بررسی و بحث درباره انواع IC

arash.ars1

عضو جدید
سلام خدمت مهندسان عزیز.
در این تاپیک قصد داریم
IC ها رو بشناسیم و انواع آنها و کاربرد آنها رو مورد برسی قرار بدیم.
از مهندسان عزیز تقاضا دارم که هر کدوم یه
IC رو معرفی کنند و درباره ساخت و کاربردشون هم توضیح کوتاهی قرار بدند.
ابتدا هم خودم شروع میکنم.
سپاس از همکاریتون.
 

arash.ars1

عضو جدید
بحــث و بررســی در مورد انواع IC

بحــث و بررســی در مورد انواع IC

آیا می‌دانید IC ( آی سی) چیست؟ و چه انگیزه‌ای باعث اختراع IC شد؟



تَراشه يا مدار مجتمع (که برابر فارسي‌ "chip" يا IC يا Integrated circuit به زبان انگليسي است) به مجموعه‌اي از مدارات الکترونيکي اطلاق مي‌گردد که با استفاده از مواد نيمه‌رسانا (عموماً سيليکون همراه با ميزان کنترل شده‌اي ناخالصي) در ابعادي‌ کوچک (معمولاً کمتر از يک سانتي متر مربع) ساخته مي‌شود. اين مدارات معمولاً شامل دو يا سه نوع دستگاه الکترونيکي‌ مي‌‌باشند: مقاومت، خازن و ترانزيستور (مهم‌ترين آنها ترانزيستور مي‌‌باشد). هر تراشه معمولاً حاوي تعداد بسيار زيادي ترانزيستور مي‌‌باشد که با استفاده از فناوري پيچيده‌اي در داخل يک لايه از سيليکن همگون و با ضخامتي يکنواخت و بدون ترک تزريق شده اند. امروزه تراشه‌ها در اکثر دستگاههاي الکترونيکي و بويژه رايانه‌ها در ابعادي گسترده بکار مي‌‌روند. وجود تراشه‌ها مرهون کشفيات بشر درباره نيمه رساناها و پيشرفتهاي سريع پيرامون آنها در ميانه‌هاي سده بيستم مي‌‌باشد.

مدارات مجتمعي که شامل ترانزيستورهاي BJT(دو قطبي) باشند را با نام TTL و مدارات مجتمعي که شامل ترانزيستورهاي Nmos و Pmos هستند را Cmos مينامند. ترکيب اين دو تکنولوژي را با نام BiCmos ميشناسند. در مقابل مدارات مجتمع مدارات Discreet يا گسسته وجود دارند که شامل قطعاتي مجزا هستند که به هم روي يک برد متصل شده اند.

در ساخت IC‌ها طراحان سعي مي‌کنند تا حد امکان از ترانزيستور استفاده کنند. مثلاً بجاي خازن از از ترانزيستور در باياس معکوس استفاده مي‌‌کنند. و يا در جايي ديگر که مقاومت بزرگي نياز دارند مثلاً در حد مگا اهم باز از ترانزيستور استفاده مي‌‌کنند.چون در حجمي که مقاومت مي‌‌گيرد مي‌‌توان چند ترانزيستور جاي داد.

بعضي از IC ها به گونه اي از لايه هاي سيليکون بهره ميبرند که ميتوانند حتي به عنوان حافظه مورد استفاده قرار گيرند نمونه اي از اين IC ها EPROM نام دارد همانگونه که از اسم اين نوع تراشه معلوم است فقط اطلاعات آن قابل خواندن است و امکان تغييرات در آن وجود ندارد از اين نوع اي سي براي مدارات اصلي کامپيوتر نيز استفاده مي شود همان قسمت از حافظه که به آن ROM نيز مي گويند.

آی سی 555 که به آی سی تایمر هم معروف است بیشتر در مدارات ایجاد پالس با فرکانس های متفاوت استفاده می گردد.



آی سی تایمر 555 یكی از پركاربردترین آی سی هایی است كه برای مصارف زیادی قابل استفاده است ، این آی سی دارای دقت فوق العاده زیاد و خطای كم می باشد و بوسیله ی آن می توان تایمر هایی از مدت زمانهای كم تا چندین ساعت را ایجاد كرد .
آی سی 555

آی سی 555 یکی از معروف ترین و پرکاربردترین المانهای مجود در بازار است که به آی سی تایمر نیز معروف است. در بیشتر مدارات از این قطعه برای ایجاد پالس با فرکانس های متفاوت استفاده می گردد. مشخصات کامل پایه ها در شکل آمده است. این آیسی را می توانید در دو وضعیت مونواستابل وآ استابل مورد استفاده قرار داد.در حالت مونو استابل تولید و شکل پالس قابل کنترل است.که این کنترل عموما از طریق پایه 2 آیسی555 صورت می گیرد.اما در حالت آستابل در صورت داشتن تغذیه مثبت و منفی در پایه های 1و4و8 واتصال خازن و مقاومت درپایه های 2و6و7 به طور خودکار و بدون تحریک پالسهای ثابت وتعیین شده ای را ایجاد می کند.پایه 3 این آیس همواره پایه خروجی است.
این آیسی کاربردهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به تولید پالس، کنترل پهنای پالس، مدارات تایمر و فرستنده و گیرنده وغیره.... اشاره کرد.


نوع TTL

نوع TTL آن شامل L،LS،S،AS،ALS و F می باشد.به طور مثال آیسی مربوط به گیت منطقی AND را در نظر بگیرید.
این آیسی را شاید بتوانید در بازار با نام های 74L08،74LS08،74S08،74AS08، 74ALS08 و 74F08بیابید. اگر به یکی از این آیسی ها با دقت کنید.بعد از عبارت 74 شاهد یکی از عبارت های L،LS،S،AS،ALS و F و بعد از آن شماره آیسی را می بینید.
همانطور که می بینید برای گیت AND بعد از این عبارات 08 را مشاهده می کنید که بیانگر گیت AND است.این مطلب راجع به بقیه گیتها و آیسی ها نیز صادق است.


تغذیه گروه TTL

خانواده L ،LS ،AS ،ALS و F دارای تغذیه مثبت بین 4.5 تا 5.5 ولت است.در واقع این رنج از و لتاژ،ولتاژ قابل تحمل این آیسی است.واین آیسی در این رنج درست کار خواهد کرد.
خانواده S دارای تغذیه مثبت بین 4.75 تا 5.25 است.


میزان ولتاژ خروجی در حالت 1 و 0

میزان ولتاژ خروجی در حالت صفریا LOW برای تمامی این گروه TTL برابر 0.3 ولت می باشد.
مقدار ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH برای خانواده گروه L،LS و S برابر 3.4 ولت می باشد.
مقدار ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH خانواده گروه AS و ALS از تفریق تغذیه مثبت آیسی از عدد 2 بدست می آید.
مقدار ولتاژ‌ خروجی در حالت یک یا HIGH برای خانواده گروه F نیز برابر 3.5 است.


جریان خروجی خانواده گروه TTL

مقدار جریان خروجی خانواده TTL به شرح زیر می باشد.
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه L برابر5mA منظور از mA میلی آمپر است
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه LS برابر 8mA
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه S برابر 40mA
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه AS برابر 20mA
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه ALS برابر 8mA
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه F نیز برابر 20mA


نوع CMOS

این آیسی نیز دارای خانواده C،AC،HC و HCT می باشد.
به طور مثال اگر یک آیسی AND خریداری کنید.،و نوع آن CMOS باشد.ممکن است.،بعد از عدد 74 هر یک از عبارت های بالا را ببینید.به طور مثال آیسی AND را می توانید به صورت زیر مشاهده کنید.
74HC08 ،74HCT08 ، 74C08 و 74AC08 را بر روی آیسی ببینید.


میزان ولتاژ خروجی در حالت 1 و 0

در تمامی این خانواده ولتاژ خروجی در حالت LOW یا صفر برابر 0.1 ولتاژ مثبت است.
ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH در خانواده گروه C از حاصلضرب 0.9 در مقدار مثبت منبع تغذیه بدست می آید.
ولتاژ خروجی در حالت یک یا HIGH در بقیه خانواده این گروه از تفریق مثبت تغذیه از مقدار عددی 0.1 بدست می آید.


جریان خروجی خانواده گروه CMOS

مقدار جریان خروجی آیسی های نوع CMOS
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه C برابر 3.3mA (منظور از mA میلی آمپر است)
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه AC برابر 50mA
مقدار جریان خروجی برای خانواده گروه HC,HCT برابر 25mA

تغذیه آیسی های گروه CMOS

خانواده گروه C در رنج ولتاژ‌ بین 3تغذیه 3 تا 15 ولت کار می کنند.
خانواده گروه AC ،HC و HCT بین تغذیه 2 تا 6 ولت کار می کنند

IC های راه انداز موتور ( Driver Motor )

برای راه اندازی بسیاری از قطعات مانند موتورهای الکتریکی پرتوان، پمپ آب و...،معمولاً جریان خروجی المان های الکترونیکی(حتی بافرها) نا کافی بوده و نیاز به تقویت جریان دارد.
قبلاً آموخته بودیم به وسیله ی ترانزیستور می توان این کار را انجام داد. در این جلسه با آی سی L298 آشنا می شویم که قابلیت راه اندازی 2 قطعه(مثلاً 2موتور) را به صورت همزمان دارد.

همان طور که در شکل می بینید، یک قطعه فلز در پشت این IC تعبیه شده تا از با انتقال گرما از IC به محیط، مانع گرم شدن بیش از حد IC شود. این قطعه Heat sink نام دارد. گاهی برای اطمینان بیشتر از یک Heat sink کمکی نیز استفاده می کنیم، به این صورت که Heat sink به وسیله ی پیچ بهHeat sink خود IC بسته می شود.

این IC یک پایه ی ورودیِ ولتاژ دارد که هر ولتاژی به این پایه وصل شود، مستقیماً به موتور یا هر المانی که به IC متصل شده باشد منتقل می شود. این پایه VPS نیز نام دارد (Variable Power Supply).

ترتیب پایه های این IC در شکل زیر توضیح داده شده است.


این آی سی 15 پایه می باشد.
استفاده از این آی سی بسیار ساده می باشد.
اگر از آن برای موتور های DC استفاده می کنید 2 تا از خروجی های را مثلاً 1 و2 را به دو سر موتور وصل کنید, ولتاژ موتور را تا 50 ولت به پایه شماره 4 (VS) و یک 5 ولت به پایه شماره 9 (VSS) وصل کنید. پایه شماره 8 را هم به زمین اتصال دهید. حالا اگر ورودی شماره 1 را یک کنید موتور به یک سمت و اگر ورودی شماره 2 را یک بدهید موتور به سمت دیگر می چرخد. حدوداً با هدسین تا 2 آمپر هم تحمل عبور جریان را دارد.

ای سی notبه شماره -۷۴hc540

در این جا ای سی ۷۴hc540 را به شماره معرفی می کنم که علاوه براین که ورودی ها در یک طرف و خروجی ها در طرف دیگر قرار دارد دارای ۲ پایه به عنوانenable است که برای فعال کردن خروجی ها با ید این ۲ پایه را به زمین وصل کنید.

ساختمان داخلی ای سی در زیر اورده شده است​
این هم جدول صحت این ای سی که در باره ان توضیح کوتاهی دادم​
زمانی که یکی از ورودی های enable به مثبت وصل شود خروجی ای سی”های امپدانس” (high impedance)می باشد یعنی خروجی نه مثبت است و نه منفی​
و تنها شرط فعال بودن خروجی ها وصل کردن دو پایه enable به زمین می باشد.​
تغذیه این ای سی ۵ ولت می باشد که پایه ۲۰ ان پایه vcc و پایه ۱۰ ان gnd می باشد. دیتاشیتی که من دانلود کردم توسط شرکت فیلیپس ارائه شده بود .​
در زیر جدولی اورده شده است که وظیفه پایه ها را نوشته است.


پردازنده 80486

این پردازنده دارای انواع 80486DX , 80486DX II , 80486DX 4 , 80486DX 5 می باشد . بیش از دو میلیون ترانزیستور 4 واحد را در داخل این پردازنده تشکیل می دهند . این چهار واحد عبارتند از :

× . پردازنده

× . کمک پردازنده ریاضی

× . حافظه پنهان داخلی (cache)

× . کنترل کننده حافظه پنهان (cache )



این پردازنده با سرعتهای 25 تا 100 مگاهرتز کار می کند . 80486DX دارای 32 خط آدرس و داده و سرعت 50 مگا هرتز و حافظه نهانی 8 کیلو بایت می باشد . 80486DX II نیز دارای همین مشخصات منتهی با سرعت 66 مگاهرتز می باشد . 80486DX 4 دارای سرعت 100 مگاهرتز می باشد . پردازنده های 80486 دارای امکانات اجرای چند وظیفه ای ، مدیریت حافظه ، و حافظه مجازی می باشند .



پردازنده های پنتیوم اینتل :



کلمه پنتیوم ترکیبی است از کلمه یونانی پنتا به معنی پنج و پسوند ایم که حاکی از این است که این پردازنده از نسل پنجم تولیدات شرکت اینتل می باشد . از نظر کارایی پنتیوم می تواند عملیات را در کد عدد صحیح تقریبا دو برابر سریعتر از یک پردازنده 486 با فرکانس پالس برابر انجام دهد . پنتیوم به عنوان یک پردازنده 64 بیتی تحولی عظیم در صنعت کامپیوتر از نظر سرعت در پردازش داده ها به وجود آورده است . از جمله مزیت های پنتیوم می توان به خصوصیات ساختمان داخلی آن به شرح ذیل اشاره نمود :



× . پیشرفت و توسعه واحد عملیات ممیز شناور که باعث بالا رفتن سرعت اجرای نرم افزارهایی که کارهای محاسباتی زیادی را انجام می دهند شده است .

× . طراحی سوپر اسکالر و pipeline دوبله که امکان اجرای بیشتر از یک دستورالعمل در هر سیکل ساعت را فراهم نموده است .

× . وجود دو عدد حافظه cache داخلی یکی برای داده ها و دیگری برای دستورالعمل ها که به افزایش سرعت پردازنده کمک می کند .

× . مدارات پیش بینی پرشی که محل بعدی دستورالعمل ها را پیش بینی می کند .

× . وجود کنترل داخلی parity اشتباهات پردازش داخلی را کشف می کند .

× . عملیات مدیریت توان مصرفی به پایین آوردن توان مصرفی و افزایش طول عمر و ایمنی پردازنده کمک می کند .



پردازنده پنتیوم یک تراشه 273 پایه است که از نظرداخلی 32 بیتی طراحی شده و رجیستر های عمومی و آدرس آن نیز شبیه 486 است . یکی از ویژگی های مهم پنتیوم کار حدس و پیش بینی دستورالعمل ها است . می دانیم که یکی از موانعی که بر سر راه بالابردن کارایی پردازنده وجود دارد ، حالتهای پرش متعددی است که ممکن است در یک دستور وجود داشته باشد . پیش بینی پرش روی انتخاب بهترین و محتمل ترین حالت است .

انتقال سریع اطلاعات حافظه یکی دیگر از ویژگی های پردازنده های پنتیوم می باشد . در این پردازنده ها واحد که bus رابط خارجی تراشه را کنترل می کند ، شبیه یک کنترل کننده ترافیک عمل کرده ، و جریان اطلاعات بین دستگاه های خارجی و ساختمان داخلی پنتیوم را از طریق یک گذرگاه 64 بیتی اطلاعات و یک گذرگاه 32 بیتی آدرس کنترل می کند . از نظر ساختار داخلی واحد ، bus (bu) متصل به حافظه های cache اطلاعات آدرس و واحد صفحه بندی حافظه (paging unit) بوده که در عین حال توازن (parity) اطلاعات و آدرس را نیز کنترل کرده و امکان انتقال حجمی از حافظه را نیز میسر می سازد . پردازنده پنتیوم قابلیت خواندن یا نوشتن تعداد زیادی از حافظه خارجی را نیز افزایش داده است. حداکثر سرعت این امر در پنتیوم با پالس 66 مگاهرتز برابر 528 مگابایت بر ثانیه بوده که سرعتی بیش از دو برابر سرعت 486DX II می باشد .

علاوه بر خواص بالا پردازنده پنتیوم دارای خصوصیات جدید و توسعه یافته دیگری نیز می باشد . این خاصیت adress pipelining است که یک ارتباط با خانواده 487 را ممکن می سازد . این خصوصیت اجازه توسعه دو سیکل گذرگاه در یک لحظه را ممکن ساخته و در سیستم هایی که حافظه کندتر دارند مفید می باشد .


 

Saeed bab

عضو جدید
خيلي خيلي ممنون . چه طوري ميشه با ساختمان داخل cpu هاي پنتيوم آشنا شد ؟
 

arash.ars1

عضو جدید
خيلي خيلي ممنون . چه طوري ميشه با ساختمان داخل cpu هاي پنتيوم آشنا شد ؟



ریزپردازنده بخشی از کامپیوترهای شخصی است که واحد پردازش مرکزی یا CPU آن را تشکیل می‌‌دهد و (اگر بخواهیم کار آن را با موقعیت‌‌های شغلی روزمره مقایسه کنیم) شبیه کار یک مغز متفکر، یک نامه‌‌رسان، معرکه‌‌گردان سیرک و یا رییس یک سازمان است و بین شما (به عنوان کاربر) و ریزپردازنده? کامپیوتر، فاصله‌‌ای وجود دارد (به این معنی که مستقیما" نمی‌‌توانید از ریزپردازنده استفاده کنید) و به همین علت از سایر اجزای کامپیوتر از قبیل حافظه، دیسک‌‌های سخت و صفحه نمایش کامپیوتر استفاده می‌‌شود تا این فاصله را پر کنند. این اجزاء، داده‌‌ها را از شما می‌‌گیرند و به ریزپردازنده تحویل می‌‌دهند و (بعد از پردازش‌‌داده‌‌ها توسط ریزپردازنده‌‌ها) نتایج (حاصل از پردازش) را به شما ارایه می‌‌دهند. امروزه (به دلیل نقش مفید ریزپردازنده‌‌ها) در کامپیوتر، بیش از یک ریزپردازنده را به کار می‌‌برند(به عنوان نمونه، بر روی کارت‌‌های گرافیکی که دارای خاصیت شتاب‌‌دهندگی هستند و یا بررسی کارت‌‌های صوتی از ریزپردازنده‌‌های دیگری استفاده می‌‌شود. وظیفه این ریزپردازنده‌‌ها، پردازش داده‌‌های تصویری و صوتی است و به این ترتیب کمی از فشار کار CPU (ریزپردازنده اصلی) می‌‌کاهند.) ریزپردازنده‌‌های مخصوصی هم هستند که وظیفه‌‌اشان ارسال اطلاعات به CPU و یا اخذ اطلاعات از CPU می‌‌باشد. مثلا" در صفحه کلید کامپیوتر(Keyboard) ریزپردازنده‌‌ای وجود دارد. وقتی شما کلیدی را روی صفحه کلید(Keyboard) فشار می‌‌دهید، درون کی‌‌برد سیگنالی تولید می‌‌شود که این سیگنال‌‌ها توسط ریز‌‌پردازنده‌‌ای که ذکر کردیم، پردازش می‌‌شود (و اطلاعات کلید فشرده شده به CPU ارسال می‌‌شود)شرکت اینتل(Intel) ، یک CPU با عملکردی بسیار خوب ساخته است که پنتیوم(Pentium) نام دارد و این CPU به عنوان معیار سنجش برای CPU ساخت سایر شرکت‌‌ها استفاده می‌‌شود. پنتیوم در واقع از یک تراشه (Chip) سیلیکونی به اندازه‌‌ی حدود تشکیل شده که روی این مساحت کوچک تقریبا"?/? میلیون ترانزیستور قرار دارد و هر ترانزیستور مثل یک کلید الکترونی است ( که این کلید باز یا بسته است). تمام کارهای پنتیوم در حقیقت به وسیله سیگنال‌‌هایی انجام می‌‌شود که باعث می‌‌شوند برخی از این کلیدها بسته و بقیه باز شوند. در کامپیوترها از ترانزیستور برای نمایش ارقام و? استفاده می‌‌شود . این دو رقم، دستگاه شمارش مبنای ? را تشکیل می‌‌دهند. به ارقام و ?در اصطلاح بیت(Bit) گفته می‌‌شود. پنتیوم از واحدهای کوچکتری تشکیل شده است که هر واحد مجموعه‌‌ای از این ترانزیستورها است

. در ساختمان داخلی پنتیوم اجزاء بسیاری به کار رفته است تا به وسیله آنها داده‌‌ها بتوانند به سرعت وارد CPU شوند و یا از آن خارج گردند. به این ترتیب می‌‌توان مطمئن شد که هیچگاه به دلیل تأخیر ورود و خروج داده‌‌ها و یا دستور‌‌العمل‌‌ها، عملیات پردازش متوقف نمی‌‌شود.
این اجزاء، ورود داده‌‌ها و دستورالعمل‌‌ها را به CPU کنترل می‌‌کنند و تحلیلی (کلی) بر روی دستور‌‌العمل‌‌ها انجام می‌‌دهند، تا CPU بتواند (سریع‌‌تر) دستورالعمل‌‌ها را اجرا کند و نتایج (حاصل از پردازش داده‌‌ها) را به حافظه کامپیوتر بر می‌‌گردانند. در داخل کامپیوتر، یک ساعت (Clock) وجود دارد، که سرعت انجام دستورالعمل‌‌ها با آن تنظیم می‌‌شود. (به طور معمول CPU هر دستورالعمل را در طی زمان چند ضربه- تیک- ساعت انجام می‌‌دهد). حالت ایده‌‌آل وقتی است که CPU بتواند هر دستورالعمل را طی یک ضربه ساعت انجام دهد (و به این ترتیب سرعت اجرای برنامه‌‌ها افزایش یابد).
پنتیوم نسبت به ریزپردازنده قبلیِ شرکت اینتل موسوم به 80486 مزایای چندی دارد که این مزایا به نقل و انتقال سریعتر داده‌‌ها به درون پنتیوم و یا خارج از آن، کمک می‌‌کنند. از مهمترین تغییرات ( ایجاد شده در پنتیوم نسبت به 486 ) می‌‌توان به تغییر در واحد حساب و منطق ALU اشاره کرد. واحد ALU را می‌‌توانید به مثابه مغزی در نظر بگیرید که درون مغز دیگری (CPU) قرار دارد. ALU بر روی اعداد صحیح از قبیل 1 و 23 و610و233 یا 123محاسبات (عملیات حسابی و منطقی) انجام می‌‌دهد. پنتیوم، اولین ریزپردازنده‌‌ای است که دارای ? واحد ALU است، لذا پنتیوم می‌‌تواند در آنِ واحد دو دسته عدد را پردازش کند.


پنتیوم، مانند ریزپردازنده 486، واحد محاسباتیِ دیگری دارد که برای کار کردن با اعداد ممیزدار از قبیل 0.93 یا 35.2 یا 35.123 ساخته شده است.
تفاوت دیگر ریزپردازنده پنتیوم با ریزپردازنده 486 این است که در پنتیوم در هر لحظه 64 بیت اطلاعات می‌‌تواند وارد ریزپردازنده شود و یا از آن خارج گردد، این در حالی است که در ریزپردازنده 486 ، این مقدار 32 بیت بود. (تفاوت دیگر پنتیوم با 486 این است که ) در ریزپردازنده 486 یک واحد ذخیره‌‌سازی موسوم به Cache وجود دارد که ظرفیت نگهداری 8 kbyte را داراست، ولی در ریزپردازنده پنتیوم، 2 واحد ذخیره‌‌سازی جداگانه به ظرفیت 8 kbyte وجود دارد. یکی از این حافظه‌‌ها برای داده‌‌ها و دیگری برای نگهداری و دستورالعمل‌‌ها است و هدف از طراحی این واحدها حصول اطمینان از این که واحد ALU دائما" توسط داده‌‌ها و دستورالعمل‌‌های لازم تغذیه می‌‌شود ( و هرگز معطل و بیکار نمی‌‌ماند)، بوده است.
در بسیاری از موارد، سرعت اجرای نرم‌‌افزارها بر روی پنتیوم، 2 برابر سرعت 486 است اما می‌‌توان نرم‌‌افزاری را که قرار است روی پنتیوم اجرا شود به گونه‌‌ای نوشت که از ویژگی‌‌های منحصر به فرد پنتیوم بهره ببرد، در این حالت است که از تمام ظرفیت و توان پنتیوم استفاده شده است



شرکت اینتل(Intel) ، یک CPU با عملکردی بسیار خوب ساخته است که پنتیوم(Pentium) نام دارد .
 

mmemarzade

عضو جدید
سلام
کسی در مورد آی سی های ارتباط با شبکه اطلاعات داره؟
من آی سی های جدید تر از ENC28J60 رو می خوام .اگه راهنمایی کنید ممنون میشم:)
 

mahsa_e

عضو جدید
سلام
می شه یه من یک ای سی که دارای تقویت کننده عملیاتی و یا فیلتر هست معرفی کنید البته به غیر از 741 !!
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
[h=1]عیب یابی آی سی های سیموس (CMOS)[/h]


این آی سی ها با ولتاژهای بین 3 تا 15 کار می کنند و در بهترین حالت از 9 تا 12 ولت هم استفاده نمایید و از یک آی سی رگولاتور برای ثابت نگه داشتن ولتاژ 12 ولت به طریق زیر استفاده کنید.



ولتاژ مثبت منبع تغذیه را با U[SUB]s[/SUB] یا V[SUB]dd[/SUB] یا +V[SUB]ss[/SUB] و یا +V[SUB]DD[/SUB] و ولتاژ خط شاسی منفی را با GND (گراند یا شاسی) نشان می دهند.


آی سی های سیموس (CMOS) معمولا با 4000 و یا 74C… شروع می شوند.مثل 4011


ولتاژ ورودی گیت های داخل آی سی های سیموس (CMOS) نبایستی از ولتاژ منبع تغذیه بیشتر باشد (به جز آی سی 4049،4050)



برای اینکه بدانیم داخل آی سی های سیموس (CMOS) یا TTLچه گیت هایی وجود دارد.می توان از کتاب آی سی های سیموس (CMOS) یا TTL استفاده نمود.



ورودی گیت های آزاد این آی سی ها اگر H باشد،بایستی ولتاژ مثبت منبع و اگر L باشد بایستی به ولتاژ منفی منبع وصل نمایید تا در کار مدار اختلال و اشکالی پیش نیاید.



هنگامی که تغذیه آی سی سیموس (CMOS) قطع است به گیت ها،ورودی ندهید که باعث سوختن آن می شود.



وقتی که با دست پایه های آی سی های سیموس (CMOS) را لمس کنیم،الکتریسیته ساکن موجود در روی پوست دست باعث می شود که جریان خیلی کمی (حدود آمپر) از آی سی عبور کند و با توجه به این امپدانس ورودی اکسید متال که جنس آی سی های سیموس (CMOS) از آن بوده،حدود اهم می باشد،بنابراین ولتاژی که روی پایه های آی سی افت می کند برابر است با 100 ولت که در نتیجه این 100 ولت باعث سوختن آی سی می شود.برای جلوگیری از این کار می توان یک زینر دیود 50 ولتی بین ورودی و خروجی قرار داد.


آی سی های سیموس (CMOS) درجه حرارت -40 تا +85 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.



در موقع تماس با این آی سی ها،با دست دیگر فیبر مسی مدار را لمس کنید.



فیش های اهم متر را به پایه های آی سی های سیموس (CMOS) اتصال ندهید.



آی سی های سیموس (CMOS) را در کاغذهای آلومینیومی قرار دهید که از الکتریسیته ساکن محفوظ باشند.



در موقع لحیم کاریري،قسمت قلزی هویه با گیره به شاسی وصل شود.



آی سی های سیموس (CMOS) معمولا یا 14 پایه،یا 16 پایه . یا 24 پایه می باشند و اگر 14 پایه باشد،پایه 7 و 14 ولتاژ تغذیه است(7 منفی و 14 مثبت) و اگر 16 پایه باشد،پایه 8 و 16 ولتاژ تغذیه است و اگر 24 پایه باشد،پایه 12 و 24 ولتاژ تغذیه می باشد.



چون در مدارات دیجیتالی،اکثرا به یک سیگنال ژنراتور نیاز است که موج مربعی (پالس مربعی) تولید می کند،بنابراین از مدار زیر می توان استفاده نمود.



فرکانس ساخته شده در مدار بالا برابر است با :

فرکانس={ مقدار خازن(فاراد)*مقاومت(اهم) } / 2.2


که در شکل بالا دو گیت 4011،قسمتی از آی سی 4011 می باشد و ولتاژ + پایه 14 و ولتاژ- به پایه 7 آی سی وصل می شود و خروجی نقطه A و شاسی می باشد.



اگر گیت AND با دو ورودی نیاز باشد،می توان از آی سی سیموس CMOS 4081 استفاده نمود و اگر گیت AND با سه ورودی مورد نیاز باشد،از آی سی 4073 استفاده نمود.



اگر گیت OR با دو ورودی نیاز باشد،می توان از آی سی 4075 استفاده نمود و اگر گیت OR با چهار ورودی نیاز باشد،می توان از آی سی سیموس CMOS 4072 استفاده نمود.



اگر گیت NAND با دو ورودی مورد نیاز باشد،می توان از آی سی سیموس CMOS 4011 استفاده نمود و اگر گیت NAND با سه ورودی مورد نیاز باشد می توان از آی سی سیموس CMOS 4023 استفاده نمود و اگر گیت NAND با چهار ورودی نیاز باشد می توان از آی سی سیموس CMOS 4012 استفاده نمود.



اگر گیت NOT مورد نیاز باشد،می توان از آی سی سیموسCMOS 4009 استفاده نمود و اگر گیت NOT با سه ورودی مورد نیاز باشد،می توان از آی سی سیموس CMOS 4001 استفاده نمود.



اگر گیت NOR با دو ورودی مورد نیاز باشد می توان از آی سی سیموس CMOS 4001 استفاده نمود و اگر گیت NOR با سه ورودی مورد نیاز باشد می توان از آی سی سیموس CMOS 4025 استفاده نمود.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
[h=1]روش ساخت میکرو چیپ ها (ریز تراشه ها،آی سی ها)[/h]

ریز تراشه ها یکی از ظریفترین و پیچیده ترین دستگاههایی هستند که تا کنون ساخته شده اند.اگرچه بزرگترین مدار مجتمع به اندازه ناخن شست است،اما طرحی که تمامی جزئیات درون آن را نشان می دهد به اندازه نقشه یک شهر بزرگ با تمام جزئیات آن است.این سطح از پیچیدگی اجازه می دهد تا مدار مجتمع حجمی از کار را که قبلا به وسیله دستگاهی به اندازه یک اتاق انجام می شد به انجام برساند.طراحی و ساخت این دستگاه ها کار بسیار سختی است.رویای انجام کار جدید توسط تراشه ها ساده است ولی تلاش زیاد و کمک گرفتن از کامپیوتر ها،که خود از تراشه ها ساخته شده اند،لازم است تا جزئیات طراحی را به انجام برساند.فرایند تولید نیز نیازمند مهارت است کار کردن در سطح میکروسکوپی این وسایل نیازمند مواظبتهای فراوان است.
مرحله اول : الگوهای روی هم قرار گرفته
بررسی بسیار وسیعی قبل از آغاز فرآیند هزینه بر ساخت تراشه ها ضروری است.در مراحل اولیه طراحی،کامپیوترها طراحی منطقی و خصوصیات الکتریکی یک تراشه پیشنهادی را بررسی و هر نوع ضعف و اشکال را پیدا می کنند.همچنین مهم است که الگوهای روی هم قرار گرفته که تراشه را می سازند درست به خط شوند.برای تراشه های ساده کاغذ های شفافی می توانند روی هم قرار بگیرند تا هر نوع اشکالی را آشکار کنند.
ساخت توالی
ویفرهای سیلیکون به وسیله ترکیبی از کارها به مدارهای مجتمع (آی سی) تبدیل می شوند که شامل مراحل زیر است :
ماسک کردن
حک کردن
انتشار
جا کردن یون ها (بمباران کردن ویفر با اتمهای باردار الکتریکی)
فلزی کردن (ایجاد مسیرهای اتصال دهنده اجزا)
هر ویفر ممکن است به حدود 100 تراشه یا بیشتر تبدیل شود.فقط تعداد کمی از مراحل،اینجا توضیح داده شده اند.در هر مرحله ممکن است اشتباهاتی به وجود آید.یک ذره غبار ممکن است تراشه را از بین ببرد.یک اشتباه در فرآیند ممکن است دسته ای از ویفرهای یک خط تولید را خراب کند.برای ایجاد ریزتراشه ها با عملکرد خوب باید توجه بسیار زیادی را معطوف کرد،زیرا می تواند باعث موفقیت یا شکست یک فعالیت اقتصادی شود.
مرحله 2-ماسک نور
ماسک نور جهت تهیه یک الگوی میکروسکوپی روی ویفر سیلیکونی به کار می رود.ویفر ابتدا در معرض اکسیژن قرار می گیرد تا یک لایه غیر قابل نفوذ اکسید روی آن را بپوشاند.سپس فرآیند فتوگرافیک با کندن اکسیدها از روی ویفر الگو را ایجاد می کند.این سبب می شود که مناطقی از سیلیکون به صورت لخت باقی بمانند که آماده طی کردن مراحل بعدی هستند.
چک کردن الگو
اگر چه کامپیوترها میزان زیادی از طراحی تراشه ها را انجام می دهند،الگوهای ایجاد شده پس از این که توسط ماشین هایی همانند دستگاههای غول پیکر فتوکپی رنگی دیجیتال، به وسیله طراحان چک می شوند.
مرحله 3 : انتشار ناخالصی ها
ویفر ها تا یک دمای بالا حرارت داده می شوند و در معرض ترکیبات شیمیایی که اتم های ناخالصی دارند قرار می گیرند تا اجزای مدار در این مرحله را بسازند.دسته های ویفرها سپس وارد کوره می شوند.در کوره،اتم ها فقط به اجزایی منتشر و افشانده می شوند که به وسیله فرآیندهای قبلی ماسک کردن و حک کردن آزاد مانده اند.قبل از این که مدار کامل شود ویفرها چندین بار از این مراحل عبور می کنند.کنترل زمان و حرارت بسیار مهم هستند چرا که این فاکتورها در انتشار اهمیت دارند و یک اثر چشمگیر را بر خصوصیات ترانزیستورها در تراشه دارند.مقیاس میکروسکوپی این دستگاه ها نیازمند آن است که کارگران در اتاق های بسیار تمیز و با استفاده از ماسک و لباس های شبیه جراحان کار کنند چرا که کوچک ترین ذره غبار می تواند یک ترانزیستور را از کار بیندازد.
مرحله 4 : تست کردن پروب ها
پس از اینکه سری کامل مراحل انجام شد،(شامل مراحل مختلف مثل فلزی کردن که اینجا نشان داده نشده است).ویفرهای تمام شده جهت تست کردن آماده هستند.هر ویفر حاوی تعدادی از تراشه های کنترل است که می توانند جهت اطمینان از صحت تمامی مراحل مورد بررسی قرار گیرند.تک تک تراشه ها از یک چرخه بررسی می گذرند.در هر کدام که شکست وجود دارد جهت خروج نشانه گذاری می شوند.تست ها به وسیله پروب های حساس و ظریفی به کمک کامپیوتر انجام می گیرد.اگر شرکت سازنده می خواهد که از تراشه ها سود ببرد باید میزان خرابی در این مرحله کم باشد.
مرحله 5 : بسته شدن با سیم ها
تراشه های بریده شده از ویفرها حالا به جهان خارج وصل می شوند.با استفاده از یک فرآیند جوشکاری سرد،سیم های بسیار نازک طلا به صفحه های ظریف تشکیل شده اطراف لبه های تراشه ها در طول مرحله فلزسازی،بسته می شود.جهت قرار دادن تراشه در خط بستن سیم،یک میکروسکوپ لازم است.فرآیند خودکار از طریق میکروسکوپ بر روی یک صفحه تلویزیون بررسی می شود.دیگر سر سیم ها به پایه هایی وصل می شوند که تراشه را به فیبر مدار چاپی متصل می کنند.
مرحله 6 : بسته بندی کردن تراشه
تراشه و سیم های متصل کننده آن در یک بسته بندی سرامیک یا پلاستیکی قرار می گیرند.بسته بندی های سرامیکی زمانی به کار میروند که تراشه گرمای زیادی تولید می کند و یا می بایست گرمای زیادی را تحمل کند.این تراشه یک تراشه مجتمع سازی شده در اندازه کوچک است
مرحله 7 : جزئی از سیستم
تراشه های بسته بندی شده جهت استفاده در محصولات،برای تولید کنندگان دیگر فرستاده می شوند.مدارهای مجتمع مختلفی با اندازه های مختلف جهت تولید یک سیستم کارا نیاز هستند.تراشه های بزرگ و پیچیده اکثریت کار را انجام می دهند،اما تراشه های ساده تر،که گاهی به طور کلی با عنوان ((منطق چسب)) شناخته می شوند،جهت اتصال تراشه های بزرگ به یکدیگر و کنترل آنها مورد نیازند.بزرگترین تراشه ها ممکن است هر کدام در حدود یک میلیون ترانزیستور داشته باشند.
 
بالا