[ برج ]همه چیز درباره ی برج ایفل

mbolooribb

عضو جدید
تغییر در برج ایفل


















بخش الحاقی به برج ایفل در بخش سوم آن بر اساس یک سازه تکرار پذیر ( الگو دار ) و به صورت شاخه شاخه اجرا خواهد شد و فضای ۲۸۰ متر مربعی آن را به ۵۸۰ متر مربع می رساند.

منابع : http://architecturenews.mihanblog.com/
http://www.serero.com/

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

arch_archi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ برج ]همه چیز درباره ی برج ایفل




در این تاپیک قصد داریم ریز و بم برج ایفل رو بررسی کنیم.
از طراحی تا سازه و اجرا و...
امیدوارم تاپیک خوبی بشه
;):gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ برج ]نماي برج ايفل به زودي تغيير مي‌کند

[ برج ]نماي برج ايفل به زودي تغيير مي‌کند

تغییر نماي برج ايفل
نماي برج ايفل به زودي تغيير مي‌کند
به نوشته روزنامه گاردين در اينترنت، معماران شهر پاريس قصد دارند تا سال آينده و در صد و بيستمين سالروز ساخت برج ايفل، تغييراتي را در نماي ان اعمال کنند . شرکت معماري "سررو ارشيتکز"(Serero Architects) امتياز طراحي مجدد سکوي بازديد عمومي و بخش پذيرش اين برج را به دست اورده است. در اين تغييرات که در ارتفاع دويست و هفتاد و شش متري سطح زمين اعمال مي شود،‌ هيچ گونه نيازي به تغيير دائمي ساختار اصلي برج وجود ندارد. با اين طرح ظرفيت سکوي بازديد عمومي اين برج دو برابر مي شود. اين ظرفيت با بهره گيري از فيبر کربني کاملا فشرده که در ساخت ماشين هاي مسابقه و زره پوش ها به کار مي رود، ايجاد مي گردد و با کمک بازويي شبيه به انچه بال هاي هواپيما را به بدنه ان وصل مي کند، به برج متصل خواهد شد. اعلام خبر طراحي مجدد برج ايفل، بحث هايي را در فرانسه برانگيخته است. بسياري از منتقدان درباره لزوم اجراي چنين طرحي و افزايش ظرفيت برجي که سالانه پذيراي شش و نه دهم ميليون بازديد کننده است، به اظهار نظر مي پردازند. گوستاو ايفل اين برج را در سال هزار و هشتصد و هشتاد و نه ساخت. اين برج که در آغاز با استقبال مردم فرانسه مواجه نشد، اکنون به يکي از جذاب ترين بناهاي ديدني جهان براي گردشگران تبديل شده است.

 

lady -memar

عضو جدید
[ برج ]Eiffel Tower

[ برج ]Eiffel Tower

Eiffel Tower / Gustave Eiffel


The Exposition Universelle of 1889, also known as the World’s Fair, was held in Paris celebrating 100 years since the start of French Revolution. Paris used this celebration to reconstruct parts of the city surrounding the Bastille. There were attractions, exhibits, 28,000,000 visitors, and most unforgettable of all, the 1063-foot breathtaking iron structure so famously known as the Eiffel Tower. Gustave Eiffel’s vision as the engineer and designer was to astonish crowds with the tallest building in France, which at the time was built as the entrance to the World’s Fair. He succeeded. Not only was the Eiffel Tower the tallest building in the world until 1930 upon the completion of the Chrysler Building in New York, but it is still themost-vistited paid monument in the world.
More on the Eiffel Tower after the break.


The design was conceptualized using the principles of bridge structures, which Eiffel’s engineering company had mastered. The Eiffel tower was to consist of four columns of lattice work girders separated at the base and meeting at the top of the structure with metal girders at regular intervals. Eiffel was confident in the strength of his structure, and during the design process in 1884 he registered a patent ”for a new configuration allowing the construction of metal supports and pylons capable of exceeding a height of 300 metres (1000 feet).”


Construction began on July 1,1887. More than three hundred workers worked long hours for two years to assemble the structure, which was made of puddled iron. The 18,000 pieces that formed the tower were each specifically designed and calculated precisely to the tenth millimeter. The iron framework was held together by thermally assembled rivets that contracted during cooling to create a tight fit. The four uprights that constitute the base rest on concrete foundations. The arches between them serve no structural purpose but are a romantic gesture integrated into the design for aesthetic purposes. As construction continued towards the top, conditions became more dangerous due to there being only three intermediate floors in the tower. There were few problems, however, and the structure was quickly erected in record time.


Upon its completion in 1889 Eiffel received his decoration from the Legion of Honor. The installation of public elevators to the three levels of the tower was a challenge. The elevators rise up the four piers to the two lower levels, each which contains a restaurant and a deck around the tower for extensive views of the city. To get to the top of the tower, two counterbalanced cabins take visitors to skies on a daily basis.


The tower was not appealing to many people during the construction, and several significant artists and writers signed the “Protest Against the Tower of Monsieur Eiffel.” Insults were made by opposing satirists, calling it a “truly tragic street lamp” and “a belfry skeleton. These opinions seemed to fade away, however, upon the tower’s completion. Not only did it attract a number of visitors, but it left the world in awe. The Eiffel Tower became the symbol of Paris. People climb up through the structure and with each step have impressive views of the city through the iron framework. It is exciting, scary, magical, and exhilirating to ascend up the tower to the highest point in Paris while constantly feeling the wind in your face while having the chance to physically hold the exterior of the structure surrounds you. At night the tower illuminates with 20,000 special lightbulbs lighting up the city. For ten minutes every hour small lights flicker along the tower, sparkling like diamonds. An architectural experience unlike any other, the Eiffel Tower is an icon that the world insists to keep as one of man’s most monumental structural achievements​

Architect: Stephen Suavestre
Location: Paris, France


 

Alborz Rad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[ برج ]برج ایفل

[ برج ]برج ایفل

نام برج ایفل از نام سازنده آن گوستاو ایفل Gustave Eiffel گرفته شده است. او یک مهندس راه و ساختمان فرانسوی بود که در کار ساخت پلهای فلزی بسیار خبره بود وی برای نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ پاریس برج ایفل را ساخت. بنای برج ایفل از سال‌ ۱۸۸۷ شروع و در ۳۱ مارس ‌‌۱۸۸۹ میلادی به اتمام رسید (در دو سال). برای ساخت این بنا از ۱۸۰۳۸ تکه آهن و دو و نیم میلیون پیچ استفاده شده است.

طراح ان موریس کوشلین Maurice Koechlin بوده است. نخست از آن برای فرستادن امواج رادیویی بهره گیری شد. در اغاز گوستاو ایفل براي ساختن این برج مورد انتقاد فرانسوی‌ها قرار گرفت.
ولي امروزه این برج تیرآهنی به مکانی دیدنی و پر درآمد برای کشورشان تبدیل شده است.و سالانه نزدیک ۵/۵ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

بلندی برج ایفل (بدون در نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن) ۳۰۰ متر (۹۸۶ فوت)؛ و وزن تقریبی آن ۷۰۰۰ تن می‌باشد. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج هست که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر دو بنای کم و بیش گنبدی شکل و زرین رنگ دیده می‌شود که لوز انوالید (Les Invalides) نام دارد و گور ناپلئون آنجاست.











 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

arch_archi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.
ساخت برج ایفل در سال
۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.
نام برج ایفل از نام سازنده‌اش
گوستاو ایفل گرفته شده است.

تا سال ۱۸۸۹ ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می‌شد اما در این سال برج ایفل جاینشین آن شد.
برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره برداری از برج کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد.[SUP][۱][/SUP][SUP][۲][/SUP][SUP][۳][/SUP][SUP][۴][/SUP]





این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ قریب ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کرده‌اند،[SUP][۵][/SUP] این بنا به عنوان پربازدید کننده‌ترین بنا در جهان شناخته می‌شود.
بلندی برج ایفل بادر نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن ۳۲۵ متر می‌باشد و وزن تقریبی آن ۷۲۰۰ تن است. ۱۶۶۵ پله تا بالاترین نقطه برج ادامه دارند که البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.

منابع:

(ویکی پدیا)
 

arch_archi

عضو جدید
کاربر ممتاز
به منظور رسیدن به ارتفاع 300 متری، برج ایفل از دو بخش تشکیل شد:

بخش پایه که در واقع نوعی چهار‌پایه بسیار محکم است و از چهار ستون اصلی متصل به یک بخش کوچکتر و سبکتر تشکیل شده و امتداد آن طبقه دوم را تشکیل می‌دهد. بخش دیگر خود برج است که به قسمت بالایی پایه متصل شده.


اهمیت ستون‌های پایه با میزان نوسان ناشی از نیروی باد نسبت مستقیم دارد. محاسباتی که بر روی تأثیر نیروی باد بر سازه برج انجام شد، در رسیدن مهندسان به اهداف نهایی تأثیر مستقیم داشت و در مجموع شکل ظاهری برج بر اساس مجموع این عوامل تعیین شد. حال باید نتیجه آن محاسبات در عمل ظاهر می‌شد.

اما بزرگ‌ترین مشکل بنای ایفل متصل کردن هر چهار ستون اصلی به یکدیگر در طبقه اول بود.

البته با در نظر گرفتن تجهیزات مربوط به آن زمان لازم بود 4 پایه با فاصله 80 متر از یکدیگر کار گذاشته و در حالی که با زاوِیه‌ای دقیق به سمت بالا متمایل شده‌اند در ارتفاع 50 متری از سطح زمین با دقتی در مقیاس میلیمتر به یکدیگر تکیه داده شوند.

برافراشتن ستونها پس از احداث نخستین طبقه مشکلات کمتری به همراه داشت و مطابق آنچه به آن اشاره شد، بخش بالایی برج بعد از طبقه دوم ساخته شد که به مراتب با مشکلات کمتری همراه بود.

تنها مشکل جدی، وجود شرایط دشوار کار در ارتفاع بالا به شمار می‌آمد.

مهمترین عملکرد این سازه در دو بخش تحت فشار آن، چنین عنوان می‌شود:

-اتصالات افقی در طبقه اول (تیرآهن‌هایی به عرض 7 متر)

-پایه بخش برج فوقانی

این سازه بر خلاف تصور عموم مردم از فولاد ساخته نشده و در ساخت آن، آهن بدون کربن به کار رفته است. برج ایفل با ایجاد اتصال بین تعداد محدودی قطعه پیش‌ساخته بنا شده است.


تا سال ۱۸۸۹ ستون یادبود واشنگتن به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می‌شد اما در این سال برج ایفل جاینشین آن شد.

برج ایفل به مدت ۴۱ سال تا زمان بهره برداری از برج کرایسلر در نیویورک در سال ۱۹۳۰، به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد.
این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. در سال ۲۰۰۶ قریب ۶٬۷۱۹٬۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کرده‌اند، این بنا به عنوان پربازدید کننده‌ترین بنا در جهان شناخته می‌شود.
یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.
مکان : پاریس ، فرانسه وضعیت : کامل
تاریخ احداث : ۱۸۸۷-‌۱۸۸۹ تاریخ افتتاح : ۳۱ مارس ‌۱۸۸۹ پیمانکار : گوستاو ایفل اعداد و ارقام
برج ایفل با 300 متر ارتفاع تقریبا معادل یک ساختمان 70 طبقه می باشد، با انضمام یک آنتن 24 متری که در بالای آن قرار گرفته ارتفاع کلی برج به 324 متر - یک ساختمان 81 طبقه - می رسد.
ایفل در سال 1889 به عنوان مرتفع ترین برج جهان بنا شد و این عنوان را تا سال 1930 که آسمانخراش کرایسلر (Chrysler) با 319 متر ارتفاع در شهر نیویورک ساخته شد، حفظ کرد.
در این بنا 7,300 تن فلز به کار رفته و وزن کلی آن 10,100 تن می باشد. تعداد پله هایی که به نوک برج منتهی می شود تقریبا پس از هر بار بازسازی تغییر کرده، در ابتدا 1,710 پله وجود داشت، در اوایل دهه 1980 پس از اولین بازسازی، تعداد آنها به 1,920 رسید و امروز نیز 1,665 پله در ایفل به چشم می خورد. البته پله‌های طبقه دوم به بالاترین نقطه برج به روی بازدیدکنندگان بسته است. بازديدكنندگان می‌توانند با وجود پله‌های بسیار زیاد، از طبقه دوم به بعد را با آسانسور به طبقه آخر بروند. برای آسانسور این برج برنامه منظمی تهیه دیده شده است که تعمیرات آن به موقع انجام شود.
اين برج تا 10 سال پس از ساخت بدون آسانسور بوده و بازديد‌كنندگان مجبور بودند، براي ديدن منظره‌ شهر پاريس از هزاران پله بالا بروند تا اين‌كه در سال 1899 ميلادي برج ايفل به آسانسور مجهز شد.
اين برج در سال‌هاي بعدي به ميله‌هاي حفاظتي با هدف جلوگيري از اقدام به خودكشي بازديد‌كنندگان مجهز شد، هرچند تا به حال نزديك به 500 نفر با پرتاب كردن خود از برج ايفل، اقدام به خودكشي كرده‌اند.
اكنون برج ايفل به فن‌آوري‌هاي مدرن مانند آسانسور‌هاي هيدروليكي و دستگاه‌هاي امنيتي مجهز به فن‌آوري اشعه‌ ايكس مجهز شده است.
بسته به دمای محیط اطراف، نوک برج ممکن است بر اثر انبساط فلزات، در قسمتی از برج که به سمت خورشید است، تا هشت سانتی متر تغییر مکان داشته باشد.
به منظور حفاظت در مقابل زنگ زدگی هر هفت سال یک بار با استفاده از 50 تن رنگ، ایفل را رنگ می کنند. رنگ هایی که به کار گرفته می شود بسته به موقعیت متغیر است، در حال حاضر رنگ ایفل تقریبا قهوه ای است. طبق گفته‌ مسوولان اين برج، يك گروه 30 نفره از نقاشان براي رنگ كردن اين برج به 18 ماه زمان نياز دارند.
مسئولين برج با 3521000 وات برق روشنایی آن را تامین می‌کنند.
طبقات ایفل

برج ایفل از سه طبقه تشکیل شده است. اگر گردشگري پرانرژی باشید می‌توانید دو طبقه را با استفاده از پله‌ها بالا بروید و از ارتفاع، شهر پاریس را نظاره‌گر باشید.
در ایفل دو رستوران به نام های Altitude 95 در طبقه اول (95 متر بالاتر از سطح دریا) و Jules Verne که یک رستوران فرانسوی بسیار گران قیمت مجهز به آسانسور خصوصی است، قرار دارد. منظره‌ای که از بالای برج ایفل به چشم می‌خورد در هوای بعد از ظهر بسیار زیباتر است. عصرها این برج عظیم منظره‌ای چشمگیر را در برابر دیدگان شما قرار می‌دهد.
تاریخچه

این بنا بین سالهای 1887 تا 1889 به عنوان ورودی یک نمایشگاه بین المللی (Exposition Universelle) که به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار می شد، در مختصات جغرافیایی 48°51′29″N و 2°17′40″E ساخته شد. ایفل در روز 31 ماه مارس سال 1889 افتتاح شد و از 6 ماه مه همان سال در معرض بازدید عمومی قرار گرفت.
سیصد کارگر با استفاده از تعداد سه میلیون و پانصد میخ پرچ، 18,038 قطعه فلز ساختمانی را به هم متصل کردند. عملیات ساخت چنین بنایی بدون شک با خطرات بسیاری همراه بود، زیرا بر خلاف آسمان خراش های عادی، این برج روباز و بدون طبقات میانی بنا شده و عملا به جز دو طبقه که در پایین آن قرار دارد، چیز دیگری به چشم نمی خورد.
به دلیل دقت و احتیاط فراوانی که در ساخت بنا به منظور حفظ جان کارگران به عمل آمد، ساخت این برج عظیم تنها یک نفر تلفات داشت، آنهم در زمان نصب آسانسوری که توسط شرکت Otis، بزرگترین شرکت سازنده آسانسور در جهان، انجام شد.
از ابتدای قرن بیستم، تاسال 1909 که در مجاورت ضلع جنوبی ایفل یک مرکز رادیویی دائمی ساخته شد، از ایفل به عنوان فرستنده رادیویی استفاده می شد. از سال 1957 این برج جهت ارسال رادیو و تلویزیون FM استفاده می شود.

تصویر زمین از بالای برج ایفل
رخدادها

در سال 1930 با اتمام آسمانخراش Chrysler در نیویورک، ایفل عنوان مرتفع ترین برج جهان را از دست داد.
بین سالهای 1925 تا 1934 تابلو های تبلیغاتی شرکت سیتروئن (Citroën)، به عنوان مرتفع ترین بیل بوردهای جهان، زینت بحش سه وجه برج بودند.
در سوم ژانویه سال 1956 قسمت بالای برج طعمه حریق شد.
در سال 1959 آنتن رادیویی فعلی به بالای برج افزوده گشت.
در سال 2000 نورافکن های پر قدرت در برج نصب شد و از آن تاریخ تا کنون هر شب نمایشی از نورهای رنگارنگ برج، برفراز آسمان شهر پاریس اجرا می گردد.
در 28 نوامبر سال 2002 شمار بازدید کنندگان ایفل به 200 میلیون نفر رسید.
در ساعت 7:20 بعدازظهر روز 22 ژوئیه سال 2003، در اتاق تجهیزات فرستنده رادیویی ایفل، آتش سوزی رخ داد و فرو نشاندن آتش 45 دقیقه به طول انجامید. خوشبختانه این واقعه تلفات جانی به دنبال نداشت.
72 نام

نام 72 تن از دانشمندان و مهندسین فرانسوی که در راه اندازی و ساخت این پروژه همکاری داشته اند، بر روی برج حک شده است. روی این حکاکی در اوایل قرن بیستم با رنگ پوشانده شد.
در سال 1986 مجددا شرکتی به نام (SNTE ) d'Exploitation de la Tour Eiffel Société Nouvelle به بازسازی این حکاکی پرداخت. شرکت مذکور طی قراردادی با مقامات شهر پاریس مسئولیت اداره و نگهداری ایفل را عهده دار شده است.
با وجود این اطلاعات دیگر تعجب ندارد که بگوئیم این برج هرساله بیش از 6 میلیون بازدید کننده را به سمت خود می‌کشاند
منابع تحقیق :
مجله ی اینترنتی فریا
Abbas-civil.blogfa.com
Fa.wikipedi.org
hamshahrionline.ir
noorportal.net
banki.ir
(سایت راسخون)



نمایی از درون برج ایفل






 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

arcnew

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ برج ] نقشه‌ ها و مراحل ساخت برج ایفل Tour Eiffel+عکس

[ برج ] نقشه‌ ها و مراحل ساخت برج ایفل Tour Eiffel+عکس


برج ایفل با ۳۲۴ متر ارتفاع به عنوان چهارمین جاذبه گردشگری فرانسه در شمال شرقی پاریس قرار دارد. برج ایفل که در سال ۱۸۸۹ توسط «گوستاو ایفل» ساخته شد، در ابتدا برج ۳۰۰ متری خوانده می‌شد و از همان ابتدا توانست نام خود را به عنوان نماد شهر پاریس ثبت کند.
برج ایفل که در سال ۲۰۱۱ بیشترین بازدیدکننده و در واقع ۷۵ درصد گردشگران خارجی را به خود جذب کرد، در حال حاضر چهارمین مرکز توریستی فرانسه پس از کلیسای نوتردام، موزه لوور و پارک دیزنی محسوب می‌شود.
این برج آهنی که برای ۴۱ سال عنوان برترین اثر تاریخی دنیا را به خود اختصاص داده بود، در گذشته برای انجام عملیات علمی مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروز تنها یک برج مخابراتی است که هرساله لنز دوربین میلیون‌ها گردشگر به سمت آن نشانه می‌رود.
در واقع نخستین مطالعات جدی برای ساخت یک برج فولادی در سال ۱۸۷۴ در نمایشگاه فیلادلفیای آمریکا صورت گرفت، اما کمبود بودجه برای ساخت برجی به این ارتفاع در آمریکا موجب شد این ایده‌ی خلاقانه نه در زادگاهش، بلکه در جایی دورتر در اروپا اجرا شود.
۱۳ سال بعد از طرح این ایده، معماری به نام «گوستاو ایفل» ساخت برجی ۳۰۰ متری را آغاز کرد؛ برجی فولادی که دو سال بعد به مناسبت نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ به عنوان نمایشگاه تکنولوژی تخصصی فرانسه بازگشایی شد. این برج تا ۴۰ سال بعد و پیش از ساخت برج “کرایسلر” نیویورک بلندترین برج جهان بود. سال ۱۹۹۱ نام ایفل در فهرست بناهای تاریخی یونسکو ثبت شد.





سرنوشت برج در طول دو جنگ
برج ایفل که در طول جنگ جهانی اول به عنوان مرکزی گردشگری از جنگ جان سالم به در برد، در دومین جنگ جهانی حوادث تلخی را تجربه کرد. در ابتدای جنگ از این برج به عنوان برج مخابراتی و تنها فرستنده تلویزیونی اروپا در طول جنگ و همچنین برای مخابره پیام برای سربازان استفاده می‌شد. همچنین آلمان‌ها از این برج در طول شب برای هدایت هواپیماهای جنگی نیز استفاده می‌کردند. پس از آزادی فرانسه، متفقین این برج را در اختیار گرفته و بر روی آن رادار نصب کردند.
اعتراض هنرمندان
اما ساخت این نماد انقلاب صنعتی و بزرگترین نماد فرانسه از ابتدا مورد اقبال همگان قرار نگرفت. با کوبیده شدن پایه‌های غول‌پیکر برج بر زمین، ندای اعتراض بسیاری از هنرمندان از هر سمت بلند شد.
نخستین اعتراضات از سوی هنرمندان به نامه‌ای برمی‌گردد که در سال ۱۸۸۷ و در ابتدای شروع ساخت این برج با امضای بسیاری از نویسندگان، نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران مشهور فرانسوی به «ژان شارل آلفان»، از مهندسان زیباسازی پاریس نوشته شد.
آنها در این نامه طولانی نوشتند: ما جامعه هنرمندان و دوستداران زیبایی بکر پاریس، با تمام قدرت و خشم به ساخت این هیولای آهنی در قلب پایتخت که با نادیده گرفتن فرهنگ و هنر ما طراحی شده، اعتراض می‌کنیم. برج ایفل مانند غده‌ای بدخیم فرهنگ و هنر فرانسه را تهدید می‌کند. این برج ۳۰۰ متری نوعی توهین به تاریخ فرهنگی فرانسه است که طی سالیان دراز مورد رشک دیگر شهرهای تاریخی اروپا بود است.
در پایان این نامه، نام هنرمندانی چون «گی دو موپاسان»، «شارلز گارنیه»، «الکساندر دوما»(پسر)، «فرانسوا کوپه» و «میشل ساردو» به چشم می‌خورد.
اما این پایان اعتراض‌ها نبود؛ موپاسان در کتاب خاطراتش درباره این برج می‌نویسد: دیدن برج ایفل برای من بسیار آزاردهنده بود، به همین دلیل پاریس و حتی فرانسه را ترک کردم. از هرجا که نگاه کنیم، این برج دیده می‌شود و من درک نمی‌کنم که مجلات چگونه جرات می‌کنند از این لاشه فلزی با افتخار سخن بگویند. هر نسلی در تاریخ نمادی از خود به جای می‌گذارد و از هر قرن آثاری به جای می‌ماند که نشانگر تفکر، احساس و رویای یک نژاد و تمدن است. معابد، کلیساها، کاخ‌ها و قلعه‌ها به عنوان آثاری از تاریخ هنر در سراسر جهان فضل و عظمت دوران ساخت‌شان را به نمایش می‌گذارند. اما آنچه نسل آینده درباره ما قضاوت می‌کند، بر اساس این هرم بلند و نردبان آهنی زمخت و غیرجذاب خواهد بود. نشانه‌ای مضحک از قرن صنعتی ما.

این اعتراضات علاوه‌بر شعر و ادبیات، در نقاشی هنرمندان نیز به عنوان نشانی از زور یا برجی نازیبا نشان داده می‌شد.در اواخر قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم برج ایفل به عنوان مشخصه انکارناپذیر به شکل گسترده‌ای به ادبیات فرانسه راه پیدا کرد.
علاوه‌بر اشعار اعتراضی، بسیاری از هنرمندان در نوشته‌هایشان نیز به ساخت این برج غول‌پیکر آهنی اعتراض کرده‌اند. «پاول گوگن»، نقاش مشهور فرانسوی در کتاب نمایش مدرنیته درباره ایفل می‌نویسد: این برج نمایشگاه پیروزی آهن است. نه تنها در ساخت تحهیزات، بلکه در معماری نیز آهن پیروز شد. در واقع این برج یک سازه‌ی زمخت فاقد هنر است، زیرا تماما ساخته شده از آهن خشک و خشن بر زمین و طبیعت نرم است…
اما چیزی نگذشت که نگاه‌ها نسبت به این برج تغییر کرد و ایفل به عنوان نمادی تاریخی مورد توجه فیلمسازان، آهنگ‌سازان و نقاشان قرار گرفت.
فروش برج
«ویکتور لاستینگ» یکی از بزرگترین و با استعدادترین کلاهبرداران در سال ۱۹۲۵ و درست در زمان رکود اقتصادی پاریس با جعل مدارکی برج ایفل را به یکی از آهن‌فروشان مشهور فرانسه فروخت. در این زمان فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادی با مشکلاتی برای حفظ و نگهداری این برج مواجه بود و زمانی که «لاستینگ» از این مشکلات باخبر شد، چند تن از بزرگترین آهن‌فروشان شهر را جمع کرد و به آنها پیشنهاد خرید برج را داد. وی کمتر از ۱۰ سال بعد دستگیر شد و به تحمل ۲۰ سال حبس در زندان “آلکاتراز” محکوم شد.



حوادث تاسف‌بار
اگرچه در طول ساخت این برج تنها یک حادثه مرگ ناشی از سقوط رخ داد، این مرگ پایان سقوط‌های دردناک از بالای این برج نبود. در سال ۱۹۱۲ یک خیاط اتریشی تصمیم گرفت با پریدن از بالای طبقه اول برج بال‌های ساخت خودش را امتحان کند و از این صحنه فیلم بگیرد. نتایج کالبد شکافی بر جسد متلاشی‌شده او نشان داد که علت مرگ این خیاط سکته قلبی پیش از برخورد با زمین بوده‌ است.
پس از سال ۲۰۰۶ رقم این مرگ‌ومیرها به ۳۶۶ مرگ از زمان افتتاح برج به علل مختلفی چون خودکشی، تصادف و شکست در چالش‌های ورزشی رسید. این پیشامدهای ناگوار طی چندین دهه باعث شد که سیستم امنتیتی مجهزی را برای پیشگری از وقوع چنین پیشامدهایی در برج تعبیه کنند. یکی از این وقایع مرگ یک جوان ۳۱ ساله نروژی بود که از طبقه دوم برج با چتر نجات به پایین پرید، اما با برخورد به طبقه اول برج درجا مرد. آخرین حادثه در سال گذشته میلادی اتفاق افتاد که یک انگلیسی با پریدن از طبقه دوم برج به زندگی خود پایان داد.

منبع: سایت تهران 98
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[ برج ] مهندس ایفل و برجش

[ برج ] مهندس ایفل و برجش

برج ایفل از هجده هزار تیر اصلی چدنی ساخته شده است که در محل به هم متصل شده‌اند. دویست و سی نفر طی دو سال کار کردند تا این برج برافراشته شود. در این کار عظیم تنها یک نفر جان سپرد. برج ایفل اکنون بیش از صد و بیست سال عمر دارد. این برج که بلندترین ساختمان زمان خود (و تا چهل سال پس از آن) بود هنوز بلندترین ساختمان اروپاست، زیرا هم از برج دویست و ده متری مونپارناس در پاریس بلندتر است و هم از برج صد و هشتاد و سه متری بانک نشنال وستمینستر در لندن. برج ایفل مرکز جاذبه‌ی نمایشگاه پاریس در سال 1889 میلادی بود. نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم میلادی دوره‌ی نمایشگاه‌ها بود و قدرت‌های بزرگ آن زمان در پیِ نشان دادن پیش‌رفت صنعتی و ثمرات و فتوحات استعماری خود بودند. بریتانیا در سال 1851 کار را با «نمایشگاه بزرگ» شروع کرد و شش میلیون بازدید کننده از شگفتی‌های کریستال پالاس (قصر بلور)، که در آن هنگام در هاید پارک برپا شده بود، دیدن کردند.

نمایشگاه امپراتوری اتریش – مجارستان در وین در سال 1873 هفت میلیون بازدید کننده داشت. سه سال بعد، ده میلیون نفر از نمایشگاه فیلادلفیا در ایالات متحده دیدن کردند. نمایشگاه پاریس در 1878 شانزده میلیون نفر را به سوی خود کشاند. اما نمایشگاه 1889 با همه فرق داشت، چون مقارن بود با صدمین سال انقلاب فرانسه. برگزار کنندگان فقط نمایشگاه بزرگی برپا نمی‌کردند بلکه اکسپوزیسیون اونیورسال (نمایشگاه جهانی) برپا می‌نمودند. این نمایشگاه حتی «راهنماهای آبی‌پوش» داشت که کارشان نشان دادن چیزهای نمایشی و البته برج ایفل بود.



فکر برج هزار فوتی را نخستین بار ریچارد تِرویثیک، مهندس کورنوالی، در سال 1832 میلادی، یعنی در آخرین سال عمرش، مطرح کرد. برگزارکنندگان امریکایی نمایشگاه فیلادلفیا نیز به این قضیه اندیشیده بودند. آن‌ها در سال 1874 اعلام کردند: «ما صدمین سالگرد تأسیس جمهوری‌امان را با عظیم‌ترین ساختمان آهنی تاریخ بشر، بزرگ خواهیم داشت.» اما سال 1876 آمد و رفت و برجی برپا نشد. در سال 1884، برگزارکنندگان نمایشگاه جهانی بعدی تصمیم گرفتند برجی هزار فوتی بسازند که معادل متریک آن با عدد سرراست، سی‌صد متر می‌شد. (معادل دقیق آن 8ر304 متر است.)
کار بزرگی بود. در آن هنگام بلندترین ساختمان جهان بنای یادبود واشینگتن با صد و شصت و نُه متر ارتفاع بود. ساختن این بنای یادبود دشواری‌های قابل توجهی داشت.

ساختمان آن در 1848 شروع شده و تا 1884 طول کشیده بود. بلندترین ساختمان تا قبل از آن، منار مرکزی کلیسای جامع لینکلن بود. این منار صد و شصت متری، که در سال 1307 ساخته شده بود، در سال 1568 با طوفانی سقوط کرد. هرم عظیم خئوپس با صد و چهل و هفت متر ارتفاع، بلندترین ساختمان دوران قدیم بود. آن را در حدود سال 2600 قبل از میلاد ساخته بودند. لذا در چهار هزار و پانصد سالی که می‌گذشت، پیش‌رفت تکنولوژی، سقف ارتفاع را تنها بیست و دو متر بالاتر برده بود.

برگزار کنندگان نمایشگاه، طرح‌های مختلفی را در نظر گرفتند که یکی از آن‌ها نمایی هزار فوتی از یک گیوتین بود. اما بهترین طرح را مهندس گوستاو ایفل ارائه داد. دو مهندس زیردست ایفل، موریس کوشلن و امیل نوگیه، ابتدا برجی چدنی بر شالوده‌های بنّایی در نظر داشتند. آن‌ها بعد از محاسبات مقدماتی، فکرشان را به ایفل عرضه کردند، و ایفل فکر را پسندید و با برگزارکنندگان نمایشگاه که رئیس آن‌ها مسیو لوکروا، وزیر تجارت، بود در میان گذاشت. ایفل مقامات را متقاعد کرد که بنای یادبود سنگی بسیار ثقیل است و فولاد هم منتفی است زیرا بیش از حد سبک می‌شود. به نظر او سازه‌ی فولادی در اثر باد زیاد می‌جنبید.

ایفل می‌بایست با مصالحی کار کند که خوب می‌شناخت. ایفل در سال 1832 زاده شد. او در مقام مهندس راه آهن به شهرت رسید. ابتدا برای شرکت‌های راه آهن کار می‌کرد، اما بعد به کار خصوصی روی آورد. در 1867، برای سالن ماشین آلات نمایشگاه پاریس سقفی چدنی طراحی کرد که در آن زمان بزرگ‌ترین دهانه را داشت. در سال 1877 پل چدنی راه آهن را بر رودخانه‌ی دورو، نزدیک اوپورتو، پرتغال، ساخت. این پل هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین پل‌های چدنی قوسی در جهان است. گنبد صد و ده تُنی رصدخانه‌ی نیس را هم ایفل ساخت. این گنبد چنان هوشمندانه طرح شده بود (بر حلقه‌ای شناور قرار داشت) که می‌شد حتی با دست آن را چرخاند. اسکلت چدنی داخلی مجسمه‌ی آزادی را نیز ایفل طراحی کرد.

در سال 1884 ایفل پنجاه و یک ساله بود. هجده ماه پنجاه مهندس کار کردند تا پنج هزار و سی‌صد نقشه برای اجرای برج تهیه کنند. بسیاری از «توحلقی»ها (دیرک‌های مورب خرپاها) را می‌بایست جداگانه طراحی کرد (شمار کل توحلقی‌ها هجده هزار بود)، زیرا برخلاف اجزای پل‌ها که استاندارد بود، در طراحی برج ایفل، تیرهای زیرخواب (تیرهای اصلی حمّال (یا تحمل کننده‌ی بار)) به ندرت همسان با یک‌دیگر بودند. هزینه‌ی برج حدود شش و نیم میلیون فرانک برآورد شد. زمین لازم را شهرداری پاریس می‌داد و دولت یک و نیم میلیون فرانک در مرحله‌ی احداث کمک کرد. صورت حساب پنج میلیونی و هرگونه هزینه‌ی جاری را می‌بایست ایفل بپردازد که قرار بود عمدتاً از عواید فروش بلیت به بازدید کنندگان تأمین شود. امتیاز بهره‌برداری از برج به مدت بیست سال، یعنی تا سال 1909، به او واگذار شد.
ایفل از اهمیت مقاومت در برابر باد کاملاً آگاه بود. برج را طوری طراحی کرد که در مقابل بادهایی با سرعت دویست و پنجاه کیلومتر در ساعت، که هیچ‌گاه در پاریس دیده نشده بود، مقاومت کند. استحکام برج، برخلاف تصور ظاهر، در فضاهای بین تیرهای اصلی (زیرخواب) نهفته بود. در برج از سطوح وسیع استفاده نشد و درنتیجه بادهای تند نسبتاً بر آن بی‌اثر بودند. برج طوری طراحی شد که در شدیدترین بادها، بیش از ده سانتیمتر حرکت نکند.

ایفل برای ساختن .برج فقط دو سال وقت داشت. هر جزء حداکثر سه تُن وزن داشت تا هم خطر سوانح احتمالی کاهش یابد و هم احداث برج با جرثقیل‌های سبک‌تر سرعت بگیرد. ابتکار دوم ایفل ، انقلابی بود. برج را می‌بایست از قسمت‌های پیش ساخته ساخت. طبعاً قطعات چدنی را می‌بایست در محل اتصال داد. در قطعات می‌بایست سوراخ‌هایی شکافت و آن‌ها را به هم متصل کرد. اما همه‌ی تیرهای زیرخواب را می‌بایست قبلاً، یعنی پیش از انتقال به محل، سوراخ‌کاری کرد. فقط اتصال‌ها را می‌بایست در محل انجام داد. از دویست و سی نفری که در طرح برج ایفل کار می‌کردند فقط صد و سی نفر در محلِ خودِ برج مشغول کار بودند؛ بقیه در خارج از محل برج، تیرهای زیرخواب را ساختند و هفت میلیون سوراخ در آن‌ها ایجاد کردند. ساختن برج همانند چفت و بست کردن یک دستگاه عظیم مکانیکی بود.

ایفل ساخت شالوده‌ها را در اوایل ژانویه‌ی 1887 آغاز کرد. تصور این برج بسیاری از پاریسی‌ها را به وحشت می‌انداخت. در فوریه‌ی 1887 تعدادی از هنرمندان، از جمله الکساندر دوما و گی‌دوموپاسان (هر دو نویسنده) و شارل گونو (آهنگ‌ساز)، نامه‌هایی به برگزارکنندگان نمایشگاه نوشتند و به بنای برج اعتراض کردند. اینان می‌گفتند که وقتی امریکای تجارت‌پیشه خواهان برج نیست چرا پاریس خواهانش باشد؟ سکنه‌ی محله‌ی شان دومار علیه ایفل اقامه‌ی دعوا کردند و او را مسئول هرگونه خسارت احتمالی به منازل و اراضی‌شان دانستند. ایفل این ریسک را هم پذیرفت و کار را ادامه داد.
ساختمان بخش آهنی کار در سی ژوئن 1887 آغاز شد. در آغاز دسامبر، کار نخستین طبقه تمام شد.

هر کدام از چهار مجردی (پایه) با داربستی حمایت می‌شد که طراحی زیرکانه‌ای داشت. در پایه جک‌های هیدرولیکی وجود داشت که مجردی‌ها را در محل خود قرار می‌دادند؛ و مجردی‌ها با ماسه‌ریزی در محل قرار می‌گرفتند. ایفل این چهار مجردی را در قیاس با موقعیتشان در حین ساختمان، اندکی مایل‌تر نسبت به افق نگه داشت. علتش این بود که وقتی برج به طبقه‌ی اول برسد کارگران مقداری ماسه بریزند و مجردی‌ها را بتوان به راحتی در محل اصلی مستقر کرد. برنامه‌ریزی چنان حساب شده بود و قطعات پیش ساخته چنان دقیق درست شده بودند که در پنجاه متر بالای سطح زمین، هر سوراخی کاملاً سر جایش بود و اجزا را می‌شد به سرعت به هم متصل کرد. نخستین طبقه و سکوی آن در اول آوریل 1888 تکمیل شد. قوس‌هایی که ظاهراً پشتیبان طبقه‌ی اول هستند دو ماه بعد اضافه شدند. این قوس‌ها به رغم ظاهرشان هیچ کارکرد ساختاری ندارند. ایفل در طبقه‌ی اول استراحتگاهی برای کارگران درست کرد تا مجبور نشوند برای غذا و کارهای دیگر دائماً بالا و پایین بروند.

در چهارده اوت برج به طبقه‌ی دوم رسید. در این هنگام ارتفاع برج به صد متر رسیده بود. در ماه سپتامبر کار به تأخیر افتاد زیرا کارگران اعتصاب کردند. کارگران ساعتی پول می‌گرفتند (هر ساعت هفتاد و پنج سانتیم، هر سانتیم یک صدم فرانک است) و هرچه روز کوتاه‌تر می‌شد دست‌مزدشان کاهش می‌یافت. وانگهی پایان کار هم نزدیک بود. کارگران بیست سانتیم افزایش دست‌مزد در هر ساعت را مطالبه کردند. اعتصاب هشت روز طول کشید و سرانجام مصالحه شد. قرار شد دست‌مزد از آغاز ماه پنج سانتیم افزایش یابد و تا سه ماه بعد از آن نیز هر ماه پنج سانتیم بیش‌تر شود. عده‌ای از این مصالحه راضی نبودند اما اعتصاب دوم خیلی زود شکست خورد.

وقتی برج از طبقه‌ی دوم هم بالاتر رفت، استفاده از چهار جرثقیل، دیگر ممکن نبود. ایفل از دو جرثقیل پشت به پشت استفاده کرد تا به کار سرعت بدهد و بار روی سازه را متعادل کند. اما باز هم سه ربع ساعت طول می‌کشید تا قطعه‌ای آهنی را به ارتفاع دویست و بیست متری بکشانند. در بیست نوامبر برج به ارتفاع 186 متری رسید. حتی در همین هنگام هم برج ایفل بلندترین ساختمان جهان شده بود. یک پروفسور مکانیک پیش‌بینی کرده بود که بعد از ارتفاع 221 متری برج سقوط می‌کند. ساختمان برج در پایان مه به پایان رسید. ارتفاع برج 302 متر است و در روزهای داغ تا هجده سانتیمتر انبساط می‌یابد. ساختمان برج بیش از دو سال طول کشیده بود. ضمناً در روزگاری که در هر پروژه‌ی ساختمانی چند کشته بر جای می‌ماند در پروژه‌ی لیفل فقط یک نفر جانش را از دست داد.



آسانسورهای هیدرولیکی هم مسأله‌ای بود. ایفل می‌خواست از آسانسورهای ساخت شرکت امریکایی اوتیس استفاده کند. پشتیبانان طرح، تکنولوژی فرانسوی را ترجیح می‌دادند. سرانجام قرار شد دو آسانسور را دو شرکت فرانسوی بسازند. این دو آسانسور از همکف به طبقه‌ی اول می‌رفت. دو آسانسور دیگر و نیز آسانسورهای طبقه‌ی دوم تا آخر را اوتیس ساخت. آسانسورهای فرانسوی کفِ مضاعف داشتند، که البته ابداع مهمی بود، اما سرعت آن‌ها نصف سرعت آسانسورهای اوتیس بود. توافق، ارزان هم تمام نشد. هزینه‌ی آسانسورها پنجاه درصد بیش‌تر از میزان پیش‌بینی شده از کار درآمد.

برج ایفل، غرفه‌ی بریتانیا را که در یک کلاه فرنگی در قاعده‌ی مجردی‌ها تشکیل شده بود کاملاً تحت‌الشعاع خود گرفت. غرفه‌ی امریکا مخلوطی از صنایع جدید و اشیای «غرب وحشی» بود. مردم برای دیدن چراغ برقی تامس ادیسون و شنیدن صدای جادویی فونوگراف او (با گوشی‌های مخصوص) سرودست می‌شکستند. بسیاری از مشاهیر زمان از نمایشگاه پاریس دیدن کردند از جمله پسر خدیو مصر، شاه سیام، بایِ جیبوتی، پرنسس آلکساندرای صربستان، شاه ایران (ناصرالدین شاه، در سفر سومش به فرنگستان در سال 1306)، لرد اعظم لندن، و کسانی دیگر. ایفل می‌گفت که برجش طاق نصرت نمایشگاه است. شب هنگام، برج با بیش از بیست هزار چراغ گازی روشن می‌شد.

طبقه‌ی اول یک رستوران و دو سالن کوچک داشت. ظرف پنج ماه و نیم پس از افتتاح برج در 1889، 9ر1 میلیون نفر از آن دیدن کردند، و این رکورد تا دهه‌ی 1960 میلادی که توریسم رونقی ناگهانی و جهش‌وار گرفت دست نخورده ماند. ایفل تجارت موفقی داشت. برای رفتن به طبقه‌ی اول دو فرانک، برای رفتن به طبقه‌ی دوم یک فرانک دیگر، و برای رفتن به طبقه‌ی آخر دو فرانک دیگر باید پرداخت می‌شد در پایان سال 1889 میلادی عواید برج به هفتاد و پنج درصد هزینه‌ی ساخت آن رسید.

تامس ادیسون از اولین کسانی بود که به ایفل تبریک گفت. ادیسون در دفترچه‌ی طلایی مخصوصی که برای بازدید کنندگان گذاشته بودند نوشت که ایفل را همه‌ی مهندسان تحسین می‌کنند. ژول ماسنه آهنگ‌ساز معروف فرانسوی، رئیس شهربانی پاریس که پوبل نامیده می‌شد، و بوفالو بیل ستاره‌ی غرفه‌ی امریکا، از زمره کسانی بودند که دفترچه‌ی طلایی را امضا کردند. در نوشته‌ها، ایفل را نابغه‌ی عالم می‌خواندند. روزنامه‌ی فرانسوی فیگارو که در مدت برگزاری نمایشگاه دفاتری در طبقه‌ی دوم برج دایر کرده بود به مدیحه‌گویی افتاد و نوشت: افتخار بر غول صنعت که پلکان به آسمان کشید.
به رغم موفقیت پروژه‌ی برج ایفل، یکی دیگر از طرح‌های بزرگ او، یعنی کانال پاناما، با دردسر همراه شد. فردینا دو لِسِت و تعدادی مهندس دیگر، از جمله ایفل، که طعم موفقیت را در احداث کانال سوئز چشیده بودند، کنسرسیومی برای حفر یک کانال در پاناما تشکیل دادند. ایفل در اواسط ساخت برج ایفل بود که در این پروژه‌ی حفر کانال وارد شد. ایفل طرف‌دار ایجاد سیستمی از آب‌بندها برای عبور کشتی‌ها از ستون فقرات قاره‌ی امریکا بود، اما بقیه بیش‌تر طرف‌دار عبور کشتی‌ها در سطح دریا بودند. ایفل به هرحال درگیر پروژه شد. در دسامبر 1888 میلادی شرکت کانال پاناما ورشکسته شد و حدود یک و نیم میلیارد فرانک ضرر کرد.

فساد نیز در شرکت راه یافت. عده‌ای رشوه گرفتند تا به هر طریقی پروژه را ادامه دهند. این رسوایی باعث سقوط دولت فرانسه شد و ژرژ کلمانسو را بی‌آبرو کرد (البته او بعداً توانست نخست وزیر شود). در مارس 1893، ایفل و عده‌ای دیگر به فساد متهم شدند و به دو سال حبس محکوم شدند. سه ماه بعد تقاضای استیناف کردند.
ایفل که در زمان افتتاح برج، پنجاه و هفت ساله بود، فعالیتی جدید را در مقام دانشمند آغاز کرد. در طبقه‌ی آخر برج ایفل چند آزمایشگاه بود، و آپارتمان شخصی ایفل را نیز آن‌جا ساخته بودند. در میان استفاده‌های مختلفی که می‌شد از برج ایفل کرد، کارهایی در نجوم، زیست شناسی، هواشناسی، آیرودینامیک، و تراکم گازها، و امور دفاعی به چشم می‌خورد. کار مهندس ایفل در هواشناسی و آیرودینامیک بسیار اهمیت داشته است.

نصب رصدخانه فقط برای اخترشناسان جالب نبود، بلکه اهمیت استراتژیکی هم داشت. چشم غیر مسلح از بالای برج می‌توانست فاصله‌ای بیش از هشتاد کیلومتر را ببیند، و تلسکوپ‌ها این برد را بسی افزایش می‌دادند. برد دید با تلسکوپ از فراز برج ایفل، دست‌کم تا جنگ جهانی اول از اسرار بسیار محرمانه به شمار می‌‌رفت.
اهمیت استراتژیک برج ایفل را نه تلسکوپ‌ها بلکه آغاز عصر رادیو نشان داد. نخستین مخابره‌ی رادیویی از این برج که علائم آن چند کیلومتر آن سوی پاریس، در پانتئون، دریافت شد، در سال 1895 صورت گرفت. در سال 1905 آنتنی بر آن نصب شد. در سال 1907، از برج ایفل به رزمناوی فرانسوی به نام کِلِبه در نزدیکی ساحل اسکندریه پیام‌های رادیویی ارسال شد. شاید اهمیت برج ایفل از لحاظ رادیویی بوده که مانع برچیدن آن شده است. در سال 1913، پس از انقضای مدت حق‌الامتیاز ایفل، عده‌ای به طور جدی به فکر برچیدن آن افتادند. سپس جنگ جهانی اول آغاز شد. در زمان جنگ، به دلایل استراتژیکی، درهای برج را به روی مردم بستند. در جنگ جهانی دوم نیز همین‌طور.

برج ایفل در آغاز عصر هوانوردی اهمیت خاصی یافت. در سال‌های پس از افتتاح برج، ایفل آزمایش‌هایی برای تعیین مقاومت هوا بر روی اجسام انجام داد و جسم‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف را از برج پایین انداخت. از آن بالا فقط پنج ثانیه طول می‌کشد تا یک شیئ به زمین برسد. اما آزمایش‌ها نشان داد که مقاومت هر شیئ در برابر هوا با مربع سطح آن نسبت مستقیم دارد. در این آزمایش‌ها هم‌چنین معلوم شد که ضریبی که قبلاً در معادله‌های مقاومت هوا فرض می‌شد به میزان پنجاه درصد اشتباه بوده است.

ایفل که از این آزمایش‌ها نتیجه گرفته بود، در سال 1906 یک تونل باد در پای برج در شان‌دومار ساخت که نخستین تونل عملی باد در جهان به شمار می‌رود. ایفل در سال 1912، یعنی در هشتاد سالگی، آزمایشگاه آیرودینامیکی خود را به اوتوی، در حومه‌ی پاریس، انتقال داد. چند مدل، از جمله مدل‌های برادران رایت، لویی‌بلریو و برگه را آزمایش کرد. او اساسی‌ترین معادله‌ی هوانوردی را درباره‌ی گستره‌ی وزن و بازده پرواز استخراج کرد. ایفل ثابت کرد که هوای جاری بر بال، نیروی بالابرنده‌ای در هواپیما به وجود می‌آورد؛ کار او به بهبود طراحی ملخ‌ها کمک کرد. او نوشت: «آزمایش‌ها با مدل‌های کوچک شده، داده‌های باارزشی در اختیار طراحان هواپیما می‌گذارد. این آزمایش‌ها نه وقت زیادی می‌برند و نه هزینه‌ی زیادی دارند (برخلاف آزمایش با ماشین‌هایی در مقیاس حقیقی)، و خطرات پرواز آزمایشی را هم ندارند.»

نخستین هوانوردان نیز برج ایفل را علامت مفیدی یافتند. در سال 1901، بالونی برج را دور زد و جایزه‌ی اول مسابقه‌ای را برد. در دسامبر 1911، مسیو تریشل، خیاطی اهل لونژومو، تصمیم گرفت بدون آن‌که در آزمایشگاه ایفل به آزمایش مدل بپردازد بال‌هایی را که ساخته بود عملاً آزمایش کند. فیلمی از این اقدام هنوز در دست است. فیلم شبیه کمدی‌های مک سِنِت است که نهایتاً وحشت‌انگیز می‌شود. پس از هفتاد سال، معلوم است که خیاط بینوا اصلاً شانس پرواز نداشته است. برج ایفل «فایده»ی دیگری هم داشت که غم‌انگیز بود – خودکشی. تا سال 1987، 349 تا 370 نفر خود را از برج ایفل به پایین افکندند و جان سپردند.

بعدها برج ایفل در رله‌ی پخش رادیویی و تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار گرفت. عصر رادیو در 1923 و عصر تلویزیون در 1935 شروع شد. با اضافه کردن یک دکل تلویزیونی در سال 1956، ارتفاع برج ایفل بیست متر دیگر هم افزایش یافت.
مهندس ایفل در 27 دسامبر 1923 در سن نود و یک سالگی درگذشت. برج او که در زمان ساخت، آن‌همه مخالف داشت، برای بیش‌تر پاریسی‌ها و بقیه‌ی مردم جهان به صورت نماد شهر پاریس درآمده است. در دهه‌های آینده نیز این برج هم‌چنان یادمانی از کار او خواهد بود.



بد نیست بدانیم کنت ویکتور لوستیگ کسی بود که برج ایفل را فروخت – آن هم دو بار! در حدود بهار سال 1927 بود که لوستیگ با یکی از همراهانش به نام دپر دن کالینز از پاریس دیدن کرد. لوستیگ کلاه‌بردار پرآوازه‌ای بود. کالینز بیش‌تر بزن و دررو بود. مقاله‌ی یکی از روزنامه‌های فرانسوی درباره‌ی مسائل ساختمانی برج ایفل، نظر لوستیگ را جلب کرد. او وکالینز موقعیتی در وزارت پست و تلگراف دست و پا کردند و پنج تاجر قراضه‌های آهن را به آن جا دعوت کردند. این وزارت‌خانه در آن هنگام مسئول برج بود. در ضیافت شاهانه‌ای به دلالان گفتند که مسائل نگه‌داری اقتضا می‌کند و دولت فرانسه صلاح می‌بیند که برج را به جای این که تعمیر کند از بین ببرد. لوستیگ گفت که مسأله از لحاظ سیاسی حساس است و از دلالان قول گرفت این راز را در جایی فاش نکنند. صحبت از هفت هزار تُن آهن بود. سرانجام مزایده‌ای ترتیب دادند. شخصی به نام آندره پواسون که از شرکت در چنین مزایده‌ی آبرومندانه‌ای بسیار خرسند بود برنده اعلام شد.

از او خواستند چک تضمین شده‌ای را ظرف چند روز به اتاقی در هتل کاریون بیاورد. پواسون با آن‌که مجبور شد برای این کار خانه‌اش را گرو بگذارد، با چک تضمین شده‌ای به موقع سرِ قرار حاضر شد. البته قرار ملاقات در اتاق هتل تا حدی او را ظنین کرده بود. لوستیگ از این ظن او هم به نفع خود استفاده کرد. گفت که مقامات دولتی پول خوبی نگرفته‌اند، حال آن که رسم بر این است که به هر حال برنده‌ی چنین مزایده‌ی کلانی حق کمیسیونی به مقامات بدهد. لوستیگ توضیح داد که این جور معامله‌ها را نمی‌شود در دفتر کار انجام داد. پواسون منظور او را فهمید و چند اسکناس درشت خرج کرد و به لوستیگ رشوه داد تا چک را قبول کند. عملیات تا به آخر حساب شده بود. لوستیگ و کالینز به سرعت به بانک رفتند. بانکِ بسیار معتبری بود و چنین معاملات کلانی در آن زیاد نظرها را جلب نمی‌کرد. بعد از نقد کردن چک، سوار قطار سریع‌السیری شدند که به وین می‌رفت. یک ماه در وین ماندند و پول خرج کردند. لوستیگ روزنامه‌های فرانسوی را دائماً می‌خواند. درباره‌ی فروش برج ایفل در روزنامه‌ها مطلبی ندید. سروصدای پواسون را خواباند و به پاریس برگشت تا بار دیگر برج ایفل را بفروشد. این بار برنده‌ی مزایده اعتراض کرد و برج ایفل به فروش نرفت.

این داستان در کتاب مردی که برج ایفل را دو بار فروخت در دهه‌ی 1960 نقل شده است. فهرست تایمز از این کلاه‌برداری بزرگ در سال‌های 1925، 1926، یا 1927 هیچ ذکری نکرده است. اما در مقدمه‌ی کتاب آمده است که مؤلفش جیمز جانسن مأمور دولت بوده است. جانسن بالاخره لوستیگ را به جرم جعل اسکناس دستگیر کرد و به زندان انداخت.

در سال 1960 بار دیگر برج ایفل به فروش رفت. این بار ماجرا به یک کلاه‌بردار انگلیسی، یک تاجر قراضه‌ی آهن، و یک شرکت هلندی مربوط می‌شد. مرد انگلیسی وانمود می‌کرد که برج را از قرار هر کیلو بیست سانتیم به تاجران فرانسوی می‌فروشد. شرکت هلندی پیش‌پرداختی داد. کلاه‌برداری لو رفت و مرد انگلیسی به زندان افتاد، اما شرکت هلندی هیچ‌گاه پولش را پس نگرفت.

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: rasekhoon.net
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
[ برج ] نقشه‌ ها و مراحل ساخت برج ایفل Tour Eiffel+عکس

[ برج ] نقشه‌ ها و مراحل ساخت برج ایفل Tour Eiffel+عکس

برج ایفل از شناخته‌شده‌ترین بناهای دنیاست که 41 سال مرتفع‌ترین سازه ساخت بشر به شمار می‌آمد، اما این سازه زیبا روی کاغذ چگونه بود؟

برج ایفل یکی از مشهورترین بناهای جهان است که در سال 1889 و در نمایشگاه جهانی به مناسبت صدمین سال انقلاب فرانسه به معرض نمایش در آمد.

این سازه جالب 325 متر ارتفاع دارد و وزن آن حدوداً 7200 تن است

برای بالا رفتن از برج ایفل باید 1665 پله را پیمود تا بتوان منظره زیبای شهر پاریس را از فراز آن دید.

در زیر نقشه های ساخت این برج را می‌بینید که البته محاسبات و اعداد ارقام امروز آن شاید دیگر به کار نیاید اما دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.











 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مراحل ساخت برج ایفل بروایت تصویر

مراحل ساخت برج ایفل بروایت تصویر

برج ایفل یکی از نمادهای کشور فرانسه، در خیابان شام دومارس پاریس واقع شده است.

این برج به خاطر سازنده‌اش (مهندس گوستاو ایفل) به این نام شهرت یافته است. با وجود تمام واکنش‌های مثبت و منفی، ساخت برج ایفل آغاز شد و دوسال و دو ماه و پنج روز به طول ‌‌انجامید و در نمایشگاه جهانی سال ۱۸۸۹ حضور یافت.


برج ایفل در ۳۱ مارس سال ۱۸۸۹ به مناسبت جشن صدمین سالگرد انقلاب فرانسه افتتاح شد.این بنا صرفا به همین دلیل ساخته شده بود. پرنس «والز» و پادشاه ادوارد انگلیسی برای اولین بار این بنای تاریخی را افتتاح کردند


تصویری از اولین آزمایشات مقاوم سازی برج ایفل





تصویری از پی اولیه برج ایفل


تصویری از ایستایی پایه های برج ایفل



آغاز ساخت پایه های برج





تصویری از ساخت پایه برج





مرحله دوم اجرایی





تصویری از سازه های فولادی استفاده شده در برج​




پلکان ارتباطی درحین ساخت​




نمایی از انتقال سازه ها به بالای برج​




پایان فاز دوم اجرایی


















 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
چند تصویر زیبا از برج ایفل

چند تصویر زیبا از برج ایفل













 
آخرین ویرایش:

mey13sam

عضو جدید
مرسی از اطلاعات مفیدی که در مورد برج دادید

فقط یه سوال داشتم از دوستان فاصله بین پایه ها 80 متر هست زاویه ای که پایه ها به سمت بالا دارند چند درجه هست ؟
 

Similar threads

بالا