بررسی ریسک ها در اجرای پروژه ها

مهناز باقری

عضو جدید
دوستان خوبم سلام
من دانشجوی مدیریت پروژه و ساخت pcm هستم . تصمیم دارم مطالبی مرتیط با مدیریت پروژه رو در اختیار دوستان بذارم . امیدوارم مفید باشه.
تصمیم دارم مطالبی در مورد ریسک های پروژه ها بذارم
1- ریسک های هزینه ای و سرمایه ای در اجرای پروژه ها :
ريسكهاي مالي : منظور از ريسكهاي مالي،ريسكهايي است كه ميتوان آنها را مورد اندازه گيري كمی (بادقت نسبتاً بالا) قرارداد.
ريسكهاي غير مالي : در مقابل ريسكهاي غير مالي قابليت اندازه گيري ندارند و يااندازه گيري آنها بسيارمشكل است
ریسک های مالی :
ريسك اعتباري : احتمال عدم برگشت اصل و فرع تسهيلات اعطا شده,ريسك اعتباري تعريف ميشود . اين ريسك به حالتهاي زير خود را نشان ميدهد:
احتمال كاهش توان باز پرداخت اصل و فرع تسهيلات دريافتي
احتمال عدم باز پرداخت اصل و فرع تسهيلات دريافتي
احتمال معوق شدن بازپرداخت اصل و فرع تسهيلات دريافتي
ريسك نقدينگي : احتمال عدم توان اجرا به تعهدات مالي كوتاهمدت ريسك نقدينگي تعريف ميشود اين ريسك به حالتهاي زير خود را نشان ميدهد:
احتمال عدم توان اجرا به تعهدات كوتاه مدت
احتمال عدم توان تامين منابع مالي كوتاه مدت در زمان لازم
احتمال عدم توان تامين منابع مالي كوتاه مدت با هزينه مقرون بهصرفه
ريسك نوسانات نرخ بهره و تورم :
تورم عبارت است از وضعيتي در اقتصاد، كه درآن سطح عمومي قيمتها به طور بي رويه، يا بيتناسب، معني دار، مداوم و غالباً بهصورت غير قابل برگشت افزايش مييابد. ريسك تغييرات سطح عمومي قيمتها به عنوان ريسكقدرت خريد نيز شناخته ميشود. هنگامي كه سطح عمومي قيمتها افزايش مييابد، بدينمعناست كه بامقدار ثابتي دارايي مالي مقدار كمتري كالا ميتوان خريد. به عبارت ديگرتورم به معني كاهش قدرت داراييهاي مالي به نسبت داراييهاي حقيقي است .
ريسك نوسانات نرخ ارز :
ريسك حاصل از نوسانات نرخ ارز و تاثير آن بر Net Margin و ارزش دارائيها و بدهيها
ريسك نوسانات قيمتها :
ريسك سرمايه : احتمال مواجه شدن با كمبود سرمايه لازم بعنوانآخرين پشتوانه و ذخيره مالي, ريسك سرمايه تعريف ميشود

مراحل ارزیابی اقتصادی یک سرمایه گذاری
1)شناسایی طرح های مورد نظر در راستای اهداف مالک(ایجاد گزینه)
2)تعیین افق برنامه ریزی به منظور تحلیل اقتصادی
3)برآورد جریان نقدینگی برای هر طرح
4)تعیین حداقل نرخ بازده سرمایه گذاری
5)تعیین ملاک و معیار سنجش سرمایه گذاری جهت قبول یا رد گزینه ها
6)قبول یا رد گزینه ها و اولویت بندی آنها
و در این مراحل ،ارزیابی اقتصادی از روشهای ارزش خالص فعلی (NPV)،شاخص سودآوری(PI)،نرخ بازده داخلی(IRR)،نرخ بازده داخلی تعدیل شده(MIRR)،نرخ بازده حسابداری(ARR)،دوره بازگشت سرمایه ودوره بازگشت سرمایه تعدیل شده صورت میگیرد.

انتخاب پروژه به کمک NPV یا ارزش خالص فعلی

فرض کنید تعداد سه پروژه به شما پیشنهاد شده است و شما می بایست یکی از آنها را انتخاب کنید. یکی از ابزارهایی که در تصمیم گیری راجع به انتخاب پروژه به دردتان خواهد خورد، استفاده از شاخص ارزش خالص کنونی ( NPV ) می باشد.
NPV = Net Present Value
بطور خلاصه این شاخص را می توان به اینصورت تعریف نمود :جمع جبری ارزش کنونی (در زمان حال) تمامی درآمد های آتی و ارزش کنونی (در زمان حال) تمامی هزینه های آتی.
اگر این شاخص مثبت بود، نشان دهنده یک فرصت سرمایه گذاری است و اگر منفی بود بایستی از آن پروژه دوری کرد. حال اگر چند فرصت با شاخص NPV مثبت وجود داشت؛ پروژه ای که دارای بالاترین شاخص NPV بود، بهترین گزینه انتخاب می باشد.انتخاب پروژه به کمک NPV یا ارزش خالص فعلی
 

anoeil

کاربر فعال تالار مدیریت ,
کاربر ممتاز
دوستان خوبم سلام
من دانشجوی مدیریت پروژه و ساخت pcm هستم . تصمیم دارم مطالبی مرتیط با مدیریت پروژه رو در اختیار دوستان بذارم . امیدوارم مفید باشه.
تصمیم دارم مطالبی در مورد ریسک های پروژه ها بذارم
خیلی خوش اومدین...
ممنونم...
استفاده میکنیم...:)
 

مهناز باقری

عضو جدید
بعد از ایده به‌وجود آمدن یک پروژه، نخستین بررسی که می‌تواند در واقعی شدن تصویر ذهنی از آن پروژه نقش اصلی را داشته باشد فکر کردن در مورد چگونگی تأمین مالی آن پروژه و بررسی مزایا و معایب روش‌های تأمین مالی برای هرچه بهتر انجام شدن پروژه و رسیدن به اهداف پروژه است. روش تأمین مالی هرچه دردسترس‌تر و با شناخت بیشتری نسبت به وضعیت و ویژگی‌های پروژه انتخاب شود مؤثرتر و ضامن موفقیت پروژه است. مسئله مهم در مورد تحقق اهداف پروژه یافتن روش تأمین مالی مطابق با اهداف و ویژگی‌های پروژه و درنظر گرفتن تمام جوانبی‌ست که با آن مواجه خواهد شد. از جمله موارد تأثیرگذار در موفقیت پروژه، شناخت و مدیریت ریسک‌هایی‌ست که پروژه با توجه به ماهیت و شرایط خود با آن‌ها مواجه می‌شود. برای اطمینان از موفقیت پروژه لازم است تا با داشتن مدیریت ریسک درست بهترین روش تأمین مالی را انتخاب کرده و راه را برای طی کردن مراحل بعدی با اطمینان طی کنیم. با توجه به اهمیت نقش منابع مالی خارجی در پروژه‌های کشورهای در حال توسعه مانند ایران و پروژه‌های بین‌المللی از آنجا که در این شرایط با عوامل متغیر بیشتری روبرو هستند، مدیریت ریسک‌ها شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. هرچه شناخت ریسک‌ها و مدیریت آن‌ها دقیق‌تر باشد تأمین مالی پروژه‌ها و درنتیجه آن دستیابی به اهداف پروژه با موفقیت بیشتری انجام می‌شود.
مقاله ای که در پیوست گذاشتم به بررسی جامع این موضوع و بررسی مدیریت ریسک در تامین منابع مالی ایران می پردازد.مشاهده پیوست 768.pdf
 
بالا