراحی شده
و فایلها باید برای نسخه 2012 اپدیت بشه

منم اپدیت کردم و بعدش باز شد.

تفاوت زیادی با نقشه های قبلی که فرستاده بودی نداشت تنها مهمترین فرقش این بود که قبلی ها به نظر می امد یک نقشه اتوکد بودند
ولی این یکی با فایلهای جانبی نقشه ای اتوکد تهیه شده تحت P&ID بودند.



راستی در پیام خصوصی تعدادی لینک داون لود فیلم اموزشی کار با این نرم افزار یعنی Autocad P&ID, Plant3D
را برای اقا وحید و اقا امیر فرستادم
چون به غیر از ما افراد دیگه ای همکاری ندارند فکر میکنم مباحث تخصصی را به صورت خصوصی با هم مبادله کنیم
و اگر کسی مایل به یاد گیری بود درخواست بدهد به جمع سه نفری ما اضافه شود.

چون وقتی مباحث را به صورت عمومی مطرح میکنیم افرادی می ایند و میخوانند و میروند و چیزی یاد دادن به ما سهله حتی یک دگمه تشکر هم نمیزنند.
بنابر این این روش باعث میشود تا به جمع سه نفری ما تعدادی اضافه شوند.

سلام محمد جان
منم كه عرض كردم فقط پمپ و ولو و مخزن اضافه كردم و يكم اصولي تر و حرفه اي ترش كردم. كم كم سعي ميكنم روش كار كنم و هي بهش امكانات اضافه كنم.مثلا كنترل ولو و ...
متاسفانه نسخه 2012 گير نياوردم مجبور شدم 2010 بخرم.
 
سلام محمد جان
منم كه عرض كردم فقط پمپ و ولو و مخزن اضافه كردم و يكم اصولي تر و حرفه اي ترش كردم. كم كم سعي ميكنم روش كار كنم و هي بهش امكانات اضافه كنم.مثلا كنترل ولو و ...
متاسفانه نسخه 2012 گير نياوردم مجبور شدم 2010 بخرم.

نسخه ها و ورژن خیلی فرق ندارند فقط روی استانداردهای جدید تغییراتی دارند که فعلا به درد ما نمیخورند.
بنابر این با همان 2010 کار کن تا بعد اگر همدیگر را دیدیم دی وی دی های 2012 را تقدیم کنم.

اون فیلمها مطالب خوبی یاد میدهند که حوصله کردی از دانشگاه داونلود کنی کل حجمشون یک گیگ هست و تعداد فیلمها حدود 70 قطعه فیلم است.

نرم افزارهای P&ID و Plant3D را یاد میدهد.

اون فیلم تیزر بخشی که انیمیشن پالایشگاه فرضی امده است با همین دو تا نرم افزار طراحی شده
 
سلام

خوب من با بررسی که کردم یک محموله مایعات گازی شامل موارد زیر میباشد:

===============
نفت سفید یا kerosene
دمای جوش مابین 250 - 275 درجه سانتیگراد
و اتمهای کربن مابین 6 - 16 اتم کربن در هر مولکول هیدرو کربن

نفت سفید 28 درصد از محتوای مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد.

==============
سوخت جت یا jet-fuel
این سوخت چند نوع دارد که مهمترین انها نوع A و نوع B میباشد
نوع A اکثرا در هواپیماها استفاده میشود ولی نوع B بسیار خطرناک بوده
و در صورت اجبار فقط در هوای بسیار سرد در هواپیماها استفاده میشود.

نوع A یا A jet-fuel
تعداد اتمهای کربن ما بین 8-16 اتم در هر مولکول هیدروکربن دارد.

نوع B یا B-jet-Fuel
تعداد اتمهای 5-15 در هر مولکول هیدروکربن دارد.

==============
سوخت دیزل یا diesel
نقطه جوش ما بین 200-350
و تعداد اتمهای کربن ما بین 8-21 در هر مولکول هیدروکربن دارد.

این سوخت حدود یازده درصد محتوای مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد.

=========
سوخت بنزین یا gasoline
تعداد اتمهای کربن 4-12 در هر مولکول هیدرو کربن دارد

=================
سوخت گاز مایع که تشکیل شده از دو گاز پروپان و بوتان
پروپان یا propane
تعداد اتمهای 3-8 اتم کربن در هر مولکول هیدروکربن دارد

بوتان یا butane
تعداد 4-10 اتم کربن در هر مولکول هیدروکربن دارد.

LPG که ترکیبی از بوتان و پرپان است حدود 5 درصد از محتوای مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد.

============
نفتا یا naphta
مشابه بنزین است و
تعداد 5-12 اتم کربن در هر مولکول هیدرو کربن دارد
و نقطه جوش ان ما بین 30-200 درجه سانتیگراد میباشد.

نفتا حدود 52 درصد مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد

نفتای سبک
با نقطه جوش 30 الی 90 درجه سانتیگراد و شامل 5-6 اتم کربن در هر مولکول میباشد
و به طور متوسط 21 درصد محتوای مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد
نفتای سنگین
با نقطه جوش 90 الی 200 درجه سانتیگراد و با تعداد 6-12 اتم کربن در هر مولکول میباشد.
و به طور متوسط 31 درصد محتوای مایعات گازی را به خود اختصاص میدهد.

============
چهار درصد مایعات گازی نیز ضایعات هستند که البته میتوان با استفاده از انها انواع روغن موتور، پارافین ، و غیره استحصال کرد (اگر اشتباه نکنم)

بقیه موارد مانند بنزین و بنزین هواپیما و غیره از پالایش و یا کاتالیزاسیون و یا رفورمیشن و سایر عملیاتی
که روی نفتا انجام میشود به دست می ایند.
و البته با طراحی سیستم ویژه میتوان در نقطه دماهای خاصی بنزین با مشخصات خاص را استحصال کرد.

در حالت کلی در یک برج تقطیر که دمای پائین ان 350 درجه و دمای بالای ان 20 درجه باشد

و حدود 6 خروجی یا شش سینی داشته باشد و یک ورودی خوراک که در پستهای قبلی فرض کرده ایم چهل هزار بشکه در روز است.

یک نگاهی به فایل ضمیمه هم بیندازید:
 

پیوست ها

  • Capex.pdf
    42.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
خيرانديش راه ديگر استفاده از گاز را احداث واحدهاي "جي تي ال" براي توليد محصولات پالايشي از گاز عنوان كرد و ابراز داشت: مزيت احداث چنين واحدهايي افزايش ۶۰ درصدي درآمد نسبت به صدور «ال ان جي» است، اما نقص آن اين است كه تكنولوژي "جي تي ال" در سايزهاي بزرگ هنوز اثبات‌شده نيست، در حالي كه"جي تي ال" هاي كوچك هم اثبات شده‌اند و هم از نظر اقتصادي جواب مي‌دهند.

یکی از دلایل اصلی که توی تاپیک طراحی پالایشگاه روی تفکیک مایعات گازی با ظرفیت 40 هزار بشکه تاکید داشتم دقیقا همین جمله است.

به عبارت دیگر

1- ایران دومین کشور دارنده ذخایر گازی دنیا است پس توسعه صنعت گاز نسبت به نفت در اولویت است.

2- صنعت توسعه ال ان جی LNG از صدور گاز به صورت خط لوله به صرفه تر است

3- توسعه صنعت جی تی ال یا مایعات گازی نسبت به جی تی ال 60 درصد صرفه اقتصادی بالاتری دارد.

4- صنعت مایعات گازی در ظرفیت پائین در دنیا اثبات شده است

5- در نتیجه بهترین گزینه برای ایران توسعه صنعت مایعات گازی در مقیاس کوچک است.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد ارم و فیلم بیشتر از این نتونستم وقت بزارم و با وقت کمی که داشتم نهایت تلاشم را کردم
ولی بهتر از این هم میتوانند باشند
از این به بعد میخوام روی مسائل فنی کار کنم تا حالا فقط مقدمه بود.

در مورد نمودارهای فرایند یا PFD
بسته به اینکه مشاور پروژه چه کسی یا شرکتی باشد نمودار را تهیه میکند.

ممکن است مشاوره یک پروژه خارجی باشد که در این حالت نقشه را انها تهیه میکنند
یا ممکن است داخلی باشد که داخلی تهیه میکند.

و بعد نقشه ها را به پیمانکار میدهند تا پیمانکار انها را اجرا کند.

ولی اگر پروژه به روش مهندسی و ساخت باشد یعنی EPC در این صورت شرکت مجری هم مطالعه میکند و هم طراحی میکند
و هم بعنوان پیمانکار اجرا میکند.
که در این حالت نقشه را همان شرکت مهندسی و ساخت تهیه میکند. حال ممکن است خودش نقشه را تهیه کند یا به یک شرکت مشاور دیگر بدهد تا تهیه کنند
که ان هم ممکن است داخلی باشد یا خارجی.

خیلی مسائل هست که بسته به مسائل دیگر تهیه نقشه بر اساس ان ممکن است به داخلی و یا خارجی واگذار شود.
طراحی PFD که خیلی سخته ، خیلی مهارت میخواد؟؟!!!!
مثلا من نمیدونم کجا باید پمپ بذارم یا بعد از پمپ چه دستگاهی معمولا میذارن ؟؟
و کلی سوالات این جوری...
یکم توضیح میدین برام دوستان؟؟
دسته همتون درد نکنه...
 
طراحی PFD که خیلی سخته ، خیلی مهارت میخواد؟؟!!!!
مثلا من نمیدونم کجا باید پمپ بذارم یا بعد از پمپ چه دستگاهی معمولا میذارن ؟؟
و کلی سوالات این جوری...
یکم توضیح میدین برام دوستان؟؟
دسته همتون درد نکنه...

سلام
اگر میخواین PFD با جزئیات کمتر طراحی کنین با یک تیکه کاغذ و خودکار هم میشه یک PFD طراحی کرد
و در مرحله ای بالاتر و با کلاس تر با نرم افزاری مانند وردWord
و در یک مرحله بالاتر با ویزیو میشه طراحی کرد.

ولی اگر میخواین PFD با جزئیات بیشتر طراحی کنین
پیشنهاد میکنم برای یاد گیری PFD مدتی با نرم افزار شبیه سازی هایسیس HYSYS کار کنید
چون خودش اکثر این پارامترها را کمک میکنه و تکمیل میکنه
بعد از کمی مهارت اون وقت میتونین وارد طراحی نقشه بشین
چون اکثر نقشه ها باید اول در شبیه ساز جواب بدهند و وقتی مطمئن شدین که معادلات جواب میدن
اون وقت روی نقشه کار میکنین و بعد از تکمیل نقشه روی ساخت کار میکنین.

برای اموزش هایسیس کلی مطلب و فیلم و مقاله هست اگر پیدا نکردین بفرمائین تا لینکها را تقدیم کنم.


اگر بخواهین نقشه را با جزئیات بیشتر از هایسیس طراحی کنید و انواع شیر الات و سیستمهای ابزار دقیق داشته باشید
دیگه اون وقت بهش PFD نمیگند بلکه بهش میگند P&ID یعنی لوله کشی و ابزار دقیق
که در فاصله بین لوله ها انواع پمپ و شیر الات و سیستمهای کنترل و ابزار دقیق و غیره قرارداده میشود.

بنابر این برای این مسئله پیشنهاد میکنم کتابچه های راهنمای انواع شیرها، پمپها، لوله و اتصالات و غیره را که توی تاپیکهای جداگانه هست مطالعه نمائید.
در کنار ان باید اطلاعاتی درباره شرکتهائی که این تجهیزات را تولید میکنند و کاتالوگهای انها داشته باشید تا بدانید که چه نوع شیری را با چه مشخصاتی
برای کجا باید انتخاب کنید.
درکنار ان باید استانداردها را هم مطالعه کنید که مثلا استاندارد IPS ایران برای مثلا مخازن ذخیره و لوله و یا شیر چه شرایطی قرارداده است.

در کل نقشه P&ID اجتماع اطلاعات قطعات، استانداردها و فرمولهای شیمی است.
که در ابتدا توسط نرم افزار شبیه سازی شده و به مرور با تکمیل ان به نقشه PFD میرسیم و بعد از ان
با تکمیل ان و افزودن جزئیات در مرحله نهائی نقشه P&ID را تهیه میکنیم.

در یک کلام
نقشه PFD یک نمودار فرایند است که میتوان هیچ پمپ و شیر و لوله در ان قرار نداد.

ولی وقتی پمپ و شیر و لوله و ابزار الات کنترل قرار داده میشود ان وقت تبدیل به نقشه P&ID میشود.
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
در یک کلام
نقشه PFD یک نمودار فرایند است که میتوان هیچ پمپ و شیر و لوله در ان قرار نداد.

ولی وقتی پمپ و شیر و لوله و ابزار الات کنترل قرار داده میشود ان وقت تبدیل به نقشه P&ID میشود.

سلام ...

این حرف که PFD هیچ پمپ و شیر درش رسم نمشه اشتباه هستش . و اگه اینطور باشه اسمش رو PDF نمیذارند . میشه یک ترسیم ساده خودمونی .

در درون PFD یک سری ادوات ثابت مثل انواع برج ها و مخازن و ... وجود داره و در کنار اون ادوات متحرک مثل پمپ و کمپرسور هم رسم میشه . البته پمپ ها و یا کمپرسورهایی که برای مثال Bypass پمپ یا کمپرسور اول هستند رسم نمیشه.

همینطور در رابطه با ولو ها هم شیرهای کنترل که برای مثال سطح یک مایع درون مخزن رو کنترل می کنند در PFD رسم میشه و تنها در مواردی مثل شیرهای اطمینان که همیشه جریان از اونها عبور نمی کنه ، رسم نمیشند . این تجهیزات و معماری دقیق اونها (مثلا قطر و ارتفاع از زمین و سایز لوله ها و نوع وسایل ابزار دقیق و ...) در P&ID مشخث میشه .
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان...
داداش کوروش منم حرف شمارو قبول دارم و سوالم از داداش محمد این بود که من نمیدونم کجا از شیر فشار شکن و کجا از انواع دیگر شیر ها استفاده کنم...
مثلا نمیدونم چه نوع پمپی رو کجا ازش استفاده کنم...
و سوالات ازین قبیل...
مثلا از هر دستگاهی حدودا" 10 مدل وجود داره که از هر کدوم تو شرایط خاصی استفاده میشه اگه میشه به این سوال پاسخ بدید دستتون درد نکنه...
 
سلام خدمت دوستان...
داداش کوروش منم حرف شمارو قبول دارم و سوالم از داداش محمد این بود که من نمیدونم کجا از شیر فشار شکن و کجا از انواع دیگر شیر ها استفاده کنم...
مثلا نمیدونم چه نوع پمپی رو کجا ازش استفاده کنم...
و سوالات ازین قبیل...
مثلا از هر دستگاهی حدودا" 10 مدل وجود داره که از هر کدوم تو شرایط خاصی استفاده میشه اگه میشه به این سوال پاسخ بدید دستتون درد نکنه...


سلام
اینجا اساتید زیادی هستند که بنده تازه وارد سوادم نسبت به اونها خیلی کم هست ولی فکر میکنم استفاده و انتخاب این شیرها فرمول و روال خاصی نداشته باشه
بلکه بر اساس فرایند و نیازهای یک فرایند هست که نوع تجهیزات انتخاب میشوند.

تا جائی که یه ذره سواد بنده قد میکشد مهندسی شیمی نوعی هنر است که یک مهندس شیمی با انتخاب شیرها و لوله ها و غیره
مکانیزمی زنده از حرکت گاز و مایع به کمک جامداتی مانند پمپ و شیر و لوله و غیره
موجود زنده ای به نام پلنت طراحی میکند که ورودی ان خوراک و خروجی ان محصول است.

در این میان نوع خلاقیتی که فرایند و فناوری و تکنولوژی فرایند از بین تکنولوژیهای مختلف انتخاب میشود
شیر الات و سایر تجهیزات هم فرق میکند.

به نظرم هنگام طراحی که پیچیده ترین قسمت کار هست یک طراح باید مطالعه زیادی داشته باشد و تا حد امکان با اکثر تجهیزات اشنائی داشته باشد
و در هر قسمتی که نیاز به قراردادن شیر یا پمپ هست بهترین گزینه را از بهترین تولید کننده دنیا انتخاب و قرار بدهد.
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
سلام خدمت دوستان...
داداش کوروش منم حرف شمارو قبول دارم و سوالم از داداش محمد این بود که من نمیدونم کجا از شیر فشار شکن و کجا از انواع دیگر شیر ها استفاده کنم...
مثلا نمیدونم چه نوع پمپی رو کجا ازش استفاده کنم...
و سوالات ازین قبیل...
مثلا از هر دستگاهی حدودا" 10 مدل وجود داره که از هر کدوم تو شرایط خاصی استفاده میشه اگه میشه به این سوال پاسخ بدید دستتون درد نکنه...

همونطور که جناب آریان فرمودند این موضوع به نیاز سیستم شما مربوط میشه . اینکه شما چه نوع شیری رو و در کجای مسیر استفاده کنید (و یا سایر تجهیزات) به مشخصات سیال موجود در مسیر و شرایط فرآیندی (مسائل مربوط به افت فشار و ... ) بستگی داره . به عنوان مثال در اکثر مواقع در سیستم های گاز رسانی از شیر های Globe valve استفاده میشه . این شیر می تونه در سیستم های انتقال سیالاتی مثل نفت خام به Gate Valve تغییر حالت بده . یا در موارد دیگه شیرهایی مثل شیر سوزنی که دبی های کم رو ساپورت می کنه . به هر حال باید دید کجا می خواین استفاده کنید و به توجه به ضریب افتی که برای هر شیر تعریف مشه (مکانیک سیالات) بهترین گزینه رو انتخاب کنید .

البته این مطالبی که من گفتم ناقص اند و خیلی موارد دیگه هم می تونه تاثیر داشته باشه که مطمئنا همین طوره .
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همونطور که جناب آریان فرمودند این موضوع به نیاز سیستم شما مربوط میشه . اینکه شما چه نوع شیری رو و در کجای مسیر استفاده کنید (و یا سایر تجهیزات) به مشخصات سیال موجود در مسیر و شرایط فرآیندی (مسائل مربوط به افت فشار و ... ) بستگی داره . به عنوان مثال در اکثر مواقع در سیستم های گاز رسانی از شیر های Globe valve استفاده میشه . این شیر می تونه در سیستم های انتقال سیالاتی مثل نفت خام به Gate Valve تغییر حالت بده . یا در موارد دیگه شیرهایی مثل شیر سوزنی که دبی های کم رو ساپورت می کنه . به هر حال باید دید کجا می خواین استفاده کنید و به توجه به ضریب افتی که برای هر شیر تعریف مشه (مکانیک سیالات) بهترین گزینه رو انتخاب کنید .

البته این مطالبی که من گفتم ناقص اند و خیلی موارد دیگه هم می تونه تاثیر داشته باشه که مطمئنا همین طوره .
ممنون داداش کوروش دستت درد نکنه...
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان. ديدم بحث شير و پمپ داغه گفتم منم يه چيزي گفته باشم
دو تا فايل در مورد شيرهاي صنعتيه اميدوارم مفيد باشه
تو اين فايل ها انواع شير ها رو معرفي ميكنه ، كاربردشون و نحوه استفاده از اونها. يه چيزاي ديگه هم داشتم كه متأسفانه اينترنت زغالي اجازه آپ كردن نميده. شرمنده
دانلود (7.919Mb) فايل ورد
دانلود (3.302Mb) فايل پاورپوينت
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در مورد پمپ ها يه چيزي يادم اومد ميگم اگه اشتباه كردم اساتيد عزيز اصلاح بفرمايند
در مورد انتخاب پمپ ها بايد چند نكته رو مد نظر داشته باشيم
يكي اينكه نوع سيالمون چيه؟ چه ويسكوزيته اي داره و وزن مخصوصش چقدره و يه سري اطلاعات فيزيكي از سيال
يكي ديگه اينكه بايد بدونيم چه دبي لازم داريم. مثلا براي فرستادن آب به 1 كيلومتر دور تر به يه توان نياز داريم و براي فرستادن به 100 متر يه توان ديگه پس فاصله مقصد از منبع مهمه
علاوه بر فاصله بايد دقت كنيم ببينيم مقصد ما در چه ارتفاعي قرار داره شايد براي رسوندن سيال به ارتفاع مورد نظر احتياج به دو نوع پمپ باشه كه بايد بررسي بشه
دما و همچنين ميزان خورندگي سيال هم در انتخاب پمپ بي تأثير نيست
در بعضي موارد ممكنه فشار خروجي مورد نياز براي رساندن سيال مورد نظر به مقصد مثلا 100psi لازم باشد ولي براي مراحل بعدي فشار به حد مورد نياز نميرسد به همين دليل مثلا 200psi در نظر ميگيرند تا بتوانند فشار مورد نياز براي مراحل بعدي رو هم فراهم كنند. پس در اينجا نوع پمپ و توان مورد نياز پمپ تغيير ميكند
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اين هم يه توضيح خوب از تثبيت ميعانات گازي

مقدمه؛
گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می شود عمدتاً حاوی حجم قابل ملاحظه ای میعانات گازی است. مخصوصاً زمانی که حجم برداشت گاز از مخزن زیاد باشد. میعانات گازی به جريان هيدروكربني مايع گفته مي شود که در ذخایر گاز طبیعی وجود دارد و به صورت رسوب و ته ‌نشین در گاز استخراجی يافت مي شود و عمدتاً از پنتان و هیدروکربنهای سنگینتر (+C5) تشکیل شده و دارای گوگرد پایین مي باشد و معمولا عاری از انواع فلزات است و تقریبا نیمی از آن را نفتا تشکیل می‌دهد.

میعانات گازی بر خلاف بوتان و پروپان نیازمند شرایط ویژه برای مایع ماندن نیستند و به شیوه‌های مختلف قادر به تبدیل به نفت سبک ، بنزين ، سوخت جت و... هستند. در قياس با پالايشگاه نفت خام ، در پالايشگاه ميعانات گازي، فرايندهاي تبديلي و پالايشي كمتر است بنابراين هزينه سرمايه گزاري آن نصف هزينه سرمايه گزاري پالايشگاه نفت خام است.

ارزش حرارتي ناويژه هر ليتر از ميعانات گازي حدودBTU 4/32706مي باشد كه تقريباً معادل با ارزش حرارتيm3 826/ . گاز طبيعي خط لوله اول سراسري است . بنابراين، این محصول به دلیل داشتن ارزش حرارتی بالا از اهمیت قابل توجهی برای صادرات برخوردار می باشد. به گونه ای که صادرات آن می تواند هزینه سرمایه گذاری اولیه یک پالایشگاه گازی را در ظرف مدت زمان کوتاهی برگرداند به شرط آنکه مشخصه فنی مطلوب را داشته باشد.

بر اساس برآورد موسسه تحقیقات انرژی "فکتس" ،‌ مستقر در هانولولوی آمریکا، ظرفیت تولید میعانات گازی ایران از 95 هزار بشکه در روز در سال 2001 ، نزدیک به یک میلیون بشکه در روز در سال 2013 خواهد رسيد.
بيشترين ميزان توليد ميعانات گازي ايران از ميدان گازي پارس جنوبي مي باشد. اين ميدان گازي ، بزرگ‌ترين منبع گازي است که بر روي خط مرزي مشترک ايران و قطر در خليج‌فارس و در فاصله 105 کيلومتري ساحل جنوبي ايران قرار دارد. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که بيش از 14 تريليون متر مکعب گاز طبيعي و افزون بر 18 ميليارد بشکه ميعانات گازي را در خود جاي داده و روزانه 200 هزار بشكه ميعانات گازي توسط فازهاي يك تا پنج از اين ميدان توليد مي شود و بنا به گزارش خبر گزاري مهر به نقل از مدير عامل شركت نفت و گاز پارس جنوبي تا كنون 200 ميليون بشكه ميعانات گازي از پارس جنوبي به ارزش 10 ميليارد دلار صادر شده است.

باتوجه به حجم عظيم ميعانات گازي توليدي در كشور ، بررسي كاربردي براي رسيدن به يك مشخصه فني مطلوب براي اين محصول جهت استفاده بهينه بسيار ضروري است. در اين مقاله سعي شده به صورت خلاصه فرايندهاي تثبيت ميعانات گازي جهت رسيدن به شرايط فني مطلوب بررسي و معرفي گردد.

• هدف از تثبیت میعانات گازی( Condensate Stabilization)
میعانات گازی پس از جداسازی از گاز طبیعی حاوی عناصر فراری از هیدروکربنهای سبک همچون متان، اتان و... می باشد که چنانچه در شرایط محیطی مناسب قرار گیرند ، می توانند از فاز مایع جدا شده و باعث دو فازی شدن سیستم و پیوستن به فاز گازی شوند که این امر اثرات نامطلوبی درکیفیت محصول،نگهداری وانتقال به همراه خواهد داشت. بنابراین به منظور رسیدن به شرایط مطلوب جهت نگهداری، انتقال و فروش بایستی به صورت پایدار تک فازی مایع در آید.

به مجموعۀ این عملیات پایدارسازی اصطلاحاً Condensate Stabilization , یا تثبیت میعانات گازی گفته می شود، این عملیات به سه دلیل انجام می شود:

1- حذف هیدرروکربنهای سبک وقابل تبخیر(عناصر فرار) و یا به عبارتی دیگر بازیافت متان، اتان، پروپان و تاحدود زیادی بوتان يا LPG از جریان هیدروکربنی مایع (میعانات گازی) می باشد.

2- کاهش فشار بخار سیال و رساندن آن به یک (Reid Vapor Pressure) RVP معین به عنوان یک مشخصه فنی ، به گونه ای که بتوان از دو فازی شدن سیال جلوگیری به عمل آید .

- RVP روش خاصی برای مشخص کردن نوع برشهای هیدروکربنی است ، در روش Reid سیال هیدروکربنی در یک محفظه با فشار متغیر قرار می گیرد و تا دمای oC 8/37 حرارت داده می شود، پس از مدتی فشار بالای این سیال ثابت می گرددکه این فشار ، RVP سیال را مشخص مي كند. به عبارت دیگر RVP را می توان به عنوان فشار بخار سيال در تعادل با فاز مايع در دماي (oF 100) oC 8/37 ،كه کمتر از فشار محیط مي باشد تعریف کرد به گونه ای که در شرایط انتقال و نگهداری در ناحیه تک فازی مایع قرار گیرد. میزان RVP در فصول گرم و سرد سال به علت تغیير در مقدار ترکیبات تشکیل دهنده جریان هیدروکربنی متفاوت خواهد بود این میزان برای فصل زمستان حدود psia 12و برای فصل تابستان حدود psia10 میباشد .

3- کاهش میزان آب همراه با میعانات به کمتر ازppmw 500 و حذف مرکپتان و عناصراسیدی از سیال (البته قابل ذکر است که میعانات گازی به صورت طبیعی حاوی مقادیرخیلی کمی از , H2S CO2 نسبت به جریان هيدروكربني گازی می باشند. )



• روشهای تثبیت میعانات گازی(Stabilization System)
عمده ترین روشهایی که برای تثبیت میعانات گازی استفاده می شوند عبارتنداز جداسازی براساس ایجاد شرایط تعادل فازی بین بخار ومایع (Flash Vaporization) و جداسازی برپایه اختلاف نقطه جوش هیدروکربنها(Stabilization by Fraction ) .

1- Flash Vaporization:
در این روش، تثبیت میعانات گازی براثر عمل تفکیک عناصر فرار از هیدروکربنهای سنگینتر براساس تعادل فازی بین بخار و مایع در یک سری Flash Tank تارسیدن به یک RVP معین صورت می پذیرد.
پس از جداسازی جریان مایع از جریان گازی درون Slugcatcher ، جریان مایع برای عمل تفکیک میعانات گازی از آب و محلول MEG ( که به منظور جلوگیری از یخ زدگی جریان گاز به خطوط لوله تزریق می شود) و گازهای باقیمانده وارد یک جداکننده سه فازی می شود.

جریان هیدروکربنی مایع (میعانات گازی) جداشده، که در اثر افت فشار ناگهانی با عبوراز یک شیر فشار شکن به صورت دو فازی در آمده ، وارد اولین Flash Tank می شود سپس عمل تفکیک دو فاز بر اساس تعادل فازی بین بخار و مایع در دما وفشار نهایی جریان، درون Flash Tank صورت می پذیرد . بدین گونه می توان عناصر فرار را از جریان اصلی مایع حذف نمود. جریان مایع خروجی برای جداکردن عناصر سبک بیشتر، وارد Flash تانک بعدی که در فشار پایین تری عمل می کند می شود واین عملیات تا رسیدن به یک RVP معین تکرار می گردد.

جریانهای گازی جدا شده از بالای Flash Tank ها که شامل عناصر سبک هیدروکربنی می باشد پس از تامین فشار درکمپرسورها به سیستم فراورشی گاز فرستاده می شود و جریان آب و محلول گلایکول جدا شده از جداکننده سه فازی به منظور احیای گلایکول به واحد MEG Recovery ارسال می شود همچنین به عنوان یک مشخصه فنی میزان آب همراه با میعانات گازی تثبیت شده نبايستی بیشتر ازppmw 500 باشد.


2- Stabilization by Fraction
دراین روش جدایش عناصر سبک و قابل تبخیر از هیدروکربنهای سنگین براساس اختلاف در نقطه جوش هیدروکربنها صورت می پذیرد.
این سیستم از یک جداکننده سه فازی که Stabilizer Feed Drum نیز نامیده می شود ، یک برج تثبیت کنندهStabilizing Tower (که می تواند به صورت سینی دار و یا پر شده از پکینگ باشد) ، یک Reboiler در پایین برج ، یک خنک کننده (Condenser) در بالای برج ویکسری مبدلهای حرارتی و پمپها تشکیل شده است.

جریان مایع جداشده از جریان اصلی گاز در قسمت Slugcatcher که شامل میعانات گازی ، آب و گلایکول می باشد به یک جداکننده سه فازی ارسال می گردد وجریان هیدروکربنی پس از تفکیک به عنوان خوراك اصلي به قسمت بالای برج تثبیت Stabilizer Column فرستاده می شود. اين برج به گونه اي است كه فضا و زمان لازم براي تبادل جرم و انرژي بين دو فاز مايع و بخار را فراهم ميكند. چنانچه برج از نوع سيني دار باشد ، سينيهاي بالاي سيني خوراك، نقش تقطيري و سينيهاي زير سيني خوراك نقش جداسازي و يا دفع هيدروكربنهاي ناپايدار و سبك را از جريان هيدروكربني دارد. .




دمای Reboiler در این سیستم به گونه ای تنظیم شده که سبکترین هیدروکربن در قسمت تحتانی برج (به عنوان جریان محصول) پنتان وسنگین ترین هیدروکربن درجریان گازی بالای برج، بوتان باشد.
جريان خروجي پايين برج بعد از تبادل انرژي با جريان خوراك ورودي و رسيدن به دما و فشار معين به عنوان محصول نهايي تثبيت شده، شناخته مي شود. قسمتي از جريان بخار بالاي برج كه پس از تبادل حرارتي در قسمت خنك كننده به صورت مايع در آمده براي تنظيم دماي جريان بالاي برج وكنترل خلوص جريان به عنوان Reflux به برج برگشت داده مي شود و بخارات باقي مانده بعد از تبادل حرارتي در خنك كننده به عنوان جريان هيدروكربني سبك كه عمدتاً شامل متان ،اتان، پروپان و بوتان مي باشد به سيستم فراورشي گاز فرستاده مي شود.

قابل ذكر است كه جریان هیدروکربنی قبل از ورود به برج ابتدا نمک زدایی شده وبا استفاده از انرژی جریانهای گرم در مبدل های حرارتی افزایش دما پیدا می کند . ناگفته نماند كه جريان خروجي از پايين برج Debutanizer كه اكثراً شامل C5+مي باشد ، مي تواند به عنوان جريان خوراك دوم وارد برج تثبيت گردد. شکل 4 یک سیستم ساده از تثبیت میعانات گازی به روش Fractionنشان می دهد.
با مقايسه بين اين دو روش مي توان گفت: روش Fractionنسبت به روش قبل برای رسيدن به يك RVP معين، دقیق تر و از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد ولي در گذشته به دليل سادگي كار عمدتاً روش Flash Vaporization متداول بوده.

شايد نيازي به گفتن نباشه ولي براي تازه وارد ها ميگم
براي مراجعه به منبع نوشته روي فلش جلوي اسم نويسنده اصلي كليك كنين

 
آخرین ویرایش:

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
يه سري مطالب از همين سايت جمع كردم در مورد PFD و P&ID

تعريف Process Flow Diagram (PFD)



به طور كلي دياگرام جريان فرايند معين مي كند:

أ‌)نمايش شماتيكي از عمليات مرتبط متوالي كه در حين فرايند رخ مي دهد و اطلاعات مورد نياز جهت آناليز فرايند

ب‌)نمايش فرايند انجام شده بر روي مواد اوليه به منظور تبديل به خوراك مناسب براي محصولات مشخص

ج‌)عملياتي كه به هنگام تغيير عمدي هريك از خواص فيزيكي و شيميايي مواد رخ مي دهد.


هدف از تهیه PFD



اهداف اصلي يك PFD به شرح ذيل مي باشد:



أ‌)طراحي پايه پلنت

PFD طراحي پايه پلنت شامل خوراك، محصول، دبي جريان هاي اصلي و شرايط عملياتي را نشان مي دهد.

ب‌)هدف فرايند

PFD جهت مشخص كردن هدف فرايند به كار گرفته مي شود.

ج‌)پيكر بندي تجهيزات

PFD چيدمان تجهيزآلات اصلي، خطوط جريان پروسس و لوپ هاي اصلي كنترل را به شكل گرافيكي نشان مي دهد.

د‌)يوتيليتي هاي مورد نياز

PFD يوتيليتي هايي را كه به طور مداوم در فرايند استفاده مي شوند را، نشان مي دهد.



محتويات PFD

أ‌)در برگيرنده:

PFD حتما در بگيرنده موارد زير است اما الزاما محدود به آن ها نيست:

1)تمامي خطوط جريان فرايند، يوتيليتي، شرايط حياتي فرايند براي موازنه جرم مواد و موازنه جرم و حرارت.

2)نوع و خطوط جريان يوتيليتي هايي كه به طور مداوم در محدوده فرايند (Battery Limits) مورد استفاده قرار مي گيرند.

3)دياگرام تجهيزات كه بر اساس جريان فرايند چيده شده اند، عنوان و شماره تجهيز.

4)شكل ساده تجهيزات كنترلي وابسته به شيرهاي كنترل و ابزار مشابه متعلق به جريان هاي فرايند.

5)آناليزور اصلي فرايند.

6)شرايط عملياتي اطراف تجهيزات اصلي.

7)ظرفيت حرارتي كليه تجهيزات انتقال حرارت.

8)تغييزات شرايط فرايندي در طول خطوط جريان مجزاي فرايند، نظير دبي جريان ها، فشار و دماي عملياتي و ....

9)ساير شرايط عملياتي

10)جدول موازنه جرم (Material Balance).


ب‌)عاری از:

در حالت كلي موارد زير در PFD نشان داده نمي شوند، مگر درحالت هاي خاص

1)خطوط جريان فرعي فرايند كه عموما در شرايط نرمال فرايند استفاده نمي شوند و تجهيزات فرعي مانند، Block valves ، شيرهاي يك طرفه و اطمينان و ...

2)سطح تراز تجيزات

3)تجهيزات يدكي

4)تجهيزات انتقال حرارت، پمپ ها و كمپرسور ها و .... كه به صورت موازي و يا سري كار مي كنند تنها به با يك واحد نشان داده مي شوند.

5)اطلاعات piping مانند سايز، صفحات اريفيس، صافي ها، نوع عايق بندي و لوله كشي جكت ها.

6)ابزار كنترلي كه مربوط به سيستم كنترل اتوماتيك نباشند.

7)Instrumentation of trip system. ( از انجا كه نمي توان در مرحله تهيه PFD براي ان ها تصميم گرفت)

8)گرداننده هاي ماشين الات چرخشي به جز در مكان هايي كه وجودشان براي خطوط جريان كنترل فرايند ضروري باشد.

9)هرگونه اطلاعاتي درباره ابعاد تجهيز، نظير قطر داخلي، ارتفاع، طول و حجم. تجهيزات داخلي دستگاه ها نيز در صورتي كه وجودشان براي فهم صحيح نحوه عملكرد دستگاه ضروري باشد، بايد نشان داده شوند.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ادامه پست قبل

4-دستور العمل عمومی تهیه نقشه

4-1-مقیاس (Scale)

PFD ها در مقیاس رسم نمی شوند, هرچند سایز ان ها باید متناسب با طرح تجهیزات باشد.



4-2-جهت جریان

PFD ها معمولا از چپ به راست مطابق با جریان های فرایند ترسیم می شوند.



4-3-خطوط جریان های فرایند و یوتیلیتی به طور کلی

-جریان اصلی فرایند باید با خطوط پررنگ برجسته شوند.

-جریان های یوتیلیتی فرایند تنها در ورودی و خروجی تجهیزات اصلی نشان داده می شوند.

-برای خطوط لوله شماره گذاری انجام نمی شود.

-در نقشه شیرها, دریچه های تخلیه (vents و Drains), مسیر های اتصال کوتاه (By-passes), اتصالات نمونه گیری, سیستم کنترل دستی و اتوماتیک, تجهیزات ابزار دقیق, سیستم الکتریکی و ... حذف شده اند.

-جهت جریان هر مسیر باید مشخص گردد.



4-4-نوع خطوط

أ‌)خطوط اصلی فرایند, که پررنگتر از سایر خطوط کشیده می شوند.

ب‌)خطوط فرعی فرایند و جریان های یوتیلیتی, که نازک تز از خطوط اصلی نشان داده می شوند.

ج‌)تمامی خطوط الکتریکی و سیگنال های ابزار دقیق, که معمولا به شکل نقطه چین نشان داده می شود.

(سایز تمامی خطوط ذکر شده و نوع ان ها بر اساس اخرین ویرایش استاندارد مورد نظر انتخاب و کشیده می شوند.)



4-5-خطوط متقاطع

زمانی که دو جریان یکدیگر را قطک کنند, خطوط افقی همواره به شکل پیوسته کشیده می شوند. البته این قانون برای حلقه های کنترلی صدق نمی کند و در این حالت خطوط فرایند پیوسته و خطوط کنترلی منفصل کشیده می شوند.



4-6-علامت تفکیک خطوط در محدوده نقشه

أ‌)خطوط فرایندی

-جریان های ورودی: شماره وسیله و/یا شماره نقشهای که این خط از انجا می اید باید مشخص گردد.

-جریان های خروجی از نقشه: شماره وسیله و/یا شماره نقشه ای که این خط به انجا می رود باید نمایش داده شود.

-زمانی که PFD شامل دو یا چند شیت باشد, مشخص کردن شماره نقشه الزامی می باشد.

ب‌)خطوط یوتیلیتی

نام سیال به اختصار و مطابق بر اخرین ویرایش استاندارد باید بر روی خط نشان داده شود.



4-7-جهت جریان

جهت جریان باید با فلش مشخص گردد. اصولا, تمامی خطوط جریان در محل ورود به تجهیزات, نقاط تفاطع و خم خطوط با فلش علامت گذاری شوند. گاهی خطوط جریان طولانی در میانخ مسیر نیز فلش گذاری می شوند. محدودیتی در تعداد فلش مورد استفاده وجود ندارد. گرچه باید به گونه ای استفاده شوند که موجب در هم ریختگی نقشه نشود.

به راحتی میتوان از گذاشتن فلش در خم خطوط صرف نظر کرد.



4-8-تقسیم PFD

به هنگام تقسیم نقشه به دو یا چند بخش, هر قسمت باید از نظر فرایندی ساده باشدو در شیت های جداگانه رسم شوند.



4-9-سایر مسیرها

زمانی که فرایند دارای دو یا چند مسیر جریان کاملا همانند باشد, یک مسیر به عنوان نماینده در PFD نشان داده می شود و از سایر مسیر ها صرف نظر می شود. البته جهت جلوگیری از بروز اشتباه, در عنوان PFD در قسمت نکات, حذف صورت گرفته بیان می شود.



4-10-عنوان

عنوان باید در جدول عنوان در گوشه سمت راست پایین PFD نوشته شود.



4-11-سایز

به طور معمول سایز PFD به ابعاد ورق A1 (594mm*841mm) می باشد.
 
بالا