rezvanalavi
عضو جدید
مقدمه
هر شرکتی برای رسیدن به موفقیت به دو طریق عمل می کند:
1- استراتژی متناسب با وضع محیط که به صورت واکنشی عمل می کند
2- تغییر وضع محیط در جهت منابع خود که به صورت فعال و پیشگیرانه عمل می کند.
- محیط هیچ گاه ایستا و راکد نمی ماند و شرکتها نباید این را نادیده بگیرند.
- عدم پذیرش و درک تغییرات محیطی موجب بروز ناهماهنگی بین استراتژی شرکت
و تغییرات محیطی می گردد.
- عدم آگاهی از تغییرات بازار باعث خارج شدن شرکتها از میدان رقابت می گردد.
تعریف کنکاش محیطی: (هانگر و ویلن معتقدند که: کنکاش محیطی عبارت است از فرآیند
نظارت، ارزیابی و ارائه اطلاعات محیطی به افراد کلیدی داخل سازمان) کنکاش محیطی وسیله ای
است برای اجتناب از حوادث غیرمترقبه و اطمینان از سلامت بلند مدت سازمان است. با استفاده
از کنکاش محیطی سازمان می تواند فرایندهای موجود در محیط را تحت نظر داشته و مهیای
اقدامات پیشگیرانه باشد تا غافلگیر نشوند.(حسینی،عزیزی، 1394: 54)
فرآیند مشارکت در مدیریت استراتژیک باعث می شود که اعضای سازمان عوامل محیطی را بهتر
درک نمایند و خود را نسبت به سازمان متعهد کنند. ( فرد آر، دیوید : 216)
محیط سازمان و انواع محیط:معنی واژه محیط نامحدود است و شامل همه چیزهایی می شود
که در خارج از سازمان قرار دارند ولی در تجزیه و تحلیلی که در اینجا صورت می گیرد، تنها جنبه هایی
از محیط مورد توجه است که سازمان نسبت به آنها حساسیت دارد و برای بقا و ادامه حیات خود باید در
برابر آنها از خود واکنش نشان دهد. از این رو محیط سازمان را به این صورت تعریف می کنند: تمام عواملی
که در خارج از مرز سازمان وجود دارند و بر تمام یا بخشی از سازمان اثرات بالقوه می گذارند.
(رسولی،صالحی،1395: 79)
به طور کلی می توان سه نوع محیط را شناسایی نمود:
1- محیط کلان یا محیط دورتر یا محیط عمومی
2- محیط وظیفه ای یا محیط نزدیک
3- محیط داخلی( در مورد سوم بعضی آن را جزء محیط نمی دانند) و یا آن را جزء محیط داخلی
محسوب می کنند.
محیط کلان:شامل نیروهایی است که به طور مستقیم در فعالیت های کوتاه مدت سازمان تأثیر ندارند،
اولاً تأثیر آنها غیر مستقیم بوده و ثانیاً بر تصمیمات بلند مدت سازمان موثر هستند. (خداداد حسینی : ).
محیط کلان عبارت است از مجموعه عواملی که به طور غیر مستقیم بر سازمان تأثیر می گذارند، ولی از
حیطه کنترل سازمان خارج می باشند.( دین و همکاران،1998: 709)
محیط کلان شامل چهارعنصر اصلی می باشد:
هر شرکتی برای رسیدن به موفقیت به دو طریق عمل می کند:
1- استراتژی متناسب با وضع محیط که به صورت واکنشی عمل می کند
2- تغییر وضع محیط در جهت منابع خود که به صورت فعال و پیشگیرانه عمل می کند.
- محیط هیچ گاه ایستا و راکد نمی ماند و شرکتها نباید این را نادیده بگیرند.
- عدم پذیرش و درک تغییرات محیطی موجب بروز ناهماهنگی بین استراتژی شرکت
و تغییرات محیطی می گردد.
- عدم آگاهی از تغییرات بازار باعث خارج شدن شرکتها از میدان رقابت می گردد.
تعریف کنکاش محیطی: (هانگر و ویلن معتقدند که: کنکاش محیطی عبارت است از فرآیند
نظارت، ارزیابی و ارائه اطلاعات محیطی به افراد کلیدی داخل سازمان) کنکاش محیطی وسیله ای
است برای اجتناب از حوادث غیرمترقبه و اطمینان از سلامت بلند مدت سازمان است. با استفاده
از کنکاش محیطی سازمان می تواند فرایندهای موجود در محیط را تحت نظر داشته و مهیای
اقدامات پیشگیرانه باشد تا غافلگیر نشوند.(حسینی،عزیزی، 1394: 54)
فرآیند مشارکت در مدیریت استراتژیک باعث می شود که اعضای سازمان عوامل محیطی را بهتر
درک نمایند و خود را نسبت به سازمان متعهد کنند. ( فرد آر، دیوید : 216)
محیط سازمان و انواع محیط:معنی واژه محیط نامحدود است و شامل همه چیزهایی می شود
که در خارج از سازمان قرار دارند ولی در تجزیه و تحلیلی که در اینجا صورت می گیرد، تنها جنبه هایی
از محیط مورد توجه است که سازمان نسبت به آنها حساسیت دارد و برای بقا و ادامه حیات خود باید در
برابر آنها از خود واکنش نشان دهد. از این رو محیط سازمان را به این صورت تعریف می کنند: تمام عواملی
که در خارج از مرز سازمان وجود دارند و بر تمام یا بخشی از سازمان اثرات بالقوه می گذارند.
(رسولی،صالحی،1395: 79)
به طور کلی می توان سه نوع محیط را شناسایی نمود:
1- محیط کلان یا محیط دورتر یا محیط عمومی
2- محیط وظیفه ای یا محیط نزدیک
3- محیط داخلی( در مورد سوم بعضی آن را جزء محیط نمی دانند) و یا آن را جزء محیط داخلی
محسوب می کنند.
محیط کلان:شامل نیروهایی است که به طور مستقیم در فعالیت های کوتاه مدت سازمان تأثیر ندارند،
اولاً تأثیر آنها غیر مستقیم بوده و ثانیاً بر تصمیمات بلند مدت سازمان موثر هستند. (خداداد حسینی : ).
محیط کلان عبارت است از مجموعه عواملی که به طور غیر مستقیم بر سازمان تأثیر می گذارند، ولی از
حیطه کنترل سازمان خارج می باشند.( دین و همکاران،1998: 709)
محیط کلان شامل چهارعنصر اصلی می باشد: