بررسی علل خرابی پل

reza._y

کاربر فعال
پل هایی که برای حمل و نقل از روی رودخانه یا دره ها ساخته می شوند معمولا دچار خرابی های جزیی و عمده می گردند. در این مطلب قصد داریم خرابی های عمده را مورد بررسی قرار دهیم.
عمده ترین خرابی ها به بستر جریان و فرسایش کناره ها مربوط می شود. و می توان با اقداماتی مانند: سنگ ریزی در هم،دیوارحائل و استفاده از توری سنگ در بستر رودخانه این مشکلات اساس را برطرف نمود.
سنگ ریزی در هم یک اقدام در مواقع اضطراری است که در زیر آب رودخانه و در حاشیه فرسوده انجام می گیرد. برای سنگ ریزی باید نکاتی همچون ایجاد سبدهایی با سیم که سنگ ها درون آنها قرار گیرند و از آب شستگی جریان های قوی جلوگیری نماید. همچنین سنگ های بزرگتر در لایه های پایین تر قرار گیرند. روش دیگر استفاده از دیوار حایل است که زمانی بستر رود خشک است ساخته می شود و یا با ایجاد انحرافی در مسیر روخانه بوجود می آورند تا دیوار ساخته شود باید دقت شد که پی در بهترین عمق خودش باشد و در کنار دیوارها از سنگ های سنگین استفاده شود و از سنگ های کوچک بین سنگ های بزرگ استفاده شود تا لغزشی بوجود نیایید. همچنین میخ کوبی در کنار دیوار مانع از آب شستگی می گردد. روش دیگر استفاده از توری سنگ است که به عنوان سازه محافظ کنار رودخانه قرار میگیرند این تورها از فولاد و پوشش روی ساخته شده اند که به صورت مشبک به یکدیگر جوش داده شده اند. این روش پایداری بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد اما در هر صورت اندکی نشت می کنند.

 
بالا