بررسی روش های جدید استخراج و تولید نفت از سنگهای نفتی

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
چکیده:
نیاز روز افزون به انرژی،جوامع را به سوی تولید انرژی از طرق مختلف سوق داده است. در این مقاله کیی از منابع تولید نفت به نام نفت شیل oil shale شده معرفی شده است. «نفت شیل » به دسته ای از سنگها گفته میشود که دارای مواد آلی (کروژن)، به میزان کافی باشد. این نوع سنگ در پهنه وسیعی از طبیعت از آبهای شیرین تا دریاچ ههای نمکی و باتلاقهای رسوبی و… یافت میشود که بین دوره های کامبرین و ترشیاری شکل گرفته اند.استفاده از این نوع سنگ ها به دوران باستان بر می گردد. بیشتر منابع نفت شیل در کلرادوی آمر یکا واقع شده، که دارای منابعی بالغ بر ۳/ ۳ تریلیون تن است. نحوه استخراج نفت شیل به دو صورت است:
۱٫ حفاری سطحی ۲٫ حفاری درجا.

درحفاری سطحی همانند روشهای قدیمی عمل می شود و سنگ را تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهند. در روش جدید برای پالایشبیشتر، از کریستال قیر، پس از کامل شدن فرآیند کاتالیستی استفاده میشود. درحفاری درجا، بوسیله حرارت دهنده های الکتر یکی که درون زمین قرار گرفته اند، به «نفت شیل » طی کی دوره ۲ تا ۳ ساله تا ۷۰۰ درجه فارنهایت حرارت داده می شود تا نفت از آنها خارج گردد.
سپس بوسیله چاه های نفت آن را استخراج میکنند. جهت جلوگیری از اختلاط نفت آزاد شده با سفره های آب زیرزمینی و نیز هدر رفتن آن، شرکت shell ، روشی ارائه میکند که در آن از تکنولوژی سردسازی استفاده م یشود.
در این روش کی سدیخی بزرگ درون زمین ایجاد می گردد که مانع اختلاط نفت با سفره های آب زیر زمینی می شود. استفاده از نفت شیل تنها زمانی صرفه اقتصادی دارد که قیمت نفت بالا بوده و بالا بودن آن نیز حفظ شود، تکنولوژی لازم برای انجام فرآیندها نیز در دسترس باشد. در روش درجا خطرات زیست محیطی به نسبت سایر رو شها کمتر است.


  • نویسندگان: هادی هزاوه ای، عبدل الرضا مقدسی

  • نشریه فنی تخصصی شرکت ملی نفت ایران
 

پیوست ها

  • oil-shale-2.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا