بررسي نقش لامپ هاي كم مصرف در توليد هارموني و اثرات آن بر شبكه هاي توزيع

venus4164

عضو جدید


از آنجايي كه روشنايي يكي از عوامل مهم مصرف انرژي الكتريكي درساعات اوج شبكه مي باشد و به تنهايي در حدود ۳۵ در صد با پيك را شامل مي شود. سعي در تعويض فرهنگ و كاهش مصرف انرژي الكتريكي مربوط به روشنايي كمكي در جهت حمل شبكه و به خصوص مديريت بار در ساعات اوج مصرف مي باشد. با توجه به پيشرفت ساخت تجهيزات الكترونيك صنعتي و در راستاي آن لامپ هاي جديد با مصرف كم كه داراي بهره وري قابل ملاحظه ميباشد. فكر استفاده از اين لامپ ها و تعويض تدريجي لامپ هاي موجود در راستاي اهداف بيان شده و صرفه جويي انرژي در سال هاي اخير مورد توجه قرار گرفته استفاده است. از جمله نكات مورد توجه در اين رابطه عبارتد از:


الف_توجيه اقتصادي كاربرد زياد لامپ هاي كم مصرف در شبكه سراسري در نتيجه كاهش پيك بار اكتيو


ب-توجيه استهلاك هزينه نسبتاً گران خريد لامپ هاي فوق با توجه به مصرف كم انرژي و طول عمر زياد آن از ديد مصرف كننده


ج_توجيه كاهش مشكلات مديريت بار با توجه به استفاده از اين نوع لامپ ها در پيك بار


شرح مقاله


لازمه تبليغ براي تغيير فرهنگ مصرف لامپ هاي موجود با لامپ هاي كم مصرف جديد ضرورتاً نياز به بررسي و تحليل كارشناسانه پيرامون اثرات مختلف اين موضوع دارد تا با پيش بيني مسائل احتمالي ناشي از اين پديده بتوان تمهيدات لازم را به مورد اجرا گذاشت. در اين رابطه سعي شده است به كمك آزمايش تجربي بر روي دو نمونه از اين لامپ ها (ساخت داخل و خارج كشور) به اندازه گيري مشخصه هاي الكتريكي آني پرداخته با توجه به نتايج عملي بدست آمده روي اثرات سوء استفاده كنندگان از لامپ هاي فوق بر روي شبكه و در اوليت اول شبكه هاي توزيع، بحث و بررسي صورت پذيرد. آزمايشات نشان مي دهد كه لامپ هاي مورد نظر داراي ضريب قدرت پائين و ضريب كل اعوجاج هارمونيكي بالايي مي باشند.بنابراين اگر استفاده از اين لامپ ها افزايش يابد و سهم عمده اي از بار روشنايي كل شبكه را در برگيرداحتمال زيان ديدن كيفيت ولتاژ شبكه افزايش يافته و در اين صورت بر روي ديگر تجهيزات شبكه و مصرف كننده با مشكلات جديد روبرو خواهيم شد.


بدست آوردن مشخصه هاي الكتريكي لامپ هاي كم مصرف:


به منظور دستيابي به مشخصه الكتريكي لامپ هاي كم مصرف دو نوع آنها با مشخصات زير مورد آزمايش قرار گرفتند:


لامپفلورسنت كم مصرف به بهره نوري بالا ، ساخت كارخانه اسرام و توان مصرفي ۲۳ وات با عمر نزديك به ۸۰۰۰ ساعت و شدت روشنايي معادل لامپ رشته اي ۱۲۰ وات


لامپ فلورسنت كم مصرف با بهره نوري بالا ، ساخت كارخانه داخلي و توان مصرفي ۲۰ وات ،با عمر نزديك به ۸۰۰۰ ساعت و شدت روشنايي لامپ رشته اي ۱۰۰ وات


كارايي لامپ هاي فوق با توجه به مشخصات زير مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.


۱-بهره نوري بالا


۲-توان مصرفي پايين


۳-ضريب توان ضعيف


۴-درصد كل اعوجاج هارمونيك هاي توليدي


بحث و بررسي در سه مورد اول در مقالات مختلفي تحليل شده است و توجه اصلي بر روي فاكتور چهارم معطوف مي باشد.


در صورت آزمايش نتيجه به دست آمده و شكل موج جريان مرفي لامپ ها كاملا غير سينوسي و پريوديك مي باشد و تقريبا به شكل يك مثلث نزديك تر است. هر دو لامپ داراي شكل موج جريان مصرفي يكسان مي باشند.



زماني كه نسبت بار لامپ ها به كل شبكه كسر كوچكي را شامل شود تاثير قابل ملاحظه اي را در برنخواهد داشت ولي اگر درصد مصرف لامپ هاي فوق افزايش يابد جريان هارمونيكي سهم عمده اي از جريان شبكه را به خود اختصاص خواهد داد كه اين موضوع مشكلات خاص خود را به همراه خواهد داشت. براي نشان دادن تاثير سو استفاده كلان از اين لامپ ها بر روي كيفيت ولتاژ شبكه جهت سادگي تجزيه و تحليل از يك مجتمع اداري آموزشي با مشخصات زير به عنوان نمونه اي از بار هاي غير خطي كه در نتيجه استفاده از لامپ هاي كم مصرف فلورسنت بوجود آمده است سود برده و نتايج مطالعه فوق بعنوان معياري براي كل شبكه تعميم داده مي شود.


كل مصرف در پيك بار ۱۰۰كيلو ولت در ضريب قدرت پس فاز ۸۵ درصد فرض شده است.


با روشنايي مجتمع فوق ۵۰ درصد كل بار در نظر گرفته شده است كه توسط لامپ هاي رشته اي با ضريب قدرت يك و بدون هارمونيك توليدي مي باشند.


قدرت اتصال كوتاه فاز شينه ۴۰۰ ولت متصل به بار ۵ مگا وات آمپر مي باشد.


تحليل استفاده از لامپ هاي كم مصرف:


با توجه به قدرت اتصال كوتاه ، راكتانس معادل شبكه ۰۲۳/۰ اهم و نتيجتا اندوكتانس معادل برابر يك دهم ميلي هانري بدست مي آيد.


محاسبات لازم جهت بدست آوردن ضريب كل اعوجاج ولتاژ شينه مصرف كننده نياز به حل معادلات مداري در فرم زماني دارد.


:warn:
 

Similar threads

بالا