بررسی شقاق و درمان آن با لیزر

mina71267

عضو جدید
بیماری شقاق چیست؟
شقاق بیماری است که ممکن است در هر محلی از بدن مانند نوک سینه، کف پا یا لب بروز کند. شقاق به شکل ترک بافت یا پوست ناحیه ظاهر شده و معمولاً دردناک است. در صورتی که بافت دیواره‌ای مقعد دچار ترک شود، به آن شقاق مقعدی یا بیماری فیشر گفته می‌شود.

روش های مختلفی برای درمان شقاق وجود دارد که نسبت به شدت این بیماری پزشک معالج ازیکی ازاین روشها برای درمان بیماران مبتلا به شقاق استفاده میکند که برخی از این روشها به شرح زیر می باشد:

درمان شقاق با دارو:
درمان دارویی شقاقبرای افرادی که درد کمتری دارا هستند شامل استفاده از استامینوفن و یا بی حسی های موضعی می باشد و افرادی که احساس سوزش می کنند می توانند از مالیدن پماد زینک کمک بگیرند و از نرم کننده های مدفوع به منظور پیشگیری از ظاهر شدن درد موقع دفع مدفوع بهره ببرند نشستن روزی 3بار در لگن آب گرم به مدت 15دقیقه منجر به آرام شدن درد و کم شدن اسپاسم عضله های مقعد می شود.

درمان شقاق با لیزر:
درمان شقاقبا لیزر یک درمان سرپایی بدون بیهوشی و درد و خون ریزی است که با بی حسی موضعی به راحتی درون مطب انجام پذیر میباشد و فرد مبتلا میتواند بلافاصله بعد از درمانش به محل زندگی یا کار خود با ز گردد بدون اینکه نیاز به پانسمان وبستری شدن در منزل را داشته باشد ومیتواند به راحتی دستشویی کرده بدون اینکه درد و یا مشکل خاصی داشته باشد



در این روش توسط لیزر عضله مقعد یا همان اسفنکتر مقداری شل میشود وزخم به جا مانده از شقاق برداشته میشود.درصورتی که این کار توسط پزشکی که تجربه کافی نداشته باشد انجام شود میتواند به بی اختیاری مدفوع و باد شکم منجر شود.
این روش در گذشته در بیمارستان با بیهوشی کامل به وسیله چاقوی جراحی انجام میشد و فرد مبتلا باید چند روزی را در منزل بستری میشد ودرد حاصل از جراحی با چاقو را تحمل میکرد و برای جلوگیری از خونریزیش باید از پانسمانی به نام تامپون استفاده میکرد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و حضور دستگاه های لیزر این بیماری به سرعت وبدون درد و خون ریزی در یک جلسه و در کمتر از یک ساعت قابل درمان است.

جراحی شقاق با اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد:

یکی از روش‌های جراحی ـ درمانی به روز و پر طرف‌دار درمان شقاق یا فیشر مقعد اسفنکتروتومی است که با ایجاد کاهش در فشار عضلانی مقعد به بهبود گردش خون و در نتیجه درمان شقاق مقد کمک می‌کند. در اغلب موارد، وجود فشار مداوم عضلانی مقعد به علت گرفتگی عضلات دریچه‌ای آن منجر به شقاق در مقعد فرد می‌شود. در این روش پزشک بدون انجام عملی بر روی خود شقاق مقعد با برداشتن بخش کوچکی از عضله دریچه‌ی مقعدی بیماری فرد را با رفع علت به وجود آورنده آن درمان می‌کند. احتمال تکرار فیشر مقعدی در این روش نادر و کم‌تر از ده درصد موارد است.

در ابتدا اسفنکتروتومی در خط وسط پشتی مقعد در محل شکاف ایجاد شده با یا بدون فیشرکتومی انجام می‌شد. اما به دلیل مؤفقیت‌آمیز نبودن آن محل برش را به سمت راست یا چپ دیواره‌ی کانال مقعد بسته به راحتی دست جراح تغییر دادند که اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد نام گرفت. اسفنکتروتومی تحت بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود.

در روش اسفنکتروتومی بسته، با یک تیغه شیار جانبی ایجاد، پس از آن عضله‌ی دریچه‌ای بیرون کشیده شده و قسمتی از دریچه‌ی داخلی بریده می‌شود. دقت و مراقبت برای کاهش آسیب به مخاط مقعد برای جلوگیری از فیستول لازم است. برش ایجاد شده در روش بسته به وسعت فیشر مقعدی خواهد بود.



در اسفنکتروتومی باز، یک برش نیم الی یک سانتی‌متری درون کانال ایجاد سپس به همان روش بسته عمل می‌شود. در پایان قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط باز گذاشته یا می‌بندد.


اسفنکتروتومی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری فرد در بیمارستان انجام می‌شود و فرد می‌تواند در همان روز جراحی به خانه بازگردد. به طور معمول، درد بعد از عمل در هر دو روش باز و بسته اسفنکتروتومی خفیف است. تقریباً بلافاصله بعد از جراحی درد ناشی از فیشر مقعد کاهش می‌یابد. به غیر از محدودیت‌هایی که گیجی ناشی از بی‌هوشی برای فرد ایجاد می‌کنند، امکان بازگشت به فعالیت‌های روزمره وجود دارد. فرد با توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم بعد از عمل که توسط پزشک توضیح داده می‌شود، ترخیص خواهد شد.

زمان لازم برای بهبود پس از درمان شقاق:
انجام تمامی روشهای درمان شقاق در مطب به صورت سرپایی با بی حسی موضعی بدون درد وخون ریزی صورت میگیرد و اکثر بیماران میتوانند به کار و فعالیت های روزانه خود برگردند. وفرد مبتلا بلافاصله وبه راحتی میتواند دستشویی برود بدون اینکه برایش مشکلی پیش اید البته التیام بعد از عمل چند روزی طول میکشد که برطرف شود که طبیعی میباشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads

Similar threads

بالا