برج های دوقلوی مسکونی ورزشی یادمان اردبیل

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اجرای پروژه برج های یادمان اردبیل به عنوان اولین پروژه های بلند مرتبه سازی که در شمال غرب سرزمینمان ایران و در شهر خوش آب و هوای اردبیل صورت گرفته است ،گامی است بلند در راستای بلند مرتبه سازی در این منطقه .


معماری سبز چیست و چرا برج های دوقلوی یادمان اردبیل برج سبز نامیده می شود؟
طرح بزرگ برج های دوقلوی یادمان اردبیل اولین پروژه ساختمانی کشور است که در آن از فناوری ساخت ساختمان های دوستدار محیط زیست استفاده شده که این فناوری اصطلاحاً معماری سبز نامیده می شود و در مقایسه با ساختمانهای معمول و رایج؛ کمترین آسیب را به محیط پیرامونی خود وارد می کند بدین معنی که با اجرای چنین ساختمانی در واقع هرآنچه که از طبیعت محل اجرای این طرح گرفته می شود دوباره به همان اندازه و شاید بیشتر از میزان قبلی به طبیعت منطقه بازگردانده می شود.
پنل های خورشیدی به همراه توربین های بادی که در بام طبقه فوقانی برج نصب می شود، انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین خواهد نمود بطوری که این برج در بحث تامین انرژی مورد نیاز خود کاملا مستقل از شهر و محیط پیرامون خود عمل خواهد کرد.

توصیف ویژگیهای پروژه:
این پروژه در زمینی به مساحت 4000 متر مربع در محدوده خیابان مطهری در کنار بلوار زیبای ساحلی شهر اردبیل واقع است. در این پروژه علاوه بر واحدهای مسکونی، مجموعه ورزشی شامل استخر به همراه امکانات جانبی، سالن بدنسازی، مهد کودک جهت ساکنین مجموعه، سالن اجتماعات و مکانهای دنج انتظار در لابی برای میهمانان و ملاقات کنندگان ساکنان برج در نظر گرفته شده است. در طراحی این مجموعه ملاحظات زیست محیطی در اولویت بوده و نزدیک شدن به طراحی سبز مد نظر بوده است. در کنار الزامات اصلی طراحی، مکان یابی شهری، تبدیل شدن به نماد شهری و در کل یادمانی بودن بنا، اقتباسی از نام مجموعه، توجه به نور در واحدهای مسکونی، چشم اندازهای مناسب با توجه به شاخصه های شهری و طبیعی منجمله کوه سبلان، جلوگیری از سایه اندازی بنا به واحدهای همسایه با ایجاد شکست در ساختار برج مد نظر قرار گرفته است.
با پیوستن طبقات فوقانی دو برج به یکدیگر، ایده ایهام از طاق ورودی قدیم شهر به شکل مدرن جلوه گر می گردد که سایر ایده های جانبی نظیر دروازه شهری را نیز درخود نشان می دهد.

یکی از نقاط برجسته برجهای یادمان اردبیل وجود حیاط هایی به ارتفاع 7 متر با پوشش گیاهی سبز در واحدهای فوق لوکس این مجتمع می باشد که نمای مجموعه را نیز تبدیل به یک یادمان منحصر بفرد و متمایز در منطقه شمال غرب کشور می نماید.
این حیاط های سبز به شکل مکعبهای فضای سبز علاوه بر جلوه بصری نیاز ساکنان واحدهای مربوطه را نیز از بابت فعالیتهای مختلف مورد نیاز واحدها برآورده می سازد. این مکعب های سبز در تلفیق با باغ – بام (Roof Garden ) مجموعه، چشم اندازبی نظیری را در شهر بوجود می آورند.

ویژگیهای منحصر بفرد برجهای یادمان اردبیل:
- استفاده از الگوهای معماری سبز و معماری پایدار در مجموعه
- ایجاد المان شهری با الهام از مفاهیم بومی و سنتی منطقه
- استفاده از انرژی های تجدید پذیر همانند انرژی خورشیدی جهت کاهش اثرات مخرب زیست محیطی سوختهای فسیلی
- استفاده از سیستم BMS (Building Management System ) جهت کنترل هوشمند مصرف انرژی در مجموعه
- ایجاد فضای سبز در طبقات به متراژ حدوداً 3000 متر مربع جهت سازگاری بیشتر با محیط زیست
لازم به ذکر است برج های دوقلوی یادمان اردبیل با مشارکت " شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه " ، " شرکت توسعه ساختمان سرمایه " و " شرکت ساختمانی معلم " در بلوار ساحلی اردبیل نرسیده به ایستگاه سرعین در ۲۶ طبقه در حال احداث می باشد
منبع:artawilnews

 
بالا