بررسی اثرات آلاینده های مختلف هوا بر سلامت

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در این مقاله به بررسی چگونگی اثر آلودگی هوا بر سلامت , بویژه سلامت کودکان پرداخته شده است . در چند سال گذشته میزان وقوع بیماریها از جمله آسم ,آلرژیها , برونشیت و عفونتهای تنفسی افزایش یافته است. یکی از مهمترین آلاینده های هوا ازن می باشد که برسلامت افراد موثر می باشد . ازن همانند اکسیژن در مایعات موجود در سطح داخلی دستگاه تنفسی قابل حل می باشد و بنابراین می تواند به نواحی عمیق ریه ها و ناحیه مخاطی نفوذ نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد که ظاهرا ازن نقش مهمی دربالا رفتن و زیاد شدن علائم آسم و برونشیت دارد. یک مطالعه در تعداد ویزیت های پزشکان در روزهای آلوده نشان می دهد که بین آلودگی هوا و ویزیت پزشکان بویژه در مورد بیماریهای آسم و سایر بیماریهای تنفسی رابطه مستقیمی وجود دارد. مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان داده که در بچه هایی که در تماس با میزان بالای اکسید نیتروژن بوده اند خطر ابتلا به عفونتهای تنفسی افزایش یافته است .

مطالعه حیوانات آزمایشگاهی نشان داده که موشهااگر ابتدا در معرض اکسید نیتروژن قرار گیرند و بعد در معرض با کتریها قرار بگیرند , این باکتریها به علت اثر اکسید نیتروژن برسیستم ایمنی بدن و توقف آن میتوانند موجب عفونت در میزبان شود . در صورتیکه همین میزان باکتری در حیوانات سالم نمی تواند اثر مشابهی داشته باشد. تعداد زیادی از مطالعات اپیدمیولوژیکی رابطه بین مرگ ومیر و بیماری و امراض موشهای تحت آزمایش و ذرات و دی اکسید سولفور را نشان داده و اگرچه اثرات اکسید سولفور توام با ذرات ریز و مخصوصا ذرات حاوی سولفات بطور قوی رابطه دارد ولی به سختی میتوان اثرات اکسید سولفور را از ذرات مرکب جدا کرد . از این رو کنترل منابع تولید کننده این آلاینده ها ونظارت بر میزان این آلاینده ها بسیار ضروری می باشد . آلودگی هوا اثرات زیادی بر سلامت کودکان و بزرگسالان دارد .

در این مقاله به بررسی چگونگی اثر آلودگی هوا برسلامت, بویژه سلامت کودکان پرداخته شده است. در چند سال گذشته میزان وقوع برخی از بیماریها افزایش یافته که شاید مهمترین آنها بیماری آسم باشد . دیگر بیماریها مثل آلرژیها , برونشیت و عفونتهای تنفسی نیز افزایش یافته است .ممکن است علت این افزایشها , کمترین اثرات آلودگی هوا باشد . در این مقاله به بررسی مباحثی همچون علت حساسیت بیشتر کودکان به آلودگی هوا , نسبت به بزرگسالان , آلاینده هایی که بیشترین تاثیر را بر سلامت کودکان دارند وبررسی روشهای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان پرداخته شده است .در بسیاری از مطالعات پژوهشی در مورد عوامل موثر بر سلامت , کودکان نیز همانند بزرگسالان مورد ملاحظه قرار میگیرند ودر واقع این صحیح نیست , چرا که عکس العمل کودکان نسبت به آلودگی هوا در مقایسه با بزرگسالان متفاوتاست . بطور مثال کودکان در مقایسه با بزرگسالان در یک سطح معین از فعالیت و تحرک در هر واحد وزن بدن هوای بیشتری مصرف می کنند . هنگامیکه یک کودک در بالاترین حد فعالیت ورزش می کند ( مثلا در طول بازی فوتبال یاسایر ورزشها ) نسبت به بزرگسالانی با فعالیت قابل مقایسه , 20 تا 50 درصد بیشتر هوا مصرف می کنند و متعاقبا 20 تا50 درصد بیشتر هوای آلوده دریافت می کنند . تفاوت مهم دیگر این است که در مقایسه با بزرگسالان کودکان عکس العمل مشابهی ندارند .

بعنوان مثال بزرگسالانی که در معرض آلودگی ازن قرار می گیرند , سطح کمی از ازن آلاینده راتحمل کرده و علائمی مثل سرفه , درد سینه , دردگلو و گاهی اوقات سردرد را نشان می دهند . در صورتیکه در کودکان ممکن است چنین علائمی وجود نداشته باشد . در پژوهشهای انجام شده وقتی کودکان مورد پرس و جو قرار گرفتند,تعداد کمی از آنها اعتراف به چنین علائمی کرده و این طبیعی است که نمی دانیم که کودکان واقعا چنین علائمی رااحساس نمی کنند یا اینکه هنگامیکه درگیر بازی و فعالیت هستند از این علائم می گذرند .

شاید این به این معنا نباشدکه کودکان نسبت به آلاینده ها حساسیت کمتری دارند . چرا که مطالعات در این زمینه نشان می دهد که کودکانی که احساس ناراحتی نمی کنند و یا حتی سرفه نمی کنند , ریه هایشان را از دست داده اند . اغلب علائم , نشانه های هشداردهنده ای هستند که می توانند بعنوان سیستم حفاظتی عمل کنند . اما کودکان ممکن است این علائم هشداردهنده را درک نکنند و حتی در روزهای آلوده با دود هم فعالیتشان کاهش نیابد . همچنین کودکان نسبت به بزرگسالان زمان بیشتری را در محیط بیرون صرف می کنند . بیشتر میانسالان به جز کسانی که در هوای آزاد کار میکنند بیشتر زمانشان را در فضای داخلی و بسته صرف می کنند ( خانه , محل کار و یا حتی در ورزشگاه ) و این در حالی است که کودکان حتی هنگامی که آلودگی هوا در بیشترین حد است بیشتر زمانشان را در محیط باز سپری می کنند .طبق مطالعات معمولا بزرگسالان 85 تا 95 درصد از زمانشان را در فضا و محیط سرپوشیده و داخلی صرف می کنند درصورتیکه در حدود 80 درصد زمان کودکان در فضاهای خارجی و باز سپری می شود . شاید مهمترین تفاوت بزرگسالان و کودکان در این است که بچه ها دائما در حال رشد و پرورش هستند و همراه با افزایش سایز بدن ریه هایشان رشد مییابد و تغییر می کند . آلودگی هوا با آسیب به ریه به سلولهای حساستر صدمه می زند و آنها را تغییر می دهند و اگر این سلولها جزو سلولهای مهم ریه باشند که مسئول قسمتی از وظایف ریه هستند می توانند به ریه در حال رشد بچه ها آسیب زده و مانع رشد و تکامل آن شوند .


منبع:http://heavenland.co/
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا