بررسی فنی استفاده از سقف های یوبوت در ایران

reza._y

کاربر فعال
سقف ها یوبوت در اواخر قرن بیستم توسط ایتالیایی ها به دنیا معرفی شد به دلیل مزیت های بارز این نوع سیستم استفاده آن در اروپا غربی گسترش یافت و اواخر دهه ی 80 وارد بازار ایران شد و عده ای بدون در نظر گرفتن شرایط فنی و صرف تقلید از اروپایی ها شروع به استفاده از این نوع سقف ها کردند که در این بین با اعتراض افراد خبره روبه رو شدن مهندسین با تجربه برای مخالفت خود دلایلی ذکر کرده اند که در ادامه به آن می پردازیم :
  • منطبق نبودن استانداردها و آیین نامه ها برای طراحی واجرای این نوع سقف ها برای اقلیم ایران. دلیل منطبق نمودن استانداردها این است که بیشتر کشورهای غرب اروپا مثل آلمان و سوییس از این نوع سقف ها استفاده می کنند که زلزله خیز نیستند.
  • استفاده بیش از حد فولاد و در نتیجه مصرف بتن بیشتر در ساخت این نوع سقف ها با توجه به تحریم ها هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد.
  • عدم باربری ثقلی مناسب توسط سیستمهای دال مجوف (یوبوت) که نوعی محدودیت در این سقف ها بوجود می آورد.
  • عدم توانایی اجرای کنسول های بلند
  • افزایش وزن بار مرده ساختمان به دلیل استفاده از بتن و فولاد به مقدار زیاد
در آخر ذکر این نکته لازم است که این نوع سقف ها در کشورهایی که احتمال زلزله در آن کم است نسبت به سقف های دیگر بهتر است اما در ایران استفاده از سقف تیرچه بلوک نسبت به سایر سقف ها به صرفه تر وایمن تر می باشد و نواقصی که برای سقف ها تیرچه بلوک ذکر می شود را می توان با انتخاب بلوک مناسب مانند بلوک های یونولیتی برطرف کرد و با انتخاب هوشمندانه ساختمان خود را ایمن ساخت.
 
بالا